يکشنبه 23 دی 1386-0:0

انتقاد شديد رعيت از احمدي نژاد

نماينده قائم شهر:آقاي رييس‌جمهور!ما پول نفت سر سفره‌هايمان نخواستيم، رحمت فرموده و دستور دهيد همان گاز شهري را به فوريت وصل كنند.


ولي‌الله رعيت در نطق پيش از دستور امروز (يك‌شنبه) خود خطاب به رييس‌جمهور با بيان اين‌كه شما به شعار عدالت مشهور هستيد، پرسيد «چرا مردم قائم‌شهر، جويبار، شيرگاه و كياكلا تاوان بهاي بي‌برنامگي و سوءمديريت مقامات وزارت نفت را بپردازند؟»

 نايب رييس كميسيون اجتماعي مجلس، ماه محرم را ماه حريت و آزادگي دانست و خطاب به رييس‌جمهور، گفت: اين‌كه بعد از 14 روز از مصيبت و گرفتاري مردم مازندران، روز جمعه مسافرت دو ساعته‌اي براي بهبود وضعيت گازرساني استان‌هاي شمالي كشور به شهرستان ساري داشته‌ايد، كمال تقدير را دارم؛ ولي اگر قبل و بعد از جلسه استانداري، در جمع مردم گرفتار و مصيبت‌زده مازندران خاصه شهرهاي قائم‌شهر و ساري شركت مي‌كرديد و ذره‌اي از مسائل مردم را از زبان آنان مي‌شنيديد، بسيار نيكو، پسنديده و التيام‌بخش بود.

 او افزود: جناب آقاي رييس‌جمهور، شنيدن صداي مردم، هنر ظريفي است كه توفيق الهي مي‌طلبد.

نماينده‌ي مردم قائم‌شهر در مجلس گفت: نمي‌دانيم آيا جنابعالي مطلع هستيد كه مردم حوزه‌ي انتخابيه‌ام، بدون دارا بودن كم‌ترين وسايل گرمايشي، در بدترين و سخت‌ترين شرايط زندگي چگونه امورات خود را سپري كرده‌اند؟

وي با بيان اين‌كه تعدادي از مردم حوزه‌ي انتخابيه‌اش در اثر گازگرفتگي با ذغال جان خود را از دست داده‌اند، گفت: اين مردم بخاري برقي ساده 10 هزار توماني را 50 هزار تومان، نفت سفيد و گاز مايع را به چند برابر قيمت، و نان يك صد توماني را به يك هزار تومان خريداري و ساعت‌ها براي تأمين آن و ديگر مايحتاج ضروري خود، در هواي سرد و صف‌هاي طولاني ايستادند و بعد روانه درمانگاه و بيمارستان شدند و اين در حالي است كه به فردي از مقامات اجرايي كشور و استان دسترسي نداشتند و آنان نيز پاسخگو نشدند.

اين عضو فراكسيون اصلاح طلبان مجلس خطاب به رييس‌جمهور، گفت: چرا بايد مردم حوزه‌ي انتخابيه‌ام هزينه‌ي نبود نظارت و دارا بودن اشكالات فني، مهندسي و اجرايي خطوط گازرساني را بپردازند و چرا اين كسري و كمبود با برنامه‌ريزي صحيح به ديگر شهرهاي كشور منتقل نمي‌شود كه در اين صورت ظلم بالسويه عدل خواهد بود.

وي افزود: دولت تركمنستان به بهانه سياسي، قبل از قطع صدور گاز به ايران، خواهان افزايش تعرفه گاز به دليل افزايش قيمت جهاني اين انرژي شد كه به دليل بي‌برنامگي و جدي نگرفتن اين موضوع از سوي وزارت نفت، اقدام به قطع آن كرده كه با وجود اطلاع مقامات وزارت نفت از تاريخ دقيق قطع آن هيچ اقدام تأميني و اطلاع‌رساني براي جلوگيري از بروز خسارات احتمالي به مردم به عمل نياوردند.

به گفته‌ي او، وزير نفت در مصاحبه‌اي به جاي عذرخواهي از مردم و پاسخگويي صريح و شفاف، صرفا در بازي با كلمات و الفاظ اعلام كرده كه گاز قطع نشده و فقط به دليل سرماي شديد هوا، فشار آن افت داشته است. نماينده‌ي مردم قائم‌شهر در مجلس از موكلان خود و ـشهروندان شريف و نجيب» به خاطر صبوري، متانت و نجابت تحسين برانگيزشان عذرخواهي كرد و خطاب به رييس‌جمهور گفت: معلوم نيست آقايان در وزارت نفت، برنامه‌ريزي را از كدام دانشگاه آموخته‌اند كه هنوز نتوانسته‌اند بين توليد و مصرف، صادرات و ذخيره يك تراز مثبت و بالانس منطقي ايجاد كنند!

