تعداد بازدید: 3940

توصیه به دیگران 2

سه شنبه 15 مرداد 1392-23:35

رسولی:بیشتر سایت های استان را می بینم/کامنت ها مهم تر از خبر است

 امام جمعه میاندرود گفت:در عرصه خبری یک کاغذ و یک قلم می تواند یک جامعه را متحول کند/گاهی حتی نگاه مردم به خبرنگاران نگاه سالم و محرمانه ای نیست/ نیش و نقد حرف زدن مخاطب را زیاد می کند اما نباید از محور انصاف خارج شد/اگر بنده ی امام جمعه موضعی گرفتم که مخالف فرماندار،استاندار و یا شخص رئیس جمهور است خطری متوجه خبرنگار نیست+عکس


 مازندنومه،محمد اسماعیل بخشی سورکی:سیدمجتبی رسولی جویباری در نشست خبری خود با خبرنگاران شهرستان میاندرود ضمن تبریک روز خبرنگار و گرامی داشت شهدای رسانه و شهید صارمی اظهار داشت:خبر، روح افراد یک جامعه را متحول کرده و پویایی و نشاط افراد یک جامعه هم به خبرهای منتشر شده بستگی دارد، چرا که می تواند نگاه افراد به زندگی را امیدوارانه و یا آنها را از زندگی مایوس کند.

امام جمعه میاندرود جامعه ای که در آن خبر جریان ندارد را راکد و بی تحرک دانست و تصریح کرد:خبر باعث شادابی و رونق بخش های مختلف سیاسی،فرهنگی و اقتصادی جامعه خواهد شد،چرا که با ایجاد انگیزه در افراد اطلاعات و آگاهی آنها را نسبت به مسایل مختلف بیشتر خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه اصل و اساس در خبرنگاری همان قلم و کاغذ است که تولید باارزشی را رقم می زند گفت:تولید با سرمایه اندک بسیار اهمیت دارد و در عرصه خبری یک کاغذ و یک قلم می تواند یک جامعه را متحول کند.

وی ادامه داد: اینکه امروز خبری از گوشه ای از یک روستا،شهرستان و یا یک استان به کل کشور و جهان مخابره می شود نشان ازنقش با اهمیت قلم و قلم به دستان دارد چرا که با هزینه ای اندک هزاران نوع تاثیر در بین میلیون ها نفر ایجاد می شود.

 امام جمعه میاندرود ابراز داشت:همان گونه که خبرنگاران با این قلم و کاغذ می توانند شور و شوقی در مردم ایجاد کنند به همان میزان هم می توانند مایه یاس و ناامیدی مردم و جامعه شوند که باز هم این مهم به جایگاه خطیر خبرنگاران و اهالی قلم تاکید دارد.

وی با اشاره به محدودیت های خبرنگاران در راستای تهیه خبر ابراز داشت:گاهی حتی نگاه مردم به خبرنگاران نگاه سالم و محرمانه ای نیست که این هم از مظلومیت قشر خبرنگار است.

 حجت الاسلام رسولی ادامه داد:برای تهیه یک خبر که هیچ نفع و سودی برای خود خبرنگار ندارد و آنچه که مخاطبان می خوانند محصول فکر و اندیشه مصاحبه کننده است و تنها بارتهیه و تنظیم آن بر دوش خبرنگار است، شخص خبرنگار باید سختی های زیادی را متحمل شود که با وجود تمام این محدودیت ها و سختی ها بار دیگر ارزش خبر و جایگاه خبرنگار شاخص می شود که خبرنگاران عزیز باید قدر خود را بدانند.

 *برخی قلم ها شایسته خبرنگاران نیست

 خطیب جمعه سورک با تاکید بر نقش برجسته خبرنگاران در جامعه اظهار داشت:در گذشته خبر بیشتر به صورت مکتوب بود اما با توجه به شکل گیری و وسعت فضای مجازی خبر نیز به سرعت در این فضا جایگاه خود را پیدا کرده است.

 وی ادامه داد:اگر تیراژ یک روزنامه 100هزار نسخه باشد انتظار خواندن 300هزار نفر انتظار بیهوده ای است اما امروز در فضای مجازی این گونه نیست و مخاطبان بسیار زیادی از یک خبر بازدید می کنند.

 امام جمعه میاندرود با اشاره به بازید روزانه چهار یا پنج هزار نفر از یک سایت خبری گفت:گاهی برخی سایت های محلی، روزانه بازدید کننده های بیشتری دارند که این نشان دهنده اشتیاق مردم به خبر است که باید از این فرصت مناسب به نحو درستی استفاده کرد.

 حجت الاسلام رسولی با بیان اینکه بنده شخصا بسیاری از سایت های محلی،استانی و کشوری را مطالعه می کنم، افزود:متاسفانه موضوعی که بسیار قابل توجه است بحث قلم،روانی قلم و ادبیات قلم است که برخی قلم ها بسیار ساده و ابتدایی است به نوعی که در شان خبرنگار نیست.

