تعداد بازدید: 3110

توصیه به دیگران 5

چهارشنبه 23 مرداد 1392-18:19

وقتی سارقان خبر تجلیل می‌شوند!

در انتقاد از مراسم استانی روز خبرنگار(1)/امیدواریم هرچه سریع‌تر کابینه امید روحانی، شروع به کار کند و وزیر ارشاد جدید در نخستین گام، یک خانه تکانی اساسی در بدنه این وزارت عریض و طویل و در استان خود ما داشته باشد و بدنه به اصطلاح کارشناسی ارشاد را الک کند و کارنابلدان را به همان پارکینگ احمدی‌نژاد بفرستد تا شاید یک بار هم شده حق به حق دار برسد و دوغ و دوشاب یکی نشود.


مازندنومه،کلثوم فلاحی: اگر یک سال برنامه بزرگداشت(!) روز خبرنگار، همراه با حاشیه و دلخوری نباشد، شک نکنید که آن روز آفتاب از سمت دیگری طلوع کرده است!

 مراسم استانی امسال هم از این موضوع مستثنی نبود و یک بار دیگر ثابت شد رسانه‌ای‌ها که تریبون اقشار مختلف هستند، خود تریبون ندارند، حق صحبت کردن ندارند و در مراسم روز خبرنگار هم مدیران باید سخنرانی کنند، آن هم در فضایی شلوغ و پر سر و صدا، در میان همهمه خبرنگاران که البته ناشی از خستگی است و نوعی اعتراض به روند برنامه.

همکاران حرف می‌زنند شاید مسئول محترم ببیند که کسی به سخنان او گوش نمی‌کند و سخنرانی را به پایان برساند.

 هر سال، بعد از مراسم روز خبرنگار، با سردرد به خانه می‌روم، مراسمی که به نام من و همکارانم است و تنها کسانی که در این روز هیچ حقی ندارند باز هم من و همکارانم هستیم.

سال‌هاست همکارانم یکصدا هستند که در مراسم روز خبرنگار، تریبون می‌خواهند، حرف دارند، دلگویه دارند، نمی‌خواهند شنونده باشند، می‌خواهند گوینده باشند، می‌خواهند یک روز هم که شده هرچه در این دل دارند، بیرون بریزند اما کو گوش شنوا؟

 در تجمعات کارگری، صدای کارگران هستیم، در معضلات کشاورزی، صدای کشاورزان هستیم، در مسائل مربوط به حق و حقوق معلمان، صدای فرهنگیان هستیم، در موارد دانشجویی، صدای دانشجویان و دانشگاهیان هستیم، صدای همه هستیم و صدای خودمان نیستیم.

 به ما که می‌رسد، آسمان می‌تپد، به ما که می‌رسد لال مادرزاد هستیم و صدا نداریم. اصلا وقتی قرار است روز خبرنگار، به غیرخبرنگارها متعلق باشد، چرا مراسم بزرگداشت برگزار می‌کنند؟ آقایان بروند و در خفا دوستان شان را دعوت کنند و با هم بنشینند و چای و نباتی بزنند و نام خبرنگار را لکه‌دار نکنند.

 از مسئولان برگزاری مراسم روز خبرنگار امسال تمنا دارم دیگر برای ما مراسم بزرگداشت برگزار نکنند، آخر ما لیاقت نداریم!

 اصلا می‌دانید هر کاری هم که انجام دهید باز هم با غر زدن ما مواجه خواهید بود، دست تان نمک ندارد، ما ناشکر هستیم، قید برگزاری مراسم را بزنید تا هم خیال شما راحت باشد و هم خیال ما.

وقتی مراسم برگزار نکنید تنها درد ما این می‌شود که به یاد ما نبوده‌اید اما وقتی به نام ما مراسم برگزار می کنید و به خودتان و دوستان تان خوش می‌گذرد، دردی جانکاه است، از نام ما استفاده نکنید.

 در روز خبرنگار و در مراسم روز خبرنگار به نام خبرنگار، از ناخبرنگاران، تجلیل می‌شود، از سارقان حرفه‌ای خبر، از خبرنگاران مبل نشین؛آن هم به اسم رسانه هایی که در حماسه انتخابات مثلا" گل کاشتند!!