 به گفته‌ي اين عضو فراكسيون اقليت مجلس هر روز وعده‌ي صادرات گاز به پاكستان، هند، ارمنستان، آذربايجان، عمان، امارات، بحرين، كويت، ايتاليا، سوييس و چين را مي‌د‌هيم و هر روز كشف ميادين جديد گازي را اعلام كرده و مدعي دارا بودن دومين ذخاير گازي دنيا هستيم، اما غافل از يك مديريت و برنامه‌ريزي صحيح براي توليد و مصرف هستيم. رعيت ادامه داد: نتايج تحقيقات و بررسي‌هاي بنده آن است كه با بي‌برنامگي وزارت نفت تا پايان چشم‌انداز بيست ساله همين مشكل وجود خواهد داشت و پيش‌بيني آن است كه 5 تا 6 سال آينده وضعيت كشور از لحاظ تأمين انرژي، بدتر و بحراني‌تر خواهد شد.

 به گفته‌ي وي، امروز گاز تمامي نيروگاه‌ها، پتروشيمي‌ها و ديگر صنايع بزرگ و تزريق روزانه گاز به ميادين نفتي قطع شده كه هر سه و نيم مترمكعب گاز تزريقي به چاه‌هاي نفت معادل افزايش توليد يك بشكه نفت‌خام بوده كه تزريق نشدن آن به معناي كاهش توليد، نداشتن صادرات، از دست دادن سهم ايران در اوپك و كسب نكردن درآمد ارزي است.

 اين نماينده مجلس با بيان اين‌كه اين كار به خاطر مديريت ضعيف مصرف قطع شده است، اظهار كرد: تأسف‌بارتر آن‌كه با وجود سرمايه‌گذاري چند 10 ميليارد دلاري در بخش پتروشيمي و ارزش افزوده آن، خوراك آن كه همان گاز طبيعي است قطع شده و هيچ‌يك خسارات اين كار و عدم النفع آن را تبيين و ارزيابي نمي‌كند.

نماينده‌ي مردم قائم‌شهر در مجلس خطاب به رييس‌جمهور با بيان اين‌كه از سال‌هاي پيش، طرح ذخيره‌سازي گاز طبيعي در مخازن زيرزميني مطرح و مطالعات آن در چند شهر كشور از جمله قم، ورامين و سبزوار انجام شد، يادآور شد: وزارت نفت مكلف شد كه در فصول گرم و معتدل،‌ حجم زيادي از گاز طبيعي را در اين مخازن زيرزميني تزريق و در زمستان از آن برداشت كند؛ متأسفانه با گذشت بيش از 12 سال از اتمام مطالعات آن، اين طرح‌ها به نتيجه نرسيده و به سرنوشت بسياري از طرح‌هاي عمراني دچار شده است. او از رييس‌جمهور پرسيد كه ما به ازاي سياسي صادرات گاز ارزان به پاكستان چيست؟ چرا بايد هزينه برقراري صلح بين پاكستان و هند را دولت ايران، با فروش گاز ارزان تأمين و پرداخت كند؟ ضمن آن‌كه هند از اجراي اين پروژه كنار كشيده و ديگر صلح معنا و مفهوم نداشته و سالب به انتفاع موضوع است.

وي با بيان اين‌كه اختلاف زماني قرارداد فاز 4 و 5 با فاز 6 و 7 پارس‌جنوبي، فقط يك روز است، گفت: فاز 4 و 5 حدود 2 سال و نيم قبل به بهره‌برداري رسيد و اگر فاز 6 و 7 به موقع مورد بهره‌برداري قرار مي‌گرفت علاوه بر توليد هشتصد ميليون مترمكعب گاز و حل مشكلات اساسي آحاد مردم، روزانه از زيان 10 ميليون دلاري جلوگيري مي‌شد، حال چه كسي از مقامات وزارت نفت مسوول پاسخگويي تأخير اجراي پروژه‌هاي پارس‌جنوبي است؟

كدام يك از اين مقامات خسارت قطع گاز به تركيه را در سال گذشته، حال و احتمالا سال‌هاي آتي پرداخت خواهند كرد؟

نايب رييس كميسيون اجتماعي مجلس خطاب به رييس جمهور، اجراي عدالت، تكريم انسان‌ها و ارائه خدمات بهتر و مطلوب‌تر به شهروندان را موجب دوام، بقا، ثبات، استواري و پايداري دولت‌ها دانست و خالصانه و از سر دلسوزي و خيرخواهي، گفت: مسوولان برخي دستگاه‌هاي اجرايي در سطوح ملي و استاني به لحاظ نداشتن تجربه و تخصص قادر به مديريت و تصميم‌گيري در بحران و ارائه خدمات ضروري به مردم نيستند.

رعيت از قول مردم حوزه‌ي انتخابيه‌اش به رييس‌جمهور، گفت: "ما از طلا گشتن پشيمان گشته‌ايم، مرحمت فرموده ما را مس كنيد"؛ ما پول نفت سر سفره‌هايمان نخواستيم، رحمت فرموده و دستور دهيد همان گاز شهري را به فوريت وصل كنند.

