تعداد بازدید: 5064

توصیه به دیگران 1

جمعه 2 خرداد 1393-19:53

گفت و گو بامدیرکل سابق و مشاور جدید وزیرجهاد

لابی برای جذب اعتبار/ عظیمی: می توانیم به استاندار کمک کنیم

رضا عظیمی: رویکرد برخی افراد و رسانه ها باج گیری است/اگر مدیری محکم بایستد و نقطه ضعفی نداشته باشد هیچ کس هیچ کاری نمی تواند انجام دهد/ کار کردن در مازندران به واسطه وجود حاشیه های مدیریتی، بسیار دشوار است/ 700 میلیارد تومان اعتبار دست من است و هر استان شمالی که آمادگی بیشتری داشته باشد و همکاری بیشتر انجام دهد، اعتبار بیشتری را هم جذب خواهد کرد/ گیلانی ها و گلستانی ها به سراغ ما آمدند، مازندرانی ها نه!


 

مازندنومه؛ سرویس اقتصادی، محمداسماعیل بخشی سورکی: با معارفه دلاور حیدرپور به عنوان مدیرکل جهاد کشاورزی استان مازندران، رضا عظیمی مدیرکل سابق به عنوان مشاور وزیر و مجری طرح تجهیز و نوسازی اراضی شالیزاری استان های شمالی در سازمان جهاد کشاوزری کشور منصوب شد.

امروز فرصتی دست داد تا با عظیمی در سمت تازه اش گفت و گویی داشته باشیم. او در مصاحیه خود با مازندنومه به برخی سوالات و ابهامات دوره ریاست خود بر سازمان جهاد کشاورزی استان نیز پاسخ داد.

*مازندنومه: آقای عظیمی دقیقا" شما الان چه سمتی در سازمان جهاد کشاورزی کشور دارید؟

عظیمی: بنده به عنوان مشاور وزیر و مجری طرح تجهیز و نوسازی اراضی شالیزاری استان های شمالی منصوب شده ام و در حال حاضر مشغول پیگیری استقرار دفاتر خود در این سه استان و رایزنی با مسئولان استان های گلستان، مازندران و گیلان هستیم.

*مازندنومه: در دوران مدیریت شما بر سازمان جهاد کشاورزی استان شاهد هجمه برخی رسانه ها و بعضا مطالبات خارج از قاعده و منفعت طلبی بعضی جریان های شناخته شده رسانه ای و افراد غیر مسئول بودیم. این موضوع را تایید می کنید؟

عظیمی:خیلی از رسانه هایی که با هزینه دولت اداره می شوند، متاسفانه رعایت امانت را نمی کردند، برای همین است که اکنون مخاطب چندانی ندارند. بعضی از این رسانه ها به دنبال منافع شخصی خودشان و یا هوچی گری و جو سازی و این مسائل اند. البته بنده در مقابل این افراد بسیار محکم ایستادم، به خصوص در دوره سرپرستی سه ماهه که فشار این سایت ها و افراد زیاد بود. به دلایل مختلف من اخبار سایت ها و رسانه ها را پیگیری نمی کردم، چون مشخص بود که رویکرد برخی افراد باج گیری است.

*مازندنومه:البته ما روی این موضوعی که مطرح کردید، حرف داریم و در موارد متعدد به آن اشاره کردیم. موضوعی است که متاسفانه در مازندران وجود دارد. شما در برابر این افراد چه واکنشی نشان می دادید؟

عظیمی: دوران سرپرستی و مدیریتی ادبیات خاصی را اقتضا می کند که در این دوران لازم است انسان دست به عصا راه برود. برای مثال در همین دوران سرپرستی بنده، کاری اداری بود که بنده موافق انجام آن نبودم و محکم ایستادم، دقیقا یادم هست که دو ماه از زمان سرپرستی بنده گذشته بود که از طرف یکی از همین سایت ها، با واسطه به بنده زنگ زدند که بالاخره فلانی می خواهد حکمش را بگیرد یا نه؟ بنده به این آقایان گفتم من اگر بخواهم حکمم را نگیرم باید چه کسی را ببینم؟! من این درخواست شما را انجام نمی دهم.