 وی با اشاره به اینکه برخی از دوستان خبرنگار بسیار خوش می نویسند ابراز داشت:اما برخی از قلم ها هم بسیار نگران کننده است که متاسفانه در تنظیم خبر آنها نه صدر و ذیل خبر مشخص است و نه نوع تنظیم خبر از یک روند درستی تبعیت می کند به نحوی که گاه خود مسئولی که آن سخنان را گفته است از خبر سر در نمی آورد.

 امام جمعه میاندرود اظهار داشت:برخی از دوستان از حد عالی هم فراتر رفته اند و با دسته بندی زیبا،جملات کامل و درست سخنان را تنظیم می کنند، به نحوی که نه کلام ضایع شود و نه سخن به بیراهه رود که انصافا انسان با خواندن این خبرها به وجد می آید.

 وی گفت:گاه از 15 خط خبر هشت خط آن اضافی و تکرار مکررات است و یکی از وظایف خبرنگار این است که طوری خبر را تنظیم کند که خواننده و مخاظب از خواندن خبر و محتوی آن خسته نشود بنا بر این نوع تنظیم و نگارش خبر باید اصلاح شود.

 *نگاه نافذ و شناخت درست لازمه نقد منصفانه است

 حجت الاسلام رسولی در ادامه به آفت های عرصه خبر و خبرنگاری پرداخت و گفت:هر کسی اعتقاد،تفکر و روش سیاسی خاصی دارد که یک جناح سیاسی را می پسندد اما یک خبرنگار نباید با برداشت سیاسی،حزبی و جناحی با خبر برخورد کند.

وی استفاده دلبخواهی از خبرها را یکی دیگر از آفات عرصه خبری دانست و تصریح کرد:خبرنگار امین و امانتدار هر واقعه و مسئولی است اما گاه شاهدیم که به دلیل تفاوت سلایق بوی جناحی از آن می رسد که نوعی خیانت در خبر است.

 امام جمعه میاندرود نگاه و جناح سیاسی هر فرد در جای خود را قابل احترام عنوان کرد و ابرازداشت:اما در هنگام نگارش و تنظیم خبر باید آنچه را که مسئول مربوط گفته است منعکس شود.

 وی نگاه نافذ و شناخت صحیح ار مسایل را لازمه مطرح کردن نقد درست و منصفانه بیان کرد و گفت:گاهی برخی خبرنگاران تمام خبرهای شان با نگاه نقد و با زبان نیش بیان می شود که این اصلا درست و مناسب شان خبرنگار نیست .

حجت الاسلام رسولی ادامه داد:درست است که با نیش و نقد حرف زدن مخاطب را زیاد می کند اما نباید از محور انصاف خارج شد و باید با درک درست از مسایل، وقایع جامعه را نقد کرد.

خطیب جمعه سورک گزینش سخنان مسئولان و ائمه جمعه و جماعات را یکی دیگر از مسایل تاثیرگذار در عرصه خبر عنوان کرد و گفت:برخی از این گزینش ها به صورت درست و برخی دیگر نیز بسیار نادرست و نابجاست که باید در این نوع تنظیم ها امانت رعایت شده تا خبر صادقانه و خالصانه به دست مخاطبان و مردم برسد.

 *برداشت جناحی و گزینش سلیقه ای خیانت در امانت است

وی تغییر و تحول نادرست ،غلط و ناصحیح را نوعی خیانت در امانت دانست و اظهار داشت:گاهی گزینش ها حرفه ای است برای مثال مسئول فرهنگی در یک جلسه حاضر می شود و از بین سخنان مسئول مربوط تنها بخش فرهنگی را پوشش می دهد یا مسئول اقتصادی تنها مسایل عرصه اقتصادی را خبررسانی می کند که این نوع گزینش ایرادی ندارد.

حجت الاسلام رسولی گزینش سخنان بر حسب نیاز رسانه را یکی دیگر از موارد گزینش صحیح عنوان کرد و گفت:در این نوع گزینش هم ممکن است مهم ترین بخش های سخنان یک مسئول منعکس شود که این نوع گزینش هم صحیح و مطلوب است.

 امام جمعه میاندرود گزینش سلیقه ای از خبر را نمونه گزینش نامطلوب دانست و اظهار داشت:گاهی سخنی نقل می شود یا موضع گیری سیاسی انجام می شود اما خبرنگار از یک خبر سیاسی برداشت سلیقه ای کرده و در واقع خیانت در امانت می کند چرا که به مذاق او سازگار نیست یا اینکه خود خبرنگار تشخیص می دهد که این مطلب به مذاق جامعه خوش نمی آید.

 وی ادامه داد:نقل کننده خبر مبری از مسئولیت است به این معنا که همه مسئولیت خبر متوجه فردی است که آن سخن را بر زبان می آورد و خبرنگار صرفا باید رعایت امانت کرده و کلام را آن گونه که مطرح شده است منتقل کند.

