چهارشنبه 15 آبان 1387-0:0

کردان-سعيدلو:جاها عوض!

کردان معاون اجرایی رئیس جمهوري مي شود؟-حاشيه‌هاي جلسه استيضاح-کردان با حاجی مساوی کرد


رفتن کردان شایعات مربوط به سمت بعدی وی و جانشینان وزیر کشور فعلی را زیاد کرده است.

 با استیضاح وزیر کشور شایعات تایید نشده حکایت از آن دارد که برخی مقامات دولتی به دنبال آنند که معاون اجرایی رئیس جمهور را متقاعد به جانشینی وزیر کشور کرده و هم زمان با معرفی سعیدلو به عنوان وزیر کشور علی کردان نیز به عنوان معاون اجرایی رئیس جمهور منصوب شود. این در حالی است که تا کنون خبری درباره تحقق این شایعات منتشر نشده است.

این در حالی است که پیش از این نیز برخی اخبار از صحبت های مقامات عالی رتبه دولت با سید مهدی هاشمی سرپرست سابق وزارت کشور و نیز مصلحی رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه برای آماده شدن جهت لحظه مورد نیاز دولت خبر داده بودند.
 
گفتنی است که اقدامی مشابه در زمان دولت کارگزاران اتفاق افتاد که با برکناری یکی از وزرا وی به عنوان معاون رئیس جمهور منصوب شد و همین امر واکنش تند و شدید مجلس را به همراه داشت.

*حاشيه‌هاي استيضاح!
*جلسه علني مجلس ساعت 25/8 دقيقه آغاز شد در حالي كه تنها دستور جلسه،بررسي استيضاح علي كردان وزير كشور بود.
* قبل از آغاز استيضاح وزير كشور، تعداد زيادي از نمايندگان مجلس دور محمدرضا باهنر جمع شده و در حال گفت و گو با وي بودند و همين موضوع برهم خوردن نظم جلسه و خالي شدن تعدادي از صندلي‌هاي مجلس شد.
* موسي‌پور معاون پارلماني وزارت كشور از همان دقايق اوليه آغاز جلسه، در صحن علني مجلس حضور داشت.


* علي كردان نيز در ساعت 10/9 دقيقه در حالي وارد صحن علني مجلس شد كه تنها كامران دانشجو معاون سياسي‌اش او را همراهي كرد و هيچ نماينده‌اي به استقبال وي نرفت و هنگام خروج از مجلس نيز به تنهايي از صحن خارج شد و كمتر نماينده‌اي او را بدرقه كردند. كردان همچنين در موقع خروج از مجلس از درب ورود و خروج نمايندگان خارج شد.


* بررسي استيضاح كردان در ساعت 30/9 آغاز شد و ابتدا علي مطهري نماينده تهران، ابراهيم نكونام نماينده گلپايگان، عباس رجائي نماينده اراك، احمدرضا دستغيب نماينده شيراز، قسيم عثماني نماينده بوكان، محمد كرمي راد نماينده كرمانشاه و داريوش قنبري نماينده ايلام به عنوان استيضاح كننده به مدت 5/1 ساعت به بيان نقطه نظرات خود در مورد كردان پرداختند و پس از سخنان كردان نيز مجددا بيژن نوباوه نماينده تهران و ستار هدايت‌خواه نماينده بويراحمد به عنوان استيضاح كننده به مدت 2 ساعت در مورد موضوع عدم صداقت شخصي وزير در خصوص مدرك تحصيلي‌اش صحبت كردند.


* جلسه استيضاح وزير كشور بدون حضور رئيس جمهور برگزار شد و حضور اعضاي دولت در اين جلسه نيز بسيار كمرنگ بود.


*كردان با كت و شلوار رنگ روشن در جلسه استيضاح خود حاضر شد و قبل از شروع سخنان خود ابتدا جرعه‌اي آب نوشيد و با سخني كاملا آرام و شمرده، به دفاع از خود پرداخت.


* كردان، قسمت اول سخنان خود را در ساعت 10/11 شروع كرد و در بخش پاياني سخنان خود كه از ساعت 5/13 دقيقه شروع شد به مدت 25 دقيقه به دفاع از خود پرداخت.


