يکشنبه 13 بهمن 1387-0:0

صرف شام مهم تر از هديه رييس جمهوري!

گزارشي ازدو کنگره + يادداشتي درباره موضع اخير اردوغان (گزارش و يادداشتي از:دکتر سيف الرضا شهابي-بابل)


*دو کنگره:
5شنبه 10/11/1387 در تهران بودم و بر اثر تصادف به دو کنگره دعوت شدم:

1-هفتمين کنگره حزب مردم سالاري

2- دومين کنگره فجر آفرينان

کنگره اولي كه در موسسه الهادي بر گزار شد مربوط به حزب مردم سالاري بود. با اينكه عضو حزب نيستم ، احتمالا" به اين خاطر كه روزنامه مردم سالاري -ارگان حزب مزبور- مقالات اين جانب را به چاپ مي رساند محبت كردند و دعوت كردند.

 از آن جائي كه اولين بار بود كه به  کنگره حزبي دعوت شده بودم لذاعلاقه مند بودم شركت كنم. غير از آقايان :خاتمي-كروبي-صلاح زواري (سفير فلسطين در تهران ومقدم السفرا)تعدادي از نمايندگان مجلس-دبيران احزاب و مهمانان و اعضاي حزب حضور داشتند .

بعد از تلاوت آياتي از قران مجيد و پخش سرود جمهوري اسلامي ايران آقاي مهندس ميرزا بابا مطهري نژاد -رئيس ستاد اجرائي کنگره -گزارشي داد ودرباره دمكراسي صحبت كرد.

 در حين سخنراني با خودم مي گفتم در مملكتي كه 70 ميليون مستبد و خو دراي زندگي مي كنند صحبت از دمكراسي يك آرزوي تا حد زياد دست نيافتني است؛ هر چند گفتن و شنيدن خالي از لطف نيست.

سخنران دوم آقاي  هادي غفاري  بود.در حالي كه كمي عصبي به نطر مي رسيد اعلام كرد:تاكنون تواضع كردم و از اين به بعد تواضع نخواهم كرد و با كنايه و اشاره به دست اندر كاران جناح اصولگرا سخنرانيش را خاتمه داد.

سپس از 3 نفر از دبيران فعال حزب از3 استان  تشكر و تقدير به عمل آمد .

بعد از آن آقاي دكتر  كواكبيان -دبير كل حزب و نماينده مردم سمنان در مجلس شوراي اسلامي- به ايراد سخنراني پرداخت.

 آنچه از اظهارات ايشان بر مي آمد گزينه اول حزب مردم سالاري براي رياست جمهوري  آقاي مير حسين موسوي است در حالي كه مير حسين  غايب کنگره بود.

 در ادامه  به موضوعاتي زيرين نيز اشاره كرد :واردات 15 ميليارد دلار موز و سيب وپرتقال – تورم –بيكاري –حمل قرآن توسط بانوان –اظهارات آقاي مشائي درباره دوستي مردم اسرائيل – تعيين محل دفتر  اوپك گازي  –راي نياوردن ايران براي عضويت درشوراي امنيت و  غيره.

در ساعت 10 قسمت اول به پايان رسيد. در قسمت دوم اعضاي حزب ماندند و از كم و كيف آن بي اطلاعم.  در مجموع تا زماني كه بودم جلسه منظم و مرتب بود. خبرنگاران كه براي تهيه سوژه خبري از سخنراني احتمالي خاتمي و كروبي آماده شده بودند به علت عدم سخنراني ناكام ماندند.

 شبكه فعال الجزيره هم از اول مراسم ميكروفنش را روي تريبون سخنراني كاشته بود تا به محض دريافت مطلب خاص و مورد نظرش به روي آنتن بفرستد. بايد باين حضور فعال احسنت گفت  .

کنگره دوم كه دعوت بودم دومين کنگره  فجر آفرينان يعني زندانيان سياسي مسلمان قبل از انقلاب بود كه در 5شنبه شب در تالار وزارت كشور بر گزار شد.متولي برگذاري بنياد شهيد و امور جانبازان بود.

 اولين کنگره در بهمن 1385 در همين مكان برپا شد و آقايان  هاشمي رفسنجاني و كروبي  حضور داشتند . در سال گذشته (بهمن 1386 ) در محوطه زندان قصر جهت يادآوري خاطرات برگزار شد و متولي آن شهردار تهران بود. تصور برخي حاضران بر اين بود يك فرصت تبليغات انتخاباتي براي آقاي قاليباف است. در  مراسم سال گذشته آقاي هاشمي هم حضور داشتند. مهمان امسال آقاي  احمدي نژاد رئيس محترم جمهور بود و احتمالا قضاوت برخي در مورد آقاي قاليباف در سال قبل در مورد آقاي احمدي نژاد در مراسم امسال صدق مي کند.

امسال براي اولين بار تعدادي از زندانيان سياسي از كشورهاي لبنان –عراق-آفريقاي جنوبي- اندونزي و بلغارستان هم شركت كردند و قرار بود آقايان :نلسون ماندلا و بن بلا هم شركت كنند که به علت كهولت سن شركت نكردند.

به نظر مي رسيد تعداد كثيري از جمعيت از اعضاي كانون زندانيان سياسي قبل انقلاب يا وابستگان آن ها  نبودند و براي پر كردن سالن آورده بودند .

