سه شنبه 25 دی 1386-0:0

حرکت از نو

يادداشتي درباره وضعيت انتخاباتي بابلسر و فریدونکنار


مازندنومه:يادداشت زير را يکي از مخاطبان(بدون ذکر نام ومشخصات) براي ما فرستاده است.از قرار حضور پيش بيني نشده"حجت روحي"-نماينده کنوني مردم بابلسر و فريدونکنار در مجلس-تمام محاسبات را در اردوگاه مخالف مقداد نجف نژاد برهم زده است.نويسنده مطلب زير تلويحا" از روحي مي خواهد کناره گيري کند و از پيش آمدن دودستگي بپرهيزد.

------------------------

گرمی تنورانتخابات دربابلسروفریدونکناراحساس شد. باپایان گرفتن مهلت قانونی ثبت نام ازداوطلبان نمایندگی هشتمین دوره مجلس شورای اسلامی وبرخلاف آنچه که ازمدتهاپیش اعلام شده بودمبنی برعدم حضوردکترحجت الله روحی نماینده دوره هفتم بابلسروفریدونکناردرمجلس شورای اسلامی خبرثبت نام ایشان برای حضوردررقابتهای این دوره منتشرشد.

اعلام خبرثبت نام دکترروحی درحالی صورت گرفت که نگاه هابه رقابت شدیدانتخاباتی بین دکترمقدادنجف نادنماینده دوره ششم ودکتررحمت الله قلی پوراستاددانشگاه وازمدیران برجسته مجلس شورای اسلامی دوخته شده بودکه دکترروحی باثبت نام خودهمه معادلات رابرهم زد.

سوای این بحث که طبق نص صریح قانون اساسی کاندیداتوری مجلس شورای اسلامی برای هریک ازشهروندان جمهوری اسلامی که دارای شرایط آن باشندمجازاست ،درحال حاضرباتوجه به عدم پیش بینی حضورحجت الله روحی دراین دوره به عنوان نامزدوثبت نام اوکه درتهران صورت پذیرفت موجب بروزمباحث سیاسی وتحلیلهای جدیدی دراین نقطه ازمیهن اسلامی مان شده است.

 درهمین راستا برخی ازتحلیلها که برای ماارسال گشته ازنظرخوانندگان ارجمندمی گذرد.

 کاندیداتوری دکتر روحی مهلت ثبت نام کاندیداهای مجلس هشتم ساعت ۲۴:۰۰  بيست ويکم دی ماه به پایان رسید اما این پایان برای برخی از حوزه های انتخابیه آغازی شگفت انگیز بود.

یکی از این حوزه ها منطقه فریدونکنار و بابلسر بود که اتفاقی نه چندان فرخنده را پیش روی خود دید. ثبت نام دکتر روحی نماینده دوره هفتم مجلس شورای اسلامی از این حوزه انتخابیه که انتخاب ایشان نیز خود حدیث مفصلی بود که همه مردم منطقه به آن واقفند.

تاکید دکتر روحی بر عدم شرکت در انتخابات این دوره و رایزنی برای انتخاب فردی اصلاح دغدغه جمعی مردم و مسئولین شهری منطقه بود که نهایتا به انتخابی شایسته از لحاظ علمی و سوابق اجرایی به نام دکتر رحمت اله قلی پور ختم گردید.

 انتخابی که به دنبال خود در حال شکل دهی اتحاد و همبستگی و یکدلی مردم این حوزه انتخابیه بود. اما آنچه که شگفتی همگان را در پی داشت ثبت نام دکتر روحی در ساعات پایانی زمان نام نویسی بود که همچنان که ذکر شد اتفاق فرخنده ای به نظر نمی رسد.

 همان گونه همه شما همشهریان عزیزمی دانید رقابت در این حوزه بسیار تنگاتنگ و نزدیک می باشد و تنها در صورت اجماع و حمایت کلیه مردم و مسئولین از یک کاندیداتور می تواند زمینه پیروزی بر رقبای سنتی منطقه را در پی داشته باشد.

 اتفاقی که در دوره گذشته با حمایت از دکتر روحی به سرانجام رسید و این دوره نیز با اتفاق نظر در خصوص دکتر قلی پور می رفت تا پیروزی دلچسبی را برای مردم منطقه به همراه داشته باشد که این پیروزی محتمل با طمع شیرین شهرستان شدن می توانست خوشحالی دوچندانی را با امید به توسعه فرهنگی و اجتماعی و عمرانی به همراه آورد. اما به یکباره حضور دکتر روحی برای شرکت در انتخابات این دوره تمامی معادلات مثبتی را که تا کنون شکل گرفته بود برهم زد.

