تعداد بازدید: 3165

توصیه به دیگران 2

دوشنبه 26 خرداد 1393-20:19

رضا صالحی امیری در دانشگاه مازندران:

عده‌ای حرف‌های مفت و رمانتیک می‌زنند!

رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی در همایش گفتمان اعتدال در دانشگاه مازندران بیان کرد: دولت به دنبال حاشیه‌ها نیست و وفاق و همرنگی را به عنوان سیاست خود اعلام کرده است. راهی که به مردم وعده دادیم را ادامه می‌دهیم و به حاشیه نمی‌رویم.


مازندنومه، سرویس سیاسی، کلثوم فلاحی: دانشگاه مازندران امروز میزبان نخستین همایش استانی گفتمان اعتدال از سلسله همایش‌های ملی اعتدال بود. سیدرضا صالحی‌امیری به عنوان سخنران اصلی این مراسم سخنرانی کرد.

فخرالدین اصغری آقمشهدی رئیس دانشگاه مازندران در ابتدای این همایش در سخنانی گفت: دانشگاه از نهادهایی است که گفتمان اعتدال از آن بهره‌مند شده است. ارتقای کیفیت جذب اعضای هیئت علمی و نوع جذب در دانشگاه‌ها از برکات دولت اعتدال است.

وی با اشاره به باز شدن فضای نقد در دولت یازدهم، ادامه داد: در دولت گذشته کمتر از این مسائل برخوردار بودیم.

در ادامه سیدرضا صالحی امیری -رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی-به تفضیل درباره گفتمان اعتدال سخنرانی کرد. چکیده سخنرانی صالحی امیری در پی می آید:

«برای تبیین گفتمان اعتدال، بهترین فضا، فضای دانشگاهی است. وزارت علوم، مجموعه مباحث گفتمان اعتدال استان‌ها را بر عهده گرفته است و خروجی نگاه‌های استانی در نگاه ملی ثبت می‌شود. برآوردم ما این است که پایان شهریور یا مهرماه بتوانیم همایش ملی گفتمان اعتدال را در تهران برگزار کنیم و 5تا 10 جلد از مجموعه مقالات علمی را با حضور 30 انجمن، نهاد پژوهشی و دانشگاهی ، به جامعه علمی عرضه کنیم.

عمده نقدی که به دولت‌ گذشته در حوزه گفتمان، نداشتن گفتمان است. هیچ درک روشنی از گفتمان در دولت گذشته وجود نداشت و نمی‌دانیم آقایان به دنبال چه چیزی بودند و بعید می دانیم که خودشان هم بدانند؛ مجموعه‌ای از شعارها، فریادها، جیغ‌ها، دست‌تکان دادن‌ها، تحقیر، تخریب، هاله نور و رمالی و در نهایت هم چیزی نصیب ملت نشد.

می‌خواهم به این سوال پاسخ دهم که چرا در هر دوره از انتخابات با مجموعه‌ای از چالش‌ها مواجه هستیم. نازل‌ترین سطح این چالش، تخریب و توهین و بالاترین سطح آن هم خشونت و درگیری است.

لازم است خارج از بحث‌های احساسی به منطقی در نظام مشارکت سیاسی برسیم که فعلا فاقد این منطق هستیم.

دوست داریم مشارکت حداکثری در انتخابات داشته باشیم اما میل نداریم نامزد مورد نظر مردم انتخاب شود. این تعارض باید برطرف شود.

تفکر جریان‌ سالاری که احساس قیومیت می‌کند تا برای مردم تصمیم بگیرد و این جریان، خود را به عنوان طبقه خاص می‌داند و امتیاز ویژه برای خود قائل است و دیگران از نگاه این گروه، غیر خودی تلقی می‌شوند.



این تفکر معتقد است رای، تزیینی برای نمایش دموکراسی در جهان است.

از عوامل چالش اصلی مناقشات در انتخابات، وجود این تفکر در جامعه است که دارای تفکرات ایدئولوژیک و رویکردهای قدسی و در بعضی از حوزه‌ها هم دارای کانون قدرت است.

جامعه ایران غیرقابل پیش‌بینی است و عده‌ای تلاش دارند قبل از اعلام نتیجه انتخابات، انتخابات را به نفع خود مصادره کنند در حالی که منطق گردش قدرت در عرصه سیاسی، رقابت است و نتیجه انتخابات در نهایت مشخص می‌شود.

