چهارشنبه 19 دی 1386-0:0

به ما گاز نمي دهند؛همين و بس!

رئیس ستاد حوادث غیر مترقبه مازندران گفت:علت قطعی گاز به استان بر نمی گردد؛ گاز جدیدی تزریق نمی شود که بتوانیم مدیریت کنیم!


پور محمد  با اشاره به اینکه با مدیریت صحیح توزیع گاز در کشور می توان تمامی این بحران ها را خاتمه داد عنوان کرد : در استان گاز جدیدی تزریق نمی شود که بتوانیم مدیریت کنیم .


رئیس ستاد حوادث غیر مترقبه مازندران تصریح کرد : هشت شهرستان از مناطق استان با قطعی گاز مواجه هستند که میزان آن در شهرهای قائمشهر ، ساری ، گلوگاه ، بهشهر و نکاء بیش از 60 درصد و قطعی گاز شهرهای آمل ، بابل ، بابلسر حدود 20 تا 30 درصد است .


وی در خصوص نیازهای فعلی مردم و اقدامات صورت گرفته در شرایط بحرانی قطعی گاز تشریح کرد : تأمین نان ، لوازم حرارتی غیر گاز سوز و گاز مایع از کالاهای ضروری مردم منطقه است که تاکنون توزیع لوازم حرارتی غیر گاز سوز از طریق سازمان بازرگانی همچنین توزیع نان با تبدیل سوخت گازی نانوایی ها به گازوئیل انجام شده است .

*به ما ربطي نداره!
پورمحمد با بیان اینکه بحران اصلی در مازندران قطعی گاز است نه بارش زیاد برف تأکید کرد : شرکت ملی گاز کشور باید با تزریق گاز مشکل را حل کند .


وی افزود : علت قطعی گاز به مسائل داخل استان بر نمی گردد و مقامات استانی حداکثر تلاش خود را جهت رفع این معضل انجام داده اند .

 
پورمحمد در همین رابطه افزود : شرکت گاز میزان مصرف مازندران را رقم مشخصی اعلام کرد و قرار بود در شرایط عادی این گاز تزریق شود ولی متأسفانه به دلیل برودت هوا و افزایش مصرف گاز در کشور ،مازندران از مقدار گاز در شرایط عادی نیز برخوردار نیست .


وی بیان داشت : تزریق گاز از طریق خط لوله رشت به استان فقط یک بار انجام گرفت ولی به دلیل عدم تداوم تزریق همچنان با مشکل مواجه هستیم .

 
پورمحمد پیگیری تزریق گاز از طریق خط لوله رشت توسط استان گیلان را مهم عنوان کرد و افزود : این پیگیری با تداوم تزریق گاز باعث حل مشکلات استان های مازندران و گیلان خواهد شد.

لازم به ذكر است كه تماسهاي مكرر خبرنگاران ومردم براي ارتباط با مسئولين شركت گاز در خصوص وضعيت شهر هاي استان به لحاظ كمبود و افت فشار گاز و اقدامات براي رفع مشكلات شهروندان بي نتيجه مانده است و هيچ يك از مسئولين شركت گاز استان حاضر به پاسخگويي در اين خصوص نيستند.

*قائم شهر به مثابه قطب شمال!

كمبود شديد امكانات گرمايشي، وسايل پخت غذا و رفع نيازهاي روزانه مردم قائم  شهر را با مشكلات عديده‌اي مواجه ساخته است.


از صبح امروز شهروندان قائم شهري از رفع نيازها و مشكلات خود توسط مسئولان نااميد شده و در مقابل فرمانداري، هلال احمر و اداره گاز اين شهرستان تجمع كرده‌اند.


اين عده با بستن خيابان‌هاي اطراف خواهان پاسخگويي مسئولان استاني و شهري به مشكلات و وعده‌هاي داده شده درباره پايان يافتن آن شده‌اند.


مردم معترض و نيازمند از سردي هوا و شيوع بيماريهاي ويروسي گلايه دارند، به گفته آنان در پي اين حادثه بيمارستان‌ها و مراكز درماني قائم شهر با افزايش مراجعه كنندگان روبه روست.


