چهارشنبه 27 اسفند 1399-7:40

دکتر میرجلال‌الدین کزازی در یک همایش مجازی در ساری عنوان کرد:

شما مازنیان از ایرانیان ناب نژاده‌اید

استاد برجسته ی ادبیات و شاهنامه پژوه: شما مازنیان، مردمان سرزمین باستانی مازندران، سرزمینی که بخت آن را یافته است که نامش در نامه مینوی ایرانیان کهن، اوستا، آورده بشود از ایرانیان ناب نژاده‌اید.


مازندنومه، سرویس فرهنگی و هنری: به مناسبت بزرگداشت پروین اعتصامی و هزاره‌ی شاهنامه، همایشی مجازی با عنوان «پروین و شاهنامه در جشن بهارانه» در ساری برگزار شد.

 این همایش به همت گروه ادبیات ناحیه یک ساری و با دبیری خانم میترا اسدی ، دوشنبه شب از ساعت ۱۹ تا ۲۱ برگزار  شد.

در این برنامه‌ی واتساپی، دکتر میرجلال‌الدین کزازی استاد برجسته ی ادبیات و شاهنامه پژوه، دکتر عباسعلی وفایی استاد دانشگاه و پژوهنده  و دکتر رضا فهیمی استاد ادبیات و پژوهشگر سخنرانی کردند.

متن اظهارات دکتر کزازی به این وبینار، در ادامه آمده است:

«درود گرم بر شمایان که در این بزم بشکوه گرد آمده‌اید تا بیش به شاهنامه نامه ورجاوند و بی‌مانند فرهنگ و منش ایرانی بیندیشید.

 همین دلبستگی به شاهنامه بارها گفته‌ام بار دیگر می‌گویم سخته‌ترین ستوارترین سنجه است در شناخت ایرانی راستین.

 کسی که شاهنامه را بزرگ می‌دارد ارج می‌نهد می‌کوشد که ایران را بر پایه این شاهکار شگرف بشناسد خوی و خین ایرانی را از درون آن به در بکشد و بورزد بی‌هیچ گمان، ایرانی راستین است.

 شما مازنیان، مردمان سرزمین باستانی مازندران، سرزمینی که بخت آن را یافته است که نامش در نامه مینوی ایرانیان کهن، اوستا، آورده بشود از ایرانیان ناب نژاده‌اید.

  مازندران سرزمین سپهبدان بوده است. مردانی گرد از آن برخاسته‌اند که به پاس این سرزمین اهورایی جان خویش را افشانده‌اند.

  من به یکایک شمایان که در این بزم گرد آمده‌اید، بزمی که در آن شاهنامه را بزرگ می‌دارید از بن جان و دندان درود می‌گویم.

 مازندران یکی از کانون‌های بشگون و همایون تاریخ  و فرهنگ ایرانی و پیشینه نیاکانی است. بر هر ایرانی رواست که این سرزمین را مردمان آن را گرامی بدارد. ایدون باد بدرود.

هم چنین در این وبینار، مریم رشیدی آلاشتی، معلم نمونه و مدرس درس ادبیات دوره متوسطه هم سخنرانی کرد که متن آن به این شرح است:

« پروین یکی از بزرگترین زنان شاعر پارسی زبان است. در واقع پروین و شعر او، اتصال بین شعر کلاسیک و شعر معاصر است.

می توان جایگاه ویژه ای را برای حقوق زن در اندیشه پروین قائل شد.

دوران پروین از لحاظ تاریخی، سیاسی، ادبی و فرهنگی  دارای اهمیت است.

در سراسر دوره قاجار نامی از زن و آزادی زن نیست و به تعلیم و تعلم زنان هم توجهی نمی شده، تا جایی که ما دبستان های دخترانه هم نداشتیم.

 در بازخوانی شعرهای پروین، می توان گفت این شاعر با رویکرد گذشته نگری و آینده پژوهی، ابعاد گوناگون هویت زنان را به دو بعد کلی سنتی و مدرن تبیین می کند.

در تبیین این دو هویت، مولفه هایی را می توان در نظر گرفت. مولفه های زن سنتی از دیدگاه پروین، توجه به گوهرهای وجودی زن مانند سادگی، پاکی، قناعت و بردباری، عفت، توجه به نقش مادری، زن به عنوان مایه شفقت و مهر و انس و بی توجهی به مسایل ظاهری برجسته هستند.

 در تبیین هویت زن مدرن از دیدگاه پروین نیز اصالت اندیشه، برابری زن و مرد از لحاظ جوهر انسانیت، تعامل و همکاری و ارتقا و تحکیم هویت فرهنگی فرزندان، از مولفه های مهم به شمار می روند.»