تعداد بازدید: 9600

توصیه به دیگران 9

جمعه 4 اسفند 1391-18:27

هدیه رستاک به مازنی ها/موسیقی مازندران لباس نو پوشید

پایتخت نشین ها درموسیقی مازندران نوآوری ایجاد کردند/در آلبوم تازه گروه رستاک که اول اسفندماه منتشر شد،چند قطعه مازندرانی با رنگ آمیزی و نوآوری های زیبا و گوش نوازی گنجانده شده است+نواهای مازندرانی گروه رستاک در پادکست مازندنومه+معرفی آلبوم


مازندنومه،سردبیر:پس از مدت ها درجازدن،تکرار ملال آور ملودی های فولکلوریک و عرضه آلبوم های کلیشه ای و بدون نوآوری و خلاقیت در عرصه موسیقی مازندران،اول اسفندماه امسال گروه رستاک آلبوم تصویری دوم خود را به بازار موزیک ایران عرضه کرد که در آن چند قطعه شاد مازندرانی نیز وجود دارد.

"سرنای نوروز92"-آلبوم تازه رستاک-تلنگر و بهانه ای است برای ما که با ظرفیت های دیگری از موسیقی مازندران -آن هم به وسیله غیر مازندرانی ها- آشنا شویم.

*رستاک،شاخه نورسته

رستاک" در تابستان سال ۱۳۷۶ فعالیت خود را در قالب یک گروه موسیقی تجربی (Experimental Music Group) آغاز کرد.

 این گروه با الهام از عناصر شنیداری موسیقی بومی ایران و با رویکرد به گونه‌ای از موسیقی با قابلیت برقراری ارتباط با سایر فرهنگ ها، اقدام به تحقیق و برگزاری جلساتی با حضور هنرمندان و استادان حوزه‌های متفاوت موسیقی کرد.

 اساسی‌ترین موضوعات مورد بحث در این جلسات، بازجست نغمه‌های اصیل و کهن موسیقی مقامی ایران است که به شیوه‌ای نو در حوزه موسیقی معاصر ایران جریان یابد.

در همین راستا رستاک سال گذشته آلبوم تصویری "همه اقوام من" را به بازار عرضه کرد که با استقبال بی نظیری مواجه شد و فقط در مرحله ی اول 300 هزار نسخه فروش رفت.

*رستاک2 با ملودی های مازندرانی

آلبوم جدید گروه رستاک که «سرنای نوروز» نام گرفته اول اسفند منتشر  شد.پخش این آلبوم موسیقی در مرحله اول در قالب پکیج تصویری و در مرحله دوم در قالب پکیج صوتی و تصویری توسط شرکت «هنر اول» است .

در آلبوم جدید این گروه همچون آلبوم قبلی، سعی شده از موسیقی و کلام نواحی مختلف ایران استفاده شود که به نوعی آن را می توان از دسته کارهای پژوهشی تلقی کرد، زیرا تمامی موارد ساخت قطعات با تحقیق و بررسی منطقه ای و استفاده از نظرات استادان فن همراه بوده است.

در روی جلد چند لته ای این آلبوم، تصویر اعضای گروه رستاک نقش بسته است.در صفحات داخلی جلد نیز نام ترانه ها به همراه شعرها و برگردان فارسی اشعار بومی درج شده است که شنونده را در فهم بیشتر کلام یاری می رساند.

این آلبوم به 20 تن از بزرگمردان موسیقی نواحی ایران از جمله زنده یاد قدر کتولی-کمانچه نواز چیره دست مازندرانی-تقدیم شده است.

قطعه ترکیبی"سرنای نوروز"نیز به زنده یاد علی اکبر مهدی پور دهکردی-نوازنده سرنای لحظه سال تحویل-تقدیم شده است.

در تهیه این مجموعه تعدادی از هنرمندان مناطق ایران از کردستان،آذربایجان،بوشهر،گیلان و بلوچستان به عنوان نوازنده یا خواننده مهمان حضور داشتند.

در مازندران نیز گروه رستاک از اندیشه و دانش موسیقیایی استادان ابوالحسن خوشرو،احمد محسن پور و محمدرضا اسحاقی بهره برد.