البته به این نکته هم اشاره کنم که در بعضی موارد تقصیر خود مدیران هم هست. اگر مدیری محکم بایستد و نقطه ضعفی نداشته باشد هیچ کس هیچ کاری نمی تواند انجام دهد. شما ببینید سایت های بسیاری در عرصه جهانی علیه ایران کار می کنند، با تمام تجهیزات و توان شان، اما چون راهی که نظام انتخاب کرده و در پیش گرفته، راه درستی است، این همه توطئه به جایی نمی رسد. بنده هم همین اعتقاد را دارم که اگر مسئولی در نظام اسلامی در راه درست و محکم گام بردارد، هیچ مشکلی پیش نخواهد آمد.

*متاسفانه تخصص سایت ها و مطبوعات ما محدود به این مطلب است که مثلا مصاحبه ای از کسی می گیرند بعد این موضوع را آن طوری که خودشان دوست دارند پردازش می کنند؛ مثلا تیتر درشت یک روزنامه یا رسانه ای فقط معطوف به این شده که مخاطب بیشتری جذب کند، در صورتی که وقتی شما مطلب را می خوانید می بینید که گاه هیچ ارتباطی به تیتر ندارد. البته شاید تیتر سازی نوعی تخصص برای جذب مخاطب باشد، اما باید این تخصص هم در جهت مثبت به کار گیری شود.

*مازندنومه: هفته قبل شما مصاحبه ای با یکی از خبرگزاری ها داشتید و آن جا بیان کردید اعتباری که استاندار مازندران مطرح می کنند، مربوط به تجهیز و نوسازی اراضی شالیزاری سه استان شمالی است و اینگ ونه نیست که فقط مختص به مازندران باشد. لطفا در این خصوص توضیح دهید؟

عظیمی: بنده نزدیک به سه سال در مازندران مسئولیت داشتم و حتی زمانی که استاندار جدید معارفه شدند، ایشان از بنده حمایت می کردند، به طوری که همه جا نقل بود که حامی مستقیم عظیمی، دکتر فلاح است؛ اما خب باید توجه داشت که کار کردن در مازندران به واسطه وجود حاشیه های مدیریتی، بسیار دشوار است. به هر حال موجی ایجاد شد و در مجموع مصلحت بر این شد که اتفاق دیگری رقم بخورد و ما نتوانستیم با دکتر فلاح همکاری داشته باشیم، اما خوشبختانه اکنون بنده در موضعی قرار گرفتم که هدایت و طرح ریزی این پروژه جزو یکی از دو پروژه ملی وزارتخانه است. پروژه ای که در غرب کشور با اعتباری بالغ بر 1000 میلیارد تومان رقم خورده و پروژه بعدی هم مربوط به سه استان شمالی با اعتباری بالغ بر 700 میلیارد تومان است.

*مازندنومه:علت اینکه اعتبار غرب کشور بیشتر شده چیست؟

عظیمی: در غرب هم تعداد استان ها بیشتر بود و هم چند پروژه با هم در حال انجام است، یعنی مطالعات جامع غرب کشور و همچنین شبکه های آبیاری – زهکشی. البته زمان اجرای این طرح ها طولانی تر است، یعنی در مجموع اگر سالانه بخواهیم در نظر بگیریم اعتبار ما بسیار بیشتر است.

*مازندنومه: این طور که مشخص است نگاه ویژه وزارت جهاد کشاورزی معطوف به این پروژه هاست.

عظیمی: بله همین طور است . یعنی وزارتخانه بعد از چهار سال قرار است چند بیلان شاخص به مجلس ارائه کند که یکی از اینها تجهیز و نوسازی اراضی شالیزاری شمال کشور است، به این دلیل که برنج بعد از گندم غذای اصلی مردم است؛ ضمن اینکه شاخص آب به شدت در کشور رو به کاهش است، یعنی ما قبلا می گفتیم 250 میلی متر متوسط بازندگی در کشور است اما اکنون 200 میلیمتر شاخص متوسط بارندگی است که به نظر من این آمار کمی محتاطانه است. علی ای حال برنج در 16 استان کشور در حال تولید است که عمده این کشت که 80 درصد تولید کشور است در دو استان گیلان و مازندران تولید می شود.

