تعداد بازدید: 5929

توصیه به دیگران 3

دوشنبه 6 مرداد 1393-4:35

ماجرای یک خلع ید/فرماندار سوادکوه ابراز بی اطلاعی کرد!

مدیرکل منابع طبیعی مازندران منطقه ساری: قلع و قمع خانه ها در سوادکوه با حکم قوه قضائیه صورت گرفت/ فرماندار سوادکوه: در جریان نیستم!


مازندنومه؛ سرویس محیط زیست و گردشگری، کلثوم فلاحی: عصر روز 31 تیرماه با تماس مردم محلی در جریان تخریب برخی منازل مسکونی در ییلاقات شهرستان سوادکوه قرار گرفتیم. بر اساس گفته‌های مردم منطقه، منازل برخی از اهالی که شغل آنها دامداری بوده و مجوز چرای دام در منطقه دارند، توسط منابع طبیعی تخریب شد.

اهالی نسبت به اجرای حکم درباره مردم محلی گلایه داشتند و سوال آنها این بود که چرا خانه‌های مردم محلی تخریب می‌شود اما با برخی مسئولان که در این منطقه ساختمان دارند، چنین برخوردی نشده است.

عصر همان روز موضوع را از مدیرکل منابع طبیعی استان جویا شدیم. ستار بابایی -مدیرکل منابع طبیعی مازندران منطقه ساری- درباره قلع و قمع برخی از ساختمان‌ها در منطقه آلاشت سوادکوه اظهار داشت: این اقدام با حکم قوه قضائیه صورت گرفت.

وی با اشاره به اینکه قوه قضائیه به شدت پیگیر اجرایی شدن این احکام بود، افزود: قلع و قمع هم با حضور نماینده نیروی انتظامی و دادستان انجام شد.

بابایی با بیان اینکه تعدادی از اهالی به اراضی ملی تجاوز کرده بودند، گفت: اگر این افراد دارای سند مالکیت بودند حکمی علیه آنها صادر نمی‌شد.

وی با اشاره به اجرای 9 حکم صادر شده از سوی محاکم قضایی برای قلع و قمع تجاوز به اراضی ملی، تصریح کرد: بعد از اجرای حکم هم دادستان از منطقه بازدید کرد تا مطمئن شود که احکام به صورت کامل اجرا شده است.

بابایی درباره ادعای مردم منطقه مبنی بر اینکه خانه‌های برخی مسئولان هم در این محدوده وجود دارد که در قلع و قمع، تمایز قائل شده و ساختمان‌های این افراد تخریب نکرده‌اند، اظهار داشت: ملک و ساختمان هیچ یک از مسئولان در اراضی واقع نشده که به حریم ملی تجاوز کرده باشند.

رضا شریعتی -دیگر همکار ما- تلفنی موضوع را از فرماندار شهرستان سوادکوه پرس و جو کرد. او ادعا کرد که در جریان موضوع نیست! سئوال و جواب های ما و فرماندار را بخوانید:

«-سلام جناب وهابی. در مورد زمین خواری در منطقه سوادکوه و قلع وقمع خانه ها توضیح می فرمایید؟

*ما چنین موردی را در محدوده قضایی خودمان نداشتیم

-گویا گفته بودند در مورد آلاشت بوده ؟

* مربوط به حوزه قضایی قائمشهر هست.

-یعنی به فرمانداری سوادکوه ربطی ندارد؟

*در حوزه تقسیماتی ما هست، ولی در حوزه قضایی ما نیست ومربوط به حوزه قضایی قائمشهر هست .

-پس شما در این مورد اطلاعی ندارید؟

*نه من در حد کلی می دانم، ولی مربوط به حوزه قضایی قائمشهر است

-می خواستم ببینم تا چه حد صحت دارد؟

*حقیقت پرونده اش را ما درخواست نکردیم تا بررسی کنیم ببینیم آیا در این موضوع اشخاصی یا افرادی تعرضی به اراضی کرده باشند. شما زحمت بکشید چون در حوزه قضایی قائمشهر صورت گرفته، آن جا تحقیق کنید، یا آقای فرماندار یا صد در صد دادستان قائمشهر در جریان هستند.»

برای ما جالب بود که شخص اول اجرایی منطقه سوادکوه، نه تنها نسبت موضوع ابراز بی اطلاعی می کرد، به اشتباه آن را مربوط به حوزه قضایی قائمشهر می دانست!