حجت الاسلام رسولی گفت:اگر بنده ی امام جمعه موضعی گرفتم که مخالف فرماندار ،استاندار و یا شخص رئیس جمهور است خطری متوجه خبرنگار نیست چرا که وظیفه خبرنگار تنها امانتداری است .

 امام جمعه میاندرود اظهار داشت:گاهی خبر بنده آن قدر قیچی می شود که خود من تعجب می کنم و برداشت مخاطب عوض می شود، بنده همین جا عرض می کنم که اگر کسی بخواهد با خبر بنده به این شکل برخورد کند من راضی نیستم.

وی همچنین با بیان اینکه برای بنده بیشتر از خود خبر کامنت ها و نظرات ذیل خبر اهمیت دارد افزود:اینکه شخصی نظری ذیل یک خبر می نویسد نشان دهنده پیگیری و دغدغه مخاطب است و مدیران رسانه و خبرنگاران باید اندیشه ای کنند تا به این موضوع هم به شکل دقیق تر و بهتری پرداخته شود.

 حجت الاسلام رسولی به پیشرفت نام منطقه و شهرستان هم اشاره ای داشت و گفت:بخش عمده ای از این پیشرفت مدیون شما خبرنگاران است که بدون هیچ چشم داشتی در امر اطلاع رسانی تمام تلاش خود را به کار بستید.

*حاشیه ها

- نشست خبری با حضور خبرنگاران فارس،ایرنا،بلاغ،مازندنومه و چند سایت محلی ساعت 14 عصر با قرائت کلام الله مجید آغاز شد.

- بعد از پایان سخنان امام جمعه هر یک از خبرنگاران به تشریح دغدغه های خود در عرصه اطلاع رسانی پرداختند که نبود نقدپذیری مسئولان،نداشتن روابط عمومی در ادارات، بیمه نشدن خبرنگاران،کمرنگ بودن حضور مسئولان در دفتر پایگاه های خبری شهرستان و نبود همکاری برخی از مسئولان در پیگیری مطالبات مردمی و نقدهای منعکس شده در رسانه ها از اهم این موضوعات بود.

- در بخشی از این نشست، یکی از خبرنگاران از به کار بردن لفظ آیت الله توسط امام جمعه میاندرود برای رییس جمهور سوال کرد که ایشان گفت:اگر شخصی با درجه سرداری به صدا و سیما بیاید و صدا و سیما در معرفی او به مردم لفظ سرهنگ را بنویسد و یا اگر یک سرهنگی را سروان خطاب کند،در واقع فحش به طرف است.

وی ادامه داد:البته شما اگر از مراجع تقلید هم در مورد میزان تحصیلات شان بیرسید به شما می گویند که طلبه هستم اما در واقع کسی که درجات حوزه علمیه را طی نموده است بسته به طی کردن مقاطع علمی درجات مختلفی دارد.

 وی گفت: آیت الله به کسی اطلاق می شود که دوره خارج فقه را با موفقیت به پایان رسانده،به درجه اجتهاد رسیده باشد.اجتهاد به این معناست که فرد توانایی این را دارد که خود با استفاده از ادله و مبانی فقهی و اصولی، احکام را استخراج کند.

رسولی ابراز داشت:ضمنا طبق بند(ب)ماده سوم قانون انتخابات خبرگان رهبری نامزد انتخابات خبرگان باید دارای درجه اجتهاد باشد،در حدی که قدرت استنباط برخی مسایل فقهی را داشته باشد و بتواند ولی فقیه واجد شرایط رهبری را تشخیص دهد.

 وی گفت:علاوه بر مطالب ذکر شده در سایت شخصی آیت الله دکتر حسن روحانی هم با آدرس http://www.rouhani.ir/zendeginame.php در قسمت تحصیلات حوزوی ، ایشان دوره خارج فقه و اصول را با موفقیت سپری کرده اند،لذا با توضیحات فوق الذکر اطلاق کلمه آیت الله به ایشان بی دلیل نیست.

-در پایان مراسم،امام جمعه میاندورود با تقدیم هدایا و کتاب هایی از زحمات خبرنگاران قدردانی کردند.


  • چهارشنبه 16 مرداد 1392-0:0

    درود بر آقای رسولی!

    رسولی:بیشتر سایت های استان را می بینم/کامنت ها مهم تر از خبر است! از سخنانتان انسان لذت می برد! با چنین وضعیت اسفناکی واقعا شهامت و جرات می خواهد که در ایران روزنامه نگار و وکیل شد! درود بر شما، حرف دل مردم از دهان شما جاریست!

    • چهارشنبه 16 مرداد 1392-0:0

      با سلام. ايشان انسان آزاده اي است. حرف حق را مي زند و لو به ضررش باشد. انسان خود ساخته اي و من از دوران جنگ ايشان را مي شناسم. رزمنده وفا دار و دلاوري بود.

      • چهارشنبه 16 مرداد 1392-0:0

        آقاي رسولي واقعا آدم مهربان و به قول ما جوانها آپديتي هستند . انشالله بتوانيم در ساري هم از ايشان استفاده شود .


        ©2013 APG.ir