به گفته پزشكان كمبود گاز و تجمع افراد يك خانواده اعم از سالم و بيمار در يك اتاق كوچك موجب تشديد و شيوع اين بيماريهاي ويروسي در ميان آنان شده است.


نكته جالب توجه در اين ميان، افزايش بهاي خدمات درماني مانند تزريق آمپول و ديگر خدمات به موازات افزايش بهاي ساير مواد مورد نياز مي‌باشد.


خانواده هاي داراي نوزاد و خردسالان از افزايش بيماري در ميان اطفال خود هراسانند و خواهان رفع وضع موجود مي‌باشند.

*از حمام هم خبري نيست!
بسياري از افراد از 2 هفته پيش تاكنون با قطعي گاز از عدم وجود آبگرم براي استحمام رنج مي برند و اين مشكلات بهداشتي ديگري را براي مردم به همراه مي آورد.


گفته مي شود از تعداد 5 هزار چراغ والور در خواست شده توسط هلال احمر شهرستان قائم شهر از استان تنها هزار عدد والور از سوي اين اداره، شب گذشته در ميان مردم توزيع شد.


با وجود ارسال 600 عدد والور از صبح امروز به اين شهر، مردم نيازمند با ازدحام در مقابل اين اداره اين مقدار را كافي ندانسته و در خواست افزايش امدادرساني را دارند.


شهرستان قائم شهر هم اكنون با قطعي 80درصدي گاز مواجه و اين موجب عدم پخت نان، عدم فعاليت رستوران ها و خوراك پزي هاي سطح شهر شده است.

*نانمان دهيد واز ايمانمان مپرسيد!
به گفته يك مقام آگاه از تاريخ 10تا 13 ماه جاري تعداد 17 هزار و 800 انواع نان اعم از باگت، صنعتي، بربري و لواش از طريق شوراهاي اسلامي محلي و روستايي و نانوايي‌ها در اين شهر توزيع شده و فقط از صبح امروز 17 هزار و 600 بسته نان در اختيار شهروندان قرار گرفته است.


اين نانها از شهرهاي بابل، آمل، ساري، بابلسر، تنكابن تهيه شده است و تعداد ديگر نان نيز از شهرهاي ديگر استان در حال ارسال به قائم شهر مي‌باشد.

اين درحالي است كه توزيع مقطعي نان‌هاي بسته‌بندي در اين شهر پاسخگوي نياز جمعيت 300 هزار نفري قائم شهر نيست.


در پي عدم توزيع مواد سوختي در قائم شهر، مردم اين شهر با تجمع در مقابل شركت توزيع فراورده‌هاي نفتي خواهان دريافت مواد سوختي جايگزين مي‌باشند اما مشكل موجود ديگر در ايجاد سوخت جايگزين، عدم وجود وسايل نفت سوز و يا گازوئيل سوز در اختيار شهروندان است.


شب گذشته نيروي انتظامي شهرستان قائم شهر اقدام به توقيف اموال و بازداشت فردي نموده است كه در ساعت 23:30 نيمه شب به توزيع وسايل گرمايشي به چند برابر قيمت نموده بود.


همچنين وعده‌هاي مسئولان استاني و شركت گاز مازندران براي اتصال لوله انتقال گاز كياكلا به قائم شهر نيز همچنان بي‌ثمر باقي مانده و تحقق نيافته است.


روابط عمومي فرمانداري قائم شهر نيز گزارش داد كميته بحران شهرستان قائم شهر از صبح امروز در محل فرمانداري اين شهر تشكيل شده و تصميم بر آن شد تا نمايندگاني از نيروي انتظامي، شوراي محل و هلال احمر و هيئت امناي مساجد سطح شهر ،اقدام به شناسايي افراد نيازمند و امداد به آنان كنند.

*بخاري را درپستو نهان بايد کردن!

کرسیها و لحاف کرسیها از پستوها و انباریهای منازل روستایی و شهری مازندران ‌خارج و جایگزین بخاری های‌ گازی و شوفاژها شدند. 

