چهارشنبه 28 مرداد 1388-0:0

ايران خودرو در بابل چه خواهد کرد؟

یادداشتی از محمدعلي روشن-ساري


مازندنومه:

ايران خودرو-غول خودروسازي ايران-با بحران مالي شديدي مواجه شده است.چند روز پيش جواد نجم الدين -مديرعامل جديد ايران خودرو -كوچك كردن حجم فعاليت ها و كاهش شركت هاي زير مجموعه ايران خودرو را به عنوان يکي از راهكارهاي نجات ايران خودرو از مشكلات کنوني اعلام کرد.

وي اين راهكار را در هفت بخش ترسيم كرد. به نظر مي رسد راهكارهاي وي دقيقا راهكارهايي است كه شركت ايران خودرو را به يك شركت كاملا ساكن تبديل خواهد كرد. اتخاذ اين راهکارها باعث خواهد شد تا پرونده پروژه هايي که تحت عنوان «برند ملي» يا «خودرو ملي» تعريف شده براي هميشه بسته شوند و بزرگ ترين خودروساز خاورميانه در واقع به شعبه يي از کارخانه پژو فرانسه تبديل شود. همانگونه كه سايپا به شعبه اي از كياموتور تبديل شده است.

راهکار ششم نجم الدين بي ارتباط با ما مازندرانيها-به خصوص بابلي ها- نيست.وي گفته سايت های داخل و خارج را تعطيل مي کنيم، ؛مديرعامل ايران خودرو در مرحله ششم از راهکارهاي خود انگشتش را به سمت سايت هاي توليد خودرو در داخل و خارج کشور نشانه گرفت و گفت؛ سايت هاي توليد خودرو را در داخل کشور بررسي کرده ايم. دو سايت تبريز و مشهد هم اکنون سود ده هستند. بنابراين اجازه مي دهيم به توليدشان ادامه دهند اما جلوي سايت هاي ديگر (بابل، شيراز و کرمانشاه) را گرفته ايم.


مديرعامل ايران خودرو در بخش دوم ششمين راهکارش نيز کارخانه هاي خودرو دولت نهم در ونزوئلا، سوريه، سنگال، آذربايجان، چين، بلاروس، الجزاير و مصر را تهديد کرد اگر براي اين شرکت محرز شود توليد آنها غيراقتصادي است، درشان را مي بندد و کارخانه را تعطيل مي کند.

اما يادداشت زير در خصوص وضعيت فعاليت ايران خودرو در بابل است که آن را روشن-مدير سايت صنايع نيوز-براي پخش در مازندنومه فرستاده است.

-------------------------------

وقتی سفر اول دکتر محمود احمدی نژاد رئیس جمهوری اسلامی ایران به استان مازندران انجام شد ، مردم بابل از رئیس جمهور خود شنیدند که دولت نهم دراین شهرستان کارخانه خودروسازی ایجاد می کند تا مردم بابل هم شاهد خدمتی بس بزرگ از دولت دکتر احمدی نژاد در راستای توسعه اقتصادی واشتغالزایی باشند.

  به تبعیت از این قول درجلسه استانی هیئت دولت تصویب وبا حضور وزیر صنایع ومعادن و دیگر مسئولان، کلنگ آغاز عملیات اجرائی آن در بندپی بابل به زمین زده شد.

 آن روز برای مردم مازندران و خصوصا بابلی ها انصافا روز شاد وخوشحال کننده ای بود، چرا که آینده این کلنگ بر زمین فرود آمده، اشتغال جمع کثیری از جوانان متخصص و غیر متخصص آن دیار و استان باید باشد.

 پیگیریهای متعدد مخصوصا در عرصه رسانه ها برای پیشبرد امور مربوط به خودروسازی فعالانه انجام شد اما علی رغم آنکه زمین 40 هکتاری شهرک صنعتی رجه به ایران خودرو تحویل داده شد، جز نصب یک سوله وبلاتکلیفی مقدار زیادی زمین در استانی که روی وجب به وجب زمینها محاسبه می شود، اقدامی مشاهده نشد تا جائی که استاندار سابق واستاندار فعلی مازندران و نمایندگان استان- مخصوصا نمایندگان بابل در مجلس هشتم- و رسانه ها پیگیر تحقق وعده ریاست جمهوری و مصوبه دولت شدند، اما هر بار با بهانه ای جدید از سوی مجری پروژه یعنی ایران خودرو مواجه شدند که عمده آن مباحث مالی بود .

 در سفر دوم دولت به استان با عنایت ریاست جمهوری مبلغ 50 میلیارد تومان تسهیلات به اين مهم اختصاص یافت اما هنوز هم این پروژه ازنگاه واقع گرایانه فعال نیست!

زیر ساختهای لازم برای این پروژه مهم آماده شده و دولت هم هر آنچه که باید و درتوان دارد را قطعا کوتاهی نخواهد کرد، اما لازم است ایران خودرو محکم و قاطعانه در جهت توسعه ایران عزیز وخدمتی بسیار مبارک به مردم شریف استان در جهت اجرای کامل پروژه ورود پیدا کند و بیش از هر جای دیگر از توان خود برای سرزمین علویان بگذارد.

 مسئولان استان ، ائمه جمعه ، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و رسانه ها نیز نباید کوتاهی کنند و باید بیشتر و پر سرعت تر و جدی تر از گذشته پیگیر باشند تا این خطه از میهن اسلامی مان با استقرار صنعت خودرو صاحب اقتصادی قوی تر شود.

مدیر عامل ومدیران ایران خودرو به خوبی می دانند که مردم شریف مازندران همچون دیگر ملت شریف وعزیز ایران شایسته خدمتی بزرگ هستند و مقام ریاست جمهوری نیز بر این مهم واقف شدند که مردم مازندران با آن استقبال بی نظیر و تاریخی در سفر انتخاباتی و آرای قاطعی که درانتخابات دهم داشتند لیاقت برخورداری از چنین صنعت مهمی را دارند، لذا با توجه به مقام عالی وزارت صنایع و معادن در مراسم رونمائی از دیزل سنگین ایران در آمل مبنی بر تولید خودروی مازندرانی دربابل تا پایان سال جاری، از ایران خودرو انتظار می رود اجازه بهانه تراشی را به دوستان نا آگاه ودشمنان آگاه ندهد و برای رفاه وشاد کردن قلوب مردم منطقه و خدمتی مهم به کشور عزیز در این مهم تعلل نکنند و پرقدرت پیگیر و مجری مصوبه وتحقق وعده رئیس جمهوری گران قدرمان باشند.