تعداد بازدید: 4639

توصیه به دیگران 2

پنجشنبه 17 مهر 1393-23:57

گزارش خبرنگاران مازندنومه از اولین همایش فرصت هاي سرمايه گذاري در مازندران

توجه به تولید/تکیه بر سرمایه متخصصان

/مازندران قادر به رشد اقتصادی تعیین شده در سال جاری خواهد بود/ اگر مازندران آباد شود 80 میلیون ایرانی از آن بهره مند خواهند شد/ اگر از شنیدن سخنان سرمایه گذاران واهمه دارید، اصلا دعوت مان نکنید+عکس


مازندنومه؛ سرویس اقتصادی، مینا محسن پور: اولين همايش فرصت هاي سرمايه گذاري در مازندران روز پنج شنبه با حضور رییس مجلس در مجتمع نفت محمودآباد برگزار شد.

موسی قاسم پیشه -مدیر کل امور اقتصادی و دارایی مازندران و دبیر اولین همایش فرصت های سرمایه گذاری استان مازندران- در این همایش با بیان اینکه مازندران مزیت های ویژه ای دارد، بیان داشت: شرایط اقلیمی و آب و هوایی مطلوب، دسترسی به راه های مهم ارتباطی، دارا بودن 3 فرودگاه و منابع طبیعی فراوان از جمله مزیت های این استان است.

وی در ادامه افزود: می توان با تکیه بر این مزایا و همچنین تسهیل صدور مجوز، به توسعه اقتصادی استان کمک کرد.

قاسم پیشه با تاکید بر لزوم برگزاری همایش های این چنینی، گفت: این همایش به منظور شناساندن فرصت ها ی موجود در استان اتفاق افتاده است.

دبیر این همایش با بیان اینکه هدف ما ایجاد فرصت های سرمایه گذاری در استان است، مهمانان مراسم را متشکل از صاحبان طرح ها، سرمایه گذاران ایرانی و خارجی، شرکت های سرمایه گذاری ملی و تشکل های خصوصی و بانک ها عنوان کرد.

قاسم پیشه تعداد فرصت های شناسایی شده را توسط دبیرخانه همایش، 292 فرصت عنوان کرد و افزود: این فرصت ها در بخش های صنعت و معدن، کشاورزی و شیلات و گردشگری و انرژی ارائه شده اند.

وی در پایان گفت: در این همایش 20 طرح برگزیده در 4 پنل تخصصی ارائه می شود.

*مازندران قادر به رشد اقتصادی تعیین شده در سال جاری خواهد بود

در ادامه علی احسانی- رئیس ستاد برگزاری همایش و معاون برنامه ریزی استانداری- با بیان اینکه تولید ملی در فرایند توسعه اقتصادی و اجتماعی جایگاه ویژه ای دارد، ابراز داشت: سرمایه گذاری موتور رشد و توسعه اقتصادی محسوب می شود.

وی با تاکید بر به کارگیری و استفاده بهینه از منابع، تصریح کرد: توسعه سرمایه گذاری موجب جذب سرمایه می شود که رونق اقتصادی را به همراه خواهد داشت.

احسانی مولفه اصلی در جذب سرمایه گذار را میزان کسب سود توسط این گروه دانست و افزود: توجیه پذیری طرح ها می تواند به تحقق این انگیزه کمک کند.

این مسئول ارزش ریالی سرمایه گذاری در مازندران را در برنامه پنجم توسعه 434 هزار میلیارد به قیمت سال جاری عنوان کرد و ادامه داد: مازندران قادر به رشد اقتصادی تعیین شده در سال جاری خواهد بود.

وی همچنین از کاهش میزان رشد سرمایه گذاری در استان از 8/7 به 1/2 خبر داد.

احسانی در ادامه ایجاد فرصت سرمایه گذاری در استان، کمک به افزایش تولید، بهبود زیرساخت های استان، ایجاد پیوند با اقتصاد بین الملل و افزایش اشتغال مولد را از جمله هدف های این همایش برشمرد.

