دوشنبه 17 فروردين 1388-0:0

جهل عتیق و جهل جدید

يادداشتي از: میلاد محقق،دکتر در اقتصاد سياسي،استاد دانشگاه و رئیس افبا-ناحیه شمال کشور


 استانهای شمالی کشور نیازمند مجاهدت مردم این سرزمین هستند اگر با دقت در باره استانهای شمالی کشور مطالعه کنیم خواهیم دید که این سرزمین ها جزو ثروتمندترین مناطق دنیا هستند.

 استانهای گیلان،مازندران و گلستان با بهره مندی از بیشترین مواهب خدادادی که ثروت های پایه محسوب می شوند نباید با واژه های ناخوشایندی مانند فقر آشنایی داشته باشند و اگر غیر از این را شاهد هستیم باید اشکال کار را در خودمان جستجو کنیم چرا که برای ثروتمند شدن به چیزهایی احتیاج داریم که همه آنها در این سه استان موجود است.

نکته بعد اهمیت ایجاد و برقراری جریان فن آوری های بومی در رشته های مختلف در سرتاسر این مناطق است.

ما از آستارا تا بندر ترکمن شاهد وفور نعمت هستیم،در شمال دریا،در جنوب کوه،جنگل و مناطق زیبا و بی نظیر ییلاقی و در میانه جلگه های حاصلخیز و کوهپایه های سرشار از منابع طبیعی مختلف و این داشته ها در هیچ نقطه ای از دنیا نظیر ندارد و ما با وجود این همه نعمت با فقر آشنایی دیرینه داریم.

 آیا زمان آن نرسیده تا به خود آمده و برای مردم این مناطق ثروت و دارایی به ارمغان بیاوریم؟

شاید برخی خوش شان نیاید که این حرف ها را بشنوند اما آیا زمان آن فرا نرسیده که از خود بپرسیم که جامعه ما با بهره مندی از این همه فارغ التحصیل دانشگاهی در مقاطع و رشته های مختلف چرا از فواید و فرایندهای مثبت علوم مختلف بی بهره است؟ 

 آیا زمان آن فرا نرسیده که ما افکار عمومی جامعه شمالی ها را به مقوله ای نو و مهم بنام جهل عتیق و جهل جدید معطوف سازیم؟

 منظور از جهل عتیق همان است که ما در گذشته شاهد آن بودیم و تعداد بی سوادها و کم سوادها در جامعه بسیار بودند و اما اکنون که بسیاری از افراد دارای تحصیلات دانشگاهی هستند ولی جامعه هیچ بهره ای از معلومات آنها نمی برد و فرقی با گذشته نداریم.

به نظر من با توجه به شرایطی که بر استانهای شمالی حاکم است بودن یا نبودن این همه فارغ التحصیل،علی السویه است و برای رفع این واقعیت و به وجود آوردن شرایط مطلوب باید جهادی دیگر تعریف شود. 

 چند سال پیش مقام معظم رهبری در جمع فارغ التحصیلان دانشگاهی جمله زیبایی فرمودند که می تواند سرمشق جنبشی نو و کارآمد در جامعه قرار گیرد و آن جمله این بود: هر تلاشی برای رفع عقب ماندگی مجاهدت است.

 من این جمله را بارها به عنوان هدیه برای دوستان خود ارسال کردم و امیدوارم اکنون که در ابتدای سال ۱۳۸۸ هجری شمسی هستیم و این سال از سوی ایشان به عنوان اصلاح الگوی مصرف نامگذاری شده است بتوانیم همچون سالهای اول انقلاب با رفتارهای جهادگرانه خود مجاهدت علمی و عملی مناسبی از خود نشان دهیم.

معنای فرمایش مقام معظم رهبری بسیار گسترده است چرا که بخشی از آن مربوط به مواردی می شود که اکنون در حال مصرف آنها هستیم و برخی دیگر نیز به زمینه های مصرف چیزهایی مربوط است که اکنون در باره مصارف آنها برنامه نداریم.

درباره بخش نخست کارشناسان اظهار نظراتی داشته اند اما من با موضوع دوم برخوردی نداشته ام و جا دارد که صاحبنظران امور مختلف در باره بخش دوم هم به مطالعه و اعلام نظر مبادرت ورزند.

مصداق بارز این موضوع ما شمالی ها هستیم که هیچ گاه آن گونه که باید و شاید در اندیشه بهره برداری بسیاری از نعمت ها نبوده ایم و جا دارد با دقت بر داشته های خود به بهره برداریهای نو و فن آورانه دست یابیم.

چه زیبا است زمانی که همه ما شاهد آن باشیم که مدیریت های خرد و کلان استان های شمالی کشور با تدبیر و به کارگیری منابع سرشار طبیعی و انسانی موجود در منطقه، آنچه که مردم و مسئولان انتظار آن را می کشند قابل مشاهده نمایند و این موضوع دور از دسترس نیست. (mokhber@yahoo.com)