چهارشنبه 3 دی 1399-8:25

حذف معافیت‌مالیاتی هنرمندان؛

گل بود، به سبزه نیز آراسته‌ شد!

بر اساس مصوبه‌ی کمیسیون‌اقتصادی‌دولت برای اصلاح قانون‌مالیات‌های‌مستقیم، «معافیت‌مالیاتی‌هنرمندان، سلبریتی‌ها و فعالیت‌های هنری‌وفرهنگی، حذف و برای آن سقف تعیین شد.» نکته‌ی اول این‌که، اشاره‌به کلمه‌ی«سلبریتی» در این‌مصوبه که حتی نیم‌درصد از هنرمندان کشور را نیز شامل نمی‌شود، چیزی بیشتر از یک آدرس‌اشتباه نیست. اما نکته‌ی دوم؛ هنرمندان اگر با حذف این‌معافیت کنار بیایند، با سقفی‌که تعیین‌شده‌است چطور باید کنار بیایند؟


 مازندنومه؛ مهدی رمضانی، فعال فرهنگ‌و هنر و رسانه: از «بد و خوب فرهنگ‌وهنر مازندران در لایحه‌بودجه ۱۴۰۰» در یادداشت‌پیشین گفته‌ شد(اینجا) و ان‌شاءالله مجمع‌ نمایندگان‌استان به‌عنوان مخاطب‌اصلی، پی‌گیر رفع تبعیض‌ و نبودتناسب میان واقعیت‌های موجود و رتبه‌ی شانزدهم استان‌مازندران در فصل فرهنگ‌و‌هنر اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای استانی مربوط‌به «برنامه حمایت‌از فعالیت‌های فرهنگی، هنری‌و دینی استان‌ها» باشد! اما...

اما فراتر از جدول‌ها و ردیف‌های استانی، قانون مالیات‌های مستقیم و موضوع معافیت‌مالیاتی هنرمندان در لایحه‌بودجه۱۴۰۰، تبعیضی در مقیاس‌ملّی‌ خواهد بود که ته‌مانده‌ی انگیزه‌ی اهالی فرهنگ‌وهنر را کاملاً بخار می‌کند!

بر اساس مصوبه‌ی کمیسیون‌اقتصادی‌دولت برای اصلاح قانون‌مالیات‌های‌مستقیم، «معافیت‌مالیاتی‌هنرمندان، سلبریتی‌ها و فعالیت‌های هنری‌وفرهنگی، حذف و برای آن سقف تعیین شد»!

نکته‌ی اول این‌که، اشاره‌به کلمه‌ی«سلبریتی» در این‌مصوبه که حتی نیم‌درصد از هنرمندان کشور را نیز شامل نمی‌شود، چیزی بیشتر از یک آدرس‌اشتباه نیست!

اما نکته‌ی دوم؛ هنرمندان اگر با حذف این‌معافیت کنار بیایند، با سقفی‌که تعیین‌شده‌است چطور باید کنار بیایند؟ 

در شرایطی که سقف معافیت‌مالیاتی کارکنان‌دولت در لایحه‌بودجه۱۴۰۰، چهار میلیون‌‌تومان تعیین شده‌است، با کدام تعریف‌کارشناسی، این‌معافیت برای هنرمندان‌و نویسندگان، نصف این‌رقم یعنی دومیلیون‌وهشتاد هزار تومان در نظر گرفته‌ شده‌است؟! آن"حذف"، اگر شلیک‌ مستقیم باشد، این"سقف" حتماً تیر خلاص خواهد بود بر پیکر نیمه‌جان اهالی فرهنگ‌وهنر، که هر دم از این باغ، بری می‌رسد برایشان! 

تبعیضِ دوبرابری با سقف‌معافیت دومیلیون‌تومانی برای هنرمندان به عنوان اشخاص‌حقیقی، همان‌قدر سوزناک است که سقف‌ این‌معافیت برای اشخاص‌حقوقی حوزه فرهنگ‌وهنر؛
مؤسسات فرهنگی‌هنری، آموزشگاه‌های هنری‌و سینمایی، شرکت‌های تولید فیلم و شرکت‌های موسیقی، نگارخانه‌ها و هر مرکز مشابه، همان حقوقی‌هایی هستند که سقف‌ معافیت مالیاتی‌شان، ده‌میلیون‌وچهارصد هزار تومان تعریف شده‌است!

مراکزی‌‌که اگر رکود ناشی‌از تورم روز‌به‌روز و کرونای‌ چینی‌و حالا انگلیسی هم نبود، به‌زور بتوانند ده‌میلیون‌و چهارصد هزار تومان در ماه، درآمد داشته‌باشند تا بلکه‌ بتوانند فقط هزینه‌هایشان را تأمین‌کنند؛ مراکزی‌که قریب‌به‌اتفاق در ساختمان‌هایی استیجاری مستقر بوده و بنا بر الزام کاربری‌تجاری، اجاره‌بهای‌سنگین به‌علاوه‌ی هزینه‌های جاری‌و انرژی‌و حقوق‌پرسنل را برای هرماه متحمل‌اند!

اعضای کمیسیون‌اقتصادی دولت که جمع این‌هزینه‌ها را حساب‌ نکرده‌اند! مجمع‌نمایندگان‌مازندران لطفاً حساب‌وکتاب کنند و رابطه‌ی این سقف‌معافیت با واقعیت‌هزینه‌ها در استان‌خودمان را پیدا کنند! خداوند، خودش به مراکز فرهنگی‌تهران با هزینه‌های ترسناک آنجا، رحم کند!

سلبریتی‌ها به‌واسطه‌ی برخورداری‌از درآمدهای نجومی‌، کک‌شان هم از این‌‌بخش لایحه نمی‌گزد؛ این، مراکز فرهنگی‌هنری و جامعه‌ی بزرگ هنرمندان هستند که به‌عنوان تولیدکنندگان کالاهای فرهنگی‌وهنری در کشور، آسیب‌دیدگان اول‌و آخر این مصوبه‌ی غیرکارشناسی و تبعیض‌آمیز خواهند بود!

مجمع‌نمایندگان‌مازندران، آزمونی سرنوشت‌ساز در همراه‌ساختن مجلس‌شورای‌اسلامی برای افزایش سقف معافیت‌مالیاتی هنرمندان و منفک‌کردن آن‌ها از جمعیت نیم‌درصدی سلبریتی‌ها در پیش‌ دارند و صدالبته موضوع رتبهٔ‌شانزدهم‌استان در فصل فرهنگ‌وهنر اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای استانی که در یادداشت «بد و خوب فرهنگ‌وهنر مازندران در لایحه بودجه۱۴۰۰» به‌آن پرداخته‌شد!