تعداد بازدید: 5102

توصیه به دیگران 3

يکشنبه 6 اسفند 1391-23:30

سر "رسکت"هم کلاه گذاشتند!

گزارش تصویری مازندنومه از برج تاریخی و باستانی «رسکت» در دودانگه ساری با کلاهک حلبی ای که بر سر آن گذاشته اند!


مازندنومه،حمید صالحی:برج رسکت که در دهستان فریم بخش دودانگه قرار دارد،از بناهای قرن پنجم هجری قمری است. این اثر در تاریخ ۹ مرداد ۱۳۱۲ با شمارهٔ ثبت ۱۹۳ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
 
این برج علاوه بر آثار معماری آن که در نوع خود قابل توجه است،دارای دو رشته کتیبه به خط کوفی گلزار و پهلوی ساسانی است که بر اهمیت آن افزوده است.

بنای برج رسکت با نقشه مدور از آجر بنا شده و در بالای بدنه کتیبه‌ای با خط کوفی گلزار به طرز زیبایی گچ بری شده و بعد از آن ردیف تزیینات گچی و آجری است و در نهایت گنبدی سلجمی شکل برفراز آن تعبیه شده است.

ورودی این بنا در جهت خاوری و در بالای طاق‌نمای ورودی دارای تزیینات گچی مقرنس کاری است و چهار سر کتیبه کوفی گلزار و خط پهلوی ساسانی به طرز زیبایی گچ‌بری شده است که مشتمل بر آیات قرآنی و مطالب تاریخی است. عملیات مرمتی بر روی این برج از سال‌های 1359 تا 1367 انجام شده است.
 
نخستين گمانه زني در اطراف برج رسكت، در سواد كوه مازندران راز ايستايي اين بناي اسلامي را در شيب تند كوه فاش كرد.

 باستان شناسان با سكوي آجري مواجه شدند كه شيب كوه را از بين برده است. برج رسكت در شيب تند كوهي سنگي بنا شده و همواره اين سئوال مطرح بوده كه اين بناي آجري چگونه در اين شيب تند ايستاده است.

 با طرح اين سئوال گمانه‌اي در اطراف برج زده شد و طي آن بخشي از سكوي آجري نمايان شد كه سطح شيب را براي معماران برج از بين برده است.

 در گذشته معمارني كه قصد برپايي برج آرامگاهي رسكت را داشتند با استفاده از تراشيدن سنگ‌هاي كوه حفره‌اي سنگي را به وجود آوردند تا بتوانند سكوي آجري را در داخل آن بنا كنند.
 
دو برج آرامگاهي رسکت و لاجيم در زمان غزنويان ساخته شده‌ است اما در اين زمان خاندان باونديان که از اسپهبدان ساساني بودند در مازندان حکومت مي‌کردند.

اين خاندان از دوره ساساني در اين منطقه از کشور بوده‌اند اما با ورود اسلام، مسلمان شده‌ و حدود 700 سال در مازندران حکومت کرده‌اند. دو برج رسکت و لاجين آرامگاه "شهريار ابن قارون"، و يکي از اعضاي خاندان باونديان است.

 اين دو برج آرامگاهي با خط نوشته‌هاي كوفي تزئين شده است و قرار شده تا بهترين متخصصان خط اسلامي براي قرائت نوشته‌هاي تزئينات برج‌هاي آرامگاهي به پايگاه ميراث فرهنگي ملحق شوند.
 
در چهل کیلومتری جنوب غرب شهر ساری قرار دارد و مسیر دسترسی به آن از ساری آغاز و پس از عبور از دو راهی کیاسر و سد سلیمان تنگه به جانب غرب منحرف میشود که بیشتر قسمت های آن آسفالته میباشد این بنا در مجاورت روستای رسکت در بخش دودانگه ساری قرار دارد.

نمی دانم شما آخرین بار چه زمانی از برج تاریخی رسکت بازدید کرده اید؟من که اواخر هفته گذشته برای عکسبرداری از این برج به اطراف منطقه فریم رفتم،قیافه تازه و باور نکردنی ای از این برج تاریخی دیدم!

کلاهکی بر سر رسکت گذشته اند که آن را بسیار زشت و بدنما و شهری کرده است.امیدواریم سازمان میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی استان مازندران توضیح موجه و منطقی ای برای این زشت نمایی داشته باشد،ولی هر چه باشد رسکت الان کجا و آن رسکت تاریخی کجا؟!

رسکت قدیمی(سمت راست)،رسکت جدید(سمت چپ)

یادگاری های روی دیوار 1000 ساله این برج!

یادگاری های روی دیوار 1000 ساله این برج!

کلاهی که بر سر رسکت گذاشته اند!


