تعداد بازدید: 4859

توصیه به دیگران 1

شنبه 7 اسفند 1389-12:42

هر مازندراني يك سالنامه تبري

...در آستانه سال جديد اميدواريم مازندراني ها به جاي خريد سررسيد و تقويم منتشر شده در ساير استان ها از سالنامه تبري بهره مند شوند.(يادداشتي از عباس مهدوي،مدير روابط عمومي اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامي مازندران)


هفته گذشته فرهود جلالي كندلوسي -مدير موسسه فرهنگي و هنري پارپيرار-كه سال هاست در پاي تخت، در زمينه احياي فرهنگ بومي مازندران به فعاليت مشغول است، به اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي مازندران آمد تا تجربياتش را براي اجراي برنامه هاي نوروزي در مازندران، در كنار ديگر چهره هاي برجسته فرهنگ بومي استان، در قالب نشستي كه به همين منظور برپا شد، عرضه دارد.

جلالي در پايان اين نشست تازه ترين توليدات موسسه اش را نيز به اعضاي جلسه هديه كرد؛تقويم نفيس تبري سال 1390 و لوح فشرده جشن تتي دو هديه اي بود كه از جلالي و موسسه پارپيرار دريافت كردم.

در اين وانفسا كه فرهنگ بومي استان روزگار خوشي ندارد، موسسه پارپيرار در پايتخت به توليد آثاري مشغول است كه هر يك معرف فرهنگ غني اين سامان است و كورسوي فرهنگ پربار مردمان ديارمان را روشن نگه داشته است.

فعاليت هاي موسسه پارپيرار براي هر مازندراني غرورآفرين است و گامي ارزشمند و ستودني براي حفظ و احياي فرهنگ بومي مازندران محسوب مي شود.

لوح فشرده جشن تتي اختصاص به مراسم آييني مازندران (جشن شكوفه) دارد كه 31 ارديبهشت ماه سال 89 در پرديس پارك ملت تهران اجرا شد.

جشني با شكوه با حضور هنرمندان بومي استان كه با اقبال گسترده علاقه مندان روبه رو شد و حتي بخش هاي خبري شبكه هاي سراسري نيز به انعكاس آن پرداختند.

در مجموعه جشن تتي در قالب روايت مراسم عروسي يك زوج با لباس محلي، آيين هاي مختلف عجين شده با زندگي مردم كه در مازندران مرسوم بود، اجرا مي شود.

در اين لوح از تصاوير مستند قديمي نيز بهره گرفته شده است. هنرمندان استان در پارك ملت گوشه هايي از آداب و رسوم و سنت هاي قديمي مازندراني ها را براي حاضرين روايت كردند و در حاشيه مراسم نيز محصولات و غذاهاي محلي عرضه شد.

اي كاش در مناسبت هاي مختلف و در روزهاي گردشگرپذير سال نظير عيد نوروز در مازندران نيز شاهد برپايي چنين رويدادهاي ميداني باشيم.

سالنامه تبري ديگر محصول توليدي پارپيرار براي سال 90 است كه مازندراني ها را از يك تقويم اختصاصي بهره مند مي سازد.

در مازندران براي زمان و گذر آن، نام ها و سنت هاي خاصي وجود دارد كه به جامانده از تاريخ كهن اين مرز و بوم است.

در سالنامه تبري علاوه بر روزها و ماه هاي شمسي، تقويم تبري نيز درج شده است كه در گذشته مرسوم بوده است و در اين روزگار در حال فراموشي است.

در سالنامه تبري عكس هاي بسيار جذاب و ديدني از جاذبه هاي طبيعي، تاريخي و فرهنگي مازندران نيز به چاپ رسيده است كه به اين سالنامه غناي بصري بخشيده است.

در آستانه سال جديد اميدواريم مازندراني ها به جاي خريد سررسيد و تقويم منتشر شده در ساير استان ها از سالنامه تبري بهره مند شوند كه هم  پاسخگوي نيازهاي تقويمي است و هم ميراث معنوي و فرهنگي مازندران را در خود جاي داده است.

با توجه به علاقه مندي استاندار مازندران به عرصه فرهنگ و هنر پيشنهاد مي كنيم از دستگاه ها، سازمان ها و شركت هاي دولتي و وابسته به دولت كه همه ساله به خريد سررسيد و تقويم مي پردازند، خواسته شود سالنامه تبري را تهيه و هديه كنند تا شاهد ترويج فرهنگ بومي استان باشيم.