وزارتخانه در اولین گام به این جمع بندی رسید که کشت برنج برای استان های خشک به صرفه نیست، چرا که بالای 20 هزار مترمکعب آب برای هر هکتار کشت برنج مصرف می شود، در صورتی که در مازندران در بدترین حالت 12 هزار مترمعکب آب مصرف می شود. خب وزارتخانه با توجه به این شاخص از کشت برنج در استان های دیگر حمایت نمی کند، یعنی برنج و حمایت از شالیکاری فقط در شمال کشور تعریف شده است، به بقیه استان ها گفته است بکارید اما دولت هیچ گونه حمایتی نخواهد داشت. به همین علت وزارت در طول یک پروسه زمانی سه ساله حدود 700 میلیارد تومان به اراضی شالیکاری شمال کشور اختصاص داده است که در واقع به لحاظ اجرایی تمام این کارها در عرض یکسال انجام خواهد شد، چرا که در سال ما فقط چهار ماه فرصت کار خواهیم داشت.

*مازندنومه: با این تفسیر، تحولی که جناب دکتر ربیع فلاح در زمینه کشاورزی و زهکشی وعده داده بود، محقق خواهد شد یا باز هم باید شاهد مسایل دیگری در استان باشیم؟

عظیمی: البته موضوع زهکشی بحث جدایی است که تاکنون هیچ اعتباری برای این امر از سوی دولت اختصاص داده نشده، البته شاید به دلیل نزدیک بودن و تشابه اعتبار مورد نیاز برای زهکشی که در مطالعات اولیه 690 میلیارد تومان برآورد شده است، جناب استاندار این موضوع را مطرح کردند، اما این اعتبار 700 میلیارد تومانی برای تجهیز و نوسازی اراضی شالیکاری شمال کشور است که البته به نظرم استاندار و مسئولان استان باید در زمینه زهکشی هم با توجه به طرح های مطالعاتی که انجام شده، محکم بایستند و اعتبار جداگانه ای دولت برای امر زهکشی اختصاص دهد.

مازندران در امر زهکشی شالیزاری در کشور تکتاز است چرا که هنوز استان های شمالی در حال گرفتن مصوبه این طرح هستند، اما در مازندران 155 هزار هکتار مطالعات جامع انجام شده است و دو ملیارد تومان هم در شدیدترین وضعیت بی پولی دولت برای این امر هزینه شده است که یک میلیارد تومان از هزینه های استانی و یک میلیارد تومان هم از اعتبارات ملی این کار را انجام دادیم، چرا که ضرورت مهم بخش کشاورزی پرداخت به این موضوع بود.

از 18 سال پیش تمام مدیران استان درگیر این موضوع بودند و زمانی که بنده مسئولیت را پذیرفتم این مطالعات انجام شد و اکنون اگر اعتبار تخصیص داده شود می توان در امر زهکشی هم انقلاب جدید ایجاد کرد.

البته پایلوت اجرایی این طرح در مشکل دارترین نقطه استان یعنی یک بخش فرح آباد و بخش دیگر اراضی شهرستان سیمرغ بود که ما در سال 92 زهکش های اصلی بیش از8 هزار هکتار از این اراضی را در شهرستان سیمرغ استارت زدیم و انجام شد. برای ادامه این امر هم لازم است هم از طریق وزارت خانه و هم استان ردیف های اعتباری لحاظ و پیگیری شود.

در واقع می توان در این مورد به خصوص اعتبار ویژه برای استان دریافت کرد، چرا که که طرح ها آماده است و فقط بحث اجرای این طرح های زهکشی مطرح است که با تامین اعتبار انجام خواهد شد. البته در این راه ما هم می توانیم کمک استاندار باشیم و لابی گری هایی در سازمان برای جذب اعتبار انجام دهیم. اما در مورد موضوع مورد بحث عرض شود که کل تجهیز و نوسازی اراضی شالیزاری که در 20 سال گذشته انجام دادیم چیزی در حدود 115تا 118 هزار هکتار است، اما الان در یک پروسه سه ساله دولت قرار است که 105 هزار هکتار از این راضی را تجهیز و نوسازی کند که همانطوری که اشاره شد تحولی در امر کشاورزی با انجام این کار صورت می پذیرد.