 بارش برف و سردی هوای مازندران همچنان ادامه دارد این در حالی است که کاهش دمای هوا رو به فزونی و افت فشار و قطعی گاز در شهرهای مازندران از جمله ساری، قائمشهر، بابل و آمل نیز در حال افزایش است.

کرسیهای ذغالی از مهمترین وسایل گرمایشی در مازندران به خصوص در مناطق روستایی از گذشته بوده است و پس از رسیدن برق به روستاها، هیترها و گرمکن های برقی کوچک زیر کرسی به جای منقل قرار گرفت و کرسیها برقی شد و به اصطلاح، کرسیها خودشان را با روند تغییر انرژی همساز کردند.

بسیاری از شهروندان مازندران در یک ابتکار به جای استفاده از هیتر و کرسی‌های برقی با قراردادن لامپهایی با ولتاژ بالا در زیر یک چهار پایه کوچک و انداختن پتو را به جای لحاف کرسیهای قدیمی بزرگ، کرسی‌های اضطراری خود را برپا کرده اند تا از خجالت فرزندانشان دربیایند.

اکنون تقاضای بسیاری از شهروندان مازندرانی به سمت دیگر وسایل گرمایشی نیز کشیده شده است که در این میان بخاریهای برقی طرفداران بیشتری پیدا کرده و این امر سبب شده تا قیمت این وسایل در استان به شدت افزایش یابد.

اکنون تقاضا برای کرسی و بخاری برقی در مازندران ‌افزایش یافته به طوری که قیمت بخاری های برقی از ‪ ۱۵۰‬هزار ریال به ‪ ۵۵۰‬ هزار ریال رسیده است.

بخاریهای نفت سوز نیز در مازندران نایاب شده و قیمت آن نیز به شدت بالا رفته است.

بسیاری از خانواده‌ها در مازندران که توان خرید بخاریهای برقی و دیگر وسایل گرمایشی را ندارند از ترس افت بیشتر گاز و قطع کامل آن شب تا صبح را با دلهره و نگرانی سر می‌کنند.  

*گاز آمل نصف شد!

رئيس اداره گاز شهرستان آمل از قطع 50 درصد از گاز اين شهرستان از شب گذشته تا امروز خبر داد. 
   
 
حشمت الله باوفا در جمع تجمع كنندگان آملي در محل شركت گاز اين شهرستان افزود: هم اكنون گاز بيش از نيمي از شهر آمل قطع است.


وي با اشاره به اينكه گاز برخي مشتركان در فاصله هاي ايستگاه هاي توزيع اصلي با افت فشار و قطعي مواجه است اظهار داشت: مشتركان گاز در نزديكي ايستگاه هاي گاز درون شهري با افت كمتر گاز مواجه هستند.
باوفا خاطر نشان كرد: هم اكنون گاز شهر آمل از مسير خط انتقال رشت وارد ايستگاه هاي توزيع اين شهرستان مي شود.
شمار زيادي از شهروندان آملي به علت قطعي گاز در برخي نقاط اين شهرستان در مقابل اداره گاز تجمع كردند.
قطع گاز در برخي نقاط اين شهرستان اكنون مشكلات زيادي را براي مردم به وجود آورده است.
شهروندان آملي با تجمع در مقابل اداره گاز و مراجعه به فرمانداري خواستار رفع مشكل سوخت و گاز مايع خانگي شدند.

*وزير نفت: اقدام هاي ما بي‌سابقه است!

 "غلامحسين نوذري"-وزير نفت-گفت:در روابط كشورها فقط نفت و گاز ملاك نيست بلكه عوامل ديگر در اين روابط مدنظر است كه نحوه برخورد با تركمنستان را مشخص مي‌كند.

وي درخصوص اينكه آيا دستگاه ديپلماسي فعالانه با اين موضوع برخورد كرده است، گفت: دستگاه ديپلماسي فعال برخورد كرده است به طوري كه وزير امور خارجه و معاونان او با طرف تركمني موضوع را پيگيري مي‌كنند. از سوي ديگر شركت ملي گاز ايران نيز پيگير موضوع است.