 در ایام انتخابات صرفا به عنوان رسالت کاری‌مان، برنامه‌های خبری نامزدهای انتخابات را پوشش رسانه‌ای می‌دادیم، صبح کفش آهنی به پا و شب خسته و کوفته و کشان کشان به خانه برمی‌گشتیم.

 هرگز به وعده مسئولان، دل خوش نکردیم، همان زمان که وعده دادند از خبرنگاران فعال در برگزاری انتخابات، در روز خبرنگار تجلیل می‌شود، می‌دانستیم که اگرچه برنامه همه نامزدها را پوشش داده‌ایم اما ما خبرنگار فعال نیستیم، تجلیل شوندگان، افرادی ثابت هستند که بی هیچ دلیل هرساله تجلیل می‌شوند، چه کار کرده باشند یا نه ! افراد ثابتی که بیشترشان خبرنگار هم نیستند، البته در سرقت ادبی، خبره و حرفه‌ای هستند.

روزی دبیر برگزاری یکی از کنگره‌ها در تماسی به من گفت: « خبری که از پیش جلسه کنگره تهیه کرده‌اید را رسانه دیگری کپی کرده، شما می‌توانید این موضوع را در قالب گزارش برای ما بنویسید تا برای احقاق حقوق شما اقدام کنیم».

خنده‌ام گرفت و به دوست پشت خط گفتم دکتر عزیز، این مسائل برای شما تازگی دارد؟ نمی‌بینید که هر روز خبر و گزارش ما توسط همکاران‌مان به سرقت می‌رود؟ شکایت هم فایده‌ای ندارد، ما به رسالت خود عمل می‌کنیم.

امروز همین سارقان خبر، تجلیل می‌شوند، همان‌هایی که در ایام انتخابات، به تن شان سختی ندادند، منتظر بودند تا خبر ما منتشر شود و بعد دست‌کجی کنند.

 مسئولان ما از کسانی تقدیر می‌کنند که اخلاق رسانه‌ای را زیر پا گذاشته‌اند و وقتی تجلیل می‌شوند آن هم توسط مسئولان ارشد، با خود می‌گویند که حتما کارشان درست است که تجلیل می‌شوند، پس به سرقت خود ادامه دهند!

 چگونه است که با وجود تمام تلاش‌ها، فعالیت‌ها، تولید محتوا و پوشش برنامه‌ها و انتشار آن در مازندنومه، اما همواره دیده نمی‌شود؟ چگونه عده‌ای ناکارشناس و ناکاردان، به خود اجازه می‌دهند تلاش رسانه‌ای ما را نادیده بگیرند؟ چگونه تصور می‌کنند که می‌توانند انگیزه کار را از ما بگیرند؟

چگونه تمایلات سیاسی را در جایگاه تجلیل از رسانه و خبرنگار، دخیل می‌کنند؟ تمایلات سیاسی آنها اگر مورد مقبول مردم بود که در انتخابات اخیر، پیروز می‌شدند.

 ما با این نادیده نگرفتن‌ها، دلسرد نمی‌شویم، ما خبرنگار هستیم و بر صندلی تکیه نزده‌ایم اما آنها که امروز با قدرت صندلی خود، تلاش یک رسانه را نادیده می‌گیرند دیر یا زود، پایه‌های صندلی‌شان می‌شکند، دولت تدبیر همین روزها کابینه جدید را معرفی می کند و این مدیران ناکاربلد سیاسی‌کار را تغییر می‌دهد.

 با وجود بی‌مهری مسئولان استان اما خستگی ایام انتخابات بر تن ما نمانده، نیاز به تجلیل آنها نداریم و مزد خود را گرفته‌ایم چرا که مردم به نامزد انتخاباتی ما آری گفتند، دست یاری دادند، نشان دادند که با کوته‌فکران همراه نیستند.

به راستی اگر عشق به کار خبرنگاری نبود چگونه می‌توانستیم این همه جفا در حق خودمان را تحمل کنیم و باز هم به کار ادامه دهیم؟

این نوشتار برای کسانی است که سارق خبر هستند، کسانی به این نوشته عکس‌العمل نشان می‌دهند که می‌دانند روی نوشتار با آنهاست، اگر به حق تجلیل شده‌اید و سارق خبر نیستید، واکنشی هم به این نوشته نخواهید داشت.