هله مالی(بوشهری)،یار(فارس)،لاره(مازندرانی)،اله خانه(کرمانجی)،هلهله(قشقایی) و سرنای نوروز(بهارخوانی در مناطق بختیاری،مازندران،خراسان،آذربایجان،بلوچستان،گیلان و کردستان)قطعات این آلبوم هستند که جملگی شادند و ضرباهنگ مناسبی دارند.

در آلبوم سرنای نوروز سازهای کوبه ای از جمله نقاره،دسرکوتن،دهل،دف،دایره،تمبک،ضرب و تمپو در رنگ آمیزی و ریتم دادن به نواها جلوه ممتازی دارند و به همین دلیل بیشتر قطعات ریتمیک شده اند و ملال آور نیستند.

تلفیق سازهای بومی مثل لله وا،دسرکوتن،دمام،نقاره،دهل،دُم دُم،سرنا،قرنه،دوزله،دونلی،بالابان،کرنا و قشمه با سازهای ایرانی مانند تار،سه تار و کمانچه و حتی ساز خارجی(کنترباس)بسیار هنرمندانه و با مهارت انجام گرفته است.

صدابرداری و میکس و مسترینگ آلبوم نیز حرفه ای و دقیق است و تنها گاهی صدای خواننده پایین تر از از صدای ارکستر به گوش می رسد.

ويژگی دیگر آلبوم طراحی مناسب لباس و صحنه است که برای اجرای پایانی(نوروزخوانی ها)در طراحی صحنه و نیز پوشش اعضا تغییر مشاهده می شود.

*های لاره لاره

جذاب ترین بخش آلبوم سرنای نوروز 92 برای ما مازندرانی های علاقه مند به موسیقی فولکلوریک مان،ترک سوم این دی وی دی است.

در این بخش تصویر جاده فیروزکوه به سوادکوه را نشان می دهد و خودروی ون که هنرمندان رستاک را به سمت قائم شهر می آورد.

لحظاتی بعد اعضای گروه، مهمان استاد ابوالحسن خوشرو در قائم شهر می شوند.خوشرو به آن ها خوشامد می گوید و ادامه می دهد:"خوب است گهگاهی به ما سر بزنید!" و همگی می خندند.

فرزاد مرادی-خواننده گروه-شروع به معرفی اعضا می کند.از سیامک سپهری شروع می کند که نوازنده تار وسرپرست رستاک است.مرادی می گوید پدر سپهری، اهل مازندران است.

پیران مهاجری-طراح بخش کوبه ای قطعات و نوازنده عود-نیز مادرش مازندرانی است.

و جالب تر این که یاسر نوازنده گرجی-نوازنده سازهای بادی لله وا،قشمه،کرنا،قرنه،بالابان و دونلی-خود مازندرانی است و راهنمای هم قطارانش در استان ما.

یاسر نوازنده گرجی،نوازنده مازندرانی رستاک


یاسر متولد 19 خرداد ماه 1363 است و موسیقی خوانده است.او در جشنواره سراسری جوان ایرانی در نوازندگی ساز دونلی بلوچستان جایزه گرفته و در کشورهای دانمارک،سوئد و گرجستان کنسرت اجرا کرده است.

استاد خوشرو که در منزلش میزبان اعضای رستاک است،می گوید:زبان مازندرانی به فارسی نزدیک است و حرف زدن با آن زیاد دشوار نیست،اما واقعا" اجرای موسیقی با زبان کردی و آذری و بعضی زبان های دیگر مشکل است.

او ادامه می دهد:مشخصات بارز قطعات فولکلور این است که بدون سوژه ساخته نمی شود و سوژه هایش نیز در دسترس و ملموس است.

استاد خوشرو در ادامه به توضیح قطعه محلی "لاره لاره" می پردازد و پس از اجرای بخشی از این قطعه برای حاضران،قطعه "کرماشو" را معرفی می کند.

تصویر ادامه می یابد و گروه رستاک به سمت بهشهر  و منزل استاد محمدرضا اسحاقی حرکت می کنند.آن ها علاوه بر خوشرو و اسحاقی قرار است نزد استاد احمد محسن پور هم بروند.

در روستای گرجی محله بهشهر،استاد اسحاقی در را به روی اعضای رستاک باز می کند و در حیاط منزلش ابتدا ارسی های 300 ساله را نشان شان می دهد و سپس در اتاق برای آن ها چای می ریزد.