* هيچ يك از نمايندگان به عنوان مخالف استيضاح صحبت نكردند كه كردان در اين رابطه گفت: كوهكن نماينده لنجان، دلخوش نماينده صومعه‌سرا، عفت شريعتي نماينده مشهد و فاطمه آليا نماينده تهران درخواست كردند كه به نفع من صحبت كنند اما من از آنها استدعا كردم كه نيازي به سخنراني شما نيست و من خودم مطابق آنچه كه مي‌فهم و دين مقدس و آموزه‌هاي ديني به من مي‌گويد از خود دفاع خواهم كرد.


* قبل از آغاز بررسي استيضاح وزير كشور، قاسم محمدي نماينده اردبيل خواستار ارائه تذكر آئين‌نامه‌اي شد كه با مخالفت رئيس مجلس مواجه گرديد و اين امر منجر به جر و بحث‌هاي لفظي وي با ميرتاج‌الديني و كوهكن، اعضاي هيئت رئيسه مجلس شد.


* جلسه استيضاح وزير كشور در جوي آرام برگزار شد و فضاي مجلس بر خلاف ساير روزها تقريبا از نظم و آرامش برخوردار بود. بخصوص زماني كه بيژن نوباوه از موافقان استيضاح، با ارائه سند و مدرك، در مورد استيضاح صحبت مي‌كرد، فضاي مجلس به شدت آرام بود و نمايندگان با سكوت و آرامش خاصي به سخنان وي گوش مي‌كردند.


* كردان سخنان خود را با ذكر شهادتين و مقدمه‌اي طولاني آغاز كرد و در همان ابتدا شروع سخنان كردان، موسي قرباني عضو هيات رئيسه مجلس، به وي متذكر شد كه 3 ساعت وقت دارد و مي‌تواند بخشي از وقت خود را به نمايندگان مخالف استيضاح بدهد.


* كردان در حين سخنان خود زماني كه مي‌خواست در پاسخ به نمايندگان در مورد مدرك تحصيلي‌اش صحبت كند، با خنده نمايندگان روبرو شد.


* كردان همچنين در قسمت پاياني سخنان خود، زماني كه در خصوص قضيه جانشيني فرماندهي كل قوا توضيح مي‌داد، به مذاكرات خود با سر لشكر فيروزآبادي، رئيس ستاد كل نيروهاي مسلح اشاره كرد و گفت: اگر ايشان اين تكذيبيه را تكذيب نكند، ‌من صداي فيروز آبادي در مذاكرات خودم را با موبايلم ضبط كرده‌ام و اگر نمايندگان بخواهند، فردا آن را به مجلس مي‌آورم و پخش مي‌كنم كه اين سخنان كردان با صداي فرياد اعتراض‌آميز نمايندگان مواجه شد.


* پس از سخنان كردان، رئيس مجلس خطاب به وي گفت: شما مي‌توانيد تشريف ببريد و كردان نيز قبل از راي گيري مجلس را ترك كرد.


* پس از سخنان علي مطهري به عنوان اولين موافق استيضاح، فلاحت پيشه نماينده اسلام‌آباد غرب، قاسم محمدي نماينده اردبيل تذكر دادند.


* فلاحت پيشه در تذكر خود با اشاره به اظهارات علي مطهري كه بيان كرده بود يكي از مسئولين گفته نمايندگان در گروه‌هاي هشت نفره، با قول يك سفر امضاي استيضاح خود را پس مي‌گيرند، تاكيد كرد كه بايد مشخص شود چه كسي اين حرف را زده است و نبايد اجازه داد در اين قضيه مجلس را تحقير كنند.


* فلاحت‌پيشه همچنين گفت آقاي ونايي كه مي‌گويد آقاي رئيس جمهور حق دخالت در قوه قضائيه را ندارد صندلي به صندلي مي‌چرخند تا راي خود را به نمايندگان اعلام كنند؛ من خواهش مي‌كنم ايشان اول خودش را اصلاح كرده بعد نظر خود را به نمايندگان تحميل كند.


