تعداد بازدید: 5964

توصیه به دیگران 2

يکشنبه 30 آذر 1393-1:58

استاندار مازندران:

نشست بین المللی تاریخ محلی مایه فخر مازندران است

نشست مشترک شورای سیاست گذاری همایش بین الملی تاریخ محلی مازندران با استاندار و معاون سیاسی استاندار/ربیع فلاح: استانداری کاملا" آماده همکاری است تا این نشست علمی و فرهنگی، با بهترین کیفیت و هرچه باشکوه تر برگزار شود.


مازندنومه؛ سرویس فرهنگی و هنری، سردبیر: پنجمین نشست تاریخ محلی با محوریت مازندران هفتم اسفندماه امسال در ساری برگزار می شود.

این مجموعه نشست های علمی و فرهنگی را انجمن تاریخ محلی ایران برگزار می کند که دفترش در دانشگاه اصفهان است.

تاریخ محلی گرایش به نسبت تازه ای در حوزه تاریخ نگاری است که تاریخ شفاهی نیز یکی از زیرمجموعه های آن است.

تاریخ محلی دانشی است برای بازسازی گذشته در مقیاسی محلی/ منطقه‌ای. این شاخه از تاریخ به عنوان یکی از چشم‌اندازهای تاریخ معاصر در هر دوره‌ای بر آن بوده تا پدیده‌های مختلف را از جمله اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، نظامی و فرهنگی در قالب پژوهش های تاریخی در مناطق گوناگون یافته و تعریف کند.

این سنت تاریخ نگاری با سابقه طولانی در ایران و جهان از نیمه دوم قرن بیستم تحت تأثیر فلسفه‌های نو و حرکت های اجتماعی – اقتصادی فراگیر، دگرگون شد و در قالب و شکل و سنت جدیدی ظهور یافت که افزون بر موضوعات پیشین به منظرهای متنوع اجتماعات در مقیاس مناطق کوچک می‌پردازد.

این شاخه تاریخ‌نگاری از نیمه دوم قرن بیستم در دانشگاه‌های مختلف اروپا و آمریکا پایه گذاری و راه‌اندازی شده است. در ایران و منطقه خاورمیانه، با وجود آن که در این حیطه کارهای متفرقه ی بسیاری صورت گرفته، هنوز دانشکده یا بخش مستقلی بدین منظور اختصاص نیافته است.

انجمن تاریخ محلی ایران تاکنون 4 نشست را در اصفهان و مشهد برگزار کرده است و به همت تعدادی از پژوهشگران و مورخان مازندرانی، قرار است این نشست برای نخستین بار به صورت بین المللی در استان ما برگزار شود.

این همایش فرصت مناسبی است تا استعدادها و ظرفیت های علمی و فرهنگی استان ما شناسایی و معرفی شود. بسیاری از غیر مازندرانی ها و حتی پژوهشگران خارجی اسفندماه به مازندران می آیند و درباره این دیار همیشه بهار، مقاله ارائه داده، سخنرانی می کنند.

*چکیده 153 مقاله رسید

اعضای شورای سیاست گذاری پنجمین نشست تاریخ محلی و اولین نشست بین المللی تاریخ محلی مازندران، در ادامه ملاقات های کاری و رایزنی های خود با دستگاه ها و سازمان های مختلف، عصر شنبه در دفتر ربیع فلاح، مهمان استاندار مازندران، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار و مدیرکل اجتماعی و فرهنگی استانداری بودند.

در این دیدار ابتدا علی صادقی -سردبیر مازندنومه، عضو شورای سیاست گذاری و مسئول رسانه ای و تبلیغات این همایش- ضمن معرفی حاضران جلسه و اعضای شورای سیاست گذاری، به اختصار در مورد فعالیت ها و اقدام های انجام شده توضیح داد.

وی گفت: گرایش تاریخ محلی در مقطع دکترا توسط دکتر مرتضی نورایی -بنیان گذار تازیخ محلی در ایران- در دانشگاه اصفهان ایجاد شده و جا دارد به بهانه همین نشست علمی پیش رو، این گرایش در یکی از دانشگاه های مازندران نیز راه اندازی شود.  

  سپس حسین اسلامی -مورخ، عضو شورای سیاست گذاری و مسئول مرکز ساری شناسی- درباره تاریخ محلی و ضرورت برگزاری این همایش صحبت کرد.

وی گفت: اصل تاریخ، تاریخ محلی و شفاهی است و همه باید کمک کنیم تا این همایش علمی و مهم، به طرز آبرومند و باشکوهی در مازندران برگزار شود.

در ادامه علی رمضانی پاچی -نویسنده، پژوهشگر تاریخ مازندران و دبیر علمی همایش-با بیان این که برای اولین بار است که این نشست به صورت بین المللی برگزار می شود، افزود: تاکنون 153 چکیده مقاله و نزدیک به 70 مقاله به صورت کامل به دست ما رسیده است.

