جمعه 17 اسفند 1386-0:0

هوشمندانه و حرفه اي

نگاه مازندنومه به  فيلم انتخاباتي"دلاور بزرگ نيا"(همراه شو عزيز) ساخته مهدي قربانپور 


 نامزدهاي انتخاباتي براي جلب آراي مردم ناگزير هستند خود را به‌مردم معرفي كنند براين اساس تبليغات براي نامزدهاي انتخاباتي ضرورت مي‌يابد.

تبليغات انتخاباتي را مي توان به دو دسته اصلي رسانه اي و غير رسانه اي تقسيم كرد از سوي ديگر هر كدام از اين دو دسته نيز به تبليغات مستقيم و غير مستقيم قابل تقسيم اند. واضحترين تبليغات مستقيم رسانه اي انتشار آگهيهاي تبليغاتي (advertising) از طريق تامين هزينه آن از سوي آگهي دهنده است مهمترين تفاوت چنين تبليغي با گونه هاي ديگر، از جمله پروپاگاندا (Propaganda) وجود جهت گيري هميشه مثبت در آنها، عدم الزام در يكساني آگهي دهنده و منتشر كننده آگهي، و در نتيجه عدم الزام در وجود اعتقاد راستين منتشر كننده به آگهي دهنده و محتواي آگهي او و در واقع وجود يك رابطه مادي (پولي) ميان اين دو و مشخص بودن آگهي دهنده براي گيرنده پيام است.


در تبليغات غير مستقيم رسانه اي، يا آن رابطه مادي (پولي) وجود ندارد و يا اگر وجود داشته باشد، كاملا پنهان است (مقالات از نوع رپرتاژ آگهي كه اشاره اي به آگهي بودن آن نشده است، از بارزترين نمونه هاي پنهان محسوب مي شود) همچنين اين باور در گيرنده پيام به وجود مي آيد كه فرستنده پيام (رسانه)، خود نيز نسبت به پيام و منبع پيام جهت گيري دارد.


با اين دسته بندي مي توان آگهيهاي انتخاباتي نامزدها در مطبوعات، پوسترها و تابلوهاي خياباني آنان را از نمونه هاي بارز تبليغات مستقيم رسانه اي دانست واز آن سو، مقالات مطبوعاتي سخنرانيهاي حاميان نامزدها در مجامع خطبه هاي نماز جمعه و از اين قبيل را نمونه هاي تبليغات غير مستقيم رسانه اي محسوب داشت.
نمونه هاي تبليغات مستقيم و غير مستقيم غير رسانه اي را مي توان در ارتباطات چهره به چهره به صورت گفتگوهاي دوستانه در ميهمانيها و يا جدلهاي كاملا جهت گيرانه در محافل ديد.

چگونگي تبليغات انتخاباتي، متناسب با شرايط سياسي،اجتماعي،اقتصادي و فرهنگي كشورها متفاوت است و در هر نظام سياسي براساس قانون حاكم، نحوه تبليغات انتخاباتي، ميزان و زمان آن تعيين مي‌شود.

ابزارها و شيوه‌هاي تبليغات انتخاباتي تا قبل ازاصلاح قانون انتخابات به شرح زير بود:پوستر و ملحقات آن، سخنراني و ميتينگ ،مطبوعات ،بروشور و كاتالوگ، تبليغات اينترنتي و ارسال پيام براي مخاطبان، مراجعه مستقيم به شهروندان: به جز بند يك كه با اصلاح قانون انتخابات در فروردين ‪۱۳۸۶‬اين شيوه تبليغات ممنوع شد، بقيه ابزارها و شيوه‌هاي تبليغاتي در قانون فعلي انتخابات مجلس شوراي اسلامي وجود دارد.