  وی همچنین تلاش برای گرفتن سرمایه از صندوق توسعه ملی، همکاری تنگاتنگ با بنگاه های اقتصادی و استفاده از ظرفیت شورای ایرانیان خارج از کشور را هم از جمله هدف های دیگر همایش عنوان کرد.

*سفر آینده هیئت دولت به مازندران، متفاوت باشد

سیروس تالاری- نماینده شرکت ساخت تجهیزات گاز و نفت و پتروشیمی- سخنران بعدی همایش بود که سخنانش را با تاکید بر آرامش و امنیت حاکم در ایران با و جود نا امنی منطقه آغاز کرد.

وی مازندران را سرشار از منابع طبیعی و دارای موقعیت جغرافیایی عالی دانست و تاکید کرد: با استفاده درست از این امکانات، می توانیم بسیار قدرتمند باشیم.

تالاری ادامه داد: با نگاه اولیه به استان طبعا نگاه سرمایه گذاری به محدوده کشاورزی، توریسم و شیلات جذب می شود که اصالت طبیعی سرمایه گذاری را در مازندران نشان می دهد.

وی با اشاره به مطالبات فراوان انباشته و بدون پاسخ مانده مازندران افزود: از آقای لاریجانی تقاضا داریم که این مطالبات را به شکل قانونی حمایت و پیگیری کند.

تالاری گفت: اگر مازندران آباد شود 80 میلیون ایرانی از آن بهره مند خواهند شد، زیرا هم وطنان مان از سراسر ایران در طول سال به این استان سفر می کنند.

وی با بیان اینکه ما در تمامی حوزه ها با مشکل روبه رو هستیم تاکید کرد: استان ما فاقد دانش فنی و بهبود کیفی در تمامی عرصه ها است.

تالاری با تاکید بر وجود ثروت ها و فرصت های زیاد استان گفت: در استان توجه زیادی به این منابع نشده است.

این مسئول با برشمردن رتبه های برتر مازندران در ظرفیت تولید و پالایش محصولات نفتی و پتروشیمی، گفت: همه برنامه ها با پیش بینی های صورت گرفته در این زمینه نیازمند سرمایه گذاری 500 میلیارد دلاری است که 300 میلیارد دلار آن سهم تجهیزات است.

وی در خاتمه با برشمردن مزایا و ظرفیت های مازندران از علی لاریجانی تقاضا کرد که سفر آینده رئیس جمهور و هیئت دولت به مازندران، سفری متفاوت باشد.

*مازندران متعلق به همه ایران و بازار آسیای میانه است

این همایش با سخنرانی حجت الاسلام علی اکبر ناصری-نماینده مردم بابل در مجلس شورای اسلامی- ادامه یافت.

وی تاکید کرد: سرمایه‌گذاری مسئله‌ای قابل دقت در اقتصاد مقاومتی است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه مازندران متعلق به همه ایران و بازار آسیای میانه است، گفت: باید در امر سرمایه گذاری در بخش صنعت و معدن استان کوشاتر عمل شود.

نماینده مردم بابل در مجلس با بیان اینکه قرار بود آئین‌نامه هشت‌گانه مشوق‌های صنعت در برنامه چهارم لحاظ شود اما در برنامه پنجم هم مورد توجه قرار نگرفت، تصریح کرد: این آئین‌نامه باید در برنامه ششم مورد توجه قرار گیرد.

وی با اشاره به لزوم رفع موانع سرمایه گذاری در استان، تصریح کرد: هرمسئولی که در استان رویکرد مخالفت و کم توجهی و کم کاری به صنعت و سرمایه گذاری دارد، نباید در مسند باقی بماند.

*راه اندازی پنجره واحد مجازی در استانداری

سخنران بعدی ربیع فلاح جلودار-استاندار مازندران- بود که ذکر منابع غنی استان مطلع سخنانش بود.

