تعداد بازدید: 5085

توصیه به دیگران 2

سه شنبه 22 ارديبهشت 1394-23:45

فیلم ساز جهانی در ساری

...شمعی روشن کن

به موازات موافقت های اولیه‌ی شهردار ساری و دیگر دست اندرکاران شهرداری و نیز رضایت و تمایل به همکاری از طرف برخی از اعضای محترم شورای شهر در طی چند جلسه و امید به ثمر نشستن این پروژه، زمزمه هایی از گوشه و کنار شنیده شد.


  مازندنومه؛ سرویس فرهنگی و هنری، علی معافی، پژوهشگر و کارشناس ادبیات: خسرو سینایی از پیشکسوت های پیشرو سینمای ایران همواره در طی چند دهه از زندگی هنری خود، هیچگاه از حوزه‌ی تخصصی دست بر نداشت و در عین حال به آرمانهای والای ارزش مدارش سخت وفادار ماند.

همگان نیک می دانند که در این سرزمین تا چه حد بر هنرمندان سخت گذشته و سخت می گذرد اما بر هنرمندی که تن به آفرینش آثار سهل الوصول و تجاری نداده و به حفظ کیفیت اثرش معتقد مانده باشد هزاران بار سخت تر می گذرد و سینایی از زمره معدود هنرمندان راستینی ست که تا حال علی‌رغم همه‌ی مشکلات بر این خصلت والای خود پای فشرده و خم به ابرو نیاورده است.

بیهوده نیست که نامش از فراسوی مرزها در گذشته و به عنوان هنرمندی تاثیرگذار و ماندگار در سطحی بین المللی ثبت و به مقام شوالیه‌ی سینما مفتخر شده است.

با این که در این سالها رسم شده تا هر تازه به دوران رسیده ای که اثری به‌یکی از جشنواره های آن سوی مرز روانه کرده، بلافاصله خود را در آغوش کشور بیگانه انداخته و در آنجا پناه جوید، استاد سینایی علی رغم این همه تجربه و اعتباری که در سطح جهانی کسب کرده، هیچگاه رضا نداده است که از سرزمین مادری و بسترفرهنگی غنی اش بگسلد و هنرش را خرج دیگران نماید، اما دریغ و درد که هرچه عشق هنرمند به سرزمین اش بیشتر و تعهدش زیادتر باشد اشخاصی بی مایه و کم قرب و اجری هستند که ساز مخالف زده و با مهربانان از سر بی مهری در می‌آیند.

اگر استـاد سینایـی را همشهریانش (برخلاف بیگانگـان) و بدتر از آن برخـی از دست اندکاران و هنرنشناسان بی هنر نشناسند، گناه نه از استاد که از بی مایگی و قدرنشناسی ماست.

شنیده شد که استاد سینایی که اهل شهر و دیار ساری است و سخت به آن دلبسته و پای بند مانده، سال هاست که دو طرح برای فیلم ساختن در مورد زادگاهش ساری دارد.‌ یک طرح در حال و هوای ساری جدید و طرحی دیگر که نه تنها چند دهه بر روی نوشتن و نحوه‌ی اجرا و حتی جزئیاتش کار کرده، در کنار فیلم جاودانه‌ای که حاصلش خواهد بود،‌یک شهرک سینمایی با معماری ساری قدیم نیز از ایشان به جای خواهد ماند که به عنوان محلی فوق العاده دیدنی جهت جذب گردشگران مسلما قابل توجه است.

به موازات موافقت های اولیه‌ی شهردار ساری و دیگر دست اندرکاران شهرداری و نیز رضایت و تمایل به همکاری از طرف برخی از اعضای محترم شورای شهر در طی چند جلسه و امید به ثمر نشستن این پروژه، زمزمه هایی از گوشه و کنار شنیده شد.

 اشخاصی که همواره در این سرزمین جز کارشکنی با اتکا به وابستگی باندی و فامیلی جهت ارضای تمایلات مادی خویش از هیچ کاری ابا نداشته و ندارند، صحبت های خلاف قاعده و زشتی در گوشه و کنار بر زبان جاری کرده و نسبت به‌یکی از نادرترین مفاخران این سرزمین اسائه‌ی ادب نموده اند. مثلا گفته شده " برای کوهنوردی باید نیروی جوانی داشت ! " و‌یا " ایشان که از درد کمر رنج می برد آیا می تواند فیلم بسازد؟! "و نیز گفته شد " ایشان که دارای جوایز بین المللی نیست ! " این سخنان و دیگر گفته های این چنینی که بسیار توهین آمیزند و صرفاً برای دلسرد کردن استاد از سویی و نیز آشفتن فضا از سوی دیگر جهت غرض ورزی ها گفته می شود، نه تنها از منشاء معلومی سرچشمه می گیرد و حسادت برخی فیلم سازان ناپخته و جوان که سال هاست اثرشان مجوز اکران نگرفته و به فروش نرفته و روی دستش مانده است، خبر می دهد بلکه نشان از نشناختن چند تن از مسئولان و دست اندکاران نسبت به مقام و ساحت سینایی حکایت دارد. چنان که‌یکی از اعضای شورا گفته بود باید فیلمنامه‌ی سینایی را بخوانیم تا ببینیم او چه می خواهد بسازد!

