تعداد بازدید: 3415

توصیه به دیگران 4

چهارشنبه 18 ارديبهشت 1392-18:27

نماینده دولت برای کارهای کلان آمده،نه خرده ریزهای شهرستانی

سفر چهارم کابینه به مازندران(7)/در مسیر کوی فرمانداری نکا،متوجه جمعیتی شدم که نامه در دست ساعت ها پشت نرده های قفل شده فرمانداری به امید دیدار چهره به چهره نماینده دولت، برای بیان مشکلات و خواسته های شان منتظر بودند/فرماندار نکا دستور داد به خبرنگاران خودرو اختصاص نیابد+گفت و گو با علی محمد شاعری+عکس


مازندنومه،سیده نصیبه دوستدار: از ساعت 9 صبح روز سه شنبه،با دفتر فرمانداری نکا تماس گرفتم.تکاپو و جنب و جوش حاکم بود. جای دیگر مراسم مناسبتی آفیش بودم.در نتیجه امکان نداشت حضوری برم و خبر دریافت کنم و به ارتباط تلفنی اکتفا کردم.


با روابط عمومی تماس گرفتم تا جویای برنامه سفر ریاست جمهوری با هیئت همراه باشم، پاسخ داد: الآن سرمون شلوغه ،خودمون نمی دونیم قراره کی بیاد. بعدِ ساعتی، با فرماندار تماس گرفتم.


علی رجبی-" فرماندارنکا"- جواب نداد. پس از چند تماس مکرر، راننده فرماندار گوشی را برداشت و گفت:«فرماندار جواب نمی ده،نمی دونی ملاقات عمومیه و فرماندارسرش شلوغه؟ اصلاً هیچی.. فرماندار نکا جواب نمی ده ...».

گفتم:« برای اطلاع رسانی سفر هیئت دولت پی گیرم، چرا همکاری نمی کنید؟ »


پاسخ داد: « من نمی دونم، بهشون می گم که برنامه سفر هیئت دولت رو می خواید، ولی بعید می دونم جواب بده ...».

ساعت 15 بعدازظهر پیامی برای فرماندار فرستادم مبنی بر اینکه برای پوشش خبری سفر هیئت دولت،انتظار همکاری بیشتری از شما می رفت.

چند دقیقه بعد فرماندار نکا تماس گرفت و با زبانی گلایه آمیز و تأکید براین مطلب که « ما را درک نمی کنید، یک روز خودتان را جای ما بگذارید، متوجه می شوید چقدر کار هست، به کدام کار برسم، جواب چند خبرنگار رو بدم؟ کاش شما هم می آمدید اینجا کمک مان می کردید» دست و پا شکسته، پاسخ سوال دو خطی بنده را داد و گفت:روز چهارشنبه که رئیس سازمان محیط زیست چون در سفر است نمی تواند به نکا بیاید و علی محمد شاعری-قائم مقام سازمان محیط زیست به عنوان نماینده دولت در نکا حضور پیدا می کند. 


بعد از تماس فرماندار پیامکی با مضمون «جلسه شورای اداری و افتتاح پروژه های عمرانی شهرستان، چهارشنبه 18 اردیبهشت ماه ساعت 10:30 در سالن اجتماعات فرمانداری نکا»از سوی روابط عمومی فرمانداری نکا،دریافت کردم.

* برو خبر دروغ بنویس

روز چهارشنبه در مسیر کوی فرمانداری، متوجه جمعیتی شدم که نامه در دست ساعت ها پشت نرده های قفل شده فرمانداری به امید دیدار چهره به چهره نماینده دولت، برای بیان مشکلات و خواسته های شان منتظر بودند.

 نگهبان در را باز کرد. در این هنگام چند نفر فریاد زدند:« برو خبر دروغ بنویس، شما اگر مردین برین واقعیت ها رو بنویسین، نه حرف های مسئولان رو که مردم رو درک نمی کنن!از واقعیت ها بنویسین »

وارد سالن اجتماعات فرمانداری نکاشدم، جلسه شورای اداری با حضور علی محمد شاعری- قائم مقام سازمان محیط زیست کشور- و هیئت همراه، امام جمعه شهرستان، فرماندار و روسای ادارات، با سخنرانی امام جمعه شهرستان نکا آغاز شد.


 محمدباقرمحمدی لائینی از هیئت دولت و کارگزاران قوای اجرایی و دیگر قوا قدردانی کرد و گفت: افتتاح پروژه های متعدد در سفرهای استانی و شهرستانی، مایه مباهات و افتخار ماست.

