سه شنبه 26 خرداد 1388-0:0

شهردار:رانش در پل سفيد بيداد مي کند

شهردار پل سفید گفت :رانش زمین در این شهر بیداد می کند و احتمال اینکه تا 10 سال دیگر این رانش مناطق دیگر پل سفید را نیز تخریب کند وجود دارد.


رمضان پاریاو  اظهار کرد : حدود 30 سال پیش که طرح جامع و تفصیلی برای شهر پل سفید مطرح شده بود به طور معمول دارای معایب و محاسنی بود که این طرح یا خوب اجرا نشد و یا در آن مسائلی مانند زمین شناسی ، وزن ساختمان ها ، هدایت صحیح آبهای سطحی ، مطالعه دقیق آبهای زیرسطحی ، فاضلاب مناطق مسکونی و آب باران و شرب دیده نشده بود .

وی با بیان اینکه تهیه طرح هادی برای این شهر کافی نیست افزود : استقرار دقیق شبکه آب ، برق و سایر شبکه های خدماتی از مسائلی است که در طرح جامع و تفصیلی شهر باید گنجانده شود که به دلیل نبود این طرح ما را با مشکلاتی مواجه کرده است .

پاریاو ، مسئله رانش در پل سفید را به دو قسمت جنوبی و شمالی شهر تقسیم کرد و گفت : در این خصوص می توان به منطقه کوچه شهید جمشیدی و تخریب 20 خانه و همچنین در نقطه مقابل به جاده اوزوت ، راه مواصلاتی شاهزاده حسین اشاره کرد.

وی ادامه داد : سه سال پیش نیز رانش عجیبی در قسمت (میار کلا) قسمت شمال شهر و بخش غربی آن که شهرک قدس نیز در پایین دست آن قرار دارد اتفاق افتاده است .

پاریاو تشریح کرد : گسل این منطقه قبل از استقرار راه آهن وجود داشته و عواملی مانند وجود چشمه ها و همچنین نواقص در لوله کشی آب شرب شهری ، عدم رعایت نکات فنی توسط پیمانکاران و وزن چند هزار لیتری منبع آب در بالا دست ، موجب اشباع زمین و حرکت به سمت پایین دست و تخریب خانه ها شده است .

شهردار پل سفید با بیان اینکه بعد از تخریب خانه ها ستاد حوادث شهرستان و فرمانداری هزینه ای را بابت زهکشی آن منطقه متقبل شدند گفت : زهکشی فقط توانست آب را به بیرون هدایت کند ولی مشکل تخریب ساختمان های مردم را حل نکرد .

پاریاو تصریح کرد : اکنون تکلیف مردم خسارت دیده بابت رانش زمین به درستی مشخص نیست .

وی در بخش دیگر این گفت و گو با طرح این سوال که آیا مردم ژاپن به دلیل زلزله خیز بودن کشورشان آن منطقه را ترک و به کشور دیگر مهاجرت کردند ؟ اظهار کرد : مردم ژاپن توانستند با پدیده های طبیعی در کشور خود برخورد مناسبی با آن به وجود آورند و می بینیم که ساختمان هایی با درجه مقاومت 10 ریشتر در آن کشور احداث شده است .

پاریاو تأکید کرد : ما نیز باید همین رفتار را به کار گیریم و در شهر پل سفید مطالعات دقیق زمین شناسی برای مقابله با رانش انجام دهیم .

 

پاریاو با بیان اینکه درآمد شهرداری پل سفید به مراتب کمتر از سایر شهرداری های استان است گفت : هرچند این شهرداری از سال 1335 تأسیس شده است ولی به دلیل اینکه این شهر جزو مناطق محروم بوده و همچنین ساخت و ساز در این شهر رونق ندارد درآمد زیادی نصیب شهرداری نمی شود.(isna)