وی با ابراز رضایت از استقبال از همایش و ایجاد انگیزه در دستگاه های دولتی، گفت: امروز چشم امید مازندران به همکاری سرمایه گذاران دوخته شده است تا شاهد آینده بهتری برای فرزندان این استان باشیم.

فلاح گفت: امروز امید در دل مردم زنده شده است و دولت هم از تمام تلاش خود برای برون رفت از مشکلات داخلی و خارجی استفاده می کند.

وی با اشاره به مشکلات هسته ای در حوزه خارجی و مشکلات اقتصادی در حوزه داخلی، ابراز داشت: بخش عظیمی از انرژی دولت صرف حل مشکلات اقتصادی شده است.

استاندار با تاکید بر اسناد بالادستی گفت: نیاز مبرم به سرمایه گذاری احساس می شود که به افزایش و توسعه اشتغال و تولید می انجامد.

این مسئول با تاکید بر مسئولیت همه در قبال قدرت و ثروتی که در اختیار دارند، گفت: تلاش در انجام وظیفه به بهترین نحو باید سرلوحه کارمان باشد.

وی مراتب و مزایای مازندران را این گونه برشمرد: مازندران ششمین اقتصاد کشور، دارای رتبه اول در جاذبه های توریستی و صادرات مرکبات، برنج و کیوی و...و بهره مند از امکانات زیرساختی مناسب است و در مسیر جاده ابریشم و کریدور شمال و جنوب قرار دارد.

فلاح تصریح کرد: با بهره گیری اصولی از دریا و جنگل نباید فقیری در استان وجود داشته باشد، اما بخشی از این پتانسیل ها مغفول مانده و جای خالی بخش خصوصی محسوس است.

 استاندار با اشاره به نحوه برگزاری همایش گفت: 122 نقطه گردشگری در استان تعیین شده است که معرفی می شود و همچنین طرح های اقتصادی با توجیه سرمایه گذاری مدون شده است که ارائه خواهد شد.

وی با تاکید بر تلاش های مضاعف در زمینه شناسایی نقاط و ارائه طرح های گوناگون، افزود: با اقدامات این چنینی می توانیم در جذب سرمایه و رونق فضای کسب و کار استان موفق تر باشیم.

فلاح تلاش استانداری را در راستای رونق فضای کسب و کار و صدور مجوز عنوان کرد و ابراز داشت: به این منظور پنجره واحد مجازی را در استانداری راه اندازی کرده ایم که سرمایه گذاران بتوانند راحت تر و با صرف وقت کمتر به مجوز دست یابند، البته شاخص های مالیات، گمرک و... نیز باید بهبود یابند.

* 250 میلیون جمعیت سی آی اس داریم

پس از سخنرانی های همایش، چند پنل تخصصی نیز برپا شد.

محمد محمد پور عمران- مدیرکل سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران و رئیس پنل صنعت و معدن همایش- با بیان اینکه مازندران 4/1 مساحت کشور و 9/4 جمعیت کشور را داراست، گفت: با وجود کمبود زمین در استان موظف به رعایت حریم راه ها و عرضه زمین هستیم.

وی افزود: به ضوابط محیط زیستی باید بیشتر دقت کنیم و به جای آن رعایت حریم را به صفر برسانیم.

محمدپور با تاکید بر طبیعت محوری در مازندران، خاطر نشان کرد: باید قوانین توسعه ای برای این مقوله در نظر گرفته شود.

وی با بیان اینکه برداشته شدن محدودیت های صنایع مادر برای مردم اهمیت ندارد، افزود: مردم به دنبال مشاهده آثار قوانین و فعالیت دستگاه ها هستند.

رئیس پنل صنعت و معدن با بیان اینکه 77هزار شغل مستقیم و 270 واحد صنفی 50 نفر به بالا در استان داریم، تصریح کرد: ما در به روز کردن سرمایه گذاری های مان کم کاری کرده ایم.

وی با ابراز امیدواری از بهبودی میزان صادرات استان در سال جاری، گفت: با وجود صادرات 500میلیارد دلاری در سال گذشته، استان ما می تواند دروازه صادرات به کشورهای عراق، روسیه، آذربایجان، ترکیه و افغانستان باشد.