 برهم ریختگی که می تواند ضربه جبران ناپذیری را بر مردم منطقه تحمیل نماید که همانا دودستگی در طیف طرفداران و شکست بسیار محتمل در انتخابات آتی است که این شکست نه تنها برای کاندیدای مربوطه که برای همه عزیزان و همشهریان ماست. مساله چیست؟

با ورورد دکتر روحی به صحنه رقابت انتخاباتی هشتمین دورۀ مجلس شورای اسلامی علی رغم اعلام های قبلی مبنی بر نیامدن، ضمن وارد شدن شوکی به مردم و مسئولین شهری منطقه، نگرانی ها درخوصوص آشفتگی ذهنی مردم و تقسیم آراء که نهایتاً منجر به عدم نتیجه گیری مطلوب در انتخابات خواهد شد را افزایش داده است.

نگرانی هایی که در صورت عدم اتخاذ راهکاری عاجل، بذرهای اختلاف را خواهد پاشید و آتش این اختلاف می تواند سایر موضوعات مهم شهری را تحت الشعاع تصمیمات غرض ورزانه قرار دهد که نتیجه آن چیزی جز عقب ماندگی عمرانی و فرهنگی منطقه نخواهد بود و در واقع بازنده اصلی این اتفاقات خود مردم هستند که بی اختیار چوب ندانم کاری عده ای را خواهند خورد.

 اینجاست که مصلحت اندیشی نقش خود را پررنگ تر از همیشه نشان خواهد داد. آنجایی که تفکر عقل گرایی و جمع گرایی بر تفکرات فردگرایانه غلبه یافته و التزام و تعهد به مردم و ارجعیت آینده آنان، ضرورت ایجاد تغییر را در هر فکر و تصمیمی موجب می گردد.

 امیدواریم دکتر روحی عزیز و دوستان همراه ایشان ضمن احترام به رای اکثریت مردم با پذیرش و ترجیح منافع شهری، زمینه اتحاد مردم منطقه را جهت مواجه با رقباء فراهم نمایند.

اتحاد، در راستای خواستۀ مردم همچنان که می دانید در آستانۀ هشتمین دورۀ انتخابات مجلس شورای اسلامی قرار داریم. انتخاباتی که برای مردم منطقه از تمامی انتخاباتی که در کشور برگزار می گردد با اهمیت تر است.

 اهمیت بدان دلیل که رقابت نزدیک محلی موجود در آن برای مردم بسیار ملموس تر از سایر انتخابات است و نتیجۀ آن به طور مستقیم در سرنوشت سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی مردم منطقه موثر است. این شرایط خود دلیل محکمی بوده است تا حساسیت آحاد مردم، مسئولان و دلسوزان شهری را درخصوص رایزنی برای تعیین و انتخاب فردی مناسب را توجیه کند.

 حساسیتی که از سال گذشته آغاز و تا انتخاب آقای دکتر رحمت اله قلی پور به عنوان فردی شایسته در ابتدای سال جاری به نتیجه رسید. لذا احترام به این اتحاد نظر و همبستگی اجتماعی امری است غیرقابل انکار. اما در روی دیگر سکه، با حضور ناگهانی دکتر روحی برای شرکت در انتخابات مواجه گردیدیم.

 آنچه که در اینجا به عنوان نکته قابل تامل مطرح است شخصیت قابل احترام ایشان است. شخصیتی که بدون هیچگونه اغراق و زیاده گویی در حال حاضر مورد وثوق و مقبول کلیه دوستداران و دلسوزان منطقه می باشد.

مقبولیتی که با احترام به آراء و افکار عمومی مردم منطقه و توجه به درخواست و اجماع آنان دوصد چندان خواهد شد.

 چراکه در اوج بودن و ماندن دری است گران بها که به هر کس ندهندش. لذا توقع و انتظار همگان از دکتر روحی آن است که ضمن غنیمت شمردن این فرصت و جهت کمک به مردم، با انصراف خود زمینه را برای پیروزی در انتخابات به نفع کاندیدای مورد وثوق این دوره فراهم نماید. و لو اینکه پافشاری بر ماندن در صحنۀ انتخابات و دودستگی در آراء که پیروزی محتمل رقباء و شکست در انتخابات را به دنبال خواهد داشت، سبب سرخوردگی مردم گردیده و جبران آن غیرممکن خواهد بود.