امسال تبليغات نامزدها مدرن و ديجيتالي شده است.بسياري از کانديداها وهواداران آن ها سايت و وبلاگ راه انداخته اند و برخي نيز به شيوه ويدئوکنفرانس به تبليغ دست زده اند. شركت ارتباطات سيار هم خدمات تبليغات انتخاباتي را به صورت "پيامك" ارائه داده است.  استفاده از " بلو توث " و فرستادن پیام های تبلیغات انتخاباتی بوسیله " موبایل " در اين دوره رواج زیادی داشته است.

اما يکي از شيوه هاي تبليغاتي نامزدها سفارش براي ساخت فيلم است.غالب اين فيلم ها تبليغاتي با محوريت خود نامزد و گفت وگو با او ساخته مي شود که خيلي جذابيت ندارد وتاثيرگذار نيست.تنهافيلمي که در اين زمينه ساخته شده و نامزد مورد نظر در حاشيه مطرح مي شود و متن اثر به مردم و مشکلات آن ها اختصاص دارد،مستندي است هوشمندانه به نام"همراه شو عزيز".

"همراه شو عزيز"نام فيلم مستندي است که مهدي قربان پور-کارگردان جوان بابلي- براي دلاور بزرگ نيا،نامزد انتخابات مجلس هشتم از حوزه قائم شهر،سوادکوه وجويبار،ساخته است.

اين فيلم 25 دقيقه اي که از ميان 600 دقيقه  تصاوير راش تهيه و تدوين شده است،براي نخستين بار نگاهي حرفه اي و هدفمند به انتخابات مجلس دارد.

"همراه شو عزيز" را نمي توان تنهايک فيلم تبليغاتي صرف ناميد،بلکه يک مستند جامعه شناسانه است که چالش هاي فراروي يک حوزه بزرگ انتخابيه(قائم شهر،سوادکوه،کياکلا وجويبار) را مطرح مي کند.

 فيلم ريتم مناسبي دارد و با حرکت هاي سريع دوربين و برش گردشي حرف هاي انتقادآميز شماري از مردم،همان اول کار مخاطب را جذب خود مي کند.

در اين بخش که با نريشن کارگردان فيلم همراه است،اثري از "بزرگ نيا" نيست. حضور دلاور به آرامي از نيمه دوم فيلم آغاز مي شود.

سناريو طوري نوشته شده که بزرگ نيا هم کنار مردم وکارشناسان(دکتر کريمي مله،دکتر صفايي ودکتر اولادي) جزيي از فيلم شده،انگار کار براي او ساخته نشده است.

فيلم مونولوگ نيست وتماشاگر در تمام لحظات با اين فيلم مستند همراه است. "همراه شو عزيز" پر ازصحنه هاي جذاب است؛مخاطب در صحنه هاي طنز کار مي خندد،از تماشاي صحنه هاي رئال لذت مي برد وبا ديدن صحنه هاي حسي آن متاثر مي شود.

اين اثر هنري با محوريت نساجي مازندران ساخته شده است.در همين راستا دوربين علاوه بر کارخانه هاي نساجي شهر به سراغ ورزش وتيم فوتبال نساجي هم رفته است.صحنه هاي تشويق تماشاگران وصداي بوقچي تيم که با تصاوير تقطيع شده کارخانه نساجي در هم آميخته شده،از زيبا ترين صحنه هاي فيلم است.از ديگر صحنه هاي زيباي فيلم مي توان به صحنه ديالوگ پسر نوجوان نابينا و پاک کردن آينه شکسته به وسيله مادر "دلاور بزرگ نيا"اشاره کرد.

در مجموع"همراه شو عزيز"که نام آن از شعار انتخاباتي اصلاح طلبان در انتخابات پيش رو الهام گرفته شده است،توانسته فراتر از يک فيلم تبليغاتي ظاهر شود و در قامت مستندي تحسين برانگيز نگاه ها را به سوي بزرگ نيا معطوف کند.

مهدي قربان پور-کارگردان اين فيلم- هم بار ديگر ثابت کرد که از تجربه ها وآموخته هايش به خوبي استفاده مي کند و موفقيتش در جشنواره امسال فيلم فجر(با فيلم من انرژي هسته اي نيستم) اتفاقي نبود.