تعداد بازدید: 4548

توصیه به دیگران 2

شنبه 13 آبان 1391-14:36

شمه همت دور

گزارش+گزارش تصویری دوم مازندنومه از مراسم همنوایی با سیل زدگان بهشهر-ساری،سالن هلال احمر،11 آبان 91


مازندنومه،گزارش:محمد عظیمی-عکس:مصطفی کاظمی شهابی:مراسمي كه با ياري هنرمندان گرانقدر مازندراني با عنوان«همنوايي با سيل زدگان بهشهر» عصر پنج شنبه 11 آبان ماه در سالن هلال احمر ساري برگزار شد، تبلور اراده و همبستگي فرهيختگان جامعه با مردمي ست كه در 22 مهر ماه دچار سيل مرگبار و خانمان برانداز شدند.

در اين برنامه كه از ساعت 2 عصر آغاز شد شاهد حضور مهرباناني بوديم كه از شهرهاي دور و نزديك مازندران و تهران خود را به محل برگزاري رساندند.

*منظومه ای برای سیل زدگان

در حالي كه هنوز سيستم هاي صوتي و تصويري به طور كامل آماده نشده بود، مردم به داخل سالن آمدند و با حضور در مكان هايي كه جهت دريافت كمك هاي نقدي درنظر گرفته شده بود، با سيل زدگان بهشهر همدردي کردند.

 مراسم با قرائت قرآن توسط جناب آقاي زليكاني- از قاريان برجسته مازندران-و اهداي فاتحه به روح درگذشتگان حادثه آغاز و سرود جمهوي اسلامي نواخته شد.

اجراي برنامه را علي حسن نژاد -از شاعران و پژوهشگران فرهنگ عامه مازندران- بر عهده داشت.

 استاد محمدرضا اسحاقي -از آخرين بازماندگان موسيقي خنيايي شرق مازندران- در اولين بخش اجراي موسيقي، منظومه اي را به ياد سيل زدگان با دو تار اجرا کرد.

 سپس نادر مجد -فرزند برومند استاد لطف الله مجد-كه پس از 42 سال دوري از وطن به زادگاهش برگشته بود، با حضور در مراسم اعلام کرد كه حاضر است ضمن اجراي قطعاتي نسبت به سيل زدگان اعلام همدردي نمايد كه تارنوازی او مورد استقبال و تشويق حضار قرار گرفت.

*بهشهر را دريابيم

در ادامه محمدعظيمي-دبير ستاد مردمی هنرمندان مازندران- با ارایه گزارشي از سيل بهشهر و ستاد برگزاري مراسم از حاضران به خاطر اعلام همدردي سپاسگزاري کرد.

او در سخناني گفت: باراني كه در آغازين ساعات روز شنبه 22 مهر ماه باريدن گرفت،شروع فاجعه اي را رقم زد كه حاصلش دردي ست، نيازمند مرحم و ما امروز در اينجا گردآمديم تا با سرود همنوايي با همشهري هاي مان، هم استاني هاي مان و هم وطنان ما در اين كره ي خاكي، تبلور نوعدوستي و مهرباني با يكديگر باشيم.

عظیمی افزود:مي بايست اين مراسم و حضور هنرمندان ارزشمند در شهر بهشهر انجام مي شد، حضوري براي التيام و كمك به فراموشي اتفاقي كه هنوز سايه اش بر سر شهروندانش هراس مي آفريند.

وی ادامه داد:ما مي بايست تنها نغمه پرداز معنوي اين جماعت مي بوديم نه آنكه دست ياري براي كمك مالي دراز کنیم! اين وظيفه ي متوليان امور است، اما چه كنيم كه دل نازكي و كمبودهاي مشهود در خانواده هاي سيل زده، ما را بر آن داشت تا باري از دوش پدران و مادران مان، كه زندگي خود را در زماني اندك از دست دادند، برداريم؛ خانه هايي كه ويران شد، اثاثيه هايي كه طعمه ي سيل شد، جهيزيه هايي كه پيش از چيدن در خانه بخت، بر جهاز سيل روان شد، وسايل نقليه اي كه خرج خانواري را مي داد و در هم كوبيده شد، كشته شدگاني كه هر يك اميد و ملجايي براي خانواده هاي شان بودند، معلمي كه تازه بازنشسته شده بود تا پس از سالها خدمت در كنار خانواده اش آرام گيرد، كاسبي كه هنوز دغدغه آسايش فرزندانش را داشت، مادري كه عاطفه را تكثير مي كرد و كودكي كه نگين خانواده بود.

