شنبه 28 تير 1399-8:50

بخون‌ بخون ته هم‌زبون منم من

یادداشت اسدالله عمادی -پژوهشگر، داستان نویس و شاعر برجسته مازندرانی- درباره‌ی کتاب «سرواد»، نوشته‌ی محمد‌ ابراهیم‌ عالمی


 مازندنومه، اسدالله عمادی: ازمحمدابراهیم عالمی -خواننده‌ی توانا و نام‌آشنای مازندران که در حوزه ی پژوهش موسیقی نیز تلاش بایسته‌ای دارد- به تازگی کتاب «سرواد »منتشرشده است.

از او پیش ازاین کتاب‌های نغمه‌های سرزمین بارانی (کارمشترک با اسدالله عمادی)، هونیاگر تبرستان (کار مشترک با علی رمضانی پاچی) و«جستاری در موسیقی مازندران»(کارمشترک با بهمنیارشریفی، ارسلان طیبی و مختارعظیمی) انتشار یافته بود.

کتاب سرواد در519 صفحه، به کوشش نشرنت، در پاییز1398 انتشاریافت.

سرواد کتاب ویژه‌ای است و تاکنون کسی دراین راه گام برنداشته است. این کتاب به معرفی ترانه‌های دهه ی پنجاه و خوانندگان این دهه پرداخته است؛ نام‌های آشنایی که برخی ناآشنا مانده اند.

کتاب با معرفی منصور ایزدی شروع می شود و با کیومرٹ و ندادی به پایان می رسد. دراین کتاب با احمد بختیاری، خواننده‌ی ترانه‌های معروف «چپون کیجا وته مله سنگتراشون»، محمد دنیوی خواننده‌ی تصنیف های محبوب «شوپه و گلنسا»، نظام شکارچیان یکی از راویان بزرگ موسیقی شرق مازندران، رمضان شکارچیان(ارزمون)، دیگر راوی موسیقی شرق مازندران، حسین طیبی، نوازنده‌ی بزرگ لله وا و یکی از ستون‌های موسیقی مازندران، اسماعیل عبدی، خواننده‌ی «بلبل دار سر و  لاره»، حسین‌علی طالبی، اصغرکتولی، صدیقه ماهوتی، رقیه دارابی و بسیاری دیگر آشنا می شویم. البته به گمانم جای نام نورمحمدطالبی خواننده ی«ته گره ته امشوبرو»، خالی است.

باخواندن کتاب درمی یابیم که استاد احمد محسن پور برای برخی از بانوان خواننده آهنگ ساخت که هرگز پخش نشد.

کتاب با وسواس کم نظیری تایپ و صفحه آرایی و همراه باسی دی فشرده روانه ی بازار شده است.

کتاب سرواد، اٹری کم نظیر، ومرجع خوبی  برای پژوهشگران آینده است.