هیچ‌کس نمی‌تواند جامعه ایران را پیش‌بینی کند و از معدود جوامعی است که سکوت و خشم معنادار دارد. غیر قابل پیش‌بینی بودن ملت ایران، انتخابات‌های ما را با شوک مواجه می‌کند.

عده‌ای در انتخابات 92 به ما می‌گفتند از شما بعید است دنبال انتخابات باشید، نتیجه مشخص است. عده‌ای سوت پیروزی را از قبل زده بودند. رقابت صوری به جای رقابت جدی، چالشی است که عده‌ای به آن پرداختند.

کلید واژه‌های رهبری در انتخابات گذشته، تعیین کننده گفتمان اعتدال است.

فقدان پدیده حزبی، پدیده شناخت و رای را با اختلال مواجه می‌کند.

در کشور با مشارکت اعتراضی مواجه هستیم. عده‌ای به این دلیل که به گذشته برنگردیم به سراغ روحانی آمدند، همانطور که در سال 76 به خاتمی رای دادند.

تلاش برای سوار شدن بر موج پوپولیسم در مشارکت‌ها از آسیب‌ها محسوب می‌شود. نظام تبلیغاتی در ایران مبتنی بر پوپولیسم و به هم ریختگی احساسات است. از این منظر، توانمندی‌ها مبدا تصمیم نیست.

سال گذشته نظام لویی جرگه به جای نظام حزبی در کشور شکل گرفت. اجماع هاشمی، ناطق، خاتمی، حسن خمینی به عنوان لویی جرگه است که جای نظام سیاسی شکل گرفت و نیازمند پردازش است.

در مقطعی از انتخابات به سمت استراتژی‌های انبساطی حرکت می‌کنیم و بعد از تمام شدن پروسه انتخابات، به سمت سیاست‌های انقباضی می‌رویم. این رفتار پارادوکسیکال، نظام سیاسی را دچار چالش می‌کند.

بعضی‌ها با عنوان چاشنی، به بداخلاقی در انتخابات مشروعیت می‌دهند. شکستن هنجارهای اخلاقی مجاز می‌شود. بگم‌بگم‌ها، افشا خواهم کردها و سایت‌ها و احزاب خلق‌الساعه را حتما به یاد دارید.

انتخابات یک تصویر ظاهر و یک جریان پنهان دارد، جریان پنهان انتخابات دارای ناهنجاری‌های اخلاقی است.

تا امروز نتوانستیم از ظرفیت نخبگان، شورها، روحانیت، جامعه ورزشی و ... برای ارتقای سطح آگاهی جامعه بهره ببریم.

فقدان نهادهای مدنی از چالش‌های جدی مشارکت مدنی در کشور است. یا باید به احزاب برگردیم یا اینکه نهادهای مدنی تقویت شوند.

در هیچ یک از انتخابات‌ها شفافیت مالی وجود ندارد. تا امروز کسی نمی‌داند کدام نامزد چه میزان هزینه واقعی در انتخابات انجام داده است. در انتخابات 92 از هزینه 5 میلیاردی تا 500 میلیارد تومانی گزارش شده است. این مقایر اصول دموکراسی است.

ابهام در سیاست‌گذار، ناظر و مجری انتخابات از بحث‌های مهم است که در یازده انتخابات گذشته و به ویژه در سه انتخابات اخیر با آن مواجه بودیم.

نتیجه این ابهام، در تعریف شفاف سیاست‌گذار، ناظر و مجری انتخابات به مناقشه دائمی در انتخابات دامن می‌زند و بستر رقابت سالم را به شک و تردید تبدیل می‌کند.

نقش نخبگان در فرآیند آگاه‌سازی جامعه برای مشارکت عمومی نیازمند بازتعریف است.

نیازمند بازتعریف ورود نامزدها به عرصه انتخابات هستیم. در تعریف رجال در قانون اساسی هم باید بازتعریف صورت گیرد.

موتور محرکه آموزش عالی در کشور خاموش شده بود.

استفاده از نظام دیجیتال و کامپیوتری و ساز و کاری برای کاهش مداخله دست و افراد در روند انتخابات از دیگر موارد ضروری است.