وی با برشمردن مزایای مختلف استان در زمینه ایجاد فرصت اضافه کرد: از 25 میلیون نفر جمعیت داخل استان و 250 میلیون جمعیت سی آی اس برخوردار هستیم.

محمدپور از راه اندازی کانتینرهای یخچال دار در زمینه حمل ونقل دریایی خبر داد و تشریح کرد: این پروژه که اکنون آغاز شده است، بیش از 2 میلیارد هزینه در بر دارد که 20 درصد آن سهم وزارتخانه صنعت و معدن است.

وی ادامه داد: قرار است 200 کانتینر محقق شود و با بندری که در آستاراخان خریداری کرده ایم و 51 درصد آن متعلق به ماست، کشتی های ایران می توانند حمل و نقل را تا خاک اصلی روسیه انجام دهند.

رئیس سازمان صنعت و معدن از راه اندازی خط 3 تولید کاغذسازی در روزهای آتی و نزدیک خبر داد و افزود: برای کارخانه چوب و کاغذ 107 میلیون یورو در نظر گرفته شده است.

وی با بیان رتبه برتر استان در کشور در صنایع سیمان و ساخت و مونتاژ قطعات خودرو، تصریح کرد: با در اختیار داشتن 3 ماده اولیه آب، آهک و ذغال سنگ در زمینه تولید فولاد، تنها به منابع سنگ آهن نیاز داریم که با اکتشافات جدید حتما به این عنصر نیز دست خواهیم یافت.

در پایان محمدپور با ابراز امیدواری از برگزاری این همایش در جهت رشد سرمایه گذاری در استان، تصریح کرد: این جلسه یک شروع و یک عقد پیمان برای گام نهادن در راه توسعه است و با رفع دیوان سالاری دولتی که مانع سرمایه گذاری است، در جهت رونق اقتصاد استان حرکت خواهیم کرد.

* بیش از 4 میلیون گوشی موبایل در استان وجود دارد،

در ادامه پنل صنعت و معدن، مرتضی براری - معاون حقوقی وزارت ارتباطات و فناوری- با اعلام آمادگی برای تشکیل جلسات مشترک با فعالان اقتصادی گفت: باید نقش مازندران را در کشورهای حاشیه افزایش دهیم.

وی با ابراز امیدواری از برگزاری این جلسه در بهبود حوزه صنعت ارتباطات افزود: در مازندران به این حوزه که موتور اقتصادی هر کشوری است توجه لازم نشده است.

وی با بیان اینکه بیشتر استانداران کشور توسعه آی سی تی را هدف خود قرار داده اند، استدلال کرد: این صنعت پاک است و هزینه کم، بازگشت سرمایه سریع و سود قابل توجهی دارد.

معاون حقوقی وزارت ارتباطات و فناوری با اشاره به شرکت های اپل و گوگل و درآمدهای میلیاردی آن ها، گفت: درآمدزایی در این صنعت بسیار چشم گیر است.

براری با تاکید بر توسعه روزافزون زیرساخت ها تشریح کرد: زیرساخت ها باید منجر به توسعه اشتغال، رفاه و بهره وری استان شود.

وی با بیان اینکه بیش از 4 میلیون گوشی موبایل در مازندران وجود دارد، گفت: به طور متوسط مردم استان ماهی 60 میلیارد تومان بابت موبایل هزینه می کنند.

معاون حقوقی وزارت ارتباطات و فناوری ادامه داد: با هدف گذاری صحیح باید بخشی از این پول برای استان هزینه شود.

وی از وجود بیشترین میزان فارغ التحصیلان حوزه ارتباطات در استان مازندران خبر داد و ادامه داد: ما آمادگی داریم که بسته های پیشنهادی را در اختیار استان قرار دهیم و به جذب سرمایه گذاری استان کمک کنیم.