او سازش را کوک می کند و دوتار می نوازد و هم زمان درباره ويژگی های دوتار مازندرانی توضیح می دهد.اسحاقی درباره قطعه لاره می گوید:لاره همان بلاره است،یعنی قربانت شوم،نوعی نوازش است،ما چند نوع لاره داریم که معروف ترین اش توتون جاری و لاره شرقی است.این را که گفت لاره شرقی را برای حاضران اجرا کرد.

پس از پخش این مستند که در مازندران تصویربرداری شده بود،قطعه کرماشو وصل به قطعه لاره به وسیله گروه رستاک اجرا می شود:

امشوی شو کرماشوئه / ته گره ته امشو برو

هراز او تا زانوئه / ته گره ته امشو برو...

قطعه با ساز لله وا آغاز می شود که یاسر نوازنده گرجی آن را می نوازد و تنظیم کننده ترجیح داده است به خاطر بومی بودن لله وا در بسیاری از موارد ساز بیس(base) همین لله وا باشد.

بهزاد مرادی خواننده کرماشو و لاره است و 14 نفر دیگر با سازهای سنتور،تار،ضرب،تمپو،دهل،کمانچه،دسرکوتن،عود،دف،سه تار،دُم دُم و کنترباس او را همراهی می کنند.

خواننده ها تلاش فراوانی دارند که واژه ها و اصطلاحات را به درستی ادا کنند و تا حدود زیادی نیز موفق اند و کلام مالیده نمی شود و صحیح ادا می شود.(ما پیش تر تجربه خوانندگانی چون پری زنگنه،کوروش یغمایی،پریسا و سیمابینا را در اجرای نغمه های مازندرانی شاهد بودیم که برخی واژه ها و افعال را نادرست ادا کردند)

پس از پایان این دو قطعه به هم وصل شده،دو بانوی نوازنده،با لگن نوازی باعث حیرت و غافلگیری شنونده می شوند.لگن نوازی مازندرانی به همراه "چکه"ی اعضای گروه پایانی زیبا و گوش نواز برای این بخش است و نشان می دهد که پشت این اثر هنری،ساعت ها تحقیق و پژوهش و تمرین و ممارست پنهان است.

"سرنای نوروز"قطعه پایانی مجموعه است که نام آلبوم نیز از این قطعه گرفته شده است.در این بخش بهارخوانی های اقوام ایرانی از جمله نوروز خوانی مازندرانی گنجانده شده است.

مرادی در این بخش با همراهی سرنای یاسر نوازنده گرجی،نیز سنتور،قرنه،تمپو،کمانچه،دسرکوتن و...نوای دلنشین نوروزخوانی را با رنگ آمیزی و سازبندی متفاوتی سر می دهد:

باد بهارون بیمو / نوروز سلطون بیمو

مژده هادین دوستون / گل در گلستون بیمو..

*رستاک در برج میلاد

سیامک سپهری-سرپرست رستاک-در مصاحبه ای درباره موفقیت گروهش گفته:«من فکر می کنم آن بخشی که مربوط به رستاک بوده اگر موفقیتی بوده بیشتر از اینکه به خاطر مسائل فنی و هنری باشد به دلیل روابط خاص انسانی و دوستانه بین اعضای گروه است، این اصلی ترین دلیل موفقیت مربوط به رستاک بوده ولی دلیل دیگر موفقیت ما که نمی شود آن را منکر شد مربوط به قدرت و پتانسیل فوق العاده ی ملودی های محلی است، که ما تنها سعی کردیم زیبایی های این ملودی ها را که خودمان هم از آنها بی نهایت لذت می بریم، به نوعی در اختیار قشر وسیع تری که همان جامعه باشد قرار دهیم که آنها هم شاید لذت ببرند.»

رستاک قرار است 11 اسفندماه امسال در برج میلاد تهران کنسرت دهد و قطعات آلبوم تازه خود را هم اجرا کند.مازندرانی های مقیم پایتخت این فرصت طلایی را از دست ندهند و این بار موسیقی مازندرانی را با رنگ آمیزی و فضای تازه ای تجربه کنند.