وی بیان داشت: حدود 70 درصد این مقاله ها که در موضوعات مختلف تاریخ و فرهنگ مازندران است، توسط پژوهشگران غیر مازندرانی و حتی اروپایی نوشته شده است.

رمضانی با بیان این که جای خرسندی دارد که ما از ظرفیت غیر مازندرانی ها به نفع فرهنگ و تاریخ خودمان استفاده کردیم، تصریح کرد: 5 مقاله از کشورهایی چون گرجستان، انگلستان، آمریکا و آلمان نیز به دبیرخانه همایش رسیده است.

  دبیر علمی این همایش پیشنهاد داد که دبیرخانه دائمی نشست بین المللی تاریخ محلی مازندران در مازندران ایجاد و مرکز تاریخ شفاهی نیز در استان راه اندازی شود.

وی با بیان این که تاریخ محلی به صورت جزیره ای نیست و آجرهایی است که در ساخت بنای تاریخ ملی ما به کار می رود، گفت: ما در یک مورد با بانویی سالخورده که در یکی از روستاهای مازندران زندگی می کند، 120 ساعت مصاحبه کردیم و بسیاری از ترانه های عامیانه مازندرانی به این طریق ثبت و ضبط شد.

* نقطه عطفی دیگر

دلاور بزرگ نیا -مدیرکل سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران و عضو شورای سیاست گذاری اولین نشست بین المللی تاریخ محلی مازندران- سخنران بعدی جلسه بود که بیان داشت: یکی از آرزوهای من گردآوری مباحث مربوط به تاریخ محلی و تاریخ شفاهی است که در مازندران مغفول مانده است.

وی با بیان این که مناسبات اجتماعی در حال فروریختن است، افزود: در همین راستا ادبیات شفاهی ما نیز در حال فراموشی است و اگر دیر بجنبیم، تحفه ای از این ادبیات حکمت آمیز و غنی برای آیندگان نخواهیم داشت.

بزرگ نیا در ادامه به پژوهشگر آلمانی -"اولریش مارزلوف"- اشاره کرد و گفت: او قصه ها و فرهنگ عامیانه ما را به سرزمین اش برد و آن جا انتشار داد و بعد ما همین کتاب ها را دوباره از آلمانی به ایرانی برگردان و در داخل چاپ کردیم! 

وی از حضور و فعالیت های فرهنگی معاون سیاسی و امنیتی استاندار مازندران قدردانی و خطاب به استاندار تصریح کرد: همان طور که در دوره مدیریتی شما شاهد نقطه عطفی در موضوعاتی چون گردشگری سلامت و گردشگری دریایی هستیم، حمایت و پشتیبانی از نشست تاریخ محلی هم می تواند نقطه عطف دیگری در کارنامه استانداری مازندران باشد.

* کم هزینه، اما علمی و جامع

لطف الله محمدنژاد -رییس مرکز اسناد و کتابخانه ملی مازندران و عضو شورای سیاست گذاری این همایش- سخنران بعدی بود که با نقل قولی از رهبر معظم انقلاب درباره فرهنگ گفت:  فرهنگ هویت یک کشور است و هویت ما بر مبنای خیابان های عریض و طویل آن تعریف نمی شود.

وی با بیان این که فرهنگ نباید در حاشیه اقتصاد و سیاست قرار گیرد، افزود: اگر مدیران ما اهل فرهنگ باشند و نگرش فرهنگی در جامعه وجود داشته باشد، مشکلات اقتصادی و سیاسی ما نیز حل خواهد شد.

محمدنژاد با اشاره به این که بسیاری از همایش های میلیاردی و پرهزینه ما ثمره و نتیجه خاص عملی ندارد و در حد یک شب نشینی و ناهار خوری است، تصریح کرد: بنا براین است همایش بین المللی تاریخ محلی مازندران بسیار کم هزینه، ولی پرفایده و علمی و جامع برگزار شود و از این طریق جایگاه مازندران ارتقا یابد.

*مایه فخر مازندران

ربیع فلاح -استاندار مازندران- آخرین سخنران جلسه بود که اظهار داشت: این نشست کار مهم و فرهنگی و مایه فخر استان ماست.

وی با بیان این که بهتر است برگزارکنندگان نشست بین المللی تاریخ محلی مازندران، کل استان را درگیر و از تمام ظرفیت های موجود استفاده کنند، استدلال کرد: برای اجرای بهتر همایش می توان از ظرفیت خیران مازندرانی نیز بهره برد.

فلاح با اشاره به این که در برگزاری همایش تاریخ محلی مازندران نباید به هزینه ها فکر کرد، افزود: استانداری کاملا" آماده همکاری است تا این نشست علمی و فرهنگی، با بهترین کیفیت و هرچه باشکوه تر برگزار شود.