* اگر از شنیدن سخنان سرمایه گذاران واهمه دارید، دعوت مان نکنید

داریوش هندویی –نماینده انجمن تولید کنندگان فولاد در پنل صنعت و معدن با تاکید بر حل نشدن بحث سرمایه گذاری تولید، خطاب به علی لاریجانی تصریح کرد: مواد قانونی بلاتکلیف را که 3 هزار نفر ساعت بر روی آن کار شده است به تصویب برسانید.

هندویی با ابراز تاسف از نمایشی برگزار شدن جلسات و همایش ها و در اعتراض به زمان سخنرانی آقای تالاری، گفت: اگر از شنیدن سخنان سرمایه گذاران واهمه دارید، اصلا دعوت مان نکنید و اگر دعوت می کنید اجازه سخن گفتن را به ما بدهید.

وی با صحه گذاشتن براین امر که تا تولید، حاشیه سود مطمئن نداشته باشد کسی سرمایه گذاری نمی کند، افزود: نظام تعرفه گمرکی ما یک نظام ضد تولید است و باید با استفاده از نظرات کارشناسان، این نظام را به سمت تولید بازگردانیم.

وی با تاکید بر دوندگی های زیاد تولیدکننده در بانک ها خواستار تغییر نظام بانکی به سمت تولید شد.

هندویی همچنین با بیان اینکه تعداد زیاد بانک ها در یک شهر و تعداد کم واحدهای تولیدی در همان شهر نشان از سود یک طرفه بانک است، افزود: بانکداری یعنی سرمایه از بانک و دانش از ما و هرچه سود داشت مساوی تقسیم شود. این معنای واقعی بانک داری اسلامی است.

* آینده ایران به سمت تولید بیشتر است

مازندنومه؛ سرویس اقتصادی، کلثوم فلاحی: علی لاریجانی در نخستین همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری در مجموعه نفت محمودآباد، با بیان این که همایش حالت دکوری پیدا نکند و فضا به صورت جدی فراهم شود که کارآفرینان در این زمینه مشکلات خود را بیان کنند،  اظهارداشت: آنجا که احتیاج به کمک دارد ما هم ورود پیدا می‌کنیم.

وی با بیان اینکه تنظیم مقررات مالی از مواردی است که به صورت یک‌جا و برای همیشه حل خواهیم کرد، ادامه‌داد: رویکردم این است که توجه خاص به بخش تولید شود.

این مسئول ادامه داد: دولت لایحه‌ای را به مجلس تقدیم کرده که برخی مواد قانونی آن درباره خروج از رکود است که به این مسئله کمک می‌کند و این لایحه را در دست بررسی داریم.

لاریجانی با اشاره به اینکه بخش خصوصی و اتاق بازرگانی به صورت جدی با مجلس ارتباط دارد، متذکرشد: امروز کشور این آمادگی را دارد که در سطح ملی به تولید توجه کند.

وی با بیان اینکه قانون اصل 44 توسط مجلس تدوین و ابلاغ شد اما به خوبی اجرا نشد و با روح قانون خیلی فاصله داشت، افزود: بخش زیادی از خصوصی‌سازی از روح قانون، تجاوز کرد و اصل موضوع که به سمت اقتصاد مردمی و فعالیت بخش خصوصی باشد صورت گرفته و مورد حمایت است.

لاریجانی با اشاره به اینکه نیروی انسانی متخصص در کشور، ظرفیت مهمی برای تولید است، گفت: اگر متناسب با تخصص‌ها، سرمایه‌گذاری نکنیم اتلاف منابع کردیم و الان هم در برخی موارد این گونه است.

رئیس مجلس با بیان اینکه تولید را باید متوازن گسترش دهیم، ادامه‌داد: اقتصاد مقاومتی با تکیه بر سرمایه متخصص کشور است.

وی با اشاره به اینکه آینده ایران به سمت تولید بیشتر است، گفت: سیستم بانکی هم باید شرایط مناسب را برای تولید آماده کند و این مسئله در دولت و مجلس هم به صورت جدی مطرح است.