 اعضای این گروه که در کنسرت 11 اسفند حضور خواهند داشت،این هنرمندان هستند:سیامک سپهری (سرپرست گروه و نوازنده تار)، فرزاد مرادی (خواننده،دوتار، سه تار، قوپوز، تارباس)، بهزاد مرادی (خواننده،دف، دهل، نقاره، کوزه)، پیران مهاجری (عود و دهلک)، اکبر اسماعیلی پور (تار)، محمد مظهری (کمانچه)، سارا نادری (دوتار، سه تار، رباب، نقاره و تنبک)، یاور احمدی فر (دف، دایره، دهل و پیپه)، سپهر سعادتی (کنترباس)، نگار اعزازی (دف، دایره و دهل)، دانوش اسدپور (نوازنده سنتور)، کاوه سروریان (سرنا، نی، قمشه، نی لبک، بالابان)، حسنا پارسا (کمانچه)، نیما نیک طبع (دف، دایره، دهل و پیپه)، امید مصطفوی (تنبک) و یاسر نوازنده گرجی (بالابان، قرنه، نی، دوزله و دونلی).

رستاک با اجرای این قطعات مازندرانی به سبکی تازه و همراه با آفرینش و ابتکار،به ما نشان داد که موزیک ما هر چند این سال ها گرفتار تکرار و روزمرگی و تنبلی است،اما پر از ظرفیت های فراوان برای جذب مخاطب است.

به پاس همت و تلاش گروه رستاک در شناسایی و معرفی فضای تازه ای در موسیقی مازندران،نیز تزریق روحیه امید و نشاط و شادمانی جمعی در ایرانی های افسرده و خسته،می ایستیم و محکم برای شان دست می زنیم.

*پادکست را بشنوید

دو قطعه ی مازندرانی را که در بالا معرفی شد،در  بخش پادکست مازندنومه قرار داده ایم تا بشنوید و لذت ببرید.


  • يکشنبه 7 ارديبهشت 1393-22:4

    ممنون از توجه شما به شعرهاي ما زني اگر لطف كنين وصداي خود خواننده اين شعرها را بدون موسيقي براي دانلود بگذاريد ممنون ميشيم

    • کریمی گرجیپاسخ به این دیدگاه 1 2
      دوشنبه 5 اسفند 1392-0:38

      کارتونو دوست دارم/ایشالا در کارای بعدیم موفق باشید

      • عبد کتولیپاسخ به این دیدگاه 2 2
        دوشنبه 19 فروردين 1392-0:0

        سلام

        خیلی عالی بود

        همه ی افراد گروه رستاک رو دوست دارم

        مخصوصا همشهری خودم آقای یاسر نوازنده گرجی.....

        • یعقوب حیدریپاسخ به این دیدگاه 1 1
          پنجشنبه 15 فروردين 1392-0:0

          با سلام

          از اینکه گروه به معنای واقعی هنرمند رستاک که اجرای موسیقی فولکور در تمامی لهجه ها را هنرمندانه و متفکرانه و با مطالعه دقیق اجرا نموده و به نوعی موسیقی های محلی خصوصا موسیقی دلربای مازندرانی را در سال نو لباسی نو پوشیدند و یک عیدی خوب به هم استانیهای مازندرانی و همه مازنی زبانهای کشور هدیه دادند ممنون و متشکرم.

          • دوشنبه 12 فروردين 1392-0:0

            دمتون گرم موسیقی دلنشین مازنی دوباره طنین انداز شد متشکرم گروه رستاک

            • رضا صديقي برنجستانكيپاسخ به این دیدگاه 4 0
              سه شنبه 8 اسفند 1391-0:0

              ممنون راجع به اطلاع رساني و انشاله اگر فرصتي پيدا كرديم ميرويم و اطلاع رساني هم مي كنيم

              • سه شنبه 8 اسفند 1391-0:0

                آهنگی شاد و بسیار شنیدنی . واقعا فوق العاده بود

                • دوشنبه 7 اسفند 1391-0:0

                  سلام

                  بسیارسپاسگزارم ...

                  • يکشنبه 6 اسفند 1391-0:0

                    دمشون گرم. منتظر شنیدنش می مونم...

