تعداد بازدید: 4218

توصیه به دیگران 1

چهارشنبه 15 بهمن 1393-18:56

نمایشگاه کتاب به روز سوم رسید

استقبال رضایت بخش نیست

گزارش روز سوم نمایشگاه کتاب/احسانی: بهتر است نمايشگاه كتاب در محل نمايشگاه هاي بين المللي برگزار شود-ضعف اطلاع رساني عمومي نمايشگاه مشهود است/محمدنژاد: آن طوري كه بايد از نمايشگاه استقبال نشده است-قدم زدن کری و ظریف عزت ایران را نشان داد.


 مازندنومه؛ سرویس فرهنگی و هنری، محمداسماعیل بخشی سورکی: علي احساني-معاون برنامه ريزي و اشتغال استانداري مازندران- در روز سوم بازگشايي نمايشگاه كتاب مازندران از نمايشگاه بازديد كرد و به سوالات ما پاسخ داد.

احساني در ارزيابي از وضعيت نمايشگاه مازندران ابراز داشت: با تعدادي از غرفه داران صحبت كردم و گفتند استقبال خوبي نشده است.

وي با بيان اينكه در حوزه كودك و نوجوان استقبال خوبي شده است، افزود: اين امر نشان مي دهد كه خانواده ها در حوزه تعليم وتربيت به خوبي ورود پيدا كرده اند.

اين مسئول استقبال از كتاب های تخصصي را نيز متوسط دانست و گفت: آمار تا اين لحظه است و اميدواريم كه در روزهاي بعد استقبال مردم بيشتر شود.

معاون برنامه ريزي و اشتغال استانداري مازندران با بيان اينكه بهتر است نمايشگاه كتاب در محل نمايشگاه هاي بين المللي برگزار شود، افزود: به دليل اينكه نمايشگاه باید در مركز استان مستقر باشد، در اين مكاني كه مشاهده مي كنيد، برگزار شده است.

وي با اشاره به وظيفه شهرداري ها در راستاي حمايت از رخدادهاي فرهنگي در استان اظهار داشت: نياز است تا شهرداري هاي شرق و غرب استان در حوزه حمل و نقل ورود پيدا كنند تا مجموعه جامعه فرهيخته استان از اين فعاليت فرهنگي بهره ببرند.

احساني به استقرار بيش از 365 غرفه و 650 ناشر با 50هزار عنوان كتاب در اين نمايشگاه اشاره كرد و گفت: ناشران برتر كشور نيز در اين نمايشگاه حضور دارند و قرار است 500 ميليون بن هم توزيع شود.

وي به ضعف اطلاع رساني عمومي در خصوص نمايشگاه كتاب اشاره كرد و ابراز داشت: بايد هم از طريق صدا و سيما و هم از طريق مسئولان در برنامه هاي دهه فجر در شهرستان ها و سطح استان تبليغ و به مردم اطلاع رساني شود.

معاون برنامه ريزي و اشتغال استانداري مازندران به سرانه مطالعه در سنين مختلف در جامعه نيز اشاره كرد و اظهار داشت: در دوره پيش دبستاني و دبستاني به لحاظ تعهد خانواده ها به فرزندان، سرانه مطالعه خوب است اما در سنين بالاتر به دليل حجم تكاليف و مشكلات زندگي اين موضوع كمتر ديده مي شود، در حالي كه همين قشر در حوزه كتب تخصصي مطالعات قابل قبولي دارند.

وي فرصت مطالعه در شرايط ميان سالي را به دليل مشكلات اجتماعي و اقتصادي كمتر دانست و گفت: در اين دوران مطالعات بيشتر بر مبناي شرايط و اقتضائات خانه است.

احساني با اشاره به گستردگي حوزه هاي علمي و تكنولوژي ابراز داشت: در مجموع يكي از مسايل مد نظر قيمت كتاب ها است كه نياز است دولت به تناسب ضرورت و نيازجامعه از آن حمايت كند تا در حوزه فرهنگ شاهد اتفاقات خوبي باشيم.

معاون برنامه ريزي و اشتغال استانداري مازندران در خصوص سوال ما مبني بر پرداخت نشدن پنج درصد سهم شهرداري ها از درآمدها به كتابخانه هاي عمومي براي ترويج امر مطالعه و فرهنگ هم اظهار داشت: اگر بخواهيم سند توسعه يافتگي را تعريف كنيم بايد بگوييم كه داراي چند محور اساسي است.

