پنجشنبه 20 دی 1386-0:0

مي خوام برم ولايت

قطعي گاز و سرماي هوا شهرنشينان قائمشهري را به روستاهاي اطراف روانه كرد.


همزمان با كاهش بي‌سابقه دما در مازندران، قطعي و افت فشار گاز زندگي هزاران نفر در قائمشهر را با بحران مواجه كرده است. 


خبرها از هجوم مردم به سمت نانوايي‌ها و جايگاه‌هاي عرضه نفت براي ذخيره سازي اين كالاها و افزايش 300 درصدي قيمت بخاري هاي برقي و وسايل گرمايشي حكايت دارد.


مهدكودك‌ها و بيمارستا‌ن‌ها با هشدارهاي داده شده از سوخت دوم استفاده مي‌كنند و مردم اين شهر براي گرم كردن منازل و حتي پخت غذا با مشكل مواجه هستند.


شهروندان قائمشهري براي تامين وسايل گرمايشي جايگزين متحمل مشكلات بسياري شده اند و مجبور به تهيه لوازم گرمايشي نفتي و برقي با قيمتهاي گزاف شده‌اند.


بسياري از ساكنين مردم اين شهر به دليل قطع طولاني مدت گاز در اين شهر به منازل بستگان خود به دور افتاده ترين روستاهاي اطراف شهر كه از هنوز از بخاري هاي نفتي استفاده مي كنند رفته اند.


قطعي گاز علاوه بر مشكلات ياد شده باعث سرايت بيماري‌هاي واگيردار از جمله آنفلوانزا در بين مردم اين شهر شده كه اين امر مراجعات مردم به مراكز درماني را افزايش داده است.


اكثر فروشگاهها و اماكن تجاري شهر به دليل سرماي شديد و قطعي گاز تعطيل هستند و مردم براي رفع نيازهاي ضروري خود با مشكل مواجه مي باشند.


به نظر مي رسد با افزايش سرما طي روزهاي آينده و با توجه به مصرف بيش از حد وسايل گرمازاي برقي شاهد قطعي برق در روزهاي آينده نيز باشيم.


با توجه به سرماي شديد اكثر مرغداريهاي قائمشهر دچار مشكل شده و براي تامين گرماي لازم مرغداري از گازوئيل به عنوان سوخت جايگزين استفاده مي كنند.


مردم شهرستان در تجمعات مختلفي اعتراض خود را به مسئولان شهرستاني اعلام كرده‌اند.

*آب درهاون کوفتن!

فرماندار شهرستان قائمشهر گفت: به دليل افت فشار سراسري، عمليات ايجاد خط انتقال لوله گاز شهرهاي كياكلا و بهنمير به شهرستان قائمشهر موثر واقع نشد و قطعي گاز در اين شهرستان هنوز ادامه دارد.

 "حسن قلي زاده"  افزود: اين طرح انتقال به‌عنوان راهي براي جبران افت فشار در اين شهرستان از اوايل هفته جاري آغاز شده بود.

وي ادامه داد: در اين طرح خط لوله ‪ ۱۲‬اينچي انتقال گاز كياكلا و بهنمير به خط لوله جديد ‪۱۶‬اينچي قائمشهر متصل شد.

به گفته "قلي زاده" در صورت معمولي بودن فشار گاز سراسري، اين خط لوله مي توانست تمام نقاط قائمشهر را پوشش دهد و قطعي گاز در اين مناطق را رفع نمايد.

فرماندار شهرستان قائمشهر از تشكيل هر روزه ستاد بحران در اين شهرستان خبر داد واظهار داشت: در طي روزهاي جاري ‪ ۵۰‬تخته پتوي بيمارستاني از طريق اداره هلال احمر و ‪ ۴۰۰‬هزار ليتر نفت، يك ميليون و هفتصد هزارليتر گازوئيل ، ‪۱۱۵‬هزار كيلو گاز مايع خانگي و ‪ ۲۵۰‬هزار قرص نان درسطح شهرستان قائمشهر توزيع شد.

وي تصريح كرد: در روستاهاي اين شهرستان نان و گازوئيل از طريق دهياريها در اختيار مردم قرار مي‌گيرد.

وي خاطرنشان كرد: نانهاي توزيع شده در قائمشهر از شهرهاي بابل، آمل، ساري، بابلسر، تنكابن و فريدونكنار تامين مي‌شد كه احتمال افت فشار و قطعي گاز در اين مناطق نيز وجود دارد.

به گفته وي اين شهرستان آمادگي دوگانه سوز كردن نانوايي‌هاي موجود در سطح شهر را دارا مي‌باشد تا در صورت عدم ارسال مواد مورد نياز از آن مناطق ، به پخت نان در قائمشهر اقدام نمايند.

افت شديد و قطعي گاز شهرستان قائمشهر از روز هشتم آذرماه امسال آغاز شد و با توجه به وعده‌هاي مسوولان در خصوص انتقال خط لوله گاز بهنمير به قائمشهر كه رفع‌كننده مشكل بحران گاز اين شهرستان بود اين امر با توجه به مشكلات پيش آمده قابل حل نخواهد بود.

شهرستان قائمشهر حدود ‪ ۳۰۰‬هزار نفر جمعيت را در خود جاي داده است كه هم اكنون گاز تمام نقاط شهري و روستايي اين شهرستان قطع است

*1+12 جويباري خفه شدند!

شب گذشته 13 نفر در شهرستان جويبار به دليل استفاده از آتش و شعله ذغال دچار خفگي شدند. 
   
  مسئولان درمانگاه كوثر اين شهرستان اعلام كرد: به دليل قطع گاز و شدت سرما 12 نفر از ساكنان شهر و روستاهاي جويبار براي گرم كردن منازل خود با آتش زدن ذغال دچار خفگي شدند و به درمانگاه كوثر اين شهرستان انتقال داده شدند كه خوشبختانه با اقدامات صورت گرفته همگي آنها نجات يافتند.


