سه شنبه 11 دی 1386-0:0

...تنگ کرچال سو بونه

 كتاب دستبافته هاي سواد كوه توسط عضو هيات علمي دانشگاه مازندران منتشر شد.


مصطفي رستمي هدف از تأليف اين كتاب را احياي هنرهاي سنتي، توسعه فرهنگي حوزه درياي خزر و انتقال و گسترش آن به سرزمين هاي ديگر عنوان كرد و افزود: بسياري از هنرهاي سنتي و بومي استان مازندران يا به دست فراموشي سپرده شده و يا در حال فراموشي اند.


وي اظهار داشت: هنر‌هاي سنتي مازندران به دليل عدم شناخت كافي و برخورد علمي و هنري با آنها از كيفيت مطلوب فاصله گرفته اند، به همين دليل ضرورت تحقيق و پژوهش در اين حوزه بيش از پيش احساس مي شود.


رستمي به نقش موثر اين صنعت در توليد ناخالص ملي و صادرات غير نفتي اشاره كرد و گفت: رويكرد علمي و پژوهشي در زمينه صنايع دستي بسيار اندك است.


وي تصريح كرد: پژوهش در زمينه دست بافته هاي سواد كوه در قالب تحقيقاتي گسترده اي بوده كه حاصل آن تاليف چندين مقاله و كتاب است.


رستمي كتاب دستبافته هاي سواد كوه را يكي از بخش هاي طرح اجرايي پژوهشي نام برد و اظهار داشت: اين پژوهش مي‌تواند عامل موثري براي جبران نارسايي هاي موجود در اين بخش و همچنين تشويق و ترغيب بيشتر محققان‌، هنرمندان و هنردوستان باشد.


رستمي در توضيح نتايج تحقيقات خود خاطر نشان كرد:‌ آنچه در حال حاضر در دستبافته هاي سنتي سواد كوه مشاهده مي شود نتيجه خواست، سليقه، انديشه و خلاقيت مردم گذشته منطقه بوده كه در طول هزاران سال از روابط اجتماعي و تاثير پذيري اقوام و فرهنگ‌هاي مختلف سينه به سينه به وجود آمده و به عصر كنوني انتقال يافته است.


عضو هيات علمي دانشگاه مازندران نقطه نخستين بسياري از فنون بافت هاي سنتي منطقه را در مرحله روابط و مهاجرت هايي كه در منطقه يا مناطق ديگر داشته اند دانست و ابراز اميدواري كرد كتاب دستبافته هاي سواد كوه گامي موثر در راستاي ثبت گنج هاي پنهان مازندران داشته باشد.(farsnews)