او بابیان این جمله که ما به مهمان خود احترام گذاشته و خیلی تکلیف سنگین به گردنش محول نمی کنیم، ادامه داد: چون شاعری نماینده دولت در شهرستان است و خودش اهل این دیار، انتظار می رود آنچه را باید،منتقل کند.

*غریب ترین کمربندی،همین کمربندی نکاست

 
علی رجبی- فرماندارنکا- نیز دیگر سخنران این جلسه بود که عملکرد دولت را با نگاهی مثبت تشریح کرد و رفع نیازمندی های شهرستان را خواستار شد.

وی حضور علی محمدشاعری را به عنوان نماینده دولت در نکا ، مایه مسرت خواند و گفت: شاعری خود از دیار نکاست و توقع ما را بالا برده و انتظار است در جلسه هیئت دولت نیازمندی های ما را انتقال دهد تا حداقل چند مورد تامین و تعریف اعتبار شود.

رجبی ضمن اشاره به حرکت رو به جلوی توسعه و نوسازی در زمینه کشاورزی، امور ورزشی، اجرای طرح هادی، مسکن مهر و ...از پیشرفت 73 درصدی پروژه بزرگ سدگلورد خبر داد و افزود: با سفر نماینده ویژه رئیس جمهوری در هفته گذشته به نکا مقرر شد شهریور ماه سال جاری این طرح بهره برداری شود.

وی از مشکلات موجود در مورد کنارگذر نکا واقع در جنوب شهر خبر داد و گفت: غریب ترین کمربندی که نه ورود و خروجش استاندارد و نه چراغانی ست،همین کمربندی نکاست.

رجبی تردد مردم اهالی بالادست هزارجریب به شهر و بالا بردن بار ترافیکی، حاشیه نشینی مردم شهر و استاندارد نبودن این کمربندی را بک معضل دانست و گفت: با ارائه طرح جدید ، ورودی شهر با 4 میلیارد و 800 میلیون تومان اعتبار، هم اکنون تجهیز کارگاه شده است، این در حالیست که برای خروجی شهر، تاکنون هیچ اتفاقی رخ نداده است.

این مسئول طرح چهار بانده کردن نکا-نیروگاه را از دیگر پروژه های حساس شهرستان خواند و گفت: مسیر شیرگاه به بابل به طول 15 تا 20 کیلومتر آسفالت و چهاربانده شده اما جاده پر خطر نکا - نیروگاه سال گذشته بیش از 40 نفر تصادفات منجر به فوت داشته و حرکت لاک پشتی این طرح، تأمل برانگیز است.

 نماینده عالی دولت در نکا وجود منطقه پرخطر عباس آباد را از دیگر دغدغه های شهرستان عنوان کرد و گفت: به منظور رفع معضل عباس آباد نکا، کتابچه ای با اعتبار 10 میلیارد تومان تعریف و آماده شده که در سفر وزیر کشور به نکا، قول مساعد تأمین اعتبار 1 میلیاردتومانی را دادند اما تاکنون محقق نشده است.


رجبی در حوزه بهداشت و سلامت،ضمن اشاره به مراجعه بیش از 600 نفر از شهروندان نکایی به بیمارستان امام حسین، نبود ام آر آی، سی تی اسکن و همچنین کمبود تخت دیالیز  را عمده مشکلات این شهرستان خواند و افزود: برای رفع این معضل، به حمایت استانی و ملی نیازمندیم.


وی از کمبود آب شرب در منطقه شهدای پی رجه شهرستان نکا که 13 روستا را در بر می گیرد، خبرداد و گفت: با تصویب اعتبار 2 میلیاردی، مردم 13 روستا، از آب آشامیدنی بهره مند می شوند. 

 حسن ختام جلسه شورای اداری سخنرانی علی محمد شاعری- نماینده دولت درسفر چهارم ریاست جمهوری- بود که پس از چند دقیقه گپ و گفتی خودمانی، دیدگاهش را در خصوص مباحث زیست محیطی عنوان کرد.


وی گفت:طرح چهار بانده کردن نکا به نیروگاه از مصوبات دور اول یا دوم سفر رئیس جمهوری به نکا بود که از پیشرفت مناسبی برخوردار نیست و باید این پروژه با جدیت دنبال شود.


وی اظهار داشت: نکا دارای ظرفیت‌های فراوان در بخش‌های مختلف صنعتی، گردشگری و کشاورزی است و نباید با چنین ظرفیتی 18 درصد بیکاری و مهاجرت افراد به شهرهای دیگر داشته باشیم.

