تعداد بازدید: 5899

توصیه به دیگران 2

شنبه 12 فروردين 1391-17:35

مدرک گرایی به جای دانش مداری

گفت و گوی لیلا مشفق-شاعر و روزنامه نگار- با مریم نظرچوب مسجدی،پژوهشگر


مازندنومه:در ادامه گفت و گو با بانوان موفق مازندرانی ، این بار با مریم نظرچوب مسجدی، دبیر زبان و ادبیات فارسی مرکز فرزانگان 2، آموزش وپرورش ناحیه 2 ساری، همراه شدیم.

او متولد اسفند1350 است. در قائم شهر و درخانواده ای متوسط و مذهبی به دنیا آمد و تحصیلات ابتدایی و راهنمایی و متوسطه را در این شهر گذراند و در سال 1370 در مقطع کارشناسی در رشته زبان وادبیات فارسی در دانشگاه تربیت معلم تهران پذیرفته شد.

در سال 1372 با دانشجویی  که در مقطع کارشناسی ارشد رشته روان شناسی  در حال تحصیل بود همراه شد و تشکیل خانواده داد.

 درسال 1374 از مقطع کارشناسی فارغ التحصیل شد و به خدمت آموزش وپرورش درآمد. در سال 1383 با داشتن دو فرزند در مقطع کارشناسی ارشد رشته زبان و ادبیات فارسی پذیرفته شد.

بعد از فارغ التحصیلی از دانشگاه در سال 1385 علاوه بر تدریس در آموزش وپرورش، در دانشگاه پیام نور و دانشگاه آزاد اسلامی و جهاد دانشگاهی و مرکز تربیت معلم افتخار همکاری داشت که این همکاری هنوز هم ادامه دارد.

در سال 1387 برای ادامه تحصیل در مقطع دکتری از دانشگاه ملی تاجیکستان پذیرش گرفت و در حال حاضر در نوبت دفاع نهایی از رساله ی خود می باشد.


او در عرصه فرهنگ فعالیت های زیادی داشته است:


- مدرس دانشگاه (همکاری با کمیته پژوهشی – تخصصی مرکز تربیت معلم ساری

- مشاور ادبی در پژوهش-سرای خوارزمی آموزش وپرورش ناحیه 2 ساری،

-پژوهشگر نمونه ی سال های 1389-1390)

- مربی طرح صالحین در بسیج آموزش وپرورش ناحیه 2 ساری

***

* با توجه به اینکه سطح تحصیل در ایران و  امکانات زندگی برای یک ایرانی نسبتا مساعد است شما تاجیکستان را برای ادامه تحصیل انتخاب کردید . زندگی و فرهنگ تاجیکستان  و نیز وضعیت تحصیل در آنجا را چگونه ارزیابی می کنید؟

- مردم تاجیکستان از کهن ترین مردم آریایی ایرانی الاصل وپارسی زبان هستند که از دیر باز در این سرزمین زندگی می کنند واز لحاظ فرهنگی، رسوم و سنتهای ایرانی در جای جای زندگی مردم تاجیکستان خود را می نمایاند ، تا جائی که عید نوروز واعیاد فطر و قربان در این کشور گرامی داشته می شود.


به دلیل نزدیکی فرهنگ تاجیکستان به فرهنگ ایران زندگی درآن کشور به مراتب آسان تر و راحت تر از دیگر کشورهاست وهم چنین به مهاجران ایرانی احساس غربت چندانی دست نخواهد داد.

از نظر علمی بیشتر مردم تاجیکستان باسواد هستند. دانشگاه دولتی تاجیکستان در شهر دوشنبه قرار دارد زبان تدریس در دانشگاه روسی – تاجیکی است.


از نظر سابقه و پیشینه علمی، به نظر من،  نمی توان گفت که اساتید وجایگاه علمی تاجیکستان از کشور ایران غنی تر و پربارتر است. هر چند نباید فراموش کنیم که  شهر دوشنبه (پایتخت تاجیکستان) بیش از 32 مرکز آموزش عالی دارد.


تاجیکستان مراکز فرهنگی – گردشگری و جاهای دیدنی بسیار زیادی دارد. درفصول مختلف- خصوصا بهار وتابستان- تاجیکستان با طبیعت زیبا بسیار دیدنی تر می شود.


ارتباطات اجتماعی نیز از دیدگاه های مختلف قابل بررسی است اما از دیدگاه شخصی من محاسن زیادی از این لحاظ قابل ذکر است، مثلا احترام به بزرگترها از سن کودکی به آن ها آموزش داده می شود.

