تعداد بازدید:

توصیه به دیگران 6

چهارشنبه 18 خرداد 1384-0:0

400 هزارسال تاريخ مازندران كشف شد

کشف ابزار های سنگی 400 هزار ساله در دره های شورش و نزدیکی غار های رستم کلا، هوتو و کمربند، استان مازندران را به عنوان قدیمی ترین سکونتگاه بشر در حاشیه دریای خزر معرفی کرد.


 
آخرین مطالعات باستان شناسی در دره های شورش و نزدیکی غار های رستم کلا، هوتو و کمربند، منجر به کشف ابزار های سنگی متعلق به 400 هزار سال پیش شد. باستان شناسان بر اساس این کشفیات استان مازندران را قدیمی ترین سکونت گاه بشر در حاشیه دریای خزر معرفی کردند.

استان مازندران یکی از مهم ترین مناطق باستانی کشور محسوب می شود. پیش از این مطالعات باستان شناسی در این استان خبر از سکونت بشر از 50 هزار سال پیش تا امروز داشته است.
تازه ترین بررسی های باستان شناسی در دره ها و غار های این استان نه تنها قدمت این سکونت را صد ها هزار سال افزایش داده است؛ که استان مازندران را به قدیمی ترین سکونت گاه بشر در حاشیه دریای خزر تبدیل کرده است.

«علی ماهفروزی»، باستان شناس در استان مازندران با اشاره به این موضوع گفت: «چندی پیش مطالعات مشترکی میان باستان شناسان سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان مازندران و گروه پارینه سنگی موزه ملی در شرق استان مازندران انجام گرفت که در این مطالعات مقداری ابزار و مصنوعات سنگی از دوره پارینه سنگی کشف شد.اين ابزار برای مطالعات بیشتر به مرکز تحقیقات سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان مازندران و موزه ملی فرستاده شد.»

وی گفت: «مطالعات اولیه روی ابزارهای سنگی بدست آمده از دره های شورش که شامل خراشنده ها و تبر های سنگی می شدند، قدمت آنها را مشخص نکرد و به همین دلیل با آمدن پروفسور «مارسل ات»، از دانشگاه لیژ بلژیک به ایران تعدادی از این ابزار برای وی فرستاده شد و ایشان پس از مطالعه روی آنها مشخص کرد که این ابزار سنگی متعلق به 400 هزار سال پیش هستند.»

پیش از این، یافته های باستان شناسی در استان مازندران نشان می داد که سکونت بشر در این استان از 50 هزار سال پیش آغاز شده است ولی کشف ابزارهای سنگی جدید، نه تنها قدمت این سکونت را تا 400 هزار سال افزایش داد که ثابت کرد استان مازندران قدیمی ترین سکونت گاه بشر در حاشیه دریای خزر است.

ماهفروزی همچنین با اشاره به این نکته یادآور شد: « در تمامی محوطه ها و غار های باستانی کشور های حاشیه دریای خزر تا این لحظه ابزاری با قدمت 400 هزار سال کشف نشده است. به همین دلیل استان مازندران قدیمی ترین سکونت گاه بشر در حاشیه دریای خزر شناخته شده است.»

قدیمی ترین ابزار سنگی کشف شده در میان کشورهای همسایه ایران مربوط به 2 میلیون سال پیش می شود که در کشور گرجستان کشف شده است. اما در حاشیه دریای خزر تا این لحظه ابزاری با قدمت بیش از 400 هزار سال کشف نشده است.

غار های هوتو، کمربند و رستم کلا از جمله غار هایی هستند که کاوش های باستان شناسی زیادی روی آنها انجام نشده است. به همین دلیل باستان شناسان معتقدند بررسی های باستان شناسی در این غارها می تواند اطلاعات بیشتری از زندگی ساکنین 400 هزار ساله دره شورش بدهد.

باستان شناسان در حال انجام مطالعات گسترده ای برای شناسایی انسانهایی که از این ابزار استفاده می کردند، هستند. آنها احتمال می دهند که طی هفته های آینده نوع این انسانها مشخص خواهد شد.(chn)



    ©2013 APG.ir