*پالایشگاه یورو 5 دارد

علی محمد شاعری در پایان اظهاراتش به سئوال های ما پاسخ داد:

وی در پاسخ به سوال مازندنومه مبنی بر وجود آلودگی درآب آشامیدنی برخی مناطق استان گفت: ما حدود 110 واحد صنعتی آلاینده در استان مازندران داریم، مصرف کود شیمیایی، خصوصاً عوره که منشا نیترات دارد، بسیار بالاست.


شاعری بیان کرد: سفره های آب زیرزمینی در استان زیاد است و احتمال آلودگی آب های زیرزمینی همیشه وجود دارد، ولی شهرداری ها و آبفای شهری و روستایی باید مراقبت لازم را بکنند.

وی افزود: تا به حال گزارش مشخصی که در یک شهرستان عناصر خاصی که باعث آلودگی شود را نداشتیم،اما درصورت مشاهده سریعأ اعلام کنید تابرخورد شود.

نماینده دولت درسفرچهارم ریاست جمهوری بیان کرد: آب هایی که به دریای خزر ریخته و تخلیه می شود و منشأ صنعتی دارد، درحال مدیریت و پایش لحظه ای آن هستیم تا بتوانیم منابع آلاینده مخصوصأ رودخانه و حوزه های بالادست را ازبین ببریم.


وی بابیان این مطلب که در حوزه های آبخیز بالادست، آلاینده ها را به رودخانه می ریزند و بعد راهی دریای خزر می شود،اظهار داشت: در بعضی از جاها گزارش هایی داریم که آلودگی تا 20 برابر حد مجاز است.

شاعری ضمن بیان این مطلب که باید بدانیم عنصر کجاست، پایش لحظه ای کنیم،ادامه داد: به محض اینکه تشخیص آلایندگی از حد معین بالاتر رفت،بهداشت و آبفای شهری و روستایی اعلام کنند تا مشکل حل شود.


 قصد طرح سوال دیگری را داشتم که فرماندار نکا گفت:«الآن وقت مصاحبه نیست تمامش کنید و جای دیگر مصاحبه بگیرید»اما با پافشاری سوال دوم را مطرح کردم و در خصوص پالایشگاه بهشهر سئوالی پرسیدم.

از شاعری سئوال کردم: پیشتر اعلام شد این پالایشگاه عامل تخریب و آلودگی محیط زیست است و سازمان محیط زیست کشور، یکی از دستگاه های مخالف اجرای این طرح بود و مجوز صادر نمی کرد، چطور با یک چرخش، مجوز صادر می شود، آیا بحث آلودگی رفع شده است؟


قائم مقام محیط زیست کشور پاسخ داد: به پالایشگاه بهشهر از منظر زیست محیطی مجور داده نمی شد برای برون رفت ازاین مشکل، نقطه را جابه جا کردیم و در مکانی واقع در 12 کیلومتری تالاب، مجوز ساخت دادیم.


وی عنوان کرد: این پروژه استاندارد یورو 5 دارد و با آخرین استانداردهای روز دنیاست.

شاعری خاطرنشان کرد: تلاش محیط زیست این است که توسعه صنعتی استان، متوقف نشود ولی منطبق با استانداردهای زیست محیطی توسعه را مدیریت کند.

سئوال های بعدی ام را نتوانستم بپرسم و پس از جلسه شورای اداری، نماینده دولت به همراه هیئت دولت و مسئولان شهرستانی برای افتتاح پروژه های عمرانی رفتند.

*سرگردان در خیابان ها

 فرماندار نکا برای پوشش خبری سفرهیئت دولت، خودرویی برای اصحاب رسانه در نظر نگرفته بود.خبرنگارها دقایق متمادی در محوطه ساختمان فرمانداری منتظر خودرو بودند.

پس از انتظار بی حاصل، برخی بادلخوری صحنه راترک گفتند و برخی دیگر خودرویی را کرایه کردند تا به افتتاح پروژه ها برسند که در طول مسیر به دلیل ندانستن ترتیب اولویت افتتاح پروژه ها،ساعت ها سرگردان در خیابان ها گذر کردند.

 درپی تماس های مکرر با روابط عمومی به منظور دریافت آدرس هم متاسفانه پاسخی دریافت نشد. به ناچار با شماره فرماندار شهرستان، تماس تلفنی گرفته شد که این هم منتج به نتیجه نشد.

نهایتاً پیامکی فرستادیم مبنی بر اینکه « خبرنگاران آدرس ندارند و با خودرو در شهر سر گردانند، روابط عمومی پاسخ نمی دهد، لطفاً پاسخ دهید»

خلاصه این که به دلیل همکاری نکردن فرمانداری و ناهماهنگی های موجود، چند پروژه بدون حضورخبرنگاران افتتاح شد.