نوذري افزود: مساله‌اي كه به طور رسمي از طرف تركمنستان براي قطع گاز صادراتي به ايران اعلام شده مشكلات فني است و اظهار داشته‌اند كه در تلاش براي رفع مشكلات فني مي‌باشند.

وي بااشاره به اينكه مساله قيمت مي‌تواند يك موضوع باشد، مساله عنوان شده از سوي تركمنستان را مساله فني اعلام كرد.

وزير نفت تصريح كرد: مردم با همكاري در صرفه‌جويي مصرف گاز مناسب‌ترين پاسخ را به حركت تركمنستان دادند و اگر اين همكاري نبود در چنين شرايطي بايد ‪ ۱۳۰‬تا ‪ ۱۴۰‬ميليون مترمكعب گاز بيشتر مصرف مي‌شد.

نوذري افزايش توليد گاز در بخش بالادستي و مديريت بخش انرژي را در شرايط حادث شده دركشور مناسب‌ترين پاسخ به تركمن‌ها عنوان كرد.

 وي درخصوص اينكه با وجود ذخاير قابل توجه گاز در كشور، امنيت انرژي در داخل كشور زير سئوال رفته است، گفت: ميزان گازي كه در روزهاي سرد اخير مصرف شده ‪ ۱۱۰‬ميليون مترمكعب نسبت به مدت مشابه سال قبل افزايش داشت.

سرماي روزهاي اخير در كشور بي‌سابقه بوده و اين شرايط ممكن است در پيشرفته ترين سيستمهاي تامين انرژي دنيا نيز اتفاق بيفتد همانطور كه در اروپا، آمريكا و حتي روسيه اتفاق افتاده است.

وزير نفت اقدامهاي انجام شده از سوي شركت ملي گاز ايران در شرايط كنوني را براي كاهش مشكلات و بازگرداندن شرايط عادي بي‌سابقه عنوان كرد و افزود:
در حال حاضر در شهرستانهاي استانهاي مازندران و گلستان مشكل وجود دارد كه علت عمده آن كاهش قابل ملاحظه دما در استان‌هاي خراسان و بدنبال آن افزايش مصرف در اين مناطق است. به علت انتقال كمتر گاز، برخي از شهرهاي استان مازندران با كمبود گاز مواجه هستند.

نوذري با اشاره به اينكه روزانه حدود ‪ ۴۵۴‬ميليون مترمكعب گاز در كشور توزيع مي‌شود، افزود: با قطع گاز تركمنستان، ستاد ويژه‌اي براي بررسي عواقب كار تشكيل شد و بدنبال آن اقدامهاي فني از سوي شركت ملي گاز ايران در بخشهايي از خطوط لوله سراسري گاز صورت گرفت.

دوگانه سوز شدن نانوايي‌ها در شهرهايي كه بيش از دو روز قطعي گاز داشتند، تحويل وسايل نفت سوز، افزايش توليد گاز از ميادين جنوبي و توليد بيش از ظرفيت پالايشگاه‌هاي گاز كشور به ويژه در شرق و جنوب از جمله اقدامهاي انجام شده براي رفع مشكل مردم در نقاط آسيب ديده است.

وزير نفت تصريح كرد: دولت تمام تلاش خود را انجام داد تا آثار سرماي بي‌سابقه و قطع گاز تركمنستان حداقل شود.

 وي ميزان مصرف كنوني گاز در كشور را مشابه هيچ كجاي دنيا ندانست و بر فرهنگ‌سازي و اصلاح سيستمهاي گرمايشي مصرف گاز در كشور تاكيد كرد.

 *به دنبال گاز از: شمال تا تهران

گازدر برخي نقاط تهران هم قطع شد تا سد تعطيلات در مقابل کاهش شديد دماي هوا شکسته و مصرف گاز با افزايش مواجه شود. قطعي گاز اگرچه روز گذشته مهمان برخي خانه هاي پايتخت نشينان شد اما مدتي است در اقصي نقاط کشور به خصوص شمال کشور حضور پررنگي دارد.