 تنها امیدواریم هرچه سریع‌تر کابینه امید روحانی، شروع به کار کند و وزیر ارشاد جدید در نخستین گام، یک خانه تکانی اساسی در بدنه این وزارت عریض و طویل و در استان خود ما داشته باشد و بدنه به اصطلاح کارشناسی ارشاد را الک کند و کارنابلدان را به همان پارکینگ احمدی‌نژاد بفرستد تا شاید یک بار هم شده حق به حق دار برسد و دوغ و دوشاب یکی نشود.

ما هر سال گزارش مراسم بزرگداشت روز خبرنگار را پوشش کامل می دادیم اما امسال به نشانه اعتراض به روند برگزاری مراسم و رفتار مسئولان مربوط، خبراین مراسم خشک و بی روح را-که حتی اجازه ندادند گروه موسیقی برادران محمدی که ساعت ها بیرون سالن منتظر مانده بودند،ده دقیقه اجرا داشته باشند- پوشش نمی دهیم. 


  • حسين ددوستتپاسخ به این دیدگاه 0 0
    يکشنبه 27 مرداد 1392-0:0

    فلاحي مچگير مچکريم

    • يکشنبه 27 مرداد 1392-0:0

      رسانه !

      اگه من "مطلع" مازندنومه هستم تو هم جزء همون نیوزها هستی، الکی گناه کسی رو نشور اخوی، همه می دونن چقد رانت می خورین که اونقدی شدین

      • شنبه 26 مرداد 1392-0:0

        من با این کامنت رسانه موافق نیستم.در استان سایتهای فعال و خوب و پرمحتوایی داریم که حقشان بود بالای سن بروند.مثل همین مازندنومه یا بلاغ یا هراز نیوز یا نوشهر نیوز یا چهاردانگه نیوز و...که بسی فعال تر از این سایتها بودند.احتمالا این نویسنده از همکاران همان سایتها است که این چنین براشفته شده و به شما تهمت میزند.مهم نیست .خوانندگان می توانند سره را از ناسره و خوب را از بد تشخیص بدهند،چه بالای سن رفته باشند یا نرفته باشند.

        • شنبه 26 مرداد 1392-0:0

          حالا که شما خودتون را جای خدا نشاندید و از علم غیب مطلع اید و حق و ناحق می کنید و منو منصوب به اون سه تا سایت مورد غضبتون می دانید پس شما نیز جناب مطلع!!! مازند نومه هستی که این چنین یه طرفه به قاضی می ری و مثل عقده ای ها جواب دادی. آقای صادقی رو شخصیت شما حساب دیگه ای می کردم ولی مثل اینکه رنگ رخساره همیشه از سر درون حکایت نخواهد کرد. شما خودت چون افکارت سیاسیه همه چیز را از اون منظر می بینی. تنها اسم اصلاح طلب را یدک کشیدن کافی نیست بلکه تدبیر و از همه مهمتر اعتدال هم شرط لازمه. پس هر آنچه که به ذهنتان آمد و تصور می کنید را به دیگران نسبت ندهید. خیلی سطحت پایینه که این چنین کودکانه و تنگ نظرانه برخورد می کنی. حالا شما فکر کنین داشتیم شما رو رنگ می گردیم! مشکلیه! هرچند برای کسی مثل شما که همه چیز را سیاسی می بینه مهم نباشه ولی با این فضاوت عجولانه ات یکی از خوانندگان و دوستداران سایتت را از دست دادی. حالا این نظر را بزار

          • شنبه 26 مرداد 1392-0:0

            جناب رسانه !!!!( که البته می دونم یکی از همون سایت هایی هستی که به ناحق تجلیل شدی) کی گفته مازندنومه فقط خبر روحانی رو کار کرد؟ هر نامزدی که به مازندران اومد مازندنومه خبرشو کار کرد. چه رسانه ای هستی که نمی دونی کدوم سایت چه خبری رو کار کرد. حق سایت بلاغ هم خیلی بیشتر از اون 3تا سایتی بود که سیاسی تجلیل شدن. کیو رنگ می کنین؟