بالاخره به پروژه سدانحرافی شاهبند و نواحی عمرانی I و III   شبکه آبیاری و زهکشی سدگلورد واقع در روستای زرندین سفلی رسیدیم، آن هم بعد از پایان سخنرانی نماینده دولت.

از اینجا با خودروی روابط عمومی فرمانداری نکا بقیه مسیر را همراه شدیم که در طول مسیر مطلع شدیم روابط عمومی به دستور فرماندار نکا،خودرو برای خبرنگاران تهیه نکرد تا هر خبرنگاری که خودرو دارد درمراسم افتتاحیه حضور داشته باشد.


مصطفی باقری-مسئول روابط عمومی فرمانداری نکا- با بیان این جمله که « چه لزومی دارد همه خبرنگاران حضور داشته باشند و حضور یکی دو نفر به نمایندگی از تمامی خبرنگاران، کفایت می کند»، در صدد توجیه کار خود بود.


پس از افتتاح پروژه ها نماینده دولت به همراه هیئت همراه ، مجدداً به فرمانداری برای بازدید مردمی برگشت و خواستم بقیه سئوال هایم را بپرسم که شاعری گفت: دیگر پاسخ نمی دهم.

 دراین زمان، محافظان، خبرنگاران را از سالن بیرون کردند.


*چند نکته باقی مانده از چهارشنبه

-احمدعلی مقیمی-نماینده مردم نکا و گلوگاه و بهشهر در مجلس شورای اسلامی- در این  برنامه حضور نداشت.

 

-از صبح زود مردم نامه در دست، روبروی فرمانداری تجمع کرده بودند و از هر کسی که می دیدند،سوال می کردند که « نماینده احمدی نژاد کیه؟ من مشکل دارم، فقط به خودش باید بگم» ... در این لحظه خودروی حامل نماینده دولت بدون توجه به مردم از کنارشان عبور کرد و رد شد.

-فرماندار نکا برای آرام کردن مردمی که متوجه شدند مامور دولت رفته و آنها همچنان پشت درهای بسته منتظرند، به صحنه آمد و گفت: نامه های تان را روز شنبه در فرمانداری نکا دقیقاً مطالعه کرده و مشکلات تان را اگر در حد توانم است بررسی می کنم.رجبی برای آرام کردن مردم، از رسیدگی کارها و طرح های کلان عقب افتاده همچون سدگلورد، چهاربانده کردن جاده نکا- نیروگاه ، کمربندی نکا و... توسط نماینده دولت سخن گفت و اظهار داشت نماینده دولت برای کارهای کلان آمده نه خرده ریزهائی که شهرستانی و استانی حل می شود.شما شنبه بیایید فرمانداری مشکل تان رادر حدتوان حل می کنم.

-مردم حاضر درپاسخ به رجب با زبان مازندرانی و تن صدای بلند و گاهی با فریاد گفتند: شما ما رو درک نمی کنید، چه می دونید چندین کیلومتر برق فشارقوی تو مسیر زمین های کشاورزی که مانع کشت و زرع می شه، نداشتن شغل و امرارمعاش با یارانه، بیماری و نداشتن پول درمان ، و...یعنی چی؟


  • شهروندنکائیپاسخ به این دیدگاه 0 0
    شنبه 21 ارديبهشت 1392-0:0

    بی مهری به خبرنگاران که سناریوی تکراریه ولی امیدواریم شعارهای مسئولا وعده سرخرمن نباشه

    • جمعه 20 ارديبهشت 1392-0:0

      این فرمانداراگرقوی بود مثل همه شهرستان ها وزیرمیآورد تا پولی واسه شهربیاره

      بیچاره نکائی ها

      نکا ازمیاندرودکمتربود///////؟ ...

      • شهروندنکائیپاسخ به این دیدگاه 0 0
        پنجشنبه 19 ارديبهشت 1392-0:0

        بخداراسته. منم بودم . هی ازماعکس میگرفتن

        خب درسته- نوشتن- راسته -ولی چه فایده - مسئولا براشون مهم نیست -

        اونا به دادما نمیرسن.

        • پنجشنبه 19 ارديبهشت 1392-0:0

          یکی از علت های عقب ماندگی نکا همین مسئولین هستند.باور کنید

          • پنجشنبه 19 ارديبهشت 1392-0:0

            بیچاره خبرنگاران

            از رجبی بعیدنیست

            آخه شهرهمسایه نکا هم خبرنگاران روآزارمیداد.

            هرکی قلم انتقادی داشت باهاش بدتا میکرد


            ©2013 APG.ir