تعداد بازدید: 3081

توصیه به دیگران 0

جمعه 4 ارديبهشت 1394-16:53

رییس جهاد کشاورزی مازندران:

تسهیلات بانکی مشکلات تولید را بیشتر می کند

در جلسه مشترک دامدارها، نماینده بابل و رییس جهاد کشاورزی مازندران مطرح شد: تسهیلاتی که الان بانک ها در اختیار کشاورزان و صنعت گران قرار می دهند، مشکلات بخش تولید را بیشتر می کند/گوشت را وارد می کنیم، اما مرغ را می توانیم صادر کنیم ولی متاسفانه قیمت تمام شده برای تولید کننده بالاست.


مازندنومه؛ سرویس اقتصادی، بابک ابهرزاد: ظهر پنج شنبه به دعوت مرکز پژوهش های توسعه و برنامه ریزی حسین نیازآذری –نماینده مردم بابل در مجلس شورای اسلامی- جلسه ای در سالن اجتماعات اداره جهاد کشاورزی بابل با حضور تشکل های مختلف دامداری و مدیرکل جهاد کشاورزی استان برگزار شد .

در این جلسه ابتدا اخوان –تولید کننده نمونه این شهرستان- با اشاره به اینکه مشکلات ما 15 سال است که وجود دارد، افزود: در کلیه ادارات مرتبط ، مشکلات خودمان را منعکس کردیم و هر سال که می گذرد نیز به مشکلات ما افزوده می شود.

وی در ادامه گفت: مشکلات ما در بخش دام فقط به سبوس ختم نمی شود، بلکه قطع شدن یارانه ها به دامدارها لطمه زده است .

اخوان با اشاره به متوقف ماندن قیمت شیر و گوشت در چند سال اخیر، افزود: در حال حاضر تولید شیر و گوشت برای دامدار توجیه اقتصادی ندارد و اگر قرار باشد مشکل حل شود باید برنامه دراز مدتی تبیین شود .

این تولید کننده تصریح کرد: مشکلات ما به شهرستان و استان ختم نمی شود، بلکه تصمیمات کشوری چنین مشکلاتی را برای مان به وجود آورده است .

اخوان زمین های چرای طبیعی دام را در اختیار منابع طبیعی دانست و افزود: منابع طبیعی اجازه نمی دهد دامدار از 15 خرداد به بعد از مراتع جهت چرای دام استفاده کنند .

*عدالت در توزیع تسهیلات
 
 در ادامه جلسه نیازآذری –نماینده مردم بابل در مجلس شورای اسلامی- گفت: همه ما برای یک هدف فکر می کنیم و مجلس هم در این مسیر تلاش می کند تا بخش تولید و کشاورزی را تقویت کند.

عضو کمیسیون آب و کشاورزی مجلس تصریح کرد: اگر بخواهیم بخش اقتصاد مقاومتی را مدیریت کنیم، باید توجه ویژه ای به بخش کشاورزی داشته باشیم .

وی زمینه تشکیل این جلسه را حمایت از تولید دانست و افزود: این جلسه برای حمایت از تولید شکل گرفت و اکنون که در شهرستان بابل از لحاظ کمیتی و کیفیتی این ظرفیت وجود دارد، باید از از آن به بهترین نحو بهره برداری کرد .

نیازآذری خاطرنشان کرد: بر اساس مصوبه هیئت وزیران، شیر 1440 تومان قیمت گذاری شده، اما چرا این قیمت تحقق پیدا نکرده است؟

وی نقش بانک ها در این حوزه را بسیار مهم و اساسی دانست و تصریح کرد: امحای وام های دریافتی در بخش کشاورزی و سود بالای وام های دریافتی از دیگر مشکلات این عرصه است.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در آخر بحث عدالت در توزیع تسهیلات را از وزارت جهادکشاورزی مطرح کرد و افزود: از جهاد می خواهیم در بخش توزیع با شفافیت، اقدامات لازم را در جهت توزیع این تسهیلات انجام دهند .

*قیمت تمام شده برای تولید کننده بالاست

در ادامه حیدرپور –رییس جهاد کشاورزی استان- مساله بهداشت دام را امر ضروری در تولید شیر دانست و افزود: بخشی از این قضیه مربوط به آموزش است که آماده ایم برای دامداران کلاس های آموزشی لازم را بگذاریم .

وی در رابطه با صادرات و واردات فرآورده های گوشتی گفت: در حال حاضر ما گوشت را وارد می کنیم، اما مرغ را می توانیم صادر کنیم، ولی متاسفانه قیمت تمام شده برای تولید کننده بالاست و این مساله باعث می شود تولید کننده توان رقابت را در بازارهای جهانی نداشته باشد .

حیدرپور افزود: راه برون رفت از این مساله گسترش بهره وری و اصلاح تغذیه است .

رییس جهاد کشاورزی استان با بیان اینکه تسهیلات بانکی هم اکنون با سود بالای 22 درصد محاسبه می شود، افزود: تسهیلاتی که الان بانک ها در اختیار کشاورزان و صنعت گران قرار می دهند، مشکلات بخش تولید را بیشتر می کند.



    ©2013 APG.ir