*مازندنومه: بفرمایید ارقام این بودجه برای سه استان مشخص شده است یا خیر؟

عظیمی: نرم اولیه ای که پیش بینی شده بود این بود که 55 هزار هکتار استان گیلان، 45 هزار هکتار مازندران و 5 هزار هکتار هم مختص استان گلستان بود، که البته این نرم پیش نهادی اولیه بود.

*مازندنومه: مبنای این تخصیص چیست؟ یعنی اراضی شالیزاری مازندران کمتر از گیلان است؟

عظیمی : این موضوع برای ما هم جای سوال بود که بنده در گام اول این موضوع را مطرح نکردم، اما سعی کردم این نرم به هم بخورد، چرا که طبق قانون باید شورای اقتصاد مصوب کند. در مصوبه شورای اقتصاد هم این تفکیک نیامده که ما پیشنهاد دادیم و وزیر هم موافقت کرد و مبنا بر این شد که هر استانی که تلاش بیشتری در این زمینه انجام داد قاعدتا اعتبار بیشتری هم بتواند جذب کند و شورای اقتصاد هم همین موضوع را تصویب کرد که شما 700 میلیارد تومان اعتبار دارید که در طی سه سال باید این مبلغ هزینه شود و مکانش را استان های شمالی کشور مشخص کردند. این به این معنی است که دست ما به عنوان مجری طرح برای اختصاص اعتبار باز است و هر استانی که آمادگی بیشتری داشته باشد و همکاری بیشتر انجام دهد، طبیعتا اعتبار بیشتری را هم جذب خواهد کرد.

*مازندنومه: با توجه به اینکه به نظر می رسد اجرای پروژه دارای محدودیت زمانی است، بفرمایید محل این اعتبار از چه منابع است و به چه شکل قرار است که انجام پذیرد؟

عظیمی: فاینانس یک ظرفت مالی بین المللی است که ما می توانیم از این فرصت بر ای جذب تسهیلات کشورهای دیگر استفاده کنیم. در واقع فرایند جذب تسهیلات خارجی را  فاینانس می گویند که در مورد این پروژه محل منابع اعتبارات فاینانس هست که در واقع دولت تضمین بازپرداخت این هزینه ها را انجام می دهد. به نوعی می شود گفت برای بهره بردار، پول بلاعوض محسوب می شود، چرا که طرف تضمین دهنده، دولت است. محل دریافت این اعتبارات هم فاینانس کشور چین است. البته آن کشور شرایط و ضوابط خاصی برای خودش دارد، مثلا می گوید باید پیمانکار را ما تعیین کنیم؛ به همین دلیل در این پروژه خاص پیمانکار خود شرکت چینی به اسم(ساینو هیدرو) است که با مشارکت شرکت مهندسی آب و خاک کشور این پروژه را انجام خواهد داد. در واقع هم مطالعات و هم اجرای طرح بر عهده این شرکت است که به لحاظ تخصصی این اجرا در قالب (epc)-طرح و ساخت- انجام خواهد شد.

*مازندنومه: جناب عظیمی به عنوان مجری طرح تجهیز و نوسازی اراضی شالیزاری استان های شمالی، تاکنون در مازندران هم جلسه ای برای همکاری و پیگیری امور داشتید یاخیر؟

عظیمی: خب با توجه به اینکه وزن انجام پروژه ما در استان های گیلان و مازندران است، اما متاسفانه تاکنون در مازندران ما جلسه ای نداشتیم، در حالی که در استان های گیلان و گلستنان ما جلسات اولیه خودمان را برگزار کردیم.

نیازمندی اولیه ما یک دفتر کار با کلیه امکانات، خودرو و مهمانسرا برای اعضای این پروژه است. نگاه من این بود که دفتر مرکزی اجرای این پروژه را به مازندران بیاورم، اما متاسفانه تاکنون اقدام مثبتی انجام نشده، اما این اتفاق در گیلان افتاده و امکانات و تجهیزات در اختیار ما قرار داده شده است.

