سه شنبه 13 فروردين 1387-0:0

علي آباد هم شهري است!

نگاهي به آثار تاريخي و طبيعي و جاذبه‌هاي ديدني قائم شهر


آثار تاريخي و طبيعي و جاذبه‌هاي ديدني شهرستان قائمشهر در مازندران از جمله منابع موجود در اين استان سرسبز شمالي كشور است كه قرارگاهي مناسب براي تفرج و سياحت گردشگران و مسافران مي‌باشد.

امامزاده‌هاي "سيد ابوصالح ، عباس رضا، موسي، سيد زرين نوا، يوسف رضا، سيد نظام‌الدين ، محمد" و بقاع متبرك "درويش داود، موسي بن‌احمد" و قرار داشتن آرامگاه عالم جليل القدر "شيخ طبرسي" در شهرستان قائمشهر از جمله اماكن ديدني اين شهرستان است.

 قائمشهر با حدود ‪ ۳۰۰‬هزار نفر جمعيت در ‪ ۲۰‬كيلومتري ساري (مركز استان مازندران ) و در مسير دو جاده ترانزيتي و مواصلاتي استان مازندران به استان تهران و ديگر استانهاي كشور يعني جاده‌هاي فيروزكوه و هراز واقع شده است.

اين شهرستان بامساحتي درحدود ‪ ۴۲۵/۵‬كيلومترمربع و باداشتن چشم اندازهاي طبيعي، تاريخي از زمينه‌هاي گردشگري مناسبي برخوردار است.

شهرستان قائمشهر از جنوب با سواكوه، از شرق با ساري، از شمال با جويبار و بابلسر و غرب با بابل همسايه است.

دو رودخانه تلار و سياهرود در دو سوي شهر قائمشهر جاري است و عبور خط راه آهن سراسري كشور و قرار گرفتن در جاده مواصلاتي پايتخت با شمال و شرق بر اهميت اين شهر افزوده است.

قائمشهر در دوره‌هاي قبل با نام علي آباد معروف بود و در سال ‪ ۱۳۱۴‬هجري شمسي به نام شاهي تغيير نام گرفت.

پس از پيروزي انقلاب اسلامي به خواست عموم مردم اين شهر با نام قايم آل محمد (عج) قائمشهر ناميده شد.

كشاورزي از گذشته دور در اين منطقه تاكنون رواج دارد و يكي از جمله شغلهاي مهم اين منطقه براي اهالي آن به شمار مي‌رود.

كارخانه‌هاي نساجي شماره يك ، كارخانه گوني بافي در سال ‪ ۱۳۱۶‬و كارخانه كنسروسازي در سال ‪ ۱۳۲۲‬در قائمشهر فعاليت خود را آغاز كردند و منجر به اين شد تا قائمشهر به عنوان يك قطب صنعتي در كشور مطرح و زمينه اشتغال بسياري از اهالي بومي و غير بومي را فراهم آورد.

"غلام حسين افضل الملك" از مورخين كشور حدود صد سال پيش كه به قائمشهر آمد در آثار نگاشته شده خود از كارخانه پنبه پاك كني اين شهر ياد كرد.

در خصوص آنچه كه در تاريخ از قائمشهر آمده است مي‌توان به اظهارات "دلاواله" جهانگرد فرانسوي اشاره كرد كه اين جهانگرد در سال ‪ ۱۲۰۵‬از جاده در دست احداث شاه عباسي در اين شهر در سفرنامه‌اش گزارشي داده است.

امامزاده "سيد ابوصالح" در روستاي "مله" ، معروف به "سيد ابوصالح" از جمله مناطق مذهبي و گردشگري اين شهرستان است كه سر در مسجد آن در سال ‪ ۱۱۱۴‬هجري قمري رقم خورده است.

از ديگر مناطق ديدني اين شهرستان "امامزاده عباس رضا "در روستاي كوتنا است كه صندوق چوبي موجود دراين مكان متعلق به سال ‪ ۹۳۱‬هجري قمري است.

"امامزاده موسي" در روستاي وسطي كلا با سابقه ساخت ‪ ۱۰۸۶‬هجري قمري ، امامزاده "سيد زرين نوا" در روستاي چمازكتي با سابقه ساخت صندوق چوبي آن در سال ‪ ۸۵۵‬هجري قمري كه از جمله آثار ملي كشور به شمار مي‌رود از ديگر جاذبه‌هاي شهرستان قائمشهر به شمار مي‌رود.

"امامزاده يوسف رضا" و واقع شدن آن در كنار بيمارستان رازي قائمشهر اين مكان را به جايگاهي براي زيارت مومنان و متمسكين به ائمه براي رفع حاجات مبدل كرده است.

اين مكان در گذشته داراي بارگاه و مسجدي بود كه در دوره پهلوي اول تخريب شد.

"امامزاده سيد نظام‌الدين " كه در منطقه جمنان قائمشهر واقع است و در سال ‪ ۸۹۲‬هجري قمري "ميرظهيرالدين مرعشي" آن را زيارت كرد.

در طول مدت گذر زمان در جنب اين مكان مذهبي ، قبرستاني براي دفن اموات اين شهر ساخته شد.

بقاع متبركه "درويش داوود" در روستاي آهنگر كلاي بيشه سر كه قدمت آن براساس كتيبه روي بقعه به تاريخ وقف ‪ ۹۹۱‬هجري قمري و "دوريش موسي بن احمد" در منطقه جمنان و فولاد محله كه قدمت صندوق آن به سال ‪ ۸۴۷‬هجري قمري ذكر شده از ديگر مناطق ديدني قائمشهر هستند.

آرامگاه شيخ "طبرسي" از علماي بزرگ شيعه و مولف كتاب "الاحتجاج" كه در اواخر قرن پنجم و اوايل قرن ششم هجري قمري مي‌زيست در روستاي "شيخ گلي" قائمشهر واقع شده و آرامگاه اين عالم در طول سال پذيراي علاقه‌مندان و مشتاقان به علم و ادب است.

پارك جنگلي تلار قائمشهر با وسعت ‪ ۱۵‬هكتار در ‪ ۱۰‬كيلومتري قائمشهر واقع است و به عنوان يك منطقه تفريحي و سياحتي جزو يكي از مناطق ‪ ۶۰‬گانه گردشگري استان مازندران به شمار مي‌رود.

پاركهاي جنگلي موجود در سطح كشور براساس ملاكهاي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري همچون امكانات ، وسعت و موقعيت جغرافيايي به سطوح محلي، استاني، ملي و بين‌المللي تقسيم‌بندي مي‌شوند و پارك جنگلي تلار از لحاظ رتبه‌بندي اين سازمان، در رده محلي قرار گرفته است.

همچنين قرار داشتن درياچه‌اي با نام "درياچه جاده نظامي" در حاشيه اين پارك جنگلي ، محيطي فراهم آمده است تا مسافران و گردشگران با خاطري باز قادر به استفاده از اين مكان و امكانات خدادادي شوند.(irna)