* علي لاريجاني رئيس مجلس نيز قبل از آغاز بررسي استيضاح وزير كشور، بر قانوني بودن استيضاح تاكيد كرد و گفت: طبق اصل 89 قانون اساسي و آئين نامه داخلي مجلس، استيضاح حق نمايندگان است و هيچ اشكال قانوني به اين استيضاح وارد نيست.


* تعدادي از نمايندگان دوره هفتم مجلس نيز با حضور در جايگاه ميهمانان، نظاره گر جلسه استيضاح علي كردان بودند.


* كواكبيان نماينده سمنان كه گويا در جريان سخنان علي لاريجاني در مورد قانوني بودن استيضاح آرام و قرار نداشت، قبل از راي‌گيري خواستار ارائه تذكر شد و گفت: طبق ماده 227 آئين نامه داخلي، ما بايد بدانيم اين استيضاح قانوني است يا نه چون رئيس جمهور آن‌را قانوني ندانسته است. با اين تذكر كواكبيان، همهمه در مجلس حاكم شد و به او اجازه ادامه تذكر را ندادند.


* قنبري به عنوان هفتمين موافق استيضاح كردان، در بخشي از صحبت‌هاي خود گفت: معلوم شد وزرايي كه تاكنون بركنار شدند، مطيع رئيس جمهور نبودند كه لاريجاني به وي تذكر داد و از او خواست تا راجع به موضوع استيضاح صحبت كند.


* قنبري همچنين از وقت خود كمي زيادتر صحبت كرد و همين امر باعث اعتراض برخي نمايندگان شد و چندين بار از سوي موسي قرباني عضو هيئت رئيسه مجلس به وي تذكر داد شد كه وقت شما تمام شده است و دوستان شما به اين قضيه معترض هستند.


* اكثر صندلي‌هاي جايگاه ميهمانان در صحن علني مجلس پر بود و جمعي از دانشجويان علوم سياسي و حقوق دانشگاه تهران و طلاب كانون شاهد و مفيد قم، ميهمان مجلس بودند.


* بيش از 200 نفر از عكاسان، تصوير برداران و خبرنگاران داخلي و خارجي براي پوشش خبري جلسه استيضاح در خواست حضور در صحن علني مجلس را كرده بودند كه اكثر آنها در مجلس حاضر شدند.
* احمد توكلي و آقاتهراني نمايندگان تهران نيز نزديك به يك ساعت، در گوشه‌اي از صحن علني مجلس در حال قدم زدن و راه رفتن بودند كه توكلي در خصوص قدم زدن خود به خبرنگاران گفت: هنگامي كه مجلس راي‌گيري نمي‌كند ترجيح مي‌دهم تا قدم بزنم.


* قبل از سخنان كرمي‌راد نماينده كرمانشاه به عنوان ششمين موافق استيضاح، يكي از نمايندگان از لاريجاني خواست تا جلوي سخنان توهين‌آميز گرفته شود كه لاريجاني در پاسخ به وي گفت: اگر توهيني باشد من جلويش را مي‌گيرم و شما نياز نيست دستور بدهيد كه اين سخن لاريجاني با فرياد «احسنت» نمايندگان همراه شد.


* سعيد ابوطالب نماينده دوره هفتم مجلس شواري اسلامي نيز از همان دقايق اوليه آغاز جلسه علني با كار گذاشتن دو دوربين در طبقه بالاي پارلمان، مشغول ادامه ساخت فيلم مستند خود در خصوص پارلمان ايران بود.


*عباس رجايي نماينده ارك در حين سخنان كردان، در تذكري با استناد به ماده 109 آئين نامه داخلي از كردان خواست تا در موضوع استيضاح صحبت كند و همين امر سبب شد تا لاريجاني نيز از كردان بخواهد تا مقدمات را كم كرده و به موضوع استيضاح برسد.


* كردان نيز بدون توجه به اين تذكر، به سخنان خود ادامه داد و شجاعي كياسري نماينده ساري گفت: ماده 109 ربطي به استيضاح وزير ندارد و مربوط به ناطقان قبل از دستور مجلس است.


* در زمان راي گيري، صف طويلي از خبرنگاران در مقابل جايگاه خبرنگاران تشكيل شده بود و خبرنگاران و تصوير برداران و عكاسان، همگي ايستاده، نظاره‌گر راي گيري بودند و جايگاه هيئت رئيسه نيز طبق معمول شلوغ بود.


