يکشنبه 25 آذر 1386-0:0

كلنگ هايي كه بر زمين ماند!

يادداشتي از: كورش غفاري چراتي،روزنامه نگار 


از روزي كه آيت الله طبرسي نماينده ولي فقيه در مازندران در معيت مهندس پنجه فولادگران -استاندار وقت مازندران-كلنگ آغاز عمليات اجرايي پروژه نمايشگاه بين المللي استان را در محور خزر آباد ساري بر زمين زد حدود 3 سال مي گذرد.

 يادم هست در آن روز گرم بهاري كه جمع كثيري از مديران ارشد استان نيز حضور داشتند، آيت الله طبرسي قبل از كلنگ زني به شوخي يا جدي به ميرلوحي معاون برنامه ريزي وقت استاندار مازندران گفت:‌ اميدواريم سال آينده در چنين روزي مراسم افتتاحيه اين نمايشگاه برگزار شود!

و از آن روز تاكنون حدود 3 سال مي گذرد و نه تنها مراسم افتتاحيه اين پروژه مهم برگزار نشد بلكه هنوز عمليات اجرايي آن نيز آغاز نگرديده و همه اقدامات اجرايي اين پروژه بزرگ تنها در تنديس سَردَر و تابلويي خودنمايي مي كند كه نماد مديريت مبتني بر روزمره گي استان مازندران از گذشته تاكنون بوده و آدمي را به ياد سخنان حجت الاسلام شجاعي نماينده مردم ساري مي اندازد كه هفته گذشته در جلسه مشترك استاندار و شوراي شهر ساري گفت: «‌از بعد از انقلاب تاكنون تحول اقتصادي مهمي را در شهرستان ساري شاهد نبوديم!».


با مراجعه به پَستوي حافظه و مرور خاطرات گذشته به روزهايي نه چندان دور مي رسيم. باز هم به عصر يك روز بهاري، تقريباً 5 سال پيش و در غروب دل انگيزي كه آيت الله طبرسي اين بار در معيت دكتر غلامرضا انصاري استاندار وقت مازندران در محور ساري – قائم شهر كلنگ پروژه به اصطلاح چند ميلياردي تفريحي و توريستي بخش خصوصي «پيلكا» را بر زمين زد. اما از آن پروژه عظيم چند ميلياردي هم فقط يك تابلوي بزرگ برپا شد كه چند ماه بعد نيز از نظرها براي هميشه ناپديد گشت.


اما اين همه ماجرا نبود و نيست. از زمان كلنگ زني يكي از بزرگترين پروژه هاي اقتصادي استان يعني دهكده و پايانه گل و گياه مازندران در چپكرود جويبار چند سالي نمي گذرد. در آن عصر تابستاني كه مهندس حجتي وزير وقت جهاد كشاورزي كلنگ اين پروژه بزرگ را در معيت مقامات ارشد استان بر زمين كوبيد تاكنون به جز يكي تابلوي بزرگ مردم منطقه چيزي بنام عمليات اجرايي را مشاهده نكرده اند. 

 اين روزها وقتي كه استاندار مازندران و رئيس سازمان جهاد كشاورزي استان از تعليق اجراي اين پروژه بدليل ناكارآمدي سرمايه گذار سخن مي گويند در مي يابيم كه روند كلنگ زني و اجراي پروژه هاي مهم اقتصادي در مازندران چقدر به هم شباهت دارد! و گويا اين شباهت كسالت آور دولت اصلاح طلب و اصولگرا نمي شناسد و انگار هر دولتي بيايد ناكارآمدي در برنامه ريزي و اجراي پروژه هاي مهم اقتصادي استان كاملا نهادينه شده است!!


به هر تقدير فارغ از هر رويكرد سياسي و انگاره هاي جناحي تاكيد مي كنيم كه روزهايي كه يكي پس از ديگري سپري مي شوند روزهاي عمر مردم استان است كه از وراي سياست روزمره گي مسؤولان به سختي هر چه تمامتر و در بدترين شرايط اقتصادي سپري مي شود و انگار براي تحقق حداقل آرزوهاي معقولانه مردم استان زماني را نمي توان متصور بود و آنها بقول يكي از مسئولان همچنان بايد چوب نجابت و صبوري خود را از يك سو و پنداشت هاي غلط مسؤولان و برنامه ريزاني را بخورند كه هنوز معتقدند مازندراني ها نسبت به ساكنان ساير نقاط ايران روزگار خوبي را سپري مي كنند.(bashirnews)