وي توسعه اجتماعي و فرهنگي را يكي از مهم ترين و اصلي ترين محورهاي توسعه دانست و تصربح كرد: اين وظيفه شهرداري ها است كه هم به صورت مستقيم و هم به صورت غير مستقيم حمايت داشته باشند.

احساني تحقق اين امر را خواسته بحق و منطقي عنوان كرد و گفت: بايد در اين خصوص دستگاه حاكميت دقيق تر عمل كند و در سياست هاي استان هم به عنوان يكي از محورهاي اساسي ديده شود.

وي مديريت و حمايت از عرصه هاي مختلف فرهنگي را صرفا وظيفه شهرداري ها ندانست و گفت: شوراهاي شهر نيز در اين زمينه مسئوليت دارند و بايد اين قسمت از فعاليت را به عنوان اساسي ترين فعاليت خود مطرح كنند.

*بعضی از مدیران استانی به جای کاپشن، کت پوشیده اند!

لطف الله محمدنژاد-ريیس سازمان اسناد و كتابخانه ملي مازندران- در گفتگو با ما در يازدهمين نمايشگاه كتاب مازندران اظهار داشت: نمايشگاه از لحاظ كمي خوب است، اما از لحاظ كيفي در سطح خوبي نيست.

وي با بيان اينكه به نظرم آن طوري كه بايد از نمايشگاه استقبال نشده است، افزود: مشكل كار اين است كه ما براي مطالعه بايد فرهنگ سازي كنيم.

اين مسئول ايجاد انگيزه براي مطالعه در جامعه به عنوان يك نياز اساسي بسيار مهم ارزيابي كرد و گفت: نياز به غذا و پوشش به عنوان يك نياز ضروري در جامعه براي افراد مورد نظر است و بايد تلاش كرد تا فرهنگ مطالعه را به اين شكل در جامعه ترويج كرد.

محمدنژاد با تاكيد بر اينكه غذاي روح بسيار مهم تر از غذاي جسم است، افزود: تبعات داشتن معلومات بيشتر، جامعه بهتر و زندگي بهتر است كه بايد نهادينه شود.

وي ابراز داشت: بنده مخالف الكترونيكي شدن كتاب نيستم، اما نظرم بر اين است كه هنوز چيزي نتوانسته است جاي كتاب را بگيرد، چرا كه كتاب در بسياري از جاها همراه انسان است.

ريیس سازمان اسناد و كتابخانه ملي مازندران با اشاره به سخنان رئيس جمهوری در خصوص عدم امنيتي و سليقه اي كردن فضاي فرهنگي كشور اظهار داشت: اگر فرهنگ به دست اهل آن سپرده شود قطعا آنها با دلسوزي كار خواهند كرد، اما اگر موضوعات سليقه اي شود و از زاويه تنگ تر با نگاه بدبينانه اي نسبت به موضوع فرهنگ و كتاب نگاه شود، هم نويسنده، هم ناشران و مخاطبان نسبت به اين موضوع عكس العمل نشان خواهند داد.

وي با بيان اينكه براي اولين بار در تاريخ انقلاب اسلامي مركز اسناد ملي و انقلاب اسلامي در نمايشگاه كتاب مازندران داير شده است، افزود: در همين غرفه هر يك برگ سند شايد به اندازه كل مجموعه نمايشگاه حرف براي گفتن داشته باشد.

اين مسئول وظيفه مركز اسناد و كتابخانه ملي را كارهاي علمي، تحقيقاتي و پژوهشي عنوان كرد و گفت: جمع كننده صرف اسناد نيستيم بلكه ما مي خواهيم با تعامل اهل تاريخ و فرهنگ استان با مته قلم دل تاريخ را بشكافيم و طلاي هويت را از درون تاريخ بيرون كشيم و به عنوان غرور ملب به مردم استان بدهيم.

محمد نژاد ادامه داد: كارفرهنگي زمان بر و دير بازده است، بنابر اين مردم اثر شيرين اين كار را در چند سال آينده خواهند ديد.

وي در پاسخ به سوال ديگر ما در خصوص دهه فجر و لزوم ارزيابي عملكرد دولت در كشور و استان اظهار داشت: به نظر بنده مظلوم ترين دولت، دولت دكتر روحاني است.