            • شنبه 26 مرداد 1392-0:0

              آقای صادقی برای شما و خانم فلاحی متاسفم. اکثر نظرات هدایت شده است. شما به جای اینکه منتقد مستقیم عملکرد ارشاد در برپایی ضعیف و نحوه گزینش آنها باشید، به تخریب هم صنف های خودتان پرداختید و شدید تف سر بالا. اگه شما صرفا در انتخابات برنامه های آقای روحانی را پوشش دادید اگر با نگاهی منصفانه بنگرید، می بینید که سایت های مورد نظر شما علاوه بر خبر های آقای روحانی به سایر کاندیداها نیز پرداختند. به غیر از آقای روحانی نامزدهای دیگری نیز بودند که تایید صلاحیت شده بودند و می بایست به آنها پرداخت. انتخابات فقط اقای روحانی که نبود! البته من به شما و خانم فلاحی حق می دهم درباره سایتی که فعالیت چشمگیری ندارد و اسمش مطرح نیست گله مند باشد. این ایراد به ارشاد است نه به سایتی که انتخاب شده است. به عنوان مثال اگر سایت شما را انتخاب می کردند و همین گله گذاری ها برای شما بود چه می گفتید؟ یقینا می گفتید ما که خودمونو انتخاب نکردیم، انتخاب شدیم. و اینکه میگید سارقان خبر: شما سایت های مطرح کشوری را هم ببینید وضع به همین منوال است. خود شما مگه همش تولیدی کار می کنید؟ به نظرم خانم فلاحی از ناراحتی از جاده انصاف خارج شده و به خاکی زده. اگه از عصبانیتتون کاسته شده نظرم را درج کنید!

              • شنبه 26 مرداد 1392-0:0

                درود بر خانم فلاحی. حرف حساب جوابی ندارد.

                • شنبه 26 مرداد 1392-0:0

                  سلام گرچه فلاحی عذرخواهی کردی ولی باورکن درحق درخشنده کم لطفی شدکاش تفکیک میردی دوست گرامی

                  آبی که ریخته شد شنیدی؟///////////

                  • شنبه 26 مرداد 1392-0:0

                    خانم فلاحی عزیز! در این ...دریای چیز ها حق و ناحق شده! شما دارید از قطره سخن می گویید عزیز من!!!

                    • جمعه 25 مرداد 1392-0:0

                      بنده خودم مدیر مسئول یک سایت خبری در مازندران هستم البته این نکته را عرض کنم شاید عرف نباشد یک مدیر مسئول در یک سایت دیگر نظر بدهد ولی چه کنم من هم حق نظر دارم و کسی حرف ما گوش نمی دهد

                      من نمی دانم ملاک انتخاب سایت های برتر چه بود؟

                      اگر میزان پشتیبانی اخبار انتخاباتی بود سایت خبری بنده فقط در روز برگزاری انتخابات با حضور خبرنگار و عکاس تمامی اخبار و تصاویر را ارسال می نمودند دیگر به قبل و بعد از انتخابات صحبت نمی کنم

                      به هر حال متاسفانه سایت های انتخابی گرایش های سیاسی و انتخاباتی داشتند و اگر خبری هم می زدند برای پشتیبانی اخبار کاندیدای انتخاباتی خودشان بود

                      امیدوارم این مسائل درست شود

                      • زهرا اسلامیپاسخ به این دیدگاه 3 2
                        پنجشنبه 24 مرداد 1392-0:0

                        خانم فلاحی عزیز

                        روزهایی را به یاد بیاور که تو توسط مردم و وجدان آگاهت تقدیر می شوی. لذتی که هیچ گاه نصیب کسانی که از آنها یاد کردی نمی شود.خوب می دانی که چه می گویم.موفق باشی

                        • پنجشنبه 24 مرداد 1392-0:0

                          فلاحی مچکریم....

                          • الف - مازندرانیپاسخ به این دیدگاه 2 0
                            پنجشنبه 24 مرداد 1392-0:0

                            سلام علیکم

                            سرکار خانم کلثوم فلاحی

                            برای رفع برخی سوء تفاهمات پیش آمده برای برخی از چهره های حوزه ی خبر در استان (که به معنای واقعی کلمه از سرمایه های استان و حتی شمال کشوردر حوزه هستند) از شما خواهش میکنم در نوشته ای جداگانه لطفا " شفاف سازی " کنید

                            (منظورتان از سارقان خبر)

                            و من الحق توفیق

                            • خبرنگار ساریپاسخ به این دیدگاه 0 0
                              پنجشنبه 24 مرداد 1392-0:0