زمانی که فرد سالمندی وارد وسیله نقلیه عمومی می شود شخص جوان تر از جایش بلند می شود وبه عنوان یک ارزش اجتماعی، جایش را به فرد سالمند می دهد و... مهم تر اینکه درمسائل زندگی به حداقل ها قانع اند وزندگی هم سطح دارند واز این نوع زندگی لذت می برند.


احترام به آداب ورسوم کشور خودشان از موارد قابل توجه در تاجیکستان است . مثلا در مناسبت های مختلف به اجرای نمایش وانتقال فرهنگ از طریق زنده نگه داشتن میراث گذشتگان می پردازند وآن ها را در برنامه های فرهنگی خودشان دخالت می دهند تا بتوانند به شکل عینی وعملی مسائل فرهنگی خود را به کودکان شان منتقل کنند.

در این  بین آن چه نظر من را بیشتر به خود جلب کرد همت مردم تاجیکستان در جهت حفظ اشعار بزرگانی چون سعدی، حافظ ومولوی و...بود.

 در هر نقطه ای از شهر دوشنبه با هر یک از شهروندان آن جا، اگر ارتباط برقرار کنید، ابیاتی از شاعران بزرگ و فرهیخته پارسی زبان را می خوانند و اکثر مردم تاجیک به شعر و شاعری اهمیت زیادی می دهند. تاجیکی ها حافظان خوب اشعار فارسی هستند که این خود باعث مباهات است.


*دلایل شما برای انتخاب تاجیکستان جه بود آیا بهتر نبود حالا که از کشور خارج می شدید مثلا در اروپا تحصیل می کردید ؟

- دلایل مختلفی وجود داشت . از جمله این که  دانشگاه های تاجیکستان  از استانداردهای جهانی برخوردارند، گرفتن پذیرش در دانشگاه ملی تاجیکستان آسان بود، پائین بون هزینه زندگی وتحصیل،  ایجاد تنوع وآشنایی با فرهنگ یک کشور غیر از ایران.


البته آن چه که برای من اهمیت بیشتری داشت ، تجربه زندگی به اتفاق خانواده در یک کشور دیگر بود که حداقل از نظر ارتباط وفرهنگ نزدیک به کشور ما است و همین شرایط تحصیلی را در آن کشور برای من وخانواده ام آسان نمود.


در واقع می توانم بگویم حضور خانواده در آنجا باعث می شد من از نظر امنیتی مشکل خاصی نداشته باشم و احساس آرامش بیشتری می کردم.


در ضمن سعی می کردم به عنوان یک ایرانی مسلمان با حجاب و رفتار خود؛ یعنی با پوشش چادر، به عنوان یک نشان ملی وایرانی، در تاجیکستان پیام رسان خوبی از فرهنگ واعتقادات ایرانی - اسلامی، یک زن در کشوری غیر از ایران باشم.

*پژوهش های زیادی از شما در نشریات متعدد  به چاپ رسیده، در این باره توضیح دهید و اینکه آیا کتابی چاپ کرده یا در دست چاپ دارید؟

-حضرت علی (ع) می فرمایند : "آن کسی که پژوهش را استمرار نمی بخشد از درک دانش بی نصیب است."
پژوهش هایی که از من در نشریات استانی، کشوری وهمایش های ملی به چاپ رسیده به شرح ذیل می باشد:
1- نگاهی به مضامین حماسی وعرفانی در شعر دفاع مقدس، اولین همایش ملی سلمان هراتی
2- بررسی تطبیقی حضور پرندگان در اشعار امیر پازواری، دومین همایش ملی امیر پازواری
3- آشنایی با سلمان هراتی در مجله الفبا
4- قیصر وآغاز شعر جنگ در مجله استاره سو پیش شماره یکم
5- زمزمه جویبار در مجله استاره سو پیش شماره دوم

بعضی از مقالاتم در نشریه علمی کشور تاجیکستان به چاپ رسیده است از جمله:


1-نگاهی به شعر در کوچه آفتاب قیصر امین پور، همایش بین المللی، دانشگاه ملی تاجیکستان
2-عرفان در شعر دفاع مقدس در مجله اخبارات دانشگاه علوم تاجیکستان
3- نقد وتحلیل اشعار سلمان هراتی در مجله پیام دانشگاه ملی تاجیکستان
4- قیصر امین پور در مجله اخبارات دانشگاه علوم تاجیکستان
5- سلمان هراتی در مجله پیام دانشگاه ملی تاجیکستان -

البته لازم به ذکر است که به دلیل علاقه وافرم به امر پژوهش غیر از مقالات چاپ شده در نشریات داخلی وخارجی، مقالات دیگری نیز با موضوعات مختلف نوشته ام:
- نقد روان شناختی نمادهای عرفانی در دیوان حافظ
- علل افت تحصیلی دانش آموزان در درس ادبیات فارسی
 - هاروت و ماروت در مثنوی
 - زندگی وشعر پروین اعتصامی
- علل اضطراب امتحان در دانش آموزان
- حجاب
-  تقدیر در شاهنامه
درباره کتاب هم  کاری در زمینه ادبیات دفاع مقدس در حال تدوین دارم که ان شاء الله به زودی چاپ خواهد شد.