لاریجانی با بیان اینکه صندوق ذخیره ملی به اقتصاد بخش خصوصی تعلق دارد و نباید به بخش دولتی اختصاص یابد، متذکرشد: دست‌اندازی‌هایی در این زمینه شده و کسانی که این کار را کرده‌اند پیگیری می‌شوند.

وی تصریح کردبانک‌ها باید خود را موظف به کمک به تولید بدانند، نه اینکه به محض به وجود آمدن معوقات، آن واحد تولیدی را زمین‌گیر کرده و پرونده‌سازی کنند.

لاریجانی با بیان اینکه اگر کسی از تسهیلات سوءاستفاده کرد باید تحت پیگرد قرار گیرد و تولیدکنندگان واقعی هم باید این افراد را طرد کنند، ادامه‌داد: جلسه اخیر دولت و مجلس به این موضوع پرداخته که در این گونه معوقات که به تولیدکنندگان واقعی مربوط است، استانداران وارد شده و سوءاستفاده کنندگان را تفکیک کرده و به دستگاه قضا معرفی کنند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه سرمایه‌گذاری در مازندران باید در بخش‌های دارای مزیت باشد، تصریح‌کرد: کشاورزی و دامداری بخش دارای مزیت در مازندران است که با شیوه‌های مدرن‌تری باید باشد و اقداماتی هم در این زمینه صورت گرفته اما گستره کار مازندران که مرکز ثقل برای مواد غذایی و به ویژه در زمینه برنج است هم باید صیانت شود و هم به افزایش تولید محصولات و به وجود آوردن صنایع تبدیلی و تکمیلی کمک کنیم.

این مسئول با بیان اینکه مازندران از شرایط آبی خوبی برخوردار است و می‌توان صنایع آب‌بر مثل نفت، گاز و پتروشیمی بهره ببرد، اظهارداشت: این صنایع را به کویر برده‌ایم و اکنون می‌گوییم مشکل کم‌آبی داریم.

وی با اشاره به این که خزر از مزیت‌های مازندران است و باید در زمینه پتروشیمی سرمایه‌گذاری شود و نباید از محیط زیست هم بترسیم، ابراز داشت: دولت‌های مترقی به ظاهر سبز هم با قوانین خاص، از این صنایع بهره برده‌اند و برای محیط زیست هم آلودگی ایجاد نکردند.

رییس مجلس با اشاره به اینکه نسبت به گردشگری آن قدر بدبین نیستم که از نظر هویتی مشکلی برای مردم به وجود بیاورد، افزود: اگر گاهی این گونه می‌شود به خاطر این است که خوب عمل نمی‌شود.

وی ادامه داد: اگر مازندران محل خوبی برای گردشگران داخلی و خارجی است، نباید ظرفیت تولید را از بین ببرد باید مکمل هم باشند.

لاریجانی با بیان اینکه از زمینه‌های پررنج مازندران این است که زمین برنج به ویلا تبدیل می‌شود، خاطرنشان‌کرد: تولید برنج کشور به اندازه نیاز ما نیست و باید وارد کنیم.

وی با طرح این پرسش که مگر زمین ویلاسازی نداریم که زمین برنج به ویلا تبدیل می‌شود، استدلال کرد: کوهپایه‌های خوش‌منظره‌ای داریم که باید با تسطیح و قطعه بندی مورد استفاده قرار گیرد.

نماینده مردم قم در مجلس تصریح کرد: آمدن افراد به مازندران نباید اولویت اساسی استان را از بین ببرد.

لاریجانی تاکید کرد: صیانت از جنگل هم مهم است و بخش‌هایی که برای کشور مزیت ملی دارند باید مورد صیانت قرار گیرند.

وی با اشاره به اینکه گردشگری آداب دارد و همه آداب آن باید رعایت شود، ادامه‌داد: از دیگر مشکلات مازندران، زباله است که سیمای استان را خراب می‌کند و در آینده هم بقیه امور مازندران را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. مسئله زباله باید در اسرع وقت حل شود.



    ©2013 APG.ir