پنجشنبه 4 بهمن 1386-0:0

تنور داغ

نگاهي به تبليغات غير رسمي نامزدهاي انتخابات مجلس در غرب مازندران


در حالي كه بيش از چهل روز تا شروع تبليغات رسمي نامزدهاي هشتمين دوره انتخابات مجلس شوراي اسلامي باقي مانده است ، تنور تبليغات غير رسمي نامزدها در غرب مازندران روز به روز داغ تر و بيشتر مي‌شود.

اعلام نتايج بررسي اوليه صلاحيت نامزدها از سوي هياتهاي اجرايي شهرستانها ، روند تبليغات غير رسمي نامزدها را افزايش داده است.

فرايند زمان موجب شده تا نامزدهاي اين دوره از انتخابات علاوه بر بهره- گيري از شيوه‌هاي سنتي ، تبليغات از روشهاي نو و جديد نيز براي شناساندن خود و جلب آراي عمومي استفاده كنند.

اگر در گذشته ارتباطات چهره به چهره در قالب شب نشيني‌ها و شركت در محافل خصوصي ابزاري براي تبليغ غير رسمي نامزدها به شمار مي‌آمد، امروز اين شيوه تا حد زيادي دستخوش تغييرات اساسي شده است.

در حال حاضر برخي از نامزدها با روشهاي آشكار و مستقيم و گاه پنهان و مشكوك و به طرق ماهرانه خود را به راي‌دهندگان معرفي مي‌كنند.

چاپ مطلب در نشريات محلي و روزنامه‌هاي سراسري ، چاپ كارت ويزيت و شغلي ، وبلاگ نويسي و ارسال پيامك به مناسبتهاي مختلف نظير تبريك اعياد وتسليت و ... از جمله روشهايي است كه در انتخابات سالهاي اخير براي جلب افكار عمومي متداول شده است.

علاوه بر اين شيوه‌ها، شركت در مجالس عزا و عروسي ، عيادت از بيماران ، جمع‌آوري اهالي خيابان به منظور حل مشكلات آن منطقه ، ديدار با شخصيت‌هاي هنري ، ورزشي و مذهبي از ديگر راههايي غير رسمي است كه نامزدها براي شناساندن خود به مردم به استفاده مي‌كنند.

اين در حالي است برخي از فعالان انتخاباتي نيز با توزيع شبنامه‌هايي به معرفي خود و طيف سياسي و حتي تخريب ساير نامزدها مي‌پردازند.

بنابراين امروز كمتر جايي و كمتر كسي است كه صحبت از انتخابات مجلس شوراي اسلامي نكند و اين مساله سياسي به موضوع داغ بين اقشار مختلف مردم از جمله دانش‌آموزان و دانشجويان اين منطقه تبديل شده است.

برخي كارشناسان امر ، وجود مسايل قومي و قبيله‌اي در شهرستانها را در افزايش تبليغات غير رسمي نامزدها بسيار موثر مي‌دانند.

در همين حال به اعتقاد كارشناسان بايد ساز و كار تبليغات رسمي نامزدهاي انتخاباتي در كشور فراهم شود تا از روشهاي تبليغات غير رسمي كاسته شود.

استاد علوم سياسي دانشگاه آزاد واحد چالوس گفت : كار سياسي به ابزار نياز دارد و تبليغات يكي از ابزارهاي مهم فعاليت‌هاي سياسي است.

" مهران مصطفايي "افزود : در زماني كه جامعه فاقد احزاب و ان جي اوهاي فعال باشد، شناسايي نيروها سخت است.

وي خاطرنشان كرد : در اين صورت تبليغات وارد عرصه‌هايي مي‌شود كه مردم تمايل زيادي به آن ندارند تا رنگ سياسي به خود گيرد.

وي اظهار داشت : زماني كه سياست وارد حوزه‌هاي اجتماعي نظير عزاداري‌ها و عروسيها شد، جامعه از نظر سياسي به وضع بدي كشيده مي‌شود.

مصطفايي يادآور شد : براي اينكه وضع سياسي حزب هدايت شود بايد همه ساز و كارهاي دمكراسي را در چارچوب قانون فراهم كنيم.

اين استاد دانشگاه تاكيد كرد : هنوز راه درست تبليغات براي نامزدهاي انتخاباتي در كشور قانونمند نشده و قبل از انتخابات سازوكار لازم را لحاظ كنند.

به گفته او متاسفانه عدالت تبليغاتي وجود ندارد كه اين امر مخالف اصول دمكراتيك و اصول ديني است.

وي تصريح كرد: افراد شناخته شده نياز به تبليغات ندارند و يا ابزارهايي در اختيار دارند كه آن را براي منافع خود بكار مي‌گيرند.

اين استاد دانشگاه آزاد بيان داشت : در اين ميان نامزدهايي كه چندان معروف و شناخته شده نيستند چگونه از راه درست خود را معرفي كنند.

مصطفايي سوال كرد : آيا فرصت يك هفته‌اي براي تبليغ رسمي براي معرفي نامزدها و برنامه هايش كافي است؟
وي پيشنهاد داد : بايد در زماني كه حزب وجود ندارد، زمان تبليغات رسمي نامزدها شش ماه قبل از انتخابات باشد تا نامزدها تبليغ كنند.

وي اضافه كرد : اين تبليغات بايد به تناسب اين شش ماه تنظيم شود تا كانديداهاي ناشناخته خود را معرفي كنند.

فرماندار نوشهر گفت : شركت نامزد در مراسم مختلف نظير عزاداري و غيره اگر هدف تبليغ رسمي وي نباشد ، مانعي ندارد.

" سيد هاشم فاطمي " افزود : روشهاي غير رسمي تبليغ وسيله‌اي است تا نامزدها به معرفي خود و برنامه‌هاي خود بپردازند.

وي يادآور شد : نامزدها بايد طبق قانون عمل كنند و در تبليغات رسمي و غير رسمي از تخريب رقبا پرهيز كنند.

به گفته فرماندار نوشهر نامزدها وعده‌هاي بي‌اساس ندهند و واقع نگر باشند و به وظايف نماينده مجلس توجه كنند.

كارشناس ارشد رشته علوم سياسي از دانشگاه آزاد چالوس افزود : يكي از دلايل رشد تبليغات غير رسمي نامزدهاي انتخابات كوتاه بودن مدت تبليغات رسمي انتخابات است كه بايد در اين زمينه چاره‌اي‌انديشيد.

" عباسعلي حبيبي " ادامه داد : نبود امكانات تبليغي مناسب و وجود برخي از احزاب فصلي بر فرايند تبليغات غير رسمي نامزدها شتاب بيشتري مي‌بخشد.

وي خاطرنشان كرد : همچنين وجود برخي زمينه‌هاي اجتماعي در دوران قبل از انتخابات نظير مراسم مختلف به نامزدها اين فرصتها مي‌دهد تا براي معرفي‌خود به مردم نهايت بهره را ببرد.

اين كارشناس علوم سياسي گفت : واقعيت امر آن است كه برخي از نامزدها از منابع مالي كافي برخوردار نيستند از اينرو تبليغات غير رسمي تا حدي زيادي براي آنان به صرفه تر است.

به گفته او اكنون الگوهاي طبقاتي و قبيله‌اي در گزينش نامزدهاي انتخابات نقش اصلي دارد، بنابراين نامزدها سعي دارند با بهره‌گيري از اين روش به جلب آراي عمومي بپردارند.

وي تصريح كرد : همچنين طرفداران نامزدها از ديگر عواملي هستند كه در رشد تبليغات غير رسمي نقش چشمگيري دارند.(irna)