ريئس سازمان اسناد و كتابخانه ملي مازندران با بيان اينكه روش هاي مبارزه و انقلابي گري در هر دوره اي شرايطي متفاوت دارد افزود: وقتي آقاي ظريف عيد يهوديان را به زبان عبري به آنها تبريك مي گويد، داد صهيونيست ها در مي آيد، به نظر شما اين بهتر است يا اينكه با ادبيات بد در مجامع بين المللي صحبت كردن؟

محمدنژاد ابراز داشت: آقاياني كه به قدم زدن ظريف و كري ايراد مي گيرند بايد بدانند كه اين قدرت ديپلماسي دولت روحاني است كه وزير امور خارجه به اصطلاح يك ابرقدرت مجبور مي شود كه با يك سرباز ديپلماسي ايران راه برود تا براي خود افتخار كسب كند.

وي با بيان اينكه متاسفم كه كساني در جامعه اين را به عنوان ذلت تلقي مي كنند، در حالي كه اين عزت ملت ايران است، افزود: رئيس جمهور در سخنراني خود در سازمان ملل موضوع جهان عاري از خشونت و افراطي گري را مطرح مي كند و اين موضوع بعد از رايزني هايي در سازمان ملل تصويب مي شود.

اين مسئول ادامه داد: نمونه بارز افراطي گري در حمله داعش، جيش النصره و بوكوحرام و گروه هاي افراطي ديگر آن هم به نام اسلام ديده مي شود كه پروژه اسلام هراسي را كليد زدند و اين در حالي بود كه هم آقاي روحاني از قبل اين هشدار را داده بودند و هم اينكه ايران جزو اولين كشورهايي بود كه در خط مقدم مبارزه با افراط قرار گرفت و خوشبختانه توانست با درايت هوشمندانه و ادبيات درست به تمام دنيا بفهماند كه پروژه ايران هراسي و اسلام هراسي شكست خورده است.

محمدنژاد عملكرد دولت را علي رغم همه اين فشارها و تنگناها مثبت ارزيابي كرد و گفت: البته موفقيت هاي دولت ربط به مديريت هاي استاني ندارد و اگر كاري هم صورت گرفته است از هيات دولت بوده است.

وي با بيان اينكه ما در بخش زيادي از مديريت هاي استاني دچار ضعف و مشكل هستيم، افزود: اين موضوع به تفكر بعضي از مديران كه همسو با تفكر امثال رحيمي هستند باز مي گردد نه به تفكر دولت تدبير و اميد.

اين مسدول ادامه داد: اين مديران كساني هستند كه فقط به جاي كاپشن كت پوشيده اند اما رويكرد عملي آنها عوض نشده است.

*چند ماه است به دنبال زمين مي گرديم، اما...

يكي از برنامه هاي نمايشگاه يازدهم برگزاري نشست ها با موضوعات مختلف در ايام برگزاري نمايشگاه است. امروز نشست تخصصي اسناد ملي مازندران بود كه بيشتر به گلايه و شكايت مسئولان مركز اسناد اختصاص داشت.

  ريیس سازمان اسناد و كتابخانه ملي مازندران در اين برنامه با بيان اينكه زاهدان 25 سال است كه مركز اسناد ملي دارد اما مازندران با قدمت 40 ساله خود از داشتن اين مهم محروم بوده است، افزود: اكنون هم در محلي اين كار گشايش يافته است که بسياري از مسئولان نيامده اند بپرسند شما در آنجا چه مي كنيد.

وي با بيان اينكه اسناد ملي جايگاه علمي، پ‍ژوهشي و تحقيقاتي دارد، گفت: كتابخانه اسناد ملي قرائت خانه محض نيست، بلكه محققاني در اين مركز حضور مي يابند كه هدفشان يافتن اسناد غرور ملي مازندراني ها است.

اين مسئول با بيان اينكه اگر رسانه هاي استان در اين جلسه حضور دارند صداي ما را به گوش مسئولان برسانند، افزود: چند ماه است به دنبال زمين مي گرديم كه با نظر مساعد رياست اسناد و كتابخانه هاي ملي كشور ظرف مدت دو سال آينده ساختمان اسناد ملي مازندران-گلستان و گیلان را در مازندران و ساري احداث كنيم، اما هنوز زمين تهيه نكرديم كه تحويل مركز اسناد ملي دهيم.

