يکشنبه 8 دی 1387-0:0

ادياني:فاجعه پارسال تکرار نمي شود

مخبر كميسيون انرژي مجلس گفت: پيش‌بيني مي‌شود با تمديد خريد گاز از تركمنستان در سال‌ جاري، مشكلات كمبود گاز استان‌هاي شمالي كمتر شود.


 سيدعلي ادياني اظهار داشت: اراده دو كشور ايران و تركمنستان بر اين است كه قرارداد خريد گاز تمديد شود.


وي با اشاره به اينكه تمديد خريد گاز از اين كشور در راستاي حفظ منافع ملي است، تأكيد كرد: قطعاً با افزايش سرشاخه‌هاي خطوط گاز در كشور، زمستان امسال مردم استان‌هاي شمالي مشكلات سال گذشته را نخواهند داشت.


ادياني با تاكيد بر تلاش وزرات نفت براي انتقال و تقويت گاز پارچين به دشت و الحاق اين دو خط براي تقويت گاز استان‌هاي شمالي خاطرنشان كرد: استان‌هاي شمالي در سال‌ جاري كمتر با افت فشار گاز مواجه خواهند بود.


وي تراز توليد و مصرف گاز كشور را منفي اعلام كرد و افزود: كشور در زمان پيك مصرف به 700 ميليون متر مكعب گاز نياز دارد و اين در حالي است كه روزانه 550 ميليون متر مكعب گاز توليد مي‌شود.

 
نماينده قائمشهر، سوادكوه و جويبار در مجلس شوراي اسلامي با اشاره به اينكه اين كمبود‌ها در هشت سال گذشته وجود داشته است، گفت: در سال‌ گذشته به دليل قطع گاز تركمنستان، شدت و طولاني شدن سرما و سوء تدبير برخي از مديران، فاجعه‌اي را به‌وجود آورد كه 15 استان كشور دچار كمبود انرژي شدند.


ادياني اضافه كرد: كشورمان رتبه دوم توليد گاز در دنيا را دارد و از اين ظرفيت بايد براي تامين انرژي استفاده كرد.
وي با تاكيد بر اين نكته كه در تمديد قرارداد خريد گاز از تركمنستان مشكلي وجود ندارد، ادامه داد: اگر اين قرار‌داد منعقد شود نيز با تراز منفي مواجه خواهيم بود.
مخبر كميسيون انرژي مجلس خاطر‌نشان كرد: در صورت تمديد قرارداد خريد گاز از تركمنستان ميزان قطعي گاز از صنايع كمتر مي‌شود.(farsnews)