*با توجه به علاقه شما به امر پژوهش و مقاله نویسی، چه نظری درباره رشد مقالات اینترنتی و خرید و فروش پایان نامه ها دارید؟


- به اعتقاد بنده دانشگاه ومراکز علمی باید در مقابل چنین حرکت های نادرست ونا به جایی که به آفت رشد شده اند، تصمیم جدی بگیرند وبرخورد جدی نیزداشته باشند، تا به جای اینکه مراکزی مثل کافی نت ها به عنوان تدوینگران پایان نامه قد علم کنند، سعی شود برای غنی کردن پایان نامه ها از امکاناتی مثل اینترنت به عنوان مشاورین علمی استفاده شود .


به نظر من دلیل عمده این کار ترویج و توسعه فرهنگ مدرک گرایی به جای دانش مداری است. از آن جایی که امروزه  داشتن مدرک تحصیلی در پست های مدیریتی  در اولویت است و و واگذاری پست ها نیز، با توجه به مدرک تحصیلی انجام می گیرد ، به ناچار افرادی که در رده های مختلف مدیریتی به سر می برند برای دست یابی بهتر به مدارج بالاتر- در صورتی که صرف پول های کلان برای آن ها مهم نباشد- به خرید پایان نامه می پردازند و از این طریق هم از جایگاه اجتماعی که دارند سو استفاده نموده به آسان ترین روش به دفاع از پایان نامه می پردازند.

بنابراین تنها راه نجات نهاد علمی کشور از این بحران، برخورد جدی با پایان نامه های تکراری یا مشابه است و تا زمانی که با پایان نامه ها وکتاب هایی که دارای محتوای مشابه ویکسان هستند و فقط عناوین و موضوعات آن تغییر کرده اند، برخورد جدی نشود و به نوعی ساماندهی مناسبی صورت نپذیرد ، کارخرید وفروش پایان نامه در کشور روند مخرب خود را ادامه می دهد.


  • دانشجومعلمپاسخ به این دیدگاه
    چهارشنبه 15 بهمن 1393-15:7

    سلام استاد شما باعث افتخار ما هستيد...

    • دوشنبه 2 مرداد 1391-0:0

      سلام میخواستم اطلاعات بیشتری از کشور تاجیکستان بهم بدین .ایا برای یک زوج جوان جای مناسبی برای زندگی هست؟از لحاظ اقتصادی کار امنیت و تحصیل چه جور جاییه؟ایا میشه با سرمایه ی کم اونجا یه زندگی رو اداره کرد؟لطفا واسم ایمیل بزنین erfanyasami@gmail.com

      • سه شنبه 15 فروردين 1391-0:0

        بادرود خدمت خانم دکتر نظرچوب وارزوی بهروزی برای این خواهر خوب

        • شیرزاد سارویپاسخ به این دیدگاه 0 0
          دوشنبه 14 فروردين 1391-0:0

          احسنت

          کار بسیار قوی لازم و درست است
          مازند نومه و خانم مشفق کاری کردند که در تاریخ روزنامه نگاری مازندران بی سابقه است
          خواهش میکنم این حرکت را ادامه دهید جون زنان فعال و توانای ما بدون اینکه دیده شوند فراموش می شوند با این کار ارزنده شما برای همیشه ماندگار خواهند شد
          دست خانم مشفق شاعر ی که توفیق دیدارشان را نداشتیم ولی با آثارشان در همین سایت از قبل آشنا شدیم
          شنیده ام بعضی ها با تقلید از شما مشغول جمع آوری مصاحبه هایی هستند نمی خواهم بگویم درست نیست ولی واقعا این اشخاص تا حال کجا بودند ؟
          کارهای موازی در کار مطبوعاتی جلوی تولید اثر را می گیرد آیا بهتر نیست کارهایی دیگر انجام دهند تا با شلوغ کاری ها ارزش این اقدامات پوشانده نشود ؟
          موفق باشید


          ©2013 APG.ir