يکشنبه 13 مرداد 1387-0:0

کردان؛کناره گیری يا وزارت؟

تازه ترين خبرها از موقعيت دکتر کردان،گزینه نخست رييس جمهوري براي مقام وزارت كشور


با توجه به اهميت معرفي دکتر علي کردان به عنوان وزير کشور براي مازندراني ها،مازندنومه خبرها،يادداشت هاو تحليل هاي اين موضوع را به طور ويژه پي گيري وبازتاب مي دهد.در روزهاي گذشته چندين يادداشت و خبر و تحليل از نظرتان گذشت.امروز اما خبرها از ناخرسندی برخی هیات های بزرگ و ذی نفوذ مذهبی تهران درباره معرفی کردان به عنوان وزیر کشور حکايت داشت.گزارش کامل در پي آمده است:

*ماندن يا رفتن؛ مسئله اين است!

 با نزدیک شدن به روز برگزاری جلسه رای اعتماد مجلس شورای اسلامی، فشارها بر گزینه پیشنهادی احمدی نژاد برای وزارت کشور برای کناره گیری تشدید می شود. 

 منتقدان علی کردان معتقدند که رییس جمهور او را با طیب خاطر برای تصدی وزارت کشور معرفی نکرده است بلکه کردان(که زمانی معاون مالی اداری سازمان صداو سیما در دوران ریاست علی لاریجانی بود) گزینه مورد نظر رییس مجلس است و احمدی نژاد در صدد معرفی مهدی هاشمی بوده است.

 شنیده هاي asriran حاکی از آن است که برخی جریان های قدرتمند در مجلس هشتم، به رییس دولت نهم پیام داده اند که رای اعتماد مجلس به دو وزیر پیشنهادی راه و اقتصاد، منوط به معرفی کردان به عنوان وزیر کشور است و احمدی نژاد نیز برای جلوگیری از ایجاد تنش بین مجلس تازه تاسیس با دولت، این موضوع را به ناچار پذیرفته است.

در حال حاضر، علاوه بر اصولگرایان حامی دولت در مجلس شورای اسلامی، تعدادی اصولگرایان تحول خواه نیز به جمع منتقدان کردان پیوسته اند.

 همچنین روز گذشته پیامک هایی در مقیاس وسیع در تهران منتشر شد که از ناخرسندی برخی هیات های بزرگ و ذی نفوذ مذهبی تهران درباره معرفی کردان به عنوان وزیر کشور خبر می دادند. کیهان نیز در شماره امروز خود، با اشاره تلویحی به کردان و البته بدون ذکر نامی از وی از "احتمال تغییر یکی از سه گزینه وزارت" از سوی رییس جمهور خبر داد.

منتقدان کردان، همچنین با اشاره به سوابق وی در فرمانداری شهر گنبد و نیز صداو سیما و وزارت نفت او را در امور مدیریتی ناموفق می دانند و همچنین مدعی اند نهادهای امنیتی نیز درباره انتصاب انتصاب او به عنوان وزیر کشور، اتفاق نظر ندارند.

 از سوی دیگر، برخی خبرها حاکی از آن است که برخی تشکل های دانشجویی نیز درصدد ساماندهی اعتراضاتی در این زمینه هستند.

 با این وجود، هنوز هیچ واکنشی از سوی دولت و سخنگوی آن در این باره صورت نگرفته و تا لحظه نگارش این خبر، کردان همچنان به عنوان گزینه پیشنهادی احمدی نژاد برای وزارت کشور مطرح است و ضمن رد ادعای مخالفان به رایزنی های خود با نمایندگان برای جلب نظر آنها ادامه می دهد.

حامیان کردان بر این باورند که او با رای اعتماد بالایی راهی خیابان فاطمی تهران خواهد شد تا به عنوان وزیر کشور، انتخابات ریاست جمهوری آن را برگزار نماید.

