تعداد بازدید: 5204

توصیه به دیگران 4

چهارشنبه 18 بهمن 1391-13:2

شبِ مازندران در تهران

استان مازندران با هدف ارائه فرهنگ قومی و عشایری و همچنین نشان دادن توان میراث فرهنگی، گردشگری و باستانی در جشنواره ملی صدای عشایر حضور فعال دارد/برنامه شب مازندرانی ها چهارشنبه 18 بهمن ماه در سالن خلیج فارس نمایشگاه بین المللی تهران برگزار می شود.


مازندنومه:اولین جشنواره صدای عشایر، با هدف معرفی آداب و رسوم صنایع موسیقی و نماد های عشایر ایران،از تاریخ 14 بهمن در محل نمایشگاه های بین المللی تهران در حال برگزاری است که تا 19 بهمن نیز ادامه دارد.

برگزاری کارگاه های صنایع دستی،تولیدات مواد غذایی ویژه ی عشایر با برپایی انواع تنور های ویژه عشایر، استفاده از اسب و شتر در داخل و خارج غرفه ها،باز سازی نمادین زندگی عشایر با استفاده از دکور سازی ها و عروسک سازی ، فرصت مناسبی برای نشان دادن توان عشایر ایران است.

سیاه چادر های اقوام مختلف عشایر ایران و ارائه مدل زنده زندگی عشایری از موضوعات جالب توجه نمایشگاه صدای عشایر ایران است.

در اجرای آیین های نمایشی(رقص های محلی )و موسیقی ویژه اقوام و عشایر از جلوه های خاص این جشنواره به حساب می آید که شور خاصی به فضای نمایشگاه داده است.

تنوع سازهای کوبه ای و سازهای بادی،تنوع لباس ها و فرم های رقص های محلی نیز قابل توجه است.


*سوادکوه نماینده مازندران در جشنواره صدای عشایر

استان مازندران با هدف ارائه فرهنگ قومی و عشایری و همچنین نشان دادن توان میراث فرهنگی، گردشگری و باستانی در این جشنواره حضور فعال دارد.

به گزارش مازندنومه،بازسازی چندین نماد خانه روستایی از زندگی عشایری تا ییلاقی،جنگلی،دشتی و کوهپایه ای نشان دهنده ی تنوع معماری در مازندران است.

ساخت سقانفار در محل نمایشگاه و احتمال اهدای آن به مجموعه نمایشگاه بین المللی نیز مدنظر مسئولان میراث فرهنگی مازندران است.

کارگاه های نمد مالی ،چوتاشی،بافندگی و سبدبافی های مازندرانی نیز برپا شده است.


بر اساس این گزارش،گروه آیینی زندگی سوادکوه نیز با ارائه برنامه های موسیقی و آیینی و استفاده از ابزار های ریتمیک مثل لگن ، استکان نوازی و مراسم عروس بران و مجمه بری در این نمایشگاه حضور دارد.

اجرای برنامه در غرفه های استان های دیگر و همراهی آیین ها و اجراها و رقص های مشترک با استفاده از خلاقیت های مشترک موسیقیایی و رقص های محلی توسط این گروه راه اندازی شده و همه نمایشگاه را فراگرفته است.

این گروه در نظر دارد در روز اختتامیه از ظرفیت همه اقوام استفاده نماید تا برنامه ای به عنوان صدای آیین ایرانی اجرا شود.


*انجمن های مازندرانی هم حضور دارند

به گزارش مازندنومه،انجمن تلارپه ( اهالی شهرستان های قائم شهر ، سوادکوه ، کیاکلا و جویبار مقیم تهران ) ضمن هماهنگی با سازمان های مرتبط چون سازمان گردشگری و میراث فرهنگی و نمایشگاه بین الملی تهران،در سالن 35 غرفه ای را به خود اختصاص داده است.

این انجمن با همکاری سایر انجمن های مازنی مقیم تهران مانند انجمن همیاران پارپیرار (مازنی های جوان ) ، سوادکوهی های مقیم تهران و بابلی ها و ساروی ها موفق شد آثار متنوعی از دست آورد های عرصه فرهنگ و هنر و میراث معنوی ارائه کند.

در این غرفه آثار موسیقی هنرمندان مازنی که توسط شرکت مهرآوا منتشر شده،نیز کتاب های نویسندگان مازندرانی از انتشارات شلفین و زهره به همراه آثار هنرمندان عرصه ی صنایع دستی ارائه شده است.

هم چنین تابلو های عکاس هنرمند مازنی- عین اله آزموده- به همراه سایر دست آورد های سازمان گردشگری مازندران ارائه شده است.


*شب مازندران در تهران

برنامه شب مازندرانی ها امروز 18 بهمن ماه در سالن خلیج فارس نمایشگاه بین المللی تهران برگزار می شود.

این برنامه از ساعت 16 تا 18 به همت سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ، انجمن های مازنی مقیم تهران و گروه آیین زندگی سوادکوه به صورت رایگان اجرا می شود.


  • مهران مازنی پاسخ به این دیدگاه 0 0
    جمعه 20 بهمن 1391-0:0

    برنامه ها خوب بود اما اگه خبررسانی بهتری انجام می شد استقبال مردم مازرون هم بیشتر می شد .

    • پنجشنبه 19 بهمن 1391-0:0

      az hozor hame mazani hay aziz besyar sepas gozarim , barname besyar kob o por neshad bod , har chana dar sorat hamkari sayer honarmandan mishod barname behtari eraye kard . baz ham az hame sepas dariiim

      • زمانی- تهرانپاسخ به این دیدگاه 2 0
        پنجشنبه 19 بهمن 1391-0:0

        درود بر مازندران و مازندنومه.

        • چهارشنبه 18 بهمن 1391-0:0

          شمه خنابدون

          • چهارشنبه 18 بهمن 1391-0:0

            شوی مازرون بدون گت کله صفا ندارنه


            ©2013 APG.ir