 او گفت:با خود چه كرده ايم؟ جنگل را بيابان كرده ايم و گواه مان تنه هاي اره شده ي درختاني ست كه خانه ها را در هم كوبيد، گواه ما جاده هاي جنگلي هستند كه هر روز عبور كاميون هاي چوبش را نظاره مي كنيم، گواه ما رودخانه هاي لايروبي نشده اي ست كه به سادگي لبريز مي شود، بهشهر را دريابيم، شهري كه خاستگاه تاريخ و هويت انسان متفكر است.

عظیمی تصریح کرد:نشانه هاي فرهنگي، تاريخي بهشهر نيز در اين سيل آسيب ديده اند. سيلاب به درون غار هوتو نفوذ كرده است و خطر ريزش لايه هاي سنگي اش، تاريخ ما را تهديد مي كند. آب از پي ساختمان صفوي كاخ چشمه عمارت چون چشمه اي مي جوشد و در خطر فرو ريختن قرار دارد.

وی یادآور شد:مراسم امروز گوشه اي از همدردي مردمي ست كه مي خواهد سرزمينش شكوفا باشد،مردمانش شاد باشند تا شادي آفريني كنند، تا از بلاي افسردگي كه گريبانگيرمان شده است رهايي يابيم.

*چنار چله هم بیتابی کنده

در ادامه برنامه گروه 40 نفره كودكان نكيسا به سرپرستي خانم قلي نژاد، چند قطعه از موسيقي بومي و ايراني را با صداي كودكانه شان براي حاضران خواندند و نواختند.

گروه وارش به سرپرستي و خوانندگي اکبر رستگار از ديگر گروه هاي برجسته موسيقي مازندران بود كه با سيل زدگان بهشهر همنوا شدند.

 استاد كيوس گوران از شاعران برجسته مازندران نيز در اين مراسم شعري را كه به ياد سيل زدگان بهشهر با عنوان – انارسّون اشرف – سروده بود، براي حضار قرائت کرد:

 سیو اورسه بیته اشرف بوم / هوا ترش و تیلند و کَنّهو شوم

همند الب سو افتابی کنده /  چنار چله هم بیتابی کنده

 شلاب ب ویمبه نسوم م سواره / انارسون اشرف بیقراره

شونه تا بلخ بن تیل و تیلندو / انه دیفار و درون تازه بندو

حسنجان بن شونو کل کت ونه سر / ونه خردی نفس بورد و ونه ور

 بلا گننه بمو پائیز همرا / زلیخا گوم بونه لائیز همرا

دنه هرچی کرس س این دله جق / اجل گیرنه اجل برگشته هق

 اجل تن تن چه سرزنده وشون ن؟ / نکنده جابجا دشت کشون ن؟

 چه کنده سنگ روش گاله به سر ره ؟ / چه زنده دم به دم رمضون در ره...

من اینجه مردمسه لله وامه / من این دشت گلندوم نوامه

خدا نیره مره از رای مردم / بلا بنده مه دل ل جای مردم

*شمه خنابدون

استاد داوود رشيدي از مفاخر جامعه هنري كشور نیز از تهران آمده بود.او از هفته ها قبل جهت حضور در اين مراسم و همراهي با هنرمندان مازندراني اعلام آمادگي كرده و با توجه به كهولت سن، رنج راه را بر خود هموار و در اين مراسم شركت کرد.