گفته مي‌شود يك نفر ديگر نيز صبح امروز به علت خفگي ناشي از استفاده گاز مايع به اين مركز انتقال داده شد كه با تلاش پزشكان و تيم درماني اين فرد از مرگ نجات يافت.
به گفته رئيس شركت گاز جويبار در حال حاضر گاز 80 درصد مردم اين شهرستان قطع است.
 

*باز هم به زودي!

نماينده ويژه رئيس جمهور گفت: از طريق خطوط داخلي مشكلات كمبود گاز در استان‌هاي شمالي به زودي برطرف خواهد شد. 
   
  مهدي هاشمي امروز پس از شركت در جلسه ويژه ستاد بحران استان مازندران كه با حضور معاون راه و ترابري، شركت پخش و پالايش نفت، نماينده ناجا و معاون گاز رساني شركت ملي گاز ايران تشكيل شد در جمع خبرنگاران اظهار داشت: بر حسب تدبير رئيس جمهور مقرر شد كه هيئتي از ستاد مركزي حوادث غيرمترقبه كشور به استان مازندران اعزام شود تا شرايط خاصي كه در هفته گذشته به وجود آمده و تاكنون نيز ادامه دارد را كنترل و به رئيس جمهور گزارش دهد.

هاشمي با تاكيد بر اين نكته كه شدت سرما و يخبندان بر اساس اعلام كارشناسان هوا شناسي در 50 سال گذشته بي سابقه بوده است بيان كرد: از مجموع 30 استان كشور 28 استان به صورت كم و زياد با مسئله افت فشار گاز مواجه هستند.


وي از كاهش 5 ميليون متر مكعبي گاز صنايع ذوب آهن و فولاد مباركه خبر داد و خاطر نشان كرد: براساس تصميم ستاد مركزي مقرر شد با كاهش مصرف كنندگان صنايع گاز مصارف خانگي كشور به ويژه استان هاي شمالي تامين شود.


معاون عمراني وزير كشور با اشاره به اينكه طي روزهاي گذشته 20 درصد مصرف برق در مازندران افزايش يافت اضافه كرد: در شرايط موجود پيش بيني مي‌شود قطعي برق در كشور نداشته باشيم.


وي با يادآوري اين نكته كه با تدبير مديريت استاني نانوايي هاي مازندران در حال دوگانه سوز شدن هستند، افزود: از طريق استان تهران براي جبران كمبود نان روزانه 200 تن به استان مازندران نان انتقال خواهد يافت.
جانشين ستاد حوادث غير مترقبه كشور با بيان اينكه از امروز در استان مازندران مشكل نان نخواهيم داشت ، گفت: از طريق استان هاي معين اين مشكل در حال رفع شدن است.


وي در پاسخ به سئوالي درباره علت قطع گاز تركمنستان به استان هاي شمالي گفت: اين موضوع توسط هيئت‌هاي مذاكره كننده دو كشور در حال پيگيري است.


هاشمي تاكيد كرد: از طريق محاكم قضايي خسارت هايي را كه ظرف دو هفته گذشته به كشور و مشتركان گاز وارد شده است پيگيري خواهيم كرد و وزير امور خارجه به نمايندگي از كشورمان اين موضوع را دنبال خواهد كرد.
وي از قطع صادرات گاز به كشور تركيه خبر داد و افزود: روزانه 24 ميليون متر مكعب گاز از طريق كشور تركمنستان وارد استان هاي شمالي مي شود.


معاون عمراني وزير كشور با اشاره به اينكه موج سرما و كاهش واردات علت اصلي اين مشكلات بوده است خاطر نشان كرد: اگر موج سرماي ديگري در كشور نداشته باشيم كمبود گاز در استان ها از طريق خطوط داخلي قابل حل خواهد بود.

*گزارش به احمدي نژاد

استاندار مازندران گفت: گزارش مشكلات گاز استان مازندران به رئيس جمهور داده و از شركت ملي گاز ايران خواستاريم تا مشكلات مازندران را هم به صورت ويژه براي برنامه‌ريزي و جلوگيري از بحران هاي مشابه با انجام امور زيربنايي در استان رسيدگي كنند. 
   
 
ابوطالب شفقت  اظهار داشت: بعد از قطع گاز از كشور تركمنستان استان هاي كشور به ويژه استان هاي شمالي كشور وارد بحران شد و مشكلات استان مازندران بيش از ساير استان ها بود.


وي با اشاره به اينكه از چهارشنبه هفته گذشته با اعمال مديريت استاني و ملي اين مشكلات كمتر شده است بيان كرد: مشكلات استان مازندران در حال حاضر با وجود برودت شديد هوا بيشتر شده است كه سعي خواهيم كرد با كمك مديران استاني و ملي در كاهش آن بكوشيم.


شفقت از فعاليت نيروگاه نكا بدون هيچ مشكل خبر داد و خاطر نشان كرد: سوخت نيروگاه نكا از طريق شركت نفت و تامين مازوت به صورت روزانه تزريق مي‌شود.


استاندار مازندران با اشاره به حساسيت موضوع از تشكيل ستاد بحران در سطح بخشداري‌ها خبر داد و خاطر نشان كرد: با هماهنگي شركت ملي گاز ايران عصر فردا از سمت غرب استان مازندران احتمالاُ فشار گاز افزايش خواهد يافت.
وي ضمن تشكر از همكاري مردم گفت: تمام مشكلات مردم در سطح استان رفع نشده است ولي به مشكلات استان تا حدودي مسلط شديم.(irna+farsnews)