  در نهایت از مسئول روابط عمومی دادگستری مازندران درخواست همکاری کردیم. سید ابوالقاسم ساداتی در گفت‌وگو با مازندنومه اظهار داشت: در تاریخ 31 تیرماه امسال با حضور دادستان شهرستان سوادکوه و نماینده نیروی انتظامی و ماموران اداره منابع طبیعی شهرستان قائمشهر، حکم خلع ید از اراضی ملی اجرا شد.

وی با بیان اینکه خلع ید، قلع و قمع و رفع تصرف از اراضی ملی درباره پرونده‌هایی که منجر به صدور حکم شده بود به اجرا درآمد، گفت: این پرونده‌ها مربوط به 14هزار و 742 متر از اراضی ملی بود.

ساداتی با اشاره به اجرایی شدن این احکام در مناطق ییلاقی، تصریح کرد: سه مورد در اسبوکلا، یک مورد در گردنه‌سر، یک مورد در نجارکلا و چهار مورد در اسپرز از مناطق ییلاقی سوادکوه به اجرا درآمد.

هر چند این احکام با در نظرگرفتن موارد قانونی صادر و اجرا شد، شنیده های ما حاکیست که هفته گذشته یکی از نمایندگان قائم شهر و یکی از نمایندگان بابل در مجلس، خواستار تذکر به وزیر دادگستری شده بودند.

*عکس، تزیینی است.


  • شنبه 11 مرداد 1393-23:54

    اگه قراره روی زمین های دولت، کشاورزی بشه باید با برنامه و اولویت باشه از جمله با معرفی کمیته امداد یا بهزیستی.

    • دوست دار محیط زیستپاسخ به این دیدگاه
      شنبه 11 مرداد 1393-23:52

      دستگاه قضا،، استثناء نگذارید؟! بیت المال باید برای مقاصد بیت المال باشه.

      • سوادکوهی کیجاپاسخ به این دیدگاه 0 1
        سه شنبه 7 مرداد 1393-4:13

        چطوریه طرف تو زمین کشاورزی هفت پشتش اجازه یه الاچیق ساختن نداره بعد اینا رفتن تو اراضی ملی برام خونه سازی راه انداختن!!!!! دو روز دیگه که شد میگن اینجا پونصد ساله مال ماست حالا نگو تو جنگ تحمیلی پا شده اومده !!!!!!!!!!! قوه قضاییه متشکریم ولی اول از ویلاهای مسئولین شروع کن اونایی که رفتن رو بلندترین تپه ها ساختن تا مناظر براشون با صفا تر باشه. اینطوری عدالت دلچسب تره در ضمن اجت هم فراموش نشه.

        • دوشنبه 6 مرداد 1393-12:56

          ما سوادكوهيها به عنوان مالكان خاك آبا و اجداديمان اقدام ... مسئولين در قبال مردم مظلوم منطقه كه بزرگ شده آن ديار هستيم ( شه خورده تن ره اونجه گت هاكردمي ) را محكوم ....

          • دوشنبه 6 مرداد 1393-11:50

            والله کار خوبی می کنند. یه عده افتاده ان به جون مراتع، اینها منابع ملی است و مال همه مردم. کسانی که پروانه چرا دارند باید یک ماندگاه موقت با نظارت دستگاههای مربوطه ایجاد کنند، نه اینکه برای خودشان در بیت المال ساختمان آجری بسازند و تفکیک اراضی کنند و مدتی بعد اینها رو بفروشند. یک نمونه مثال بزنم مرتع اجت بالای ورسک که همین روش این مرتع ملی تبدیل به ملک اختصاصی چند زمین خوار شد.

            • دوشنبه 6 مرداد 1393-7:59

              تاکی ما باید چوب ضعیف کشی خودمان را بخوریم و غارتگران منابع طبیعی...خانه های مردم را به سرآنان خراب می کنند حتی به مریض داخل خانه که به اکسیژن وصل بود رحم نکردند ...

              • دوشنبه 6 مرداد 1393-7:50

                این زمین ها آباء اجدادی مردم همان منطقه است و دادگستری سوادکوه استعلام گرفته و منابع طبیعی براساس نقشه سال 35و45 که یک نقشه کلی بوده و براساس آن نقشه این ادعا را ثابت می کنند براساس این نقشه دادگستری شیرگاه در وکل شهر شیرگاه در مناطق ملی قرار دارد دارد و مردم بایستی آگاه باشند ...

                • دوشنبه 6 مرداد 1393-7:11

                  ...يعني نوار ساحلي با آن همه ساخت و ساز و بگير و ببند هيچ مشكلي نداشت كه به فكر ييلاقات سوادكوه افتاديد؟!!!


                  ©2013 APG.ir