*مازندنومه: یعنی امکان این امر هست که با در اختیار قرار دادن این امکانات دفتر مرکزی انجام این پروژه مهم در مازندران مستقر شود؟

عظیمی: بله . چون طرح ملی است. خود بنده نمی توانم در مازندران باشم، اما می شود قائم مقام و اعضای پروژه در دفتر کار مرکزی مستقر شوند. دفتر مرکزی حتما باید در تهران باشد، اما برای این سه استان می توان به این دلیل که مازندران در بین دو استان دیگر واقع شده است دفتر مرکزی تعریف کرد و کارها را پیش برد. در واقع به لحاظ آمد و رفت پیمانکاران و مشاوران چینی ما، دفتر صوری کارمان را در تهران مستقر می کنیم اما عملا کارها از اینجا پیگیری می شود. البته بنده چندین مورد با بعضی از مسئولان استان صحبت کرده ام، اما متاسفانه به نتیجه ای نرسیدم.

ما اولین جلسه را در گیلان تشکیل دادیم، دومین جلسه در گلستان تشکیل شد، اما متاسفانه در مازندران هنوز جلسه ای در این خصوص تشکیل نشده است. خب این طبیعی است که هر کجا بستر آماده تر باشد و پیگیری ریاست سازمان جهاد هم بیشتر باشد، اعتبارات بیشتری هم جذب خواهد شد.

 شما بدانید که استان گیلان در حال حاضر در حدود 15 هزار هکتار طرح مطالعاتی آماده دارد که همین الان اگر بحث اعتباری حل شود طرح برای اجرا در اختیار شرکت پیمانکار قرار خواهد گرفت.

البته باز هم بنده عرض می کنم که این طرح یک طرح ملی است و ما به عنوان مجری طرح ملی هستیم و علی رغم اینکه دوست داریم مازندران در این امر پیشتاز باشد، اما نمی توانیم منتظر باشیم که مثلا استان مازندران خود را به گیلان برساند، بلکه ما در فرصت زمانی سه ساله باید از این اعتبارات فاینانس استفاده کنیم و در پایان دوره هم به عنوان بیلان کار وزارت جهاد کشاورزی به مردم و مجلس گزارش دهیم.

 


  • شنبه 3 خرداد 1393-9:23

    ای آقایان مسئولین استان ، والله بخدا همگی شما در پیشگاه خداوند مسئولید تا کی مازندران باید جور بی کفایتی شماها را متحمل باشد . مازندران نخستین تولید کننده برنج کشور چرا نباید سهمی از این اعتبارات میلیاردی داشته باشد.

    • شنبه 3 خرداد 1393-9:19

      امیدوارم بار دیگر استان مازندران در منجلاب پشت پا زدن و کارشکنی قرار نگیرد و استاندار مازندران از این مدیر دلسوز که هم اکنون در عرصه کشوری تاثیر گذار است حمایت همه جانبه داشته باشند.

      • شنبه 3 خرداد 1393-1:11

        به نظر می رسد این مصاحبه پایانی باشد بر تمام شایعاتی که قصد داشت بر اساس برداشت های مغرضانه از مصاحبه مهندس عظیمی با فارس ایشان را با توجه به برداشتن از مسئولیت جهاد استان، متهم به تسویه حساب با مقامات استان کند!
        ما بیشتر نگرانی و دلسوزی برای استفاده از یک فرصت طلایی و تاریخی برای کشاورزی مازندران در ادبیات ایشان دیدیم نه برخورد حذفی و انتقام جویی که البته طرفه آنکه آنهایی که بیشتر امثال عظیمی ها را متهم به روحیه تهاجمی و انتقام جویی می کنند خود به شکل اسفناک تری گرفتار اینگونه رفتارهای سخیف هستند!
        جدا آرزومندیم یکبار هم که شده برخلاف همیشه تاریخ تاریک گذشته مان بجای حسادت و گرفتار پای مدیری که از مرزهای استانی گذشته و به جایگاه ملی رسیده ، دست او را بفشاریم و از همه ظرفیتهای اجرایی برای موفقیتش استفاده کنیم. به امید آن روز


        ©2013 APG.ir