وی از رسانه های استان به ویژه صدا  وسیمای مازندران خواست در حد مطلوب و گسترده ای به پوشش و اطلاع رسانی این همایش مهم بپردازند. 

استاندار مازندران در پایان ضمن قدردانی از برگزارکننده های این نشست، گفت: شما بار مسئولیت را از دوش ما برداشتید، بنابراین ما هم وظیفه خود می دانیم به اجرای خوب و شکوه مند این همایش کمک کنیم.

گفتنی است تاکنون دستگاه ها و سازمان هایی چون دانشگاه مازندران، دانشگاه پیام نور ساری، شهرداری و شورای شهر ساری، سازمان گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی مازندران، مرکز اسناد و کتابخانه ملی مازندران و دفتر آموزش و پژوهش استاندار مازندران برای کمک به برگزاری مطلوب این نشست اعلام آمادگی کرده اند.

خاطرنشان می کنیم در حاشیه این دیدار، صغرا نیک کار -شاعر و نویسنده مجموعه کتاب های "خدای سایه سو" که برگردان قرآن به گویش تنکابنی است- از سوی استاندار مازندران، معاون سیاسی، امنیتی استاندار و مدیرکل اجتماعی و فرهنگی استانداری مازندران قدردانی و قرار شد استانداری از چاپ این مجموعه 31 جلدی که تاکنون 4 جلد آن منتشر شده، حمایت کند.

* مطالب مرتبط:

نخستین نشست بین المللی تاریخ محلی مازندران برگزار می شود

بررسی تاریخ محلی مازندران در یک نشست بین المللی

اصغری آقمشهدی: آماده همکاری هستیم

مازندران میزبان پنجمین نشست تاریخ محلی


  • مهران مازنیپاسخ به این دیدگاه
    جمعه 5 دی 1393-20:1

    گام های خوب و موثری برداشته شده ، امیدوارم به خوبی و خوشی به سرانجام برسد و این کارها تداوم یابد

    • گزنا امزنا پورپاسخ به این دیدگاه 7 0
      سه شنبه 2 دی 1393-19:16

      لطفا از تاریخ نگاران واقعی که گمنامانه و زره زره تاریخ مازندران را از صندوقچه های سینه ها بیرون می کشند و تریبونی برای انتشار پیدا نمی کنند بهره ببرید به از جاعلان تاریخ مازندران که با بافتن آسمان از ریسمان تاریخ را خواب نما می شوند و...باخود دارد تخیلات خود را به خورد خلق اله می دهند و بر همه فخر می فروشند...

      • امين ازداانشگاه طبري بابلپاسخ به این دیدگاه 9 0
        دوشنبه 1 دی 1393-11:24

        خلاقيت وانديشه اي كه از اعضاي شوراي سياستگزاري اين همايش سراغ داريم انشاء الله همايش خوبي خواهد بود درشان استان مازندران پرفايده ومفيد،ازاقاي محمدنژاد متشكرم كه درصحبت هايش جدي وواقعيت راعنوان ميكند خدا خيرش بدهد.خدافوت

        • مینا اکبرلو- همسر یک معلم تاریخپاسخ به این دیدگاه 4 20
          دوشنبه 1 دی 1393-0:20

          امیدوارم همایش تاریخ محلی مازندران کم هزینه وپرفایده باشد. شبیه مایش ابن شهرآشوب نشود که میلیاردی خرج شد و اخرش چیزی نداشت. حیف اون پولها

          • مازندرانیپاسخ به این دیدگاه 23 2
            دوشنبه 1 دی 1393-9:2

            همایش ابن شهرآشوب ساروی بهترین و بزرگترین گار فرهنگی ارشاد اسلامی در 30 سال اخیر بود. میلیاردی هم خرج نکردند، فایدۀ خوبی هم داشت. بعد از 800 سال کتاب شش جلدی مناقب را ترجمه و چاپ گردند. از خودتان بپرسید چرا این کتاب در این 800 سال چاپ نشد؟؟
            دوجلد مقالات بسیار ارزنده چاپ کردند... اگر هر ده سال هم برای مازندران یک کتار این گونه اجرا کنند خوب است. شیخ ابراهیمی برای این کار سنگ تمام گذاشت

          • دوشنبه 1 دی 1393-0:18

            امیدواریم این نشست منشا خیر برای فرهنگ استان باشد. خوشحالم که بخش غیردولتی پیشگام شده و دارد برنامه فرهنگی می گذارد

            • يکشنبه 30 آذر 1393-14:32

              خوشحالیم بابت برگزاری این نشست- امیدوارم مایه خیر وبرکت باشد


              ©2013 APG.ir