يکشنبه 10 مهر 1401-6:21

مدیرکل گردشگری مازندران:

برقراری پرواز ساری-استانبول؛ به‌زودی

صادق برزگر گفت: خواهرخواندگی بهشهر و اصفهان به زودی انجام می‌شود/ درصدد هستیم پرواز ساری-استانبول برقرار شود/نمی‌توان نسخه واحدی برای گردشگری استان در نظر گرفت.


مازندنومه، کلثوم فلاحی: صادق برزگر در مراسم بزرگداشت روز گردشگری که در هتل میزبان بابلسر برگزار شد اظهار کرد: رویکرد گردشگری سنتی، پاسخگوی وضعیت فعلی نیست و باید به سمت رویکردهای نوین حرکت کنیم.

وی با اشاره به اینکه از سیاست‌های اصلی ما شکل‌گیری خرد جمعی در راستای تحقق این هدف مهم است، افزود: تا زمانی که دغدغه حوزه گردشگری در بخش‌های مختلف وجود نداشته باشد نمی‌توان به دنبال توسعه بود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران با بیان اینکه ظرفیت‌های بسیاری در حوزه زیرشاخه‌های گردشگری داریم، گفت: در مازندران ۱۳۶۰ بقعه و امامزاده وجود دارد که در مسیر گردشگری مذهبی مورد غفلت قرار گرفته است.

این مسئول با اشاره به اینکه درصدد هستیم پرواز ساری-استانبول برقرار شود، تصریح کرد: مازندران در حوزه گردشگری سلامت هم از ظرفیت برخوردار است و در این زمینه هم به دنبال جذب گردشگر و سرمایه‌گذار هستیم.

برزگر با اشاره به اینکه شهرداری‌های استان از ظرفیت خوبی برخوردار هستند و از همه شهرداران دعوت می‌کنم در حوزه گردشگری و میراثی با ما تعامل داشته باشند، ادامه داد: خواهرخواندگی بهشهر و اصفهان به زودی انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه طرح جامع گردشگری مازندران در فاز نخست در زمینه گردشگری روستایی و بومگردی در دست تدوین است، خاطرنشان کرد: نمی‌توان نسخه واحدی برای گردشگری استان در نظر گرفت چرا که گردشگری در هر منطقه دارای ویژگی‌های خاص است.

این مسئول با اشاره به اینکه محصولات و خدمات گردشگری باید برندسازی شوند، یادآور شد: توجه به استارتاپ‌های این حوزه از دیگر اولویت‌های ما است.

* از مسافر چیزی جز تخریب برای استان نداریم

سجاد شالیکار فعال حوزه گردشگری در این مراسم اظهار کرد: مازندران از استان های برخوردار در حوزه گردشگری است اما دچار فقر سبز شده و نیازمندیم برای حوزه گردشگری برنامه داشته باشیم، در دهه‌های اخیر چنین برنامه‌ای نداشته‌ایم.

وی با اشاره به اینکه گردشگری کلاسیک ایران، مورد توجه گردشگران خارجی است و به دنبال ایجاد این خط گردشگری در شمال کشور هستم، افزود: برای توسعه جذب گردشگر خارجی به دنبال گردشگری روستایی و کشاورزی بودم اما نتوانستم جامعه محلی را همراه کنم جامعه محلی در مسیر توسعه گردشگری نقش موثری دارد. از غرب تا شرق مازندران نتوانستیم مزرعه‌ای را هماهنگ کنیم که گردشگر خارجی برداشت برنج را تجربه کند

شالیکار با بیان اینکه مسیر پیمایش جنگلی استاندارد نداریم تا گردشگر خارجی از آن بهره ببرد، ادامه داد: اقتصاد کشور نپال از طریق گردشگری جنگلی و کوهنوردی است. از مسافر چیزی جز تخریب در حال حاضر برای استان نداریم.

این فعال حوزه گردشگری با اشاره به اینکه مدیرکل گردشگری مازندران هر کسی باشد توان توسعه گردشگری استان را ندارد، تصریح کرد: مساله این است که توسعه گردشگری نیازمند توسعه چند بخشی است و در مازندران از ظرفیت ما در حوزه بین‌الملل استفاده نمی‌شود.

شالیکار افزود: مدیران استانی نیازمند آموزش در حوزه گردشگری هستند در غیر این صورت با سخنرانی درباره گردشگری، این بخش توسعه نمی‌یابد.

وی خاطرنشان کرد: در زمینه تنفس‌ یا معافیت‌های مالیاتی حوزه گردشگری باید بازنگری شود چرا که کرونا آسیب بسیاری به این بخش وارد کرده است.