دوشنبه 24 تير 1387-0:0

آمدي جانم به قربانت ولي حالا چرا؟

يادداشت روزنامه محلي بشيرمازندران


سيد محمد كريمي استاندار جديد مازندران در اولين جلسه شوراي اداري سخناني را بر زبان راند كه از جنس حرفهاي دل مردم بود، طي چند سال گذشته كمتر مدير ارشد اجرايي در استان چنين سخنان شفاف و صادقانه و چالش بر انگيز را در خصوص عملكرد دستگاههاي اجرايي استان و حتي مديريت كلان كشور را بيان نموده است البته اگر نگاهي به جلسات معارفه و يا اولين جلسات برخي مديران جديد در گذشته بيندازيم برخي مديران انتقاد دائمي را به مديران سابق و يا به وضع موجود داشته اند اما سخنان استاندار جديد مازندران از جنس ديگري بود وي به شدت از وزير بازرگاني در خصوص واردات برنج به خاك سياه نشاندن شاليكاران مازندراني انتقاد و برخي وزارتخانه ها را بخاطر كتمان داشتن بودجه و عدم تخصيص آن به استانها به عوام فريبي متهم كرد.

اقدام ديگر استاندار ممانعت از ورود 15 نفر از مديران كه با تأخير وارد استانداري شدند و همچنين پيامك بازي برخي ديگر از مديران در حين برگزاري جلسات اداري بود كه اين مهم نيز براي اولين بار اتفاق مي افتد. يكي از انتظارات اصلي سرپرست وزارت كشور هنگام معرفي استاندار جديد پايان دادن به بي نظمي موجود در دستگاههاي اجرايي استان بود، شايد منظور سرپرست وزارت كشور اشاره به همان بي نظمي ها و تأخيرها و يا عدم حضور مديران ارشد در جلسات بود.


البته استاندار مازندران حرفهاي ديگري نيز در اين جلسه به زبان آورد كه آن را به مقال ديگري وا مي نهيم اما نكته اي را كه بايد در جم عبندي مطالب مطرح شده اشاره كرد اين است اگر هم حرف هايي كه جناب استاندار مطرح فرمودند صحت داشته باشد پس در باغ سبزي كه مديران ارشد استان و دستگاههاي اجرايي در خصوص عملكرد سه ساله دولت احمدي نژاد در مازندران نشان داده اند چه مي شود؟ آيا همه آنها تبليغاتي كذب بيش نبود؟

البته ما اصل را بر خوشبيني قرار مي دهيم و از اين منظر به سخنان و انتقادات استاندار مي نگريم كه مديران تلاش خود را كرده اند اما توانشان همينقدر بود بنابراين تا رسيدن به وضع مطلوب مورد نظر استاندار فرسنگ ها فاصله وجود دارد به هر حال سخنان استاندار در اولين جلسه شوراي اداري، ‌براي اهل درد اميد بخش و سخني از جنس مردم بود ولي حالا چرا؟


همان گونه كه حضرت آيت اله طبرسي نماينده محترم ولي فقيه در استان در جلسه معارفه فرمودند استاندار جديد در اين مدت كم شق القمر نمي كند اما اگر بتواند بي نظمي هاي موجود را پايان دهد نيمي از راه ترسيم شده را طي كرده است چرا كه بي نظمي آفت هر نوع پيشرفت و توسعه است ما اين سخنان استاندار مازندران را به فال نيك مي گيريم و  معتقديم كه رسانه هاي گروهي و به ويژه مطبوعات مي توانند كمك كار استاندار در پيگيري امور و خدمت به مردم باشند.

 استاندار مي تواند به مطبوعات اعتماد كند و از قدرت و نفوذ آنان در شناخت معضلات و كاستي ها و حل آن به نفع مردم استفاده كند، اما با تمام اين اوصاف به جناب استاندار مي گوييم آمدي جانم به قربانت ولي حالا چرا؟


همه مديران استان دوباره بخوانند!

دوباره خواندن و يا چند باره خواندن در مواردي ممكن است باعث كسالت روح و ملالت طبع شود، با اين وجود دوباره خواندني بسياري از مطالب و گفتارها باعث تعمق بيشتر در ماهيت گوينده يا نويسنده و همچنين كيفيت عملكرد مخاطبان مي شود. آنچه در ذيل مي آيد چکيده سخنان مهندس سيدمحمد كريمي استاندار جديد مازندران است كه در نخستين جلسه شوراي اداري استان عنوان شده است.