محمدنژاد گفت: تمام زمين هاي مازندران را در طول هشت سال قبل بليعدند و تبديل به سكونت گاه هاي اشرافي كردند و حالا زميني كه براي اسناد ملي و هويت تاريخي اين مردم مي خواهيم، هزار بهانه مي سازند.

وي با بيان اينكه اگر صداي من را مي شنويد اين درد دل من نيست، بلكه دردل تمام اصحاب فرهنگ است افزود: زميني كه با چند امضا مي تواند تحويل مركز اسناد شود، در بروكراسي اداري گير كرده است و هزار تبصره و ماده و قانون مي آورند تا اين كار صورت نپذيرد.

*استقبال مردم کم رنگ است

حميدرضا عشریه –مسئول کمیته تشریفات یازدهمین نمایشگاه استان مازندران- در گفتگو با مازندنومه اظهار داشت: اگر خانواده ها واقعا به کتاب اهمیت بدهند استقبال باشکوهی از نمایشگاه کتاب می شود.

وی با بیان اینکه نگاه مردم در مباحث فرهنگی آن چیزی که باید باشد نیست، افزود: اگر والدین خودشان وقت بگذارند و اهمیت بدهند، بر روی فرزندان تاثیر خواهد گذاشت.

این مسئول شکل گیری شخصیت کودک را بر اساس رفتار اکتسابی دانست و تصریح کرد: اصلاح رفتار در خانواده هایی که اهل مطالعه هستند، بهتر شکل خواهد گرفت چرا که فرزندان ناخودآگاه به سمت مطالعه می روند.

وی با اشاره به آغاز نمایشگاه بزرگ کتاب در مازندران و استقبال کمرنگ مردم تا به امروز اظهار داشت: هم مسئولان مقصرند، هم دستگاه های اجرایی و هم خانواده ها، چرا که باید پذیرفت مسئله فرهنگ یک موضوع اجتماعی است و همه باید همکاری کنند تا باعث توسعه و ترويج فرهنگ مطالعه در بين مردم شويم.

عشریه با بیان اینکه در نمايشگاه امسال از حیث کمی نسبت به سال گذشته هم تعداد ناشران و هم تعداد غرفه ها بیشتر شده است، افزود: آنچه مسلم است توجه به این نکته بسيار مهم است که اگر کشوری پیشرفت کرده است بر اساس مطالعه و کتاب بوده است و اگر در کشور به مفاخر و نخبگان توجه نشود جامعه دچار مشکلات جدی خواهد شد.

رئیس دبیرخانه انجمن مفاخر فرهنگی استان مازندران اظهار داشت: دنیای امروز دانش محور است و شما مشاهده می کنید که یک طرح یا برنامه خوب می تواند بسیاری از مشکلات را حل کند

گفتني است در روز چهارم نمايشگاه نشست تخصصي چاپ كتاب ويژه ناشران و كتابخانه داران و دريافت شابك و نشر الكترونيك با حضور دكتر سلطاني از تهران در ساعت چهارعصر برگزار خواهد شد.

همچنين برنامه مشاعره با حضور 12 نفر از شاعران مازندراني و با حضور استاد آذر عضو هيات علمي مركز تحقيقات تهران و مجري برنامه هاي مشاعره صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران در ساعت شش در محل نمايشگاه كتاب برگزار خواهد شد.

* مطلب مرتبط:

من سفیر کتاب 11 سال دارم!

وضع کتاب بدتر شده است/رمان نویس بوتیک زد

معاون وزیر ارشاد: برخی سالی یک کتاب هم نمی خوانند!

 


  • محمداسماعیل کلانتری ازکارگاه نقدهمنگرساریپاسخ به این دیدگاه 1 0
    شنبه 18 بهمن 1393-14:13

    صبح جمعه ساعت 8.30 جلو نمایشگاه کتاب بودم پرنده پرنمیزد.روی بنرنوشته بودن:13 الی 20 . حداقل جمعه یکی دوساعت زودترنمایشگاه روبازمیکردید.جای دوری نمیرفت!!!

    • فیس بوک مازندنومهپاسخ به این دیدگاه 1 0
      جمعه 17 بهمن 1393-13:16

      تبلیغ اصلا مناسب نیست. مردم از وجود این نمایشگاه بیخبرند.


      ©2013 APG.ir