چهارشنبه 2 آبان 1386-0:0

يا خضر نبي

نگاهي به درياچه"‌خضر نبي"نوشهر.


در ارتفاعات كوهستاني و جنگلي كجور نوشهر و در ارتفاع حدود دو هزار متري از سطح درياي خزر درياچه‌اي به نام "خضر نبي" واقع شده است.

اين درياچه كه در ارتفاعات روستاي "نيمور" معروف به بام كجور واقع شده كه علاقه‌مندان و گردشگران مي‌توانند با عبور از مسيرهاي پر پيج و خم صخره‌هاي سنگلاخي، اين بهشت گمشده را به تماشا بنشينند.

اين درياچه آرميده در ارتفاعات بخش زيباي كجور با نامهاي چون "خضر نبي، خضر رود كنار و خزررود" معروف بوده و از روزگاران گذشته تا به امروز در بين اهالي داراي تقدس مذهبي نيز است.

برخي از روستاييان و ريش‌سفيدان منطقه بر اين باورند كه روزي اين درياچه محل عبور حضرت "خضر پيامبر" بوده از اين رو آن را، درياچه خضر نبي نام نهاده‌اند.

اين درياچه زيبا با چشم‌اندارهاي طبيعي منحصربفرد در جنوب روستاي "نيمور" كجور واقع شده كه به دليل نبود تبليغات و فراهم نبودن امكانات گردشگري و نداشتن راه مناسب، تاكنون ناشناخته مانده است.

وسعت اين درياچه پنج هزار متر، عمق آن از پنج تا بيش از ‪ ۵۰‬متر در نوسان بوده و آب آن شيرين و سرد است كه از چشمه همجوار به نام "كف‌او" تامين مي‌شود.

اين درياچه از نوع روان بوده و آب آن پس از ورود به رودخانه "ويسر" از طريق رود "خيرود" پس از عبور از كنار نوشهر به درياي خزر مي‌ريزد.

در اطراف اين درياچه بي‌نظير و زيبا كه در منطقه حفاظت شده البرز مركزي واقع شده، انواع وحوش و پرندگان نظير گوزن، شوكا، مرال، خرس و پلنگ نيز ديده مي‌شوند.

جاده ارتباطي حدود هفت كيلومتري روستاي نيمور به اين درياچه خاكي بوده و چندان براي تردد وسايل نقليه مناسب نيست.

برخي از منابع به دليل وجود چشم‌اندازهاي طبيعي و جاذبه‌هاي گردشگري از اين درياچه به عنوان "بهشت گمشده" ياد كرده‌اند و برنامه‌ريزي و ايجاد امكانات و مناسبت‌سازي راه دسترسي به اين درياچه را توسط مسوولان امر ضروري مي‌سازد.

روند رو به رشد حفاريهاي غير مجاز، كم شدن آب چشمه، نبود جاده دسترسي مناسب و بهم خوردن شرايط اكولوژي درياچه ازجمله موانعي است كه براي توسعه گردشگري در اين منطقه بايد مورد توجه قرار گيرد.

يكي از ريش‌سفيدان روستاي نيمور كجور گفت: آب زلال و گواراي اين درياچه براي درمان انواع و اقسام بيماريها مفيد است.

مشهدي "نورالله متاجي" افزود: اين درياچه براي اهالي منطقه قداست مذهبي داشته و دارد.

وي برخي روايات و داستانها را كه از اجداد خويش درباره اهميت مذهبي اين درياچه شنيده بود، براي خبرنگار ايرنا نقل كرد و اظهار داشت: اگر شاخه‌اي از درخت در اين درياچه بيافتد يا سطح درياچه آلوده باشد باران شديدي در منطقه شروع به باريدن مي‌كند.

به گفته اين پيرمرد، به اين منظور هر وقت بارندگي در منطقه اطراف درياچه زياد مي‌شود، يكي از ريش‌سفيدان منطقه كه باتقوا و ديندار است با سلام و صلوات براي پاك كردن آلودگيها، روانه اين درياچه مي‌شود.

متاجي ادامه داد: اين ريش‌سفيد سوار بر قايق چوبي، سطح درياچه را از شاخ و برگ پاك مي‌كند و اين باعث مي‌شود كه هوا صاف و بارندگي قطع شود.

روستايي ديگري خاطرنشان كرد: بايد براي تبديل اين درياچه به منطقه ويژه گردشگري تلاش و برنامه‌ريزي صورت گيرد.

"علي اسحاقي" افزود: متاسفانه روند تخريب و حفاريهاي غيرمجاز در حاشيه و ديواره‌هاي اين درياچه طبيعي روبه گسترش است.

وي اظهار داشت: اين تخريبها سبب بهم خوردن شرايط اكولوژيكي و كم شدن آب چشمه درياچه شده است.

وي خاطرنشان كرد: اگر برنامه‌ريزي اصولي براي صيانت از اين جاذبه طبيعي و گردشگري صورت نگيرد، حيات وحوش منطقه نيز به مخاطره مي‌افتد.

به گفته اسحاقي، نبود راه دسترسي مناسب موجب شده تااين منطقه گردشگري همچنان ناشناخته باقي ماند.

اين روستايي يادآور شد: تامين برخي امكانات اوليه تفريحي، خدماتي و توجه به تبليغات، توسعه سرمايه‌گذاري در اين منطقه موجب رونق گردشگري مي‌شود.

سرپرست ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري مازندران گفت: اين نهاد از هرگونه سرمايه‌گذاري در بخش گردشگري استقبال مي‌كند.

"سيدرضا موسوي" افزود: درياچه خضر نبي ازجمله جاذبه‌هاي بكر گردشگري است كه نياز به معرفي بيشتري دارد.

وي اظهار داشت: معرفي جاذبه‌هاي گردشگري ناشناخته و تلاش براي استفاده بهينه از قابليتهاي گردشگري ازجمله برنامه‌هاي در دست اجراي اين نهاد است.

بخش تاريخي كجور در ‪ ۷۵‬كيلومتري جنوب شرقي نوشهر واقع شده است.

شهرستان ‪ ۱۱۸‬هزار نفري نوشهر در غرب مازندران واقع شده است.(irna)