*رای اعتماد به کردان،ضعیف تر از بقيه است

کریمی قدوسی گفت: «وزیر پیشنهادی کشور در بحث کسب رای اعتماد از موقعیت ضعیف تری برخوردار است». 

 عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به melleat.majles گفت: «وزیر پیشنهادی کشور در بحث کسب رای اعتماد نسبت به دو وزیر اقتصاد و راه و ترابری از موقعیت ضعیف‌تری برخوردار است».

کریمی قدوسی در خصوص وزیر پیشنهادی کشور اظهار داشت: «فرد معرفی شده برای تصدی این پست هیچ آشنایی به مسایل حوزه وزارت کشور ندارد و نسبت به دو وزیر دیگر در بحث کسب رای اعتماد از موقعیت ضعیف‌تری برخوردار است».

نماینده مشهد و کلات افزود: «با توجه به اینکه وزارت کشور از مراکز حساس است و شرایط کشور هم به گونه‌ای نیست که ما فرصتی برای کسب تجربه داشته باشیم، خوب بود ریاست محترم جمهور در معرفی وزیر پیشنهادی کشور دقت بیشتری می‌کردند و از افرادی که در این حوزه در سطوح مختلف کار کرده بودند استفاده می‌کردند».

*لاريجاني:درباره کردان سفارشي به نماينده ها نمي کنم

etemaad نوشت: برخي از نمايندگان مجلس در تماس تلفني با علي لاريجاني رئيس مجلس هشتم نظر وي را در مورد راي اعتماد به علي کردان وزير پيشنهادي کشور جويا شدند و لاريجاني در پاسخ عنوان کرده کردان تنها معاون وي در صدا و سيما بوده و اخباري مبني بر حمايت از اين گزينه را تاييد نمي کند و سفارشي هم به نمايندگان ندارد.

 از سويي برخي از نمايندگان هم از ديدار علي کردان با علي اکبر ناطق نوري خبر داده اند.

 * برنامه دارم!

وزير پيشنهادي رييس‌جمهور به مجلس هشتم براي تصدي پست وزارت كشورگفت: براي امنيت مرزها داراي برنامه هستم و اين برنامه را همراه با برنامه كلي‌ام به مجلس ارائه خواهم داد.


علي كردان  با بيان اين‌كه " در روزهاي اول هفته برنامه خود را به مجلس ارائه خواهم داد و در اختيار رسانه‌ها نيز قرار مي‌گيرد" درباره ادامه تغيير استانداران در صورت تصدي وي بر وزارت كشور اظهار كرد: اساسا هيچ پروژه‌اي تحت عنوان تغيير در دست ندارم، ولي بايد دانست وزارت كشور يك موجود زنده است و موجود زنده اقتضايي زندگي مي‌كند.


به اين معنا كه ممكن است يكي از آقايان استاندار تمايلي به ماندن نداشته باشد و يا ارزيابي از مجموعه شرايط كه از نمايندگان دولت به دست مي‌آيد، حاكي از اين باشد كه جابجايي يا تغيير مفيد است يا در جايي حوادثي رخ دهد كه چاره‌اي جز تغيير وجود نداشته باشد. به هر حال همان‌طور كه گفتم وزارت كشور يك موجودزنده است و موجود زنده نيز رفتار متناسب خود را مي‌طلبد.


isna خبر داد: تا كنون نمايندگان مجلس شوراي اسلامي حمايت قطعي خود را از كردان به عمل آورده اند .


*  کردان مناسب ترین و قویترین گزینه وزارت كشور است


سید عماد حسینی-نماينده مردم قروه-  به iran-newspaper گفت: ديپلماسي كردان را فردي مقتدر ،شجاع و مدیر وداراي اعتماد به نفس ناميد و پیش بینی کرد با توجه به رابطه نزدیک شخص رییس مجلس به کردان وی براحتی از مجلس رای اعتماد خواهد گرفت و با رای بالا انتخاب خواهد شد. وی در پایان حمایت قاطع خود و نمایندگان مناطق غرب کشور را از کردان اعلام کرد .