پنجشنبه 31 خرداد 1386-0:0

صفايي فراهاني: دنبال سهم خواهی نیستيم

گفت و گوبا محسن صفايي فراهاني،عضو شوراي مرکزي حزب مشارکت.


 همکلام شدن با صفایی فراهانی دشواری های خاص خودش را می طلبد و بسیار سخت حاضر می شود درباره مسائل مختلف اظهارنظرکند، اما آنگاه که خود را از شاخه جوانان حزب مشارکت استان مازندران معرفی می کنم خیلی راحت دعوت به مصاحبه را می پذیرد و با قدرت و پر انرژی مسائل را بررسی می کند. او از آن جهت که یکی از تشکیلاتی ترین اعضای حزب و به عنوان یک کارشناس سیاسی و اقتصادی در محافل مختلف مطرح است، سخنانش می تواند راهبردهای آینده و شرایط حال را به بهترین وجه تجزیه و تحلیل کند.

         -سلام آقای صفایی، از شاخه جوانان حزب مشارکت استان مازندران مزاحمتان می شوم،   

          می خواهم چند سئوال از خدمتتان داشته باشم.

-         خواهش می کنم، بفرمایید.

-          با توجه به اینکه عزم اصلاح طلبان برای حضور در انتخابات مجلس است، آیا فضا برای حضور جدی وجود دارد؟

-     با توجه به شرایط سیاسی کشور و با توجه به اوضاع سیاسی منطقه، فکر کنم هر کس که نگران کشور و منافع ملی باشد، علی القاعده باید شرایط را برای حضور جدی تر مردم در انتخابات فراهم کند و این از نگاه بنده شامل همه کسانی است که دست اندرکار مسئولیت های مختلف در کشور در رده های گوناگون هستند؛ از سر تا ضلع، فرقی نمی کند.

 

     چراکه الان شرایط سیاسی ایران در منطقه و فضای بین المللی بسیار حساس است. همان طور که ما در شعار نیاز به اتحاد ملی داریم به این مفهوم است، تمام گروه های سیاسی که در چارچوب قانون اساسی ایران فعالیت می کنند بایستی بتوانند بدون هیچگونه محدودیتی در انتخابات و در یک فضای سالم  شرکت کنند و تمامی افراد باید در ایجاد چنین شرایط رقابتی به کشور کمک کنند.

 

-     با توجه به اینکه بحث حضور اصلاح طلبان از حوزه محل تولدشان است، همانند خانم کولایی ازساری و یا دیگر اصلاح طلبان، آیا چنین تصمیمی در لایه های بالایی حزب گرفته شده است؟

-     چون بحث بر سر ائتلاف است و فقط حزب نیست، طبیعی ست که حزب در شرایط موجود به دنبال سهم خواهی نیست تا بخواهد تمام مسائل در انتخابات را به نفع خودش بگرداند. ما در چارچوب ائتلاف، کمک می کنیم به شرایطی که ائتلاف بتواند در انتخابات با بهترین نحو و بهترین شرایط، معتبرترین چهره هایی که در تهران و شهرستانها مطرح هستند استفاده شود تا بتوانیم با رای قابل قبولی، حضور جدی در مجلس را داشته باشیم.

 

-          فکر کنم یکی از برنامه ها همین باشد که در بحث ائتلاف بتوان از نیروها استفاده لازم را برد.

-     ببینید، این را باید موقعی نگاه کرد که نیرویی دیگری در منطقه حضور نداشته باشد، یعنی ممکن است در شهری، شهرستانی و یا مرکز استانی نیروهای کافی در آنجا حضور دارند و اطمینان لازم هم برای رای آوریشان وجود دارد پس لازم ندارد که شما از جای دیگری اقدام کنید. باید دید شرایط کاندیداها چگونه است و بر آن اساس تصمیم گرفت.

 

-          آقای صفایی، می توانید بفرمایید عزم تصمیم گیران مشارکت برای ائتلاف چگونه است؟ چه چارچوبی را می پسندید؟

-     برای مشارکت مهمهترین مسئله این است که ما بتوانیم بهترین شرایط را برای حضور حداکثری اصلاح طلبان در مجلس بوجود بیاوریم و به همین لحاظ هم مشارکت در نظر دارد که چگونه می توان این شرایط را فراهم ساخت و چگونه با گروه های دیگر تعامل گسترده ای را بوجود آورد تا به دور از هر گونه سهم خواهی امکان حضور اصلاح طلبان در مجموع در پارلمان میسر شود.

 

-          یعنی شما به فکر منافع جمعی اصلاح طلبان هستید که از طریق آن به اهداف تعیین شده برسید.

-     دقیقاً، چون در بحث منافع اصلاح طلبان، به نظر من مهم ترین مسئله این است که ما بتوانیم برای آنچه که به عنوان هدف های اصلی مطرح است را جامه عمل بپوشانیم. حالا اینکه نیرو از حزب مشارکت باشد یا سایر اصلاح طلبان هیچ تفاوتی نمی کند و مهمترین مسئله این است که شایسته ترین نیروها بتوانند در مجلس حضور پیدا کنند.

 

-          در این میان شاخه جوانان حزب مشارکت چگونه می تواند به پویایی و حرکت جنبش اصلاح طلبی در شهرها و روستاها کمک کند؟

-     من فکرکنم شاخه جوانان و دانشجویی دو تا از بازوهای اصلی حزب هستند که هم به دلیل نیروی جوانی و نیز آمادگی و نو بودن تفکرات شان و هم در محدوده دانشگاه، دبیرستان و محل کار و شهر خانواده شان، می توانند بسیار موثر واقع شوند و تجربه هم نشان داده است که از ابتدای پیروزی انقلاب تابحال، این نیروهای جوان بوده اند که همه جا بصورت گسترده و با برنامه ریزی و انسجام لازم حضور جدی پیدا کردند، انتخابات از شرایط ویژه ای برخوردار شد.

 

     الان هم اگر شاخه جوانان و شاخه دانشجویی بتوانند سازماندهی لازم را در سراسر کشور به وجود بیاورند تا ما بتوانیم از رای اولی ها گرفته تا دانشگاه ها واقعاً همه را با توجه به وضعیت حساس کشور بسیج کنیم قطعاً موفق خواهیم بود تا همه بدانیم از صندوق رای و فعالیت سیاسی است که کشور می تواند به راه حل منطقی و معقول برسد و ما هیچ راه حلی دیگری را برای خودمان متصور نیستیم. پس بهتراست که انفعالی با قضیه برخورد کنیم. واقعاً به صورت جدی و برنامه ریزی شده همه را سازماندهی نموده تا در این انتخابات مشارکت خوبی داشته باشند.(vangnews)