برگزاری همزمان یا با فاصله محدود انتخابات شورا، مجلس و ریاست‌جمهوری از دیگر ضروریات است. در همه دنیا ابتدا انتخابات شوراها، شورای محل، شهرداری و پارلمان برگزار شده و از دل اینها رئیس‌جمهوری انتخاب می‌شود اما اینجا برعکس است.

از دلایل تعارض پارلمان و دولت همین است که منطقی برای این توالی وجود ندارد.

ضرورت دارد تحقق شعارهای رئیس‌جمهوری منتخب در زمان تبلیغات انتخاباتی، بعد از انتخاب شدن، پیگیری شود.

عده‌ای حرف‌های مفت و رمانتیک می‌زنند. باید از ساز و کار دنیا در انتخاب کابینه بهره ببریم. در کشور ترکیه به کابینه رای می‌دهند نه به تک تک وزرا.

گردش قدرت یک ضرورت است، ثبات و سکون، فساد را با خود به همراه می‌آورد. گردش قدرت جزو میراث امام راحل است و ما میراث‌دار این موضوع هستیم.

دولت به دنبال حاشیه‌ها نیست و وفاق و همرنگی را به عنوان سیاست خود اعلام کرده است. راهی که به مردم وعده دادیم را ادامه می‌دهیم و به حاشیه نمی‌رویم. عده‌ای می‌خواهند دولت به حاشیه برود و از انجام کارهای ملت باز بماند.

 


  • چهارشنبه 28 خرداد 1393-20:23

    با اینکه جلسه اختصاص به اعضای هیات علمی داشت حضور این تعداد عضو هیات عملی در یک برنامه اینچنینی بسیار کم سابقه است

    • چهارشنبه 28 خرداد 1393-15:35

      به به! نصف سالن که خالیه ...!
      ...
      راستی اون چه جمله چاپلوسانه ای بود که توی همایش قبلی واسه هاشمی گفتی؟ اینکه دکترشریعتی گفت : فاطمه فاطمه است! خیلی فرق داره با تملق شما که گفتی : هاشمی ، هاشمی است!...آقای سردبیر مازندنومه! جملات ایشون که پر از توهین به نظام و شخصیت ها بود رو سانسور نکردی ؛ پس اینو هم سانسور نکن. ایشون خودشون میگن انتقاد پذیری زیاد شده!! ))

      • چهارشنبه 28 خرداد 1393-19:44

        موضوع صحبت استاد صالحی امیری بسیار جالب و پر نکته بود. ایشان فقط طرح موضوع کردند و گرنه مباحث ایشان بسیار دقیق است و نیاز به ساعتها جلسه و همایش دارد. ایشان ادم توانمندی است و کتابها نوشته و اهل رمالی و بخت گشایی و هاله نور نیست. دزد و چپاولگر و مختلس هم نیست. مازنیها باید از ایشان حمایت کنند نه از مشایی و بقیه منحرفانی که خوردند و بردند.هرکس از ایشان انتقاد می کند سرش در آخور رمالها و دزدهاست. والسلام

        • چهارشنبه 28 خرداد 1393-23:36

          من با نظر خانم / آقای "در سالن" کاملا موافقم که استاد صالحی امیری انسان بسیار توانمندی! است.
          توانمندی در گردش 360 درجه در دولت عدالت محور احمدی نژاد و اعتدال جناب دکتر روحانی. تو اون دوره یار غار مشایی و تو این دوره با ناطق و .....
          ...
          آقای صالحی امیری! دولت احمدی نژاد برا هر کسی ویرانگر بوده اما خدارو شکر برا شما اومد داشته و استفاده های کلانی از این سوء مدیریت ها عایدتون شده.
          لطفا شما از پاکدستی حرف نزنید. لطفا شما از دولت احمدی نژاد بد نگید چون مدیون هستید به دوستانتان!
          شما شدید پرچم دار اعتدال! دلم برا اعتدال و کسانی که دلخوش به این گفتمان با پرچمداری افراد نون به نرخ روزی چون شما شدند می سوزه و دلم به درد میاد.
          جواب کارشکنی تو در مخالفت با انتخاب مرد! واقعی اصلاحات دکتر کریمی مله برا استانداری مازندران در رأی عدم اعتماد مجلس به خودتون گرفتی! امیدوارم فهمیده باشی از کجا خوردی!
          ...
          البته از شایستگی های دکتر کریمی چیزی کم نشده. شماها لیاقت چنین انسان های توانمند و کاردانی را ندارید. افرادی چون شما، بله قربان گو و مطیع می خواین نه افرادی که حرف واسه گفتن دارن. جناب صادقی! اصراری بر تایید کامنت ندارم و میدونم براتون پیامد داره منتهی خیلی دلم سوخت برای محجور و ابتر ماندن گفتمان اعتدال توسط این افراد متظاهر