  • کورش خجیرپاسخ به این دیدگاه 1 0
    دوشنبه 7 فروردين 1391-0:0

    سلام

    بر تمامی نیک اندیشان بخصوص استاد جلالی که از کار های زیبایشان استفاده بهینه نمودیم و چگونگی تهیه این سالنامه را برایمان بنویسید ... موفق باشید منتظریم
    با ارزوی سالی سراسر موفقیت و شادمانی برایتان...kourosh_khojir@yahoo.com

    • رامین خواجوندپاسخ به این دیدگاه 2 0
      جمعه 15 مهر 1390-0:0

      با تشکر فراوان از استاد جلالی بخاطر تعصب زیبای مازندرانی ایشان. خواهش میکنم از استاد که از اسدالله رضوانی و حسن سلطانی لرگانی (مینی بوس داران قدیمی ) بخاطر زحمات چهل ساله ای که برای مردم منطقه کشیده اند تجلیل به عمل اورید

      • مهران مازنی پاسخ به این دیدگاه 1 0
        سه شنبه 10 اسفند 1389-0:0

        سلام بر اقای مهدوی بابت تبلیغ مازرونی اش ،

        سلام بر استاد هومن بواسطه سال ها کار و تلاشش

        و سلام بر جلالی و پار پیرارش که انچه مازرونی ها می خواهند را ترویج می کند .

        همتان سالم و سر بلند و پیروز باشید .

        • هوشيارجلالي كندلوسيپاسخ به این دیدگاه 1 0
          دوشنبه 9 اسفند 1389-0:0

          دست شما درد نكند از اينكه حداقل قدردان اين شخصيت فرهنگي هستيد .خواهشم اين است كه از استاندار ارزشي ما بخواهيد كه به تمام دستگاههاي دولتي ابلاغ كند كه حتما از اين سررسيد اصيل مازندارني كه با هزاران ساعت تلاش و كوشش تهيه شده است خريداري كنند. در ضمن در پاسخ به نظر بند 2 آقاي ...با صراحت اعلام مي كنم كه آقاي جلالي براي كل فرهنگ مازندرون تلاش مي كند نه فقط غرب يا شرق استان. اين حرفها معنا ندارد ....................

          • عسگر صادقیپاسخ به این دیدگاه 1 0
            يکشنبه 8 اسفند 1389-0:0

            سلام بنده ساکن تهران ومدیروبلاگ مازرون هستم لطفا آدرس وتلفن انتشاراتی این سالنامه درتهران رابرام بگید تا بتونم اونهاروتهیه کنم شماره بنده : 09112518417

            • lمازنی ریکاپاسخ به این دیدگاه 0 1
              يکشنبه 8 اسفند 1389-0:0

              جناب مدیر روابط عمومی ارشاد خوب بود تنها به اسم و اینکه روزنامه نگار هستند(اگر هستند؟) تبلیغ تولیدات همکار وزارتی خود را بعهده میگرفتند نه با تعریف از مقام و مسئولیتش ! وانگهی پیشتر ان دلسوخته املی - جناب هومن- چنین کردند و حتی امسال ازو بعنوان چهره ادبی شاخص تقدیر شد اما همه برای ان اقای کندلوسی (گلس) میکنند!!! موسسه پار و پیرار هسته اصلی جداسازی غرب مازندران است چرا از (فرهنگ خانه مازندران) یاد نمیکنند این حضرت مهدوی؟ اهالی بخیه مجیز نمی گویند و تو هم مگو عباس اقا.....

              • فیروز مازرونیپاسخ به این دیدگاه 1 0
                يکشنبه 8 اسفند 1389-0:0

                اقدام خله خاری هسه که از طرف ارشاد صورت بیته. ولی ارشاد ویشتر ونه به فکر مازرونی زوون بوئه هیچ پشتیبونی نارنه. آموزش مازرونی مدارس دله به همراه استفاده از وه در ملی رسانه باعث تقویت اینتا زوون بونه.

                • شنبه 7 اسفند 1389-0:0

                  اي كاش مي فرموذيد كه اين لوح فشره و تقويم را چگونه وكجا مي توان تهيه كرد ماكه در كتابفروشي هاي ساري چيزي به چشممان نخورد

                  • شنبه 7 اسفند 1389-0:0

                    استاد هومن چنین تقویمی را تهیه کرده است.استاد را ارج نهیم.اقای مهدوی اولین تقویم تبری مال استاد هومن است.یادی از او هم کنید.دلسوزیتان قابل تقدیر است.خود ارشاد چرا تقویم تبری نمی خرد.

                    • asadollah khaleghi abbas abadiپاسخ به این دیدگاه 0 0
                      شنبه 7 اسفند 1389-0:0

                      ba arze salam va khaste nabashid besiar moftakhrim keh ma mazaandaranyh ba salnameh tabary sal nuo ra aghaz konim. man saken (sought korea) hastam. khoshal myshavam keh az naveh kharid va ersal an ba khabar shavam.


                      ©2013 APG.ir