* در حين سخنان كردان زماني كه عقربه‌هاي ساعت 40/11 دقيقه را نشان مي‌داد، لاريجاني براي ادامه جلسه راي گيري كرد كه نمايندگان با 161 راي، موافقت خود با ادامه جلسه را اعلام كردند و به اين ترتيب جلسه استيضاح تا ساعت 40/13 ادامه يافت.


* زماني كه همه منتظر اعلام نتايج راي گيري بود، سكوت، مجلس را فرا گرفته بود كه يكدفعه موسي قرباني گفت: نامه كتبي آقاي اسدي به اسم اسداللهي قرائت شده بود كه به اين ترتيب اصلاح مي‌شود و اين موضوع باعث خنده نمايندگان شد.


* در زمان اعلام راي گيري، نمايندگان در جايگاه هيئت رئيسه ازدحام كرده بودند كه لاريجاني از آنها خواست در صندلي‌هاي خود مستقر شوند تا نتيجه راي گيري را قرائت كند.


* لاريجاني با اعلام نتايج راي گيري گفت: 247 راي به گلدان‌ها ريخته شد كه 188 راي سفيد، 4 راي زرد و 45 راي كبود بود كه به محض اعلام راي سفيد، فرياد الله اكبر نمايندگان بر صحن علني مجلس طنين انداز شد.


* لاريجاني گفت: استيضاح ايشان مورد قبول واقع شد و ايشان از اين تاريخ نمي‌توانند وزير كشور باشد.

*کردان=حاجي!

بررسی تاریخ استیضاح های صورت گرفته در مجلس شورای اسلامی طی سه دهه گذشته نشان می دهد که از 16 استیضاح صورت گرفته ، تنها چهار استیضاح ، با رأی موافق نمایندگان مواجه بوده و به برکناری وزیران منجر شده است.

 نکته جالب توجه اینجاست که نصف وزیران برکنار شده ، یعنی دو نفرشان ، وزیر کشور بوده اند و جالب تر این که هیچ کدامشان بیش از چند ماه طعم وزارت را نچشیدند.

اولین وزیر کشور برکنار شده توسط مجلس ، عبدالله نوری بود که در بهار 1377 و پس از 9 ماه وزارت با  137 رای موافق استیضاح در مقابل 117 رای حامیانش و 11 رای ممتنع ، عزل شد و دومین وزیر نیز علی کردان بود که ظهر روز 14 آبان 1386، درست 90 روز پس از وزارتش ، کنار گذاشته شد.

اما درباره تعداد آرای موافق استیضاح ، تا کنون ، احمد خرم ، وزیر راه و ترابری خاتمی رکورد دار بود. او 12 مهرماه 1383استیضاح شد و با 188 رأی برکنار شد.از خرم  تنها 58 نماینده حمایت کردند و 9 نفر هم رأی ممتنع دادند.

اینک و پس از 4 سال ، کردان نیز دقیقاً به تعداد آرای سلبی خرم ، با رأی نمایندگان مخالفش مواجه شد و  با حاجی مساوی کرد.
در جلسه استیضاح کردان ، 188 نفر به برکناری اش رأی دادند ، 45 نفر از او حمایت کردند و 14 نفر هم رأی ممتنع دادند.

اما وزیری که با اختلاف اندکی از وزارت برکنار شد ، دکتر ایرج فاضل وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی" دولت هاشمی رفسنجانی" بود که در 23دی ماه 69 و توسط مجلس سوم ، استیضاح شد.

در این استیضاح از مجموع 246 رای ، 115 رای مخالف، 114 رای موافق و 17 رای ممتنع اخذ شد و بدین ترتیب او ، اولین وزیر جمهوری اسلامی نام گرفت که با رأیی شکننده ، استیضاح و برکنار شد.

همچنین با توجه به چهار وزیری که تا کنون توسط مجلس کنار گذاشته شده اند ، کردان ، اولین وزیری است که از جبهه اصولگرایان ، با رأی مجلس عزل می شود.(tabnak+farsnews+asriran)