تعداد بازدید: 2877

توصیه به دیگران 5

شنبه 11 تير 1390-23:35

هندوانه به شرط اسپري!

معضلي به نام هندوانه هاي رنگ شده؛از:اعظم کردان،خبرنگار-ساري )


ايمني و سلامت موادغذايي يكي از موضوعات مهم و مورد توجه در حوزه سلامت است. اتفاقاتي كه درسال‌هاي گذشته در زمينه سلامت شهروندان افتاد( مانند آلودگي آب ، گوشت هاي آلوده، سبزي‌هاي آلوده و...) و اخیرا" نیز معضل جدیدی به نام رنگ کردن میوه ها،واکنش مردم و کارشناسان حوزه سلامت را در پی داشت.

*خاصيت هاي ي هندوانه

 هندوانه میوه ای شیرین و آبدار است كه باعث رفع تشنگی در هوای گرم تابستان می شود.این میوه سرشار از منبع غنی ویتامین Aو C است و التهاباتی را كه در بیماری هایی مثل آسم، تصلب شرائین، سرطان روده و التهاب مفاصل وجود دارد، از بین می برد.

هندوانه منبع خوبی از آنتی اكسیدان كاروتنوئیدی بنام لیكوپن است. لیكوپن نیز یك رنگدانه شیمیایی است كه باعث ایجاد رنگ قرمز در هندوانه می شود و اثرات ضد اكسیدانی قوی دارد. این آنتی اكسیدان به تمامی نقاط بدن رفته و رادیكال های آزاد را خنثی می كند.

هندوانه از لحاظ ویتامین های گروه B نیز كه برای تولید انرژی لازم هستند، غنی است و منبع خوبی از ویتامین هایB1،B6،B5 (اسید پانتوتنیك)، بیوتین (یك نوع ویتامینB) و نیز منیزیوم، پتاسیم و فیبر غذایی و ..است.

 همچنین هندوانه دارای آب فراوان و انرژی كمی است در نتیجه نسبت به سایر میوه ها ، مواد مغذی بیشتری در هر كالری دارد كه نشان دهنده اثرات مفید آن در بهبود سلامت بدن است.

*هندوانه هاي رنگي!

هندوانه يکي از ميوه هاي پرطرفدار فصل گرماست که استفاده از رنگ هاي غيرمجاز براي قرمزتر کردن آن معضلي است که گريبان اين ميوه خوشرنگ و آبدار را گرفته است.

 یکی از دوستان می گفت:"در یکی از مراکز فروش میوه ، هندوانه هایی در معرض دید مردم قرار داشت که قرمزی گوشت آن همه را به خرید ترغیب می کرد و فروشنده نیز با هیجان بسیار از شیرینی و به اصطلاح قند بودن این میوه تعریف می کرد.

هندوانه را خریدم و به منزل بردم. هنگامی که قاچی از آن را خوردم متوجه شدم علی رغم قرمزی رنگ آن، هیچ مزه ای ندارد و جالب تر اینکه رنگ قرمز آن ، انگشتانم را رنگی کرده بود!"

 کارشناسان سلامت نسبت به وجود مواد نگهدارنده و استفاده از رنگ‌هاي غيرمجاز در هندوانه‌ها هشدار مي دهند و می گویند: برخي از سودجويان براي قرمزترنشان دادن گوشت هندوانه و فروش بيشتر، از اسپری رنگ استفاده می کنند!

 گاهی نیز قبل از چيدن ، رنگ‌هاي غيرمجاز در پاي بوته آن مي‌ريزند و اين رنگ‌ها به همراه آب از طريق آوندها وارد قسمت گوشتي هندوانه مي‌شوند اگر در اين رنگ‌هاي سمي غير مجاز، فلزات سنگين هم وجود داشته باشد، در استخوان‌ها و بافت‌هاي بدن انباشته مي‌شوند به گونه‌اي كه سيستم دفاعي بدن نمي‌تواند با آن مقابله كند.

 متخصصان تغذیه در مورد عوارض مصرف سموم غيرمجاز در ميوه‌ها، مي‌گويند: اگر سموم استفاده شده در محصولات كشاورزي بيشتر از حد استاندارد و مجاز باشد ، در بدن به صورت راديكال آزاد درمي‌آيد و سرطان‌زا خواهد بود.

 علاوه بر آن، وجود مواد غيرطبيعي مانند رنگ‌هاي مضر در ميوه‌ها به سيستم قلب و عروق بدن فشار وارد مي‌كند و باعث سكته قلبي می شود .

 انواع آلرژي، مسموميت و بيش‌فعالي در كودكان از ديگر عوارض مصرف مواد غيرطبيعي رنگي و سموم غيرمجاز به شمار می آید.

*مسئولان به هوش باشند!

مصرف‌كننده نمي‌تواند سالم بودن ميوه‌ها را از نظر ميزان سموم و حتي مواد نگه‌دارنده ‌تشخيص دهد. شايد با مشاهده چند علامت ظاهري مانند رنگ غيرطبيعي يا بزرگي بيش از حد، به سلامت آنها شك كنيم. از آن جایی که ارزیابی ایمنی به منظورحفظ سلامت انسان ، از مسائل ضروری و مورد نیاز جوامع است دولت ها به دلیل افزایش مشكلات ناشی از ایمنی مواد غذائی در تلاشند ،اين ایمنی ارتقا یابد.

 به نظر می رسد مهم‌ترين اقدام در اين زمينه نظارت و آموزش است و وزارت بهداشت و جهاد كشاورزي متولي اين امر هستند که با ارایه آموزش های لازم می توانند امنیت غذایی را تامین کنند.


ايميل نويسنده: (karez_60@tahoo.com)



    ©2013 APG.ir