 اين سخنان از آنجا كه نشان دهنده عزم جدي ايشان در ايجاد تحولات بنيادين در ساختار مديريتي استان و همچنين نشان دهنده عملكرد ضعيف مديران گذشته و بسياري از مديران امروز دستگاههاي اجرايي استان مي باشد از هر حيث حائز اهميت و شايان توجه است. به همين منظور آنچه در ذيل مي آيد فرازهايي از اين نقد و انتقاد است كه براي توجه بيشتر مرور مي شود:

* براي اجراي مصوبات سفر اول رياست جمهوري هنوز اندر خم يك كوچه ايم.
* كساني با خبرسازي خواهان اين هستند كه تصويرشان در اخبار بيست و سي پخش شود.
* وزير بازرگاني بجاي اينكه تنظيم بازار را انجام دهد با واردات بيش از حد برنج كشاورزان مازني را به خاك سياه نشانده است.
* رئيس سازمان صنايع و معادن با ديدن سرمايه گذار بايد تكاني به خودش بدهد و هر چه سريعتر شرايط را براي او فراهم كند در غير اينصورت اين پول در جاي ديگر سرمايه گذاري خواهد شد.
* خيابان هاي فرهنگ و قارن ساري پس از گذشت 12 سال جز برخورداري از ترافيك سنگين تغيير نكرده است.
* مديران اين استان آنقدر بدبختانه مديريت مي كنند كه شهرهايي مانند شيراز، اصفهان و كرمان اعتبار بيشتري نسبت به كل استان [مازندران] به خود اختصاص مي دهند.
* متاسفانه در بخش مسكن مهر مازندران هيچ حركتي را انجام نداده است.
* اگر مديران كار خود را بطور صحيح و كامل انجام دهند وزراء را در قبال كار درست به استان مي كشانم تا از آنها تشكر كنند و اگر اين كار را انجام ندادم بي عرضه بوده و حرفهاي امروز خود را پس مي گيرم.
* استاندار به نقل از احمدي نژاد رئيس جمهور؛ مردم مازندران از تفريحات سالم بي بهره اند.
* انتظارم از رئيس سازمان ميراث فرهنگي استان بعنوان يك آدم تحصيل كرده و اهل مازندران كه امروز پشت در مانده است اين است كه در اين خصوص تلاش كند.
* براي ما خيلي زننده است كه اطراف شهرهايي مانند بابل و قائم شهر با پتانسيل هاي فراوان تبديل به انبار ضايعات و يا زباله داني شود.
* سازمان بازرگاني بايد ذخيره 2 ماه گندم، شركت نفت ذخيره 5 ميليون ليتر انواع فرآورده هاي نفتي و هلال احمر نيز تدارك پر كردن انبارهاي خود از وسايل امدادي را داشته باشد تا در مواقع قطعي گاز و يا سرماي شديد با مشكل مواجه نشويم.
* بانك ها بايد كميته وصول مطالبات را راه اندازي كنند و براي شروع به سراغ دانه درشت ها بروند.
* اولين درخواست وزارت كشور از بنده، نظم دادن به جلسات بود. شنيدم بعضي از مديران بدون هيچ عذري كارشناس يا معاون خود را به جلسات مي فرستند.
* با آن مديراني كه احساس مي كنند قدرت آنان بيشتر از استاندار است و مي خواهند فقط اسمي در اخبار بيست و سي داشته باشند از نيروي انتظامي خواستار مي شوم تا مانع از تردد ماشين وي در استان شود.
* خيال نكنيد بنده تازه آمده ام و مي خواهم براي شما مسؤولين گرد و خاك به پا كننم، خودتان را معطل نكنيد.
* مگر مازندران چقدر است كه يك استان غربي داشته باشيم. فرمانداران بايد خود را بعنوان يك استاندار آن مناطق توانمند سازند.
* شنيده ايم كارشناسان دستگاههاي اجرايي براي انجام كار مردم اذيت و آزارهايي را انجام داده و از مردم مطالباتي را خواهانند واي به حال مديري كه نتواند تسلط بر زيردستان خود داشته باشد.
* همه دستگاهها اجرايي موظفند هماهنگ با برنامه اداري استان از ساعت 30 / 14 تا 11 شب كشيك گذاشته و نام وي را به كشيك استانداري اعلام كنند.
* جاي بسي تأسف است كه استان كردستان توانست 95 درصد آبهاي سطحي خود را مهار كند ولي 90 درصد آبهاي مازندران هرز رفته و به دريا مي ريزد.
* فرمانداران ما مانند گذشته نيستند آنها بايد يقه مديران اجرايي كه در اجراي مصوبات تعلل مي كنند را گرفته و آنها را مورد بازخواست قرار دهند.
* بعضي از وزارتخانه ها آنقدر پول دارند كه نمي توانند خرج كنند و اينكه مي گويند اعتبار نداريم دروغ است.
* مديران دستگاههاي اجرايي از مقدار اعتباري كه به استان مي دهند قانع نشوند و حق خود را بگيرند.
* بعضي از مديران بجاي توجه به مصوبات در جلسات به ارسال پيامك مشغول مي شوند.
* بسيار خوشحال مي شوم كه با مديران و فرمانداران ارتباطات دوستي و خانوادگي داشته باشم ولي در موقع كار اعتراض تلخ من بيشتر از شيريني سياست بازانه است.
* هر چند ناخالصي داشته باشم ولي از لحاظ ژنتيكي ذوالفقار علي (ع) را به ارث دارم.
* در صورت تكرار بي نظمي مديران و تداوم پشت در ماندن آنها موارد به وزارتخانه مربوطه ارجاع داده خواهد شد.
* يا سكته مي كنم يا اوضاع فعلي درست مي شود.