                              خبرنگار باید ارزشی هم باشه نه قلم خوب داشته باشه و حسود هم باشه در گوشی همکارشو مسخره کنه حتی چشم دیدن با اخلاق تر از خودشو نداشته باشه .بعضی از خبرنگارای محترمه تو ساری رو میشناسم که وقتی اداره ی نشست میرن تند تند اسم چند تا سایت و روزنامه و هفته نامه رو می نویسن که کسی دیگه ننویسه . دنیای خبرنگاری اونقدا که ماها مظلوم جلوه میدیم نیس عزیزا ! توسط بعضی ها همراه با دروغ و زیرآبی رفتن ها و کلک و پاچه خواری همراهه. من تمام اینا رو با تمام وجودم حس کردم ولی با همشون با روی باز برخورد میکنم ، یاد دارم همکاری رو که خبر رپرتاژی اداره ای رو بهم داد و گفت خودم تنظیم کردم و به تو میدم تا بدونی چه همکار خوبی ام .دریغ از اینکه نمی دونست که من در جریان بودم خبر تنظیمی خود اون اد اره هست. آره باید یاد بگیریم از خبرنگارای با اخلاق هم بایستی در روز خبرنگار تجلیل کرد چرا که نوع با اخلاقش سره رو ناسره نخواهد کرد و بانگ اعتراضش به خاطر منافع شخصی بالا نمی رود بلکه منافع جمع و عموم برایش ارجح است .بله این است مفهوم روز خبرنگار که در آن روز صارمی ها را سنبل آن می دانیم.....

                              • پنجشنبه 24 مرداد 1392-0:0

                                کسانی که دیروز از شما به عنوان سایت برتر در انتخابات تجلیل شد وجدان بیاید و اعلام کنید چند تا خبر در ایام انتخابات تولید شما و خبرنگارتان بود.

                                شما اصلا خبرنگار دارید؟

                                شما منتظر هستید چهارتا رسانه فعال تو استان خبری را درج کنند و بلادرنگ بدون کمی و کاستی و حتی با غلط املایی و چاپی درج کنید

                                آقایان فلان فلانی فلانی یک کم یک جو معرفت داشته باشید انصاف خوب چیزی

                                جناب مسئول ارشاد و کسانی که این افراد را برای رسانه برتر در انتخابات معرفی کردید جرات داشته باشید و اعلام کنید که اشتباه کردید

                                شما که در منبر و مسجد همه را از حق و ناحق شدن می ترسانید کمی هم به فکر خودتان باشد....................................

                                • پنجشنبه 24 مرداد 1392-0:0

                                  دوست عزیزم،توی این سال ها مگه چیزی غیر از این دیدی؟!!

                                  مگه نمیدونی در این روز خبرنگار واژه جدیدی پیدا میکنه تو میشی خبربیار و بقیه استاد خبر.

                                  من که میدونم به خاطر تجلیل، تقدیرو کسب امتیاز این کارو نکردی. حداقل من شاهد بودم تو و تعداد معدودی ازهمکارا تا نیمه شب برنامه هارو پوشش می دادید و تا سپیده صبح مشغول تایپ خبر بودی...

                                  بزار اینها به این تقدیر دلشان خوش باشد

                                  باید خوشحال باشی که این سایت خبری را با بقیه سایت های خبری در یک کفه قرارندادند..

                                  • یکی که امروز بودپاسخ به این دیدگاه 3 0
                                    پنجشنبه 24 مرداد 1392-0:0

                                    برنامه ضعیف،فقط سخنرانی،موسیقی محلی را حذف کردند،از ناخبرنگارها تجلیل کردند،شما غمتان نباشد...همین که تعطیل تان نکردند خوشحال باشید با این طرز تفکر پوسیده ارشادی ها بخصوص رییس...آن!اینها حاضرن از یک سایت و رسانه استان دیگر قدردانی کنند اما شما رو بحساب نیاورند چون مثل اینها فکر نمیکنید.خبر دزدها فعلا رو هستند و دوران انهاست.اما با امدن وزیر جدید اوضاع سامان می یابد.شما تنها رسانه جدی حامی دکتر روحانی در استان بودید،طبیعی است از شما بدشان بیاید.تلاش کنید تا ارشاد بدست اهلش بیفتد

                                    • پنجشنبه 24 مرداد 1392-0:0

                                      میزبانی دانشگاه آزاد ساری خیلی شایسته و جالب بود اما برنامه ها خیلی اداری و دولتی . چرا گزارش دولت دهم در زمان دولت یازدهم ارائه شد!. مدیر کل ارشاد با گزارش عملکرد دنبال چی بود.واقعا جای تاسف بود که سایت حامی دکتر روحانی - مازند نومه - که با اخبار تولیدی و دست اول نقش خوبی در جریان سازی انتخابات داشت به عنوان رسانه فعال انتخاباتی معرفی نشد و برخی سایت ها که به کپی پیست مشهورند انتخاب شدند !.