به همین جهت لازم است برای روشن شدن اذهان مسئولان به طور اخص و مردم به طور اعم از حقایق رونمایی شود.

از این رو شناسنامه‌ی آثار سینایی و نیز فهرستی از اعتبار جهانی اش اعم از جایگاه ایشان به عنوان داور جشنواره ها و برخی از افتخارات بین المللی ایشان در پیوست آورده شود. ولی بهتر است قبل از آن چند نکته را نیز بیفزائیم.

اول این که فیلمسازان بزرگی چون "آنتونیونی" از ایتالیا در حالی که سکته کرده بود با قرار گرفتن بر روی ویلچر فیلمهای بزرگش را ساخت. "اینگمار برگمان" فیلمساز بزرگ سوئدی که سن اش از 90 سال نیز گذشته بود نه تنها به فیلمسازی اشتغال داشت بلکه کارگردان آثار تئاتر نیز بود. "ژان لوک گدار"،"روبر برسون" و "کوروساوا" نیز هیچگاه علی رغم پیری دست از کار نکشیده بودند. از آن مهمتر افرادی چون "جان فورد" و "علی حاتمی" هردو در حالی که با سرطان دست و پنجه نرم می کردند تا آخرین لحظه مشغول ساختن شاهکارهای شان بودند. دلیلش هم بسیار ساده است. قیاس هنرمند با ورزشکاران‌یا صنعتگران قیاسی نابجاست چراکه خلاقیت هنرمند با مرور زمان شکوفاتر می شود. پس هیچگاه نشنیده و نخوانده ایم که مثلا مولوی‌یا حافظ از هنر خویش بازنشسته شده اند!

دوم این که ذکر چند نکته و خاطره از استاد سینایی و آن فیلمسازکی که همه‌ی این حاشیه ها از سوی اوست در اینجا لازم و واجب می آید:

1-    استاد سینایی تمام جوایز سینمایی اش را که حاصل سالها تلاش ایشان در بستر اجتماعی ایران بوده را به موزه سینمای ایران و به مردم فرهنگ دوست کشورش اهدا نموده است.
2-    به گواه همگان شاعرانه ترین آثار سینمایی ایران آثار استاد سینایی به شمار می رود و از بین آنها می‌توان از دو فیلم مستند "جواهرات ملی ایران" و "گیزلا" نام برد.
3-    استاد سینایی تابه حال 115 فیلم اعم از مستند و داستانی ساخته است که حاصل اش کوله باری از دانش و تجربه بود، درحالی که در مقابل، برخی مدعیان  و مخالفان حضور سینایی در مازندران، بسیار خام و بی تجربه هستند.
4-    برای آنکه از شأن استاد سینایی در نزد دیگر فیلمسازان بزرگ با خبر باشیم از عباس کیارستمی نقل می کنیم که می گوید: سکانس فرار مردم هنگام بمباران عراق در فیلم "در کوچه های عشق"‌یکی از زیباترین سکانس های تاریخ سینمای ایران است و نیز هنگامی که از عباس کیارستمی در آکادمی اسکار درخواست شد که درباره‌ی فیلم سخنرانی کند نپذیرفت و گفت استاد خسرو سینایی در این باره از من صاحب نظرتر است. همچنین باز گفته است که سینایی‌یکی از بافرهنگ ترین فیلمسازان ایران است.
5-    به علت آن که استاد سینایی‌یکی از پیشگامان موج نو در سینمای پیش از انقلاب به شمار می رود از همین رو جالب است بدانیم که بزرگان سینمای ایران مثل محمود کلاری، فاطمه معتمدآریا، مریلا زارعی و بسیاری دیگر (که از حرفه ای های مربوط به سینمای داستانی کشور هستند) همگی به همکاری با استاد سینایی شدیداً تمایل دارند.
6-    هنرپیشه هایی چون مهدی هاشمی، حمید فرخ نژاد، غزل صارمی و مهدی احمدی از طریق استاد سینایی به سینمای ایران و جهان معرفی شده اند و همین خود نشان می دهد که استاد سینایی در هر دو حوزه‌ی سینمایداستانی و مستند صاحب نظر و چیره دست می باشند.
7-    در گفتگوهایی که میان شهردار محترم و استاد سینایی صورت گرفت این شروط قید شده بