تعداد بازدید: 4631

توصیه به دیگران 20

چهارشنبه 19 آبان 1389-12:9

مديري كه از نو بايد شناخت

 سيدمحمد كريمي شديداً دلبسته و وابسته مازندران است. دقيقا"يک سال از رفتن مهندس به تهران مي گذرد.چند هفته پيش كه ميهمان او در دفتر كارش بوديم اين موضوع را بارها تأكيد كرد كه به مازندران عشق مي‌ورزد. (ديدار با مهندس سيد محمدكريمي، مديرعامل صندوق مهر امام رضا (ع))


 *رزومه سيد

در يكي از روزهاي پاياني مهر امسال دو ساعت ميهمان مهندس سيدمحمد كريمي مديرعامل صندوق مهر امام رضا (ع) و استاندار سابق مازندران بوديم.

تيرماه سال 87 بود كه با تصويب هيئت دولت، سيدمحمد كريمي به عنوان استاندار مازندران منصوب شد. او جاي شفقت را گرفت كه به جنوب كشور رفته بود.

كريمي اصالتاً شاهرودي است اما شديداً دلبسته و وابسته مازندران است. چند هفته پيش كه ميهمان او در دفتر كارش بوديم اين موضوع را بارها تأكيد كرد كه به مازندران عشق مي‌ورزد.

 او خيلي پيش‌تر فرماندار قائمشهر بود و بعدها مديرعامل ايران‌گاز و رئيس هيئت‌مديره و مديرعامل صندوق تعاون كشور شد.

 آخرين مسئوليت كريمي قبل از استانداري مازندران معاونت پشتيباني حقوقي و امور مجلس وزارت تعاون بوده است.

 عباسي پس از وزيرشدن، كريمي را به سمت مديرعامل صندوق تعاون منصوب كرد. سپس وزير تعاون تصميم گرفت وي را به معاونت پارلماني وزارت تعاون ارتقاء دهد.

سيدمحمد كريمي هم‌اكنون در طبقه هشتم ساختماني در تهران مديرعامل يكي از تشكيلات دولت دهم است؛ صندوق مهر امام رضا (ع).

*هشت محور توسعه

 سيدمحمد كريمي در سال 87 به استاني آمد كه به قول خودش (در گفت‌وگوي حضوري با مازندنومه) اداره امور جاري آن، به تنهايي يك كار بسيار گسترده است.

 حضور چند ميليون گردشگر داخلي و خارجي در استان، مسايل شهرك‌نشينان و روستاييان، طرح دريا، وضعيت راه‌ها و محورهاي مواصلاتي استان، وضعيت صنعت و معدن مازندران، كشاورزي و صيادي، انرژي، تجارت و اقتصاد مهم‌ترين معضلات و نابساماني‌هاي پيش روي استاندار جديد بود.

 البته مردم استان هم با توجه به پيشينه كاري كريمي، از او توقعات فراواني داشتند. او در شب اول آغاز به كار خودش اختيارات تام به معاونان استانداري داد كه بتوانند در حوزه خود وظايف اداري و كاري را انجام دهند و گفت كه "قرار نيست كار استاندار رد و بدل كردن نامه و يا ارجاع آن و اختصاصاً امور جاري باشد."

 كريمي در روزهاي نخست ورودش به مازندران به مديران استان پيام داد كه: "خيال نكنيد بنده تازه آمده‌ام و مي‌خواهم براي شما مسئولان گرد و خاك به پا كنم."

وي به مديران خود اولتيماتوم داد و به آن‌ها اعلام كرد كه: "اگر مديران كار خود را به طور صحيح و كامل انجام دهند، وزرا را در قبال كار درست به استان دعوت كرده تا از آنها تشكر كنند و موقعيت آنان را تقويت كنند."

كريمي استانداري با برنامه بود و براي توسعه استان برنامه تدوين‌شده و نقشه راه داشت. او اصرار خاصي به اجراي هشت محور توسعه‌اي استان داشت؛ فرهنگ و ادب و ايثار، منطقه ويژه انرژي، كشاورزي، مهار آب‌هاي سطحي، شبكه‌هاي مواصلاتي، صنعت و معدن، گردشگري، فناوري اطلاعات و نانو تكنولوژي هشت محور استراتژيك و توسعه تدوين‌شده مازندران از سوي كريمي بود كه پس از حضورش از مباحث اصلي سخنراني‌هايش قلمداد مي‌شد.

*آن جلسه پرحاشيه!

سيدمحمد كريمي در اولين جلسه شوراي اداري (تيرماه 1387) سخناني را بر زبان راند كه از جنس حرف‌هاي دل مردم بود؛ همان جلسه‌اي كه وي 15 مدير اجرايي‌اش را كه با تأخير آمده بودند، پشت درها گذاشت و به آنان اجازه ورود نداد. او از آن روز به دبير هر جلسه‌اي اختيار تام داد كه بعد از شروع جلسه در را قفل كند و كسي را به داخل راه ندهد!

كريمي آن روز خطاب به مسئولاني كه توجه به اجراي مصوبات سفر رئيس‌جمهوري به استان نداشتند گفت: "مديران دستگاه‌هاي اجرايي بايد بدانند برگزاري اين جلسات ميليون‌ها تومان براي دولت هزينه دارد و اگر معضل رد و بدل‌كردن پيامك بين مديران در جلسات بعد تكرار شود نام آنها را علناً فاش مي‌كنم!"

مهندس كريمي خيلي جدي و قاطعانه در جلسه تيرماه سال 87 اعلام كرد كه "تا اجراي كامل مصوبات فاصله زيادي داريم و متأسفانه براي اجراي مصوبات سفر اول هنوز اندر خم يك كوچه‌ايم." و خوشبختانه با پيگيري هاي جدي او اقدامات زيربنايي مناسبي نيز انجام شد.

 كريمي مديري بود كه شجاعانه به نقد اوضاع استان مي پرداخت. او شنيده بود كه بعضي از مديران بدون هيچ عذري كارشناس و يا معاون خود را در جلسات مي‌فرستند. به همين دليل با اين گروه از مديران كل اتمام حجت كرد و به معاونان‌شان گفت كه "از اين به بعد هر معاون دستگاهي كه در جلسه حضور پيدا مي‌كند بايد تام‌الاختيار باشد چون به جاي مديركل با او طرفيم!"

 كريمي انتخابات رياست جمهوري گذشته را با كمترين حاشيه در استان برگزار كرد. نوروز همان سال 9 ميليون مسافر به مازندران آمده بودند كه او براي ورود و خروج آنها برنامه داشت.

 كريمي به مازندنومه گفت: "من در فصل مسافرت خيلي كم استراحت مي کردم و مرتب در جاده‌ها و مناطق مختلف بودم، طوري كه گاهي روزانه دو تا سه راننده عوض مي‌كردم و راننده‌ها چون خسته مي‌شدند شيفتي كار مي‌كردند. اين گونه بود كه مسافري اعتراض نكرد و در راه نماند."

او براي توسعه مازندران، علاوه بر توجه به بنادر،فرودگاه‌ها و راه‌آهن و راه‌ها، به بسامان‌كردن توريسم، دريا، بهداشت و درمان، معادن، زراعت، تغيير كاربري بافت‌هاي فرسوده و آپارتمان‌سازي و نيز ساماندهي منطقه ويژه انرژي و بازار استان پرداخت‌ و مراوده با كشورهاي همسايه را نيز مدنظر قرار داد.

 مهندس حتي از سفرهاي غيررسمي مسئولان بلندپايه كشور به مازندران نيز نمي‌گذشت و اگر مسئولي به سفري غيررسمي به مازندران دست مي‌زد، كريمي مشكلات استان را با او در ميان مي‌گذاشت و از اين طريق هم در پي كسب اعتبار و رفع موانع بود.

او براي اين كه ثابت كند مديري دنياديده و باتجربه است در اولين جلسه شوراي اداري استان از كشورهاي موفق هم مثال مي‌زد: "اگر طي دو فاصله زماني بسيار كوتاه مسافرت كنيد شاهد تغييرات و تنوع زيادي در داخل اين كشورها به لحاظ اقتصادي ،عمراني وتوريستي خواهيد شد در صورتي كه خيابان‌هاي فرهنگ و قارن‌سازي پس از گذشت 12 سال جز برخورداري از ترافيك سنگين تغييري نكرده است!"

 به قول مهندس كريمي "مديران مازندران آن قدر ضعيف مديريت مي‌كنند كه شهرهايي مانند شيراز، اصفهان و كرمان اعتبار بيشتري نسبت به كل استان ما دارند."

 او در بدو ورودش به استان مجبور شد بارها به مديران و مسئولان استان نهيب بزند تا به خودشان بيايند. او زماني به مسئولان طعنه زد كه: "جاي بسي تأسف است كه استاني توانست 95 درصد آبهاي سطحي خود را مهار كند ولي 90 درصد آبهاي مازندران هرز رفته و به دريا مي‌ريزد!"

وي از ايستايي و سكون مديريت در استان شكوه داشت و بعنوان مثال مي‌گفت: "رئيس سازمان صنايع و معادن با ديدن سرمايه‌گذار بايد تكاني به خودش بدهد و هرچه سريع‌تر شرايط را براي او فراهم كند در غير اين صورت اين پول در جاي ديگر سرمايه‌گذاري خواهد شد!"

همچنين تأكيد داشت: "احترام و تشريفاتي كه در استان براي استاندار قائل مي‌شويد بايد براي سرمايه‌گذار قائل باشيد."

كريمي برخلاف برخي مديران استان مي‌دانست كه "بعضي از وزارتخانه‌ها امکانات فراواني دارند که مي توانند در توسعه استان نقش داشته باشند" به همين دليل بود كه او از مديران دستگاه‌هاي اجرايي انتظار داشت نسبت به مقدار اعتباري كه به استان مي‌دهند "قانع نشوند و حق خود را بگيرند."

 كريمي كه خود زماني فرماندار قائمشهر بود و مردم اين شهر هنوز خاطرات خوشي از او دارند، باور داشت كه فرمانداران امروز مانند گذشته نيستند، چرا كه آنها "يقه مديران اجرايي را كه در اجراي مصوبات تعلل مي‌كنند نمي‌گيرند و آنان را مورد بازخواست قرار نمي‌دهند!"

طي چند سال گذشته كمتر مدير ارشد اجرايي در استان چنين اقدامات و سخنان شفاف و صادقانه و چالش برانگيزي را درخصوص عملكرد دستگاه‌هاي اجرايي استان و حتي مديريت كلان كشور بيان كرده است.

 او در همان جلسه معروف از واردات بيش از حد برنج به كشور انتقاد كرد. كريمي نشان داد كه مديري آشنا با مشكلات و در عين حال جسور و مردمي است.

وي بعداً در يكي از سخنراني‌هايش گفت كه شهرك‌هاي صنعتي بايد در زمين‌هايي بدون كاربري جنگلي و كشاورزي احداث شود اما برخي اصرار به احداث اين شهرك‌ها در دل باغات و جنگل‌هاي استان دارند.

مهندس باور داشت كه اگر فشارهاي سياسي را بردارند مي‌توانيم اين برنامه‌ها را به خوبي عملي كنيم.

 او داشت خودش را راضي مي‌كرد كه بماند اما نشد كه بماند.مي ‌گفت: "به رياست محترم جمهور عرض كردم مي‌خواهم به تهران بيايم و ديگر ماندنم در استان به صلاح نيست."

 سيدمحمد كريمي به رغم ميل باطني، عطاي كار را در مازندران به لقايش بخشيد و به صندوق مهر امام رضا(ع) آمد،درست يک سال پيش.

 *مديريت مهرورزانه

 كريمي بارها گفته بود: "به تأسي از مقام معظم رهبري و دولت جناب آقاي دكتر احمدي‌نژاد من خدمتگزار مردم هستم و به خصوص مردم مازندران كه از بهترين‌ها هستند."

 اوضاع استان هيچ‌گاه به سامان نرسيد و مهندس با بي‌مهري‌ها و ناسپاسي‌ها و نبود همراهي‌ها، مازندران را ترك كرد!

 البته آيت‌الله طبرسي -نماينده ولي فقيه در استان- نيز در جلسه معارفه مهندس كريمي به درستي حدس زده بود كه "استاندار جديد در اين مدت كم شق‌القمر نمي‌كند اما اگر بتواند بي‌نظمي‌هاي موجود را پايان دهد نيمي از راه ترسيم‌شده را طي كرده است."

ساختمان هشت‌ طبقه صندوق مهر امام رضا (ع) در بخش مركزي شهر تهران قرار گرفته است. اتاق مهندس كريمي در طبقه آخر اين ساختمان است، اتاقي نسبتاً بزرگ با دكوراسيوني ساده، چند راحتي و ميز عسلي، يك ميز كنفرانس و وايت‌برد و ميز كار مهندس و البته كتابخانه‌اي كوچك كه در آن كتاب‌هاي مذهبي (به ويژه كتاب‌هايي درباره زندگي امام رضا (ع)) و اقتصادي جاي گرفته است.

 صندوق اشتغال، ازدواج و مسكن مهر امام رضا(ع) با ادغام صندوق توسعه اشتغال روستايي، صندوق ازدواج جوانان و صندوق حمايت از فرصت‌هاي شغلي در ارديبهشت‌ماه سال 85 تشكيل شد.

 با ورود مهندس كريمي به صندوق مهر امام رضا (ع)، نمودار اين تشكيلات در بخش‌هاي مختلف سير صعودي گرفت. او سقف وام مشاغل خانگي را از 3 ميليون تومان به 5 ميليون تومان، سقف وام خويش‌فرمايي را از 10 ميليون تومان به 15 ميليون تومان و سقف وام كارآفريني را از 30 ميليون تومان به 100 ميليون تومان ارتقاء داد.

 علاوه بر افزايش سقف وام، تمركززدايي، توجه به طرح و ايده‌ به جاي توجه به فرد و سرعت در پرداخت‌ها از اولويت‌ها و برنامه‌هاي مهندس در صندوق است.

او در سال جاري بر آن است 200 هزار فرصت شغلي ايجاد كند كه البته مجموعه تحت مديريتش موفق شده‌اند تا پايان مهرماه امسال 97 هزار شغل ايجاد كنند.

كريمي برنامه‌اي دارد كه از دو هزار روستاي توسعه‌نيافته و كم‌تر توسعه‌يافته حمايت كند. او اين طرح را آغاز كرده است تا بتواند بيكاري را در روستا‌هاي هدف ريشه‌كن كند.

حمايت از تبديل ايده به محصول و تجاري‌سازي آن و حمايت مالي و مشاركت در طرح‌هاي با فن‌آوري بالا نيز از اهداف و برنامه‌هاي كريمي در صندوق مهر امام رضا (ع) است.

سيدمحمد كريمي يكي از مديران برجسته نظام جمهوري اسلامي است كه در هر سمتي بوده برنامه و طرح اجرايي داشته و هدفمند كارهايش را پيش مي‌برد.

 دو ساعت مهمان مهندس بوديم. او چند بار با ماژيك آبي‌رنگ روي وايت‌برد اتاقش چيزهايي نوشت و پاك كرد و توضيح داد و از نقشه‌ها و برنامه‌هاي انجام‌نشده‌اش براي توسعه استان گفت.

 با او كه خداحافظي و ساختمان صندوق مهر امام رضا (ع) را ترك كرديم، فهميديم كريمي مديري است كه از نو بايد او را شناخت. كاش مازندران قدرش را بهتر مي‌دانست.


  • عاطفه خیرخواهپاسخ به این دیدگاه 0 0
    شنبه 22 آبان 1389-0:0

    آن دسته از پرسنل شورای اسلامی شهر ساری که اخیرا در شهرداری ساری موفق به عقد قرارداد معین کار شده اند باید همیشه قدردان مهندس کریمی باشند.
    عاطفه خیرخواه

    • شنبه 22 آبان 1389-0:0

      کریمی وقتی مازندران بود هیچوقت این لبخند رو به چهره نداشت

      • پنجشنبه 20 آبان 1389-0:0

        از آقای مهندس می خواهیم به مازندران هم نگاه ويژه ای داشته باشند و اعتبارات صندوق مهر استان را تقویت کنند.

        • راحله حاجيان روزنامه نگارپاسخ به این دیدگاه 0 0
          پنجشنبه 20 آبان 1389-0:0

          الحق كه مهنذس كريمي ازنيروهاي ارزشي وارزشمندي ميباشدايشان درراستاي توسعه استان بااحدي تعارف نداشت ودراحقاق حقوق پايمال شده شهروناني كه به او مراجعه ميكردند ازهيچ كوششي دريغ نمي ورزيد به ارباب رجوع از بالا به پايين نگاه نمي كرد مردم مدار بود و عشق به ولايت در رگ وخونش عجين بود دوستدار ضعفا بود دردل مردم جاي گرفت با ورودش اميد داشنيم اسنان جان بگيرد اما دوستان جاهل ازدرك برنامه هاي توسعه ايي او عاجز بودند روز وداع اين انسان وارسته ومتقي دوستانش اشگ ريزان با او وداع كردند وافسوس كه چه زود از استان سفر كرد از مازند نومه كه سراغ اين مدير مردمي رفت وخاطرات ان فرزانه را دوباره در اذهان زنده كرد سپاسگذارم هركجا هست خدايش به سلامت دارد

          • چهارشنبه 19 آبان 1389-0:0

            مرحبا به مهندس کریمی.واقعا"اگر ایشان این قدر برنامه برای استان داشتند چرا با رسانه در میان نگذاشتند؟تنها ضعف مهندس عدم ارتباط با رسانه های استان بود .

            • چهارشنبه 19 آبان 1389-0:0

              هم اکنون همه به استاندار فعلی آقای طاهایی گیر میدن و ایرادات بنی اسرائیلی می گیرن و ایشان را همراهی نمی کنند. وقتی ایشان هم از استان رفت مدیری می شود که باید از نو شناخت


              ©2013 APG.ir