 در حال حاضر گاز قائمشهر کاملاً قطع است و ساري با قطعي 90 درصدي مواجه است. آمل و بابل از شهرهاي ديگر استان مازندران با قطعي 40 درصدي، محمودآباد 20 درصدي و نور و چمستان 10 درصدي گاز مواجهند. بهشهر، نکا، گلوگاه 60 درصد قطعي گاز دارند و گاز گنبد و گرگان کاملاً قطع است.

يک منبع آگاه از تجمع مردم گرگان و اعتراضات مردمي اين شهر خبر داد و گفت؛ مردم گرگان خواستار وصل شدن هر چه سريع تر گاز با توجه به سرماي بي سابقه در کشور هستند.

البته بعيد به نظر مي رسد با توجه به پيش بيني هواشناسي مبني بر کاهش شديد دماي هوا طي روزهاي آينده اين مهم امکانپذير باشد. يکي از مسوولان مرکز کنترل هواشناسي از ورود جبهه هواي سرد کشور خبر داد و گفت؛ اين جبهه ابتدا استان هاي غربي و سپس مرکز و شرق کشور را تحت تاثير قرار مي دهد.

وي گفت؛ پيش بيني مي شود با ورود اين جبهه برف و باران شديد اکثر نقاط کشور را يک بار ديگر دربرگيرد. قطعي گاز اما مختص استان هاي شمالي کشور نمي شود. در حال حاضر شهرهاي استان آذربايجان شرقي و غربي و اردبيل نيز با قطعي گاز مواجهند. روز گذشته استاندار مازندران از مردم استان خواست تا با توجه به کمبود شديد گاز در سطح استان بيشتر از گذشته صرفه جويي کنند.

ابوطالب شفقت در جلسه ستاد بحران استان مازندران در محل استانداري مازندران افزود؛ برخي از نانوايي ها در مناطقي از استان مازندران به رغم اينکه گاز دارند ولي نانوايي خود را تعطيل کرده اند که اين تصميم درستي نيست. وي با اشاره به اينکه قطع جريان صادرات گاز ترکمنستان به استان هاي شمالي علت اصلي قطعي گاز در کشور است، اظهار کرد؛ تقريباً تمامي استان هاي کشور در حال حاضر با اين مشکل مواجهند.

استاندار مازندران با يادآوري اين نکته که در حال حاضر چاره يي جز صرفه جويي نداريم، خاطرنشان کرد؛ طي روزهاي گذشته به دليل عدم نظارت دقيق از سوي بازرگاني مازندران برخي از اصناف و بازاريان با قيمت هاي چند برابر و غيرمنطقي به مردم اجحاف کردند. وي با تاکيد بر اين نکته که مشکل کمبود گاز در کشور عمومي است، خاطرنشان کرد؛ بايد به سوخت رساني و ارسال گاز مايع اقدام کرد.

*قطع صادرات گاز ايران به ترکيه

با کاهش شديد دماي هوا صادرات گاز به ترکيه کاملاً متوقف شد و اعتراضات آنان را به همراه داشت. به گزارش نووستي، ايران روز دوشنبه به طور کامل صدور گاز طبيعي به ترکيه را به خاطر سرماي شديد متوقف کرد. شبکه تلويزيوني NTV مدعي شد؛ ايران با وجود قول خود در مورد صدور بي وقفه گاز در زمستان طي 10 روز اخير به تعهدات خويش عمل نکرده و روز دوشنبه به طور کامل صدور گاز را متوقف کرد.

اين شبکه يادآوري مي کند که به خاطر نبود انبارهاي گازي، ترکيه پيش تر کمبود گاز را با افزايش واردات از روسيه جبران کرده است.

 *پاکستان و سوريه به جاي ترکيه! 

اما در حالي که سرما شهروندان ايراني را بي طاقت کرده، خبر صادرات گاز به پاکستان و سوريه روي خروجي خبرگزاري ها قرار گرفت. پايگاه خبري داون پاکستان به نقل از احسان الله خان سرپرست وزارت نفت پاکستان اعلام کرد؛ پس از تاييد کميته اقتصادي پاکستان در روز سه شنبه (11 دي) تفاهمنامه گازي هفته آينده امضا مي شود. (mehrnews+irna+isna+farsnews+etemaad)