                    • اشکان جهان آرایپاسخ به این دیدگاه 0 0
                      شنبه 5 اسفند 1391-0:0

                      آلبوم «همه اقوام من» که منتشر شد موجی نو از گرایش به موسیقی فولک در کشور به راه افتاد که چند دهه فعالیت هنرمندان محلی سراسر کشور نتوانسته بود این اتفاق هنری را رقم بزند. در واقع سال ها بود که موسیقی های محلی و به ویژه موسیقی مازندرانی راهی برای شناسانده شدن به دیگر اقوام را جست و جو می کردند و در این مسیر بهره گرفتن از خوانندگان غیر مازنی که در متن نام برده شدند یکی از راه های به کار گفته شده بود. پژوهش های زیادی هم انجام شد که بی تردید تاثیرگذار بود و دوام و پایداری داشته های موسیقایی محلی را در پی داشت. اما تقریباً در تمام این سال ها آن چه که کمتر در اجراهای محلی مشاهده می شد تنظیم مناسب در اجراهای جدید بود. بیش از 50 آلبوم موسیقی مازندرانی در استان منتشر شد که بخش عمده ای از آن ها با وجود گوناگونی ملودی ها، اشعار و هنرمندان تنظیم چندان متفاوتی نداشتند و برای مخاطب عادی که شاید از اهمیت تنظیم، هارمونی و سازبندی در موسیقی اطلاع چندانی نداشته باشد، تکراری بودن موسیقی مازندرانی محسوب می شد. شاید بتوان گفت که یکی از دلایل کمرنگ شدن موسیقی مازندرانی در استان و به ویژه غرب مازندران و جایگزین شدن موسیقی های بی محتوا و بی پایه در موسیقی محلی مازندران که موسیقی آن با یک کیبورد نواخته می شود و اشعاری بی ربط و نامفهوم در ان ها خودنمایی می کنند به جای موسیقی اصیل و پرمغز مازندران که بر پایه مجموعه ای از منظومه ها و ملودی های بومی استوار است، همین خلاء موجود در تنظیم های متفاوت و به روز است. اتفاقی که این گونه تنظیم ها رقم می زنند آشنایی گوش مخاطب با رنگ جدیدی از موسیقی است که به دلیل آشنا بودن ملودی و زبان شعری آهنگ برایش جذابتر به نظر می رسد. اتفاقی که برای قطعات اجرا شده در آلبوم نخست گروه رستاک افتاد و قطعات اجرا شده این گروه را به بخشی از موسیقی های مورد علاقه مردم تبدیل کرد. البته این اتفاق موسیقایی در سال های ابتدایی انقلاب برای موسیقی مازندران با تنظیم چند قطعه مازندرانی از جمله «عامی دتر جان» توسط «محمدرضا درویشی» و به خوانندگی «نوراله علیزاده» افتاد. اما پس از آن تا سال گذشته که آلبوم «رونما» با تنظیم و آهنگسازی متفاوت «پویا خوشرو» و به خوانندگی «ابوالحسن خوشرو» تقریباً مشاهده نشد. این آلبوم تا حدودی توانست نیاز علاقه مندان به موسیقی مازندرانی را در شنیدن قطعاتی با تنظیم های متفاوت و به روز تامین کند.

                      «سرنای نوروز» در لحظات تحویل سال 91 برای نخستین بار از شبکه 3 با حضور اعضای گروه رستاک پخش شده بود و نوید نو شدن موسیقی مازندران را به همراه داشت. امیدواریم که اقدام جوانان رستاکی تلنگری برای حرکتی نو در موسیقی مازندران باشد تا شاهد شکوفایی موسیقی مازندرانی در بین موسیقی های سراسر کشور و حتی عرصه بین المللی باشیم.

                      • جمعه 4 اسفند 1391-0:0

                        مازندنومه ي عزيز بهتر نبود پادكست نوروزي گروه رستاك را به عنوان عيدي در نوروز 92 منتشر مي كرديد؟ البته سپاس و تشكر. و اينطور كه معلومه براي نوروز 92 سورپرايز داريد و مي خواهيد كولاك كنيد :D

                        • زهرا اسلامیپاسخ به این دیدگاه 1 0
                          جمعه 4 اسفند 1391-0:0

                          ممنون آقای صادقی از اینکه اطلاع رسانی می کنید؛ همانطور که اشاره کردید این مجموعه رستاک مثل قبلی اش با خلاقیت همراه است، بخش مازندرانی آنهم خیلی دلنشین.

                          • مهران مازنیپاسخ به این دیدگاه 1 0
                            جمعه 4 اسفند 1391-0:0

                            جناب سپهری و گروه فرهیخته رستاک ، کامتان شیرین و امورتان پیروز باد .


                            ©2013 APG.ir