اولين نكته اي كه مانند مراسم  مشابه توجه را جلب كرد اين بود كه هنوز بعد از 30 سال از انقلاب نمي دانيم چگونه بايد تشويق و ابراز احساسات بكنيم! اقليتي صلوات مي فرستادند و تعداد زيادي دست مي زدند و ادغام اين دو اين ذهنيت را به وجود مي آورد که دست زدن موزيك متن ذكر صلوات است .

نكته دوم اينكه جاي گروه موزيك و يا موسيقي در جشني كه همزمان شده بود با تولد حضرت امام باقر خالي بود. فقط يك گروه كر 40-50 نفره از دانش آموزان دختر و پسر  استان گلستان برنامه اجرا كردندكه قابل تحسين بود و همين قدر كه برنامه سينه زني و عزاداري برگزار نشد جاي شكرش باقي است!

3-حضور و سخنراني آقاي سمير قنطار- اسير 30 ساله لبناني- در زندان رژيم صهيونيستي كه در سال 2008 بر اثر مبادله اسرا ميان حزب الله لبنان و اسرائيل آزاد شد،براي بسياري از حاضران يك حادثه غير مترقبه و شيرين بود .

4-مهمانان خارجي و 30 نفر از زندانيان سياسي مسلمان قبل انقلاب از رئيس جمهور لوح تقدير و تنديس دريافت داشتند. وقتي نام آقاي محمد جواد حجتي كرماني برده شد، پسر ايشان روي جايگاه براي دريافت لوح رفت. من گمانم اين بود آقاي حجتي تشريف نياوردند ولي هنگامي كه وارد لابي شدم ديدم ايشان در گوشه اي مشغول صرف شام هستند!

 

*اردوغان-داووس-آزادی بیان-سران عرب
كمتر كسي از اهالي سياست را مي توان يافت كه سخنان آقاي اردوغان –نخست وزير تركيه –را در كنار شيمون پرز- رييس جمهور اسرائيل- در روز 5شنبه 10/11/1387 (29/1/2009 ) در مجمع جهاني داووس –سوئيس- و مخالفت رئيس جلسه با ادامه سخنان اردوغان را از وسائل ارتباط جمعي نديده يا خبر آن را نشنيده باشد .

چند نكته حائز اهميت وجود دارد كه نياز است  به آن ها توجه شود:

1-     سخنان اردوغان بسيار صريح و حساب شده وبيانگر احساسات دولت و مردم تركيه بود، آن هم در كنار رئيس جمهور اسرائيل يعني كشوري كه از ديرباز روابط سياسي-اقتصادي-و نظامي بين آن ها وجود دارد. اگر چنين اظهارات را يكي از سران كشور هاي عربي كه با اسرائيل رابطه ندارد بيان مي كرد جاي تعجب نبود ولي اين سخنان را سياستمداري ابراز داشت كه كشورش عضو پيمان ناتو  است، رابطه نزديك با آمريكا و غرب و اسرائيل دارد و در نوبت ورود به اتحادي اروپا قرار دارد.

2-     هنگامي كه رئيس جلسه ملاحظه كرد اظهارات  اردوغان باب طبع سياسي او نيست به انحاي مختلف تلاش كرد از ادامه صحبت هاي نخست وزير تركيه جلوگيري كند؛تا آنجا كه اردوغان ابراز كرد : به پرز 25 دقيقه وقت داديد و به من 12 دقيقه و اردوغان طاقت نياورد و به زبان اعتراض جلسه را ترك كرد. در اينجا  آزادي بيان چهره واقعي اش را در غرب مدعي، بي پرده نشان داد. اگر چنين برخورد در يك كشور مستقل و جهان سوم به وقوع مي پيوست دستگاه تبليغاتي غرب سرو صدائي راه مي انداخت كه قابل توصيف نيست.

3-     در حالي كه سران عرب در مقابل فجايع و كشتار دلخراش اسرائيل در غزه لب فروبستند ودر سطح بين المللي اعتراض جدي به عملكرد تل آويو به عمل نياوردند، اعتراض يك كشور غير عرب موجب شرمندگي آن ها خواهد بود. به نفع سران عرب است حداقل براي ثبت در تاريخ مواضع محكم در اعتراض به اسرائيل اتخاذ كنند.سران عرب مدعيند مسئله فلسطين يك مسئله عربي است و نبايد دولت هاي غير عرب دخالت كنند ولي سران عرب بايد اين واقعيت را درك كنند كشتار مردم بي گناه از زنان وكودكان  و سالمندان و شهروندان عادي عرب و غير عرب نمي شناسد .سران جهان عرب كه هزينه هنگفت مي كنند تا چهره اي اسلامي و انساني و عربي از خود در جهان به نمايش بگذارند مطمئنا با سكوت خودشان و احتمالا موافقت شان چهرهاي برخلاف آنچه هزينه مي كنند بر اذهان مردم جهان و تاريخ ثبت مي كنند

4-     سران ديگر كشورها بايد از اردوغان بياموزند كه يك حركت صحيح و منطقي ودر مكان مناسب تاثيرات بيشتر از شعارهاي تحريك كنند برجاي خواهد گذاشت .با سخنان اردوغان در بازي شطرنج خاور ميانه  اسرائيل  مات شد ودر انزواي بيشتر قرار گرفت؛ در حالي كه تركيه با افزايش محبوبيت روبه رو شد.

 در حالي كه ترس و وحشت در چهره رئيس جمهور 80 و اندي ساله رژيم صهيونيستي مشخص بود عمرو موسي از جاي برخاست و از اردوغان بخاطر شهامت و جسارتش تشكر كرد .