تعداد بازدید: 3750

توصیه به دیگران 1

شنبه 18 تير 1390-16:49

هوا بس ناجوانمردانه گرم است!

گرماي تابستان را چگونه تحمل کنيم؟(گزارشي از: حرمت السادات نورانی،ساري)


 در یکی از روزهای گرم تابستان برای انجام کاری از منزل خارج شدم.مردم به خاطر گرما کلافه بودند. عرق از سر و روی آنها می ریخت. هر کس سعی می کرد جوری با گرما کنار بیاید.

 پسربچه ای که دستش به دست مادر بود، بستنی قیفی لیس می زد. خانمی برای فرار از گرما از کلاه و عینک و دستکش استفاده کرده بود.

در این میان کارگران ساختمانی را می بینم که در گرما مشغول به کارند. این موضوع نظرم را به خود جلب کرد. یکی از آنها از شدت گرما شلنگ آب را روی سرش نگه داشته بود تا خنک شود.

*تابستان ما،تابستان بعضي ها!

 برای بسیاری از ما، تابستان زمان خوبی برای گردش در عصرهای بلند تابستانی و فرصت مناسبی برای سفر کردن و غذا خوردن در فضای آزاد پارک است. اما برخلاف عده ای که تابستان را فصل فراغت و لذت می دانند، این سه ماه برای برخی دیگر زمانی ناخوشایند و طاقت فرساست.

 کسانی که در محیط های کاری گرم مجبور به انجام کارهای سخت و پرتحرک هستند، بدون شک کمترین لذت را از تابستان می برند.

رضا-کارگر ساختمانی- می گوید: در این گرمای طاقت فرسا زیر نور مستقیم خورشید مجبورم روی داربست ها کار کنم و غروب که به خانه برمی گردم خشکی دست و پا و زیر ناخن ها امانم را می برد. هرچه آب می نوشم فایده ای ندارد. تشنگی ام رفع نمی شود.

محمد -کارگر نانوایی- می گوید: ساعت چهار و نیم صبح از خواب بیدار می شوم و تا هشت ونیم شب در گرمای نانوایی کار می کنم. محل خوابم داخل نانوایی است. زندگیم در همین چاردیواری است. امکانات سرمایشی هم که ندارد.

 کارشناسان بهداشتي مي گويند: حساسیت افراد مختلف به گرما، متفاوت است، افراد لاغر در مواجهه با گرما توانایی شان را بیشتر از دیگران از دست می دهند.

عامل دیگر وجود برخی بیماری هاست. کسانی که سابقه بیماری قلبی و نوسانات فشار خون دارند، بیشتر در معرض خطر قرار می گیرند.

 همچنین بیماری هایی که در آب و هوای گرم به سراغ افراد می آید، مثل اسهال و استفراغ و کم آبی و عطش شدید در شرایط گرما بیشتر و شدید تر ایجاد می شود.

تاثیر گرما بر افراد، لباس و تجهیزات شغلی یکی دیگر از عوامل تاثیر گرما بر افراد است. کسانی که مجبورند با لباس کار گرم و ضخیم کار کنند و در محوطه باز حضور داشته باشند یا با تجهیزاتی که خود گرما و رطوبت تولید می کنند کار کنند بیشتر با مشکلات گرما مواجه هستند.

*ما و گرما

 اما کارشناسان برای مقابله با گرما چه راهکارهایی ارایه می دهند؟ آنان معتقدند: کارگران باید لباس های خنک و کم وزن و از جنس پارچه کتان نازک بپوشند تا تعریق شان را کمتر کند و اگر در فضای باز کار می کنند استفاده از کلاه های آفتاب گیر نخی یا کتان می تواند از آفتاب خوردگی سر و صورت جلوگیری کند.

خستگی یکی از شایع ترین مشکلات ناشی از گرماست، برای برطرف کردن این مشکل باید در هوای خنک دقایقی استراحت کرد و نوشیدنی های خنک مصرف کرد.

بهترین پیشنهاد برای کاهش آسیب های گرما آب سرد است. توجه داشته باشید از آب یخ استفاده نکنید.

 همچنین کارگران باید در حین کارهای استقامتی به صورت مکرر مقداری آب بنوشند و در هر فرصت ممکن بر پوست شان آب بپاشند.

 به گفته متخصصان کارگران برای کارشان باید برنامه داشته باشند. در روزهای گرم سال کمی برنامه کاری شان را تغییر دهند و اگر امکان دارد کارهای سخت را در ساعات خنک تر انجام دهند.

به کارفرمایان هم توصیه می کنیم در مکان هایی که بیشتر در معرض گرما هست سیستم مناسب تهویه را نصب کنند. همچنین به جای استفاده از نیروی انسانی در کارهایی که قابلیت انجام شدن با ماشین ها را دارند از وسایل مکانیکی استفاده کنند و در فصل گرم سال دریچه های نورگیر را با پرده های ضخیم بپوشانند.

آنها باید به وزن کارگران شان هم توجه کنند. افراد در وزن های مختلف به شکل متفاوتی با محیط کنار می آیند برای کارفرمایان لازم است که از وزن کارکنان شان به طور حدودی آگاه باشند.

 آنها با آگاهی از اینکه افراد چاق بیشتر از گرما آسیب می بینند و کم تحمل تر می شوند باید مسوولیت کارها را تفویض کنند.

 گرما برای همه سخت است اما محول کردن کارهای پرتحرک و سخت به آدم های چاق آن هم در گرم ترین نقاط هم می تواند به آنها آسیب بزند و هم از بهره وری کم کند.



    ©2013 APG.ir