چهارشنبه 15 خرداد 1387-0:0

بخور بخور ، زمين بخور!

زمين خواران با سو استفاده از خشكسالي در كمين كشاورزان زيان ديده در شهر هاي غرب مازندران هستند.


 اين افراد از زماني كه پديده خشكسالي بر اراضي كشاورزي استان سايه افكنده است خشكسالي را براي خود پرسود مي دانند.

خشكسالي امسال اگر چه موجبات ناراحتي و ضرر كشاورزان زحمتكش را فراهم مي آورد اما از سويي ديگر موجب رونق كار دلالان و زمين خواران در منطقه كجور مي شود.

 دشت وسيع اسلام آباد (ساس) در كجور نمونه بارزي است كه هر ساله بر تعداد زمين هاي تفكيك شده كشاورزي جهت فروش و ساخت و ساز از سوي زمين خواران افزوده مي شود و به جاي محصولات كشاورزي به زير كشت ساختمان ها مي رود. اين دشت زيبا بر سر راه دهكده توريستي كندلوس قرار دارد و همه روزه گردشگران زيادي از داخل و خارج از ايران براي سفر به كندلوس از كنار اين دشت زيبا عبور مي كنند اهالي منطقه هم هر سال با انواع بنگاه هاي معاملاتي كه برخي از آنها حتي مجوز فعاليت هم ندارند روبه رو مي شوند.

وجود بنگاه‌هاي معاملاتي كه بدون دردسر و نظارت از سوي دستگاه‌هاي ذي ربط در بخش كجور اقدام به فعاليت جهت فروش زمين‌هاي كشاورزي روستائيان مي كنند نيز در نوع خود قابل توجه است.

مدير جهاد كشاورزي شهرستان نوشهر گفت: بر اساس بازديدهاي به عمل آمده، خسارت وارده به بخش به حدي است كه محصولات گندم و جو قابل برداشت نيست.


اسماعيل شهسواري اظهار داشت: از حدود چهار هزار و 900هكتار از اراضي گندم و جو موجود بخش كجور در هر هكتار گندم حدود دو تن و در هر هكتار جو بيش از يك تن محصول برداشت مي‌شود . وي اظهار داشت: حدود 100 هكتار از اين ميزان اراضي بخش كوهستاني كجور ، تحت پوشش بيمه هستند.

 شهسواري با اشاره به بروز معضل حل نشده زمين خواري در اين منطقه بيان كرد: اگر جلوي اين روند ناميمون در منطقه گرفته نشود شايد كه بنگاه‌هاي معاملاتي پس از زمين هاي كشاورزي روي به تفكيك و فروش جنگله اي كجور نيز بياورند.

 بخشدار كجور نيز در مورد ساخت و ساز هاي غير مجاز در كجور گفت: يك هزار و شصت پرونده در اين باره در دادگستري نوشهر منتظر اعلام حكم است. شمس علي نور محمدي افزود: طي جلسات استاني با مسئولان، استاندار مازندران دستور مستقيم داده اند كه به هيچ عنوان اجازه ساخت و ساز و تغيير كاربري به زمينهاي كشاورزي داده نشود.

 وي افزود: در خصوص خشكسالي نيز طي جلسه اي كه چند روز اخير با معاون جهاد كشاورزي و بانك كشاورزي و مسئولان شهرستاني و منطقه‌اي برگزار شد، خسارات وارد آمده مورد ارزيابي قرار گرفت و در بررسي كاملتر ميزان آن اعلام و نسبت به پرداخت آن به كشاورزان اقدام خواهد شد،اما آنچه كه از شواهد بر مي‌آيد ساخت و ساز بي رويه، از بين بردن و تصرف عرصه‌هاي منابع طبيعي و به يغما بردن زمين هاي كشاورزي در بخش كجور با سرعتي بالا در حال انجام است و تاكنون به طور جدي برخوردي از سوي مسئولان صورت نگرفته است.

 در پاره‌اي حتي حضور و اقدام مسئولان امر نيز به جهت وجود روابط سرمايه گذاران و زمين خواران و استفاده از ترفند هاي خارج از ضوابط مثمر ثمر نبوده و اگر اين وضعيت به اين شكل پيش رود از بخش زيبا و طبيعت چشم نواز كجور خراب آبادي از ويلا و ساختمان‌هاي چندين طبقه نخواهد ماند.(farsnews)