استاد رشیدی با تشويق فراوان حضار به پشت تريبون دعوت شد و با جملاتي مازندراني در سالن اظهار نمود كه قصد صحبت نداشته و با اظهار همدردي نسبت به سيل زدگان از همت هنرمندان قدردانی کرد.

 در ادامه هنرمند نقاش سركار خانم مقدم نژاد با آگاهي از حضور استاد داود رشيدي، با ايجاد سه و نيم ميليون ترامپ اقدام به طراحي پرتره از چهره ايشان کرد و ضمن اهداي اسكن پرتره به ايشان، تابلوي اصلي را براي كمك به سيلزدگان بهشهر به معرض فروش گذاشت که به مبلغ يك و نيم ميليون تومان توسط يكي از حضار خير خريداري شد.

همچنين حجت الاسلام دكتر ابراهيمي، مديركل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي مازندران، با حضور در مراسم طي سخناني از همت هنرمندان در ياري به سيلزدگان تشكر نمود.

جهانگیر رضايي-دبير كميته خيرين مازندراني مقيم تهران و عضو بنياد هم انديشان تبري- نيز طي سخناني ضمن اعلام همدردي با مردم بهشهر بر همكاري و همراهي با هنرمندان و رفع نيازهاي ضروري سيلزدگان تاكيد کرد.

 در ادامه برنامه،گروه شواش به سرپرستي استاد احمد محسن پور، موسيقي مازندرانی اجرا کرد و جشن گلريزان بین دو نوبت اجرا برگزار شد.

 استاد داود رشيدي در سالن اصلي و استاد كيوس گوران در سالن انتظار قبض هاي كمك خيرين را امضا کردند و تمام هنرمندان در اين ياري همت خود را به نمايش گذاشتند.

سپس گروه شواش با اجراي موسيقي، شعر و ترانه غمگنانه ي خود را در حمايت از سيل زدگان بهشهر اجرا نمودند.

 حضور انبوه شركت كنندگان از سراسر استان مازندران و تهران و ديگر استان هاي همجوار موجب شد تا سالن هاي هلال احمر ساري از سيل مشتاقان و خيران پر شود.

كميته هنرمندان مازندران از حضور و همت تمام مردم فرهنگدوست مازندران، گروه هاي هنري، حمايت اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي مازندران، سازمان هلال احمر مازندران و شركت هايي كه هر يك به نوعي با اين ستاد همراهي نمودند، تقدير و تشكر مي کند.

 اين ستاد به زودي گزارش كمك هاي خود را به سيل زدگان بهشهر اعلام مي کند.


  • زمانی- تهرانپاسخ به این دیدگاه 0 0
    يکشنبه 14 آبان 1391-0:0

    درود بر هم اندیشی و همدلی همه خوبان ، دست اندرکاران و همنوایان در این محفل ایمانی و منزل اخلاقی. امید آن است این کنسرت و اقدام فرهنگی و هنری؛ درس های بزرگ برای مردم و مسئولان در بر داشته و مرحمی کوچک بر زخمهای بزرگ مردم سیل زده بهشهر و اطراف باشد

    • احمد وليپورپاسخ به این دیدگاه 0 0
      يکشنبه 14 آبان 1391-0:0

      برنامه بسيار خوب و غرورآميزي بود ، اين برنامه نشان داد كه اگر هنرمندان و فرهنگ دوستان بخواهند ، مي توانند دلي بدست آرند و دواي دردي باشند و حتما مردمان خوب مازرون هم از اين برنامه ها استقبال خواهند كرد . باشد كه با اطلاع رساني مناسب تر شاهد حضور بيشتر انجمن هاي هنري و تشكل هاي فرهنگي بوده و بتوانيم برنامه هاي غني تري را نظاره گر باشيم .

      • موسسه سینمایی بسطام فیلمپاسخ به این دیدگاه 0 0
        شنبه 13 آبان 1391-0:0

        تشکر وسپاس ازمردم فهیم و هنر دوست مازندران.رضا بسطامی. ساری


        ©2013 APG.ir