سه شنبه 29 آبان 1386-0:0

کیفیت،نه تنوع

يادداشتي از:حميد جمرك درباره وضعيت انتخابات مجلس در منطقه فريدونكنار و بابلسر.

 


 

برخي منابع و دوستان مطلع و پيگير در منطقه از حضور و فعاليت نامزدهاي احتمالي در انتخابات هشتم مجلس شوراي اسلامي خبر مي دهند.

اينجانب لازم دانسته ام صرف نظر از هرگونه قضاوت اوليه چند نکته را در این باب یادآور شوم.

در اولين قدم بايد بپرسيم كه کیفیت دانش های تخصصی و تجربه اجرايي و سطح کارآمدی نامزدهای احتمالی چه مي باشد و اینکه ملاحظات حقیقی و ملاک های صحیح یک انتخاب مطلوب چيستند؟

متنوع بودن نامزدها با سلایق گونه گون سیاسی – اجتماعی و علاقمندی حضور ایشان در صحنه های خدمت رسانی به جامعه، حاكي از موضوعی به نام "ذخیره سرمایه اجتماعی" است. و این قلم بر خود می بالد که از اين حيث در چنین دیار پر استعدادی دیده به جهان گشوده است. هرچند که باید مراقب نکته اساسی و مهم "کیفیت حضور" افراد بود.

حضور بعضي از عزیزان و گرامیان علاقه مند به نمایندگی در حالی صورت می پذیرد که ما هیچ کارکرد فعال و مشخص و جذابی را از بسیاری از این عزیزان در گذشته نمی شناسیم.

موفقیت های مدیریتی محدود و مقطعی و قرار داشتن در یک طایفه نسبتا بزرگ یا متوسط و ... به هیچ وجه دلیل مناسبی برای احساس برازندگی و کارآمدی در کسوت نمایندگی از عامه مردم محروم این دیار در مجلس شورای اسلامی نخواهد بود.

 به نظر می رسد این بزرگواران دچار نوعی "توهم مقبولیت اجتماعی" هستند و یا دچار "خود بزرگ بینی در کارآمدی" و یا تلفیقی از هر دو.

حداقل بازده نمایندگان ناکارآمد این دیار" باز تولید چرخه محرومیت و توسعه نیافتگی" است. ما باید محروم بمانیم چون افراد توانمند و قدری را در سطوح بالای حاکمیتی برای چانه زنی و ستاندن حقوق مشروع مردم در اختیار نداریم.

 مردم و منطقه ما باید محروم بمانند چرا كه انتخاب هاي ما نوعا" در فضاي نا آرام و به دور از عقلانيت مي باشد. البته لازم به توضيح مي باشد كه در دوره گذشته با انتخاب آگاهانه تر اندكي اين فضا بهبود يافته است اما بايد مشي شايسته گزيني مبتني بر دو معيار دانش و تجربه ادامه يابد تا منطقه شاهد بهبود و آباداني شود؛ در غير اين صورت بی هیچ تردید طبقه محروم جامعه بیش و پیش از دیگران دچار آسیب می شوند، چرا که اساساً در جوامع در حال توسعه، فقرا به دلیل عدم در اختیار داشتن منابع درآمدی و سرمایه ای از یک سو و از دیگر سو به لحاظ عدم پوشش حمایت های عام تامین اجتماعی از این قشر، به شدت آسیب پذیر بوده و نوسانات اندک و لرزه های محدود در ساحت سیاست و فرهنگ و اقتصاد، موج های سهمگین و پس لرزه های شدید را در زندگی ایشان در پی خواهد داشت.

 به هر حال رقابت‌هاي انتخاباتي مجلس هشتم كه نتيجه آن 24 اسفند سال جاري معلوم خواهد شد از موضوعات مهم است و بايد مراقب بود اتحاد ملي كه بخشي از شعار محوري سال 86 از سوي رهبر انقلاب اسلامي است آسيب‌ نبيند. امید است با حضور فعالانه نخبگان در تمامی سطوح جامعه و تبلیغ یک انتخاب آگاهانه برای گزینش فردی کارآمد، با تجربه و متخصص، گامی برای تعالی و توسعه این دیار عزیز برداریم. 

 (jamrok850@yahoo.com)