  • محمدی پاشاپاسخ به این دیدگاه 1 1
    جمعه 6 دی 1392-17:50

    مطمئنا اگر یه بنای... بود حتما بهش رسیدگی میکردند...پریم با تاریخ 3200 ساله مرکز حکومت باوندیان بمدت 700 سال...با آثار نهفته ای که هرگز پیدا نخواهد شد...نفرین پادشاهان باوندی و ساسانی بر بی فرهنگان و کج فهمان

    • چهارشنبه 14 آبان 1393-21:42

      آقایون و خانمهای محترم باید خدمتتون عرض کنم که عده ای به بهانه مرمت آثار باستانی به این روستا اومدن اما بعد از داربست بستن دور برج،قسمت کلاهک برج رو کندن وگنجی که از گذشته ها اونجا بود رو برداشتن و فرار کردن.حالا اینکه چطور متوجه وجود این گنج شدن خدا میدونه.دوستان میراث فرهنگی هم که دیدن اینجوری شده مجبور شدن این کلاهک مسخره رو بذارن سر برج خوشگل ما.زود قضاوت نکنید دیگه

    • پنجشنبه 10 اسفند 1391-0:0

      جای تاسفه.من هم پنجشنبه گذشته رسکت بودم و از نزدیک این کلاه حلبی رو دیدم.نیمیشهحرفی زد همه چیز کاملا روشنه.اندوه ایران کشت مارا...

      • مهرداد یوسفیپاسخ به این دیدگاه 2 1
        سه شنبه 8 اسفند 1391-0:0

        دلسوزی مسئولان میراث فرهنگی استان برای برج رسکت به داستان دوستی خاله خرسه برای اون مرد خفته می مونه که همه می دونیم چه آسیبی بهش رسوند خداوند آثار تاریخی ما را از گزند این دلسوزی ها و کارشناسی های ذوق مندانه مسئولانش در امان بدارد (چنین باد)

        • ف الف شلدرهپاسخ به این دیدگاه 5 1
          دوشنبه 7 اسفند 1391-0:0

          همین که پس از سده ها ،فکرخلاق مسولان ما برای پاسداشت کهن نمادهای فرهنگی ،به کلاه حلبی رسیده است ،بسی مایه ی خوش بختی است .

          مگر نشنیدید که : در بیابان ،کفش کهنه ،نعمتی است.

          البته در یک نگاه تطبیقی می توان با تلفیق این کلاه و پیکره ، میزان پسرفت توان هنری و معماری ایرانی و وارفتگی حس زیبایی شناسی را باور کرد.

          • دوشنبه 7 اسفند 1391-0:0

            جای بسی تاسفه!! آقایون میراث فرهنگی در خوابند و یا خودشون را زدند به خواب اینها میراث فرهنگی مازندرانه به راحتی هویتشان را نابود نکنید

            • دوشنبه 7 اسفند 1391-0:0

              از جدیدا دیگه کسی باقی نمانده! حالا رفتند سر قدیما! فکر و مهندسی و طراحی و ابتکار جالبی است از سوی مسئولین دلسوز آثار باستانی و میراث فرهنگی ! اما می توانستند رنگ این کلاه بزرگ را همرنگ بنا ( رنگ آجری ) کنند! که هم زیبا جلوه کند! و هم هیچکس نفهمد که سر بنای باستانی را کلاه گذاشتند! و 1000 سال بعد هم کودکانمان که به زیارت اینجا می آیند! بگویند، عجب آثار باستانی زیبایی و عجب کلاه برزگی بر سر رسکت گذاشتند، که نا معلوم و نا پیداست!!!

              • حمید صالحیپاسخ به این دیدگاه 2 1
                دوشنبه 7 اسفند 1391-0:0

                توصیه میکنم برای دیدن برج رسکت به همین عکس ها قناعت کنید و نه خودتون و نه آشنایانتون این همه راه رو نرید برای دیدن برج چرا که حاصلی جز حسرت براتون نداره.مرمت برج با هر هدفی،از جمله جلوگیری از تخریب،به این صورت انجام شده باشه اشتباهی مهلکه چرا که مثلا میشد به جای حلب از شیشه استفاده کرد و اصولا کاش مرمتی انجام نمی شد چون به خاطر همین مرمت جاهای زیادی از برج تخریب شده و به جای آجرهای قدیمی از آجر نکا استفاده شده.

                • دوشنبه 7 اسفند 1391-0:0

                  حلب جوگی ساخت موندنه

                  • دوشنبه 7 اسفند 1391-0:0

                    آدم نمی دونه باید بخنده یا گریه کنه،کی این طرح خلاقانه و بدیع رو داده؟!!! هیچ بعید نیست که فردا شبکه های بیگانه عکسهای هوایی برج رو با عنوان «شناسایی سایت موشکی در کوهستانهای شمال ایران» منتشر کنند و یک پروپاگاندای دیگه راه بندازند!!! البته مطمئناً بانیان این کار قصدشون حفاظت از بنا در برابر عوامل مخرب طبیعی بوده ولی خوب به بدترین شکل ممکن این کارو انجام دادند.نمی دونم چرا تو مازندران کارهای اینچنینی همیشه در اوج بی سلیقگی انجام می شه .

                    • دوشنبه 7 اسفند 1391-0:0

                      قشنگ تر شده


                      ©2013 APG.ir