*رعيت: اکثريت مجلس هشتم را اصولگرايان تشکيل خواهند داد

نماينده قائم شهر گفت: اصولگرايان به دليل داشتن يکسري آراي سنتي در مجلس هشتم، اکثريت کرسي ها را از آن خود خواهند کرد.
 "ولي رعيت" -نماينده مردم قائم شهر، سوادکوه و جويبار-  گفت: در صورتي که درصد مشارکت مردم در انتخابات بالا باشد شانس پيروزي گروه اصلاح طلب بيشتر خواهد بود در غير اين صورت اصولگرايان با داشتن آراي سنتي به پيروزي دست خواهند يافت.

 وي افزود: جريان اصولگرايان يک سري آراي سنتي دارد و طرفداران اين گروه به انتخابات به عنوان تکليف نگاه کرده و با هدف انجام وظيفه در صحنه حضور يافته و آرا خود را به نفع جريان اصولگرا به صندوق ها مي ريزند.

رعيت تصريح کرد: تنها با حضور حداکثري و همه جانبه مردم است که آراء به صورت واقعي نمود پيدا خواهد کرد و جريان مقابل اصولگرا شانس بيشتري بدست خواهد آورد.

وي با تاکيد بر اينکه چهره هاي تند سياسي از هر دو طرف شانس زيادي در انتخابات ندارند، افزود: چه جريان اصولگرا و چه اصلاح طلب تلاش مي کنند تا افراد معتدل، اجرايي و عملگرا را وارد صحنه انتخابات کنند تا مجلس هشتم از وزن بيشتر و مصوبات نيز از کيفيت و اهميت بالاتري برخوردار باشند.

عضو کميسيون اجتماعي مجلس شوراي اسلامي عنوان کرد: گروه هاي سياسي سعي مي کنند تا از افرادي که داراي وزن سياسي، اجتماعي و جايگاه اجرايي بالايي هستند استفاده کرده و با تشويق و ترغيب اين افراد بر ميزان مشارکت مردم بيفزايند.

نماينده مردم قائم شهر با اشاره به اينکه آراء تنها در تهران سرنوشت ساز نيست، گفت: بلکه آراء همه مردم است که سرنوشت انتخابات را رقم مي زند. وي بيان کرد: در شهرهاي کوچک نمي توان يکشبه از فردي چهره سياسي ساخت، بلکه افراد بايد با انجام فعاليت هاي اجرايي و سوابق مثبت راي خود را از مردم بگيرند. وي افزود: در شهرستان ها، آراي قوميتي، منطقه اي، بسته به عملکرد افراد، به صورت يارگيري و رفاقتي و با ارتباط سازي است، آدم ها با گرايش هاي سياسي چپ و راست در شهرستان ها راي نمي آورند و مکانيزم راي آوري شهرستان ها با تهران و شهرهاي بزرگ متفاوت است.

رعيت با تاکيد بر اين مطلب که مردم در راي دادن و شناخت افراد داراي بينش و شم سياسي قوي هستند، گفت: اينکه چه کسي راي بياورد مهم نيست زيرا مردم پس از سال ها حضور در صحنه انتخابات به کارشناساني خبره بدل شده اند و با آگاهي و تحقيق افراد را انتخاب مي کنند.

وي اظهار اميدواري کرد، مردم در صحنه انتخابات حضوري پررنگ داشته باشند تا با آراي آنها افرادي که داراي شناخت درست از نيازهاي مردم هستند وارد مجلس هشتم شوند. عضو کميسيون اجتماعي مجلس ادامه داد: با حضور افراد آگاه، اجرايي و کارآمد است که مي توان اميدوار بود گرفتاري هاي ضروري مردم از قبيل معيشت، مسکن و اشتغال را رفع کرد.

وي در مورد چگونگي استقبال افراد براي کانديداتوري مجلس هشتم اظهار داشت: از لحاظ کمي، تعداد داوطلبان کمتر شده و اين کاهش به دليل محدوديت قانونگذاري براي صلاحيت افراد درخصوص دارا بودن حداقل مدرک تحصيلي فوق ليسانس يا پنج سال سابقه اجرايي است. رعيت اين محدوديت ها را به نفع مردم و مجلس دانست و افزود: هر چه افراد با سطح سواد بالاتر و سوابق اجرايي موفق بيشتر در مجلس هشتم حضور يابند بيشتر مي توان به آينده اين دور از مجلس و ساير مجالس آينده اميدوار بود.

 وي وضع قوانين جديد را به لحاظ کيفي در مجلس هشتم موثر خواند و گفت: شايد از لحاظ کمي تعداد ثبت نام کنندگان کاهش يافته باشد اما از لحاظ کيفي، ما شاهد رشد اميدوار کننده اي هستيم. نماينده مردم قائم شهر در مجلس اينترنتي شدن انتخابات را گامي مثبت در جهت منافع کشور و مردم ارزيابي کرد و افزود: اينترنتي شدن انتخابات دغدغه ثبت نام کنندگان را کاهش داده و براي مردم نيز صحت و سلامت انتخابات به گونه اي خواهد بود که امکان مخدوش شدن آن وجود نداشته باشد.(iscanews+isna)