      • سه شنبه 27 خرداد 1393-16:48

        هشت سال بى برنامگى در نظام تصميم گيرى و اجرايى كشور، مملكت را به ويرانه اى بدل كرده كه به تعبير دكتر روحانى، دولت در آغاز كار وارد فاز آواربردارى شده و به نظر، اين فاز به اين زوديها به پايان نميرسد، چرا كه هر روز پرونده جديدى از فسادها و تباهى هاى دولت مهرورز! رو مي شود.

        • سه شنبه 27 خرداد 1393-10:43

          درود بر رحانی درود بر خاتمی درود بر اصغری آقمشهدی که با امدنش اعتدال را به دانشگاه برگرداند

          • سه شنبه 27 خرداد 1393-10:4

            سلام
            دو نکته عرض می کنم درباره صحبت های جناب امیری. اول اینکه گفتمان غالب دولت نهم و دهم "گفتمان عدالت " بود و قبول بکنید یا نکنید تا حدودی به این سمت حرکت کرد. از جمله کارهای بزرگی مثل سهمیه بندی بنزین و هدفمندسازی یارانه ها که خود اصلاح طلبان (به عنوان نمونه خانم ابتکار) گفتن که ما شجاعت این کارو نداشتیم ولی احمدی نژاد اینکارو کرد. مقام معظم رهبری هم بارها از تلاش دولت در مسیر عدالت محوری تجلیل کردن. در سال 84 در مراسم تنفیذ فرمودن آقای احمدی نژاد اگر رأی هم نمی آورد شعارهای انقلاب را زنده کرد. و در آخرین دیدار هیأت دولت دهم هم از دولت و عدالت محوری اون تجلیل کردند. پس جناب امیری حق ندارن که دولت قبل رو به نداشتن گفتمان متهم کنن.
            نکته دوم : واقعا این صحبتهای جناب امیری ( مجموعه‌ای از شعارها، فریادها، جیغ‌ها، دست‌تکان دادن‌ها، تحقیر، تخریب، هاله نور و رمالی و در نهایت هم چیزی نصیب ملت نشد.)مایه تأسفه. آیا واقعا هیچ کاری انجام نشد؟ هیچ چیزی نصیب مردم نشد؟ سری به جنوب و غرب کشور زدید؟ چهره این مناطق واقعا از این رو به اون رو شد. این همه پروژه هایی که آقایان استاندار و وزیر و معاون وزیر دولت یازدهم میرن و با افتخار افتتاح میکنن آیا در طول همین یکسال شروع و انجام شد؟ نمونه اش همین افتتاح متعدد در زمینه گازرسانی به تعداد زیادی از روستاهای مازندران. آیا همه اینها در دولت یازدهم شروع و تمام شد؟ اینها کار نیست؟ شما که مدعی دولت راستگویان و درستکاران هستید چرا در جهت منافع خودتون حتی محاسن دولت قبل رو هم معایب جلوه میدین؟ به معایبش انتقاد کنید. اتفاقا معایب زیادی هم داشت ولی انصاف....
            انصاف حلقه مفقوده در این دولته. و متأسفانه بی انصافی از شروع این دولت و توسط خود دکتر روحانی شروع شد. آنجا که در گزارش صد روزه فقط و فقط به دولت گذشته بی محابا تاخت و عملاً هیچ گزارشی در کار نبود.

            • سه شنبه 27 خرداد 1393-8:2

              شعاردولت تدبير :آزادي بيان و...
              سياستمداراني كه شعار آزادي بيان سر ميدادند الان به منتقدينش بي سواد،بيكار،و...ميگويند

              • سه شنبه 27 خرداد 1393-9:4

                وقتی منتقد امثال حسینیان و رسایی و ..هستند که چشم شان را بستند و فقط تخریب می کنند، بله اینها مشتی بی سواد بیشتر نیستند.


              ©2013 APG.ir