                                      • پنجشنبه 24 مرداد 1392-0:0

                                        چون مازندنومه به طیف اصلاح طلب تعلق داره و از روحانی حمایت کرد و آقایان از رضایی و جلیلی و قالیباف حمایت کردند و شکست خوردند اینجا از شما انتقام گرفتند.ما می دانیم جریان پشت صحنه ارشاد استان را چه کسی هدایت میکند.شما ناراحت نشوید.در قلب ما جای دارید.سایت شما توانست تنها رساه موثر استان در انتخابات اخیر باشد که برای روحانی جریان درست کرد و جلوی تندرویهای طرفداران جلیلی وقالیباف را بگیرد.بزودی ارشاد استان خانه تکانی میشود

                                        • الف - مازندرانیپاسخ به این دیدگاه 2 0
                                          پنجشنبه 24 مرداد 1392-0:0

                                          سلام علیکم

                                          گوشِ خَر بفروشُ دیگر گوش خر ، کین سخن را درنیابد گوشِ خَر

                                          کو گوش شنوا؟!

                                          کو گوش شنوا؟!

                                          کو گوش شنوا؟!

                                          کو گوش شنوا؟!

                                          کو گوش شنوا؟!

                                          کو گوش شنوا؟!

                                          کو گوش شنوا؟!

                                          کو...

                                          • خبرنگار خانه مطبوعاتپاسخ به این دیدگاه 2 0
                                            چهارشنبه 23 مرداد 1392-0:0

                                            سین برنامه روز خبر نگار چیز دیگر بود متاسفانه مسئولان ارشاد یک شبنه برنامه جدید ریختن طبق معمول سهم خواهی برای دوستان خود و ....

                                            • چهارشنبه 23 مرداد 1392-0:0

                                              واقعا جای تاسف داره که چنین مسعولین بی لیاقتی داریم

                                              خانم فلاحی شما برای ما خیلی عزیزن . جایگاهتون بالاتر از ایناست

                                              • چهارشنبه 23 مرداد 1392-0:0

                                                سینا، خانم سهیلا مراتی و مریم صفریان دوتاشون بودند

                                                • چهارشنبه 23 مرداد 1392-0:0

                                                  از نوشته های سراسر صداقت سر کار خانم فلاحی حمایت می کنیم.. آفرین ....پنج شنبه گزارش " به نام خبرنگاران به کام دولتی" در گزارش ویژه روزنامه حرف مازندران به چاپ می رسد....

                                                  • چهارشنبه 23 مرداد 1392-0:0

                                                    آفرین .خانم فلاحی .حرف دلمون زدی .....

                                                    • چهارشنبه 23 مرداد 1392-0:0

                                                      شنیدم تعدادی از اغضا ی خانه مطبوغات در اغتراض به این نا هماهنگی ارشاد جلسه را ترک کردند واقعا خنده دار بود دیگر عمر سیاسی شان تمام شد واقعا جناهی برخورد کردن حلال شان نمی کنیم

                                                      • چهارشنبه 23 مرداد 1392-0:0

                                                        من توی مراسم نبودم . به چه کسانی به اسم خبرنگار جایزه دادن ؟

                                                        • چهارشنبه 23 مرداد 1392-0:0

                                                          مسابقه قرآن سراسری کشورکه مازندران میزبان بود گوشیشو گرفتن. جالبه غم گوشی داشت نه غم خبر که نتونست بره تو ....مام جامونده بودیم

                                                          ....حالمون بدبود... گفتیم غصه نخور...کارما همینه دیگه ....گفت: غم گوشیمه وگرنه من که نمیخواستم بیام ازخبرگزاریها میگرفتیم

                                                          عجب؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

                                                          • چهارشنبه 23 مرداد 1392-0:0

                                                            فلاحی جان آفرین

                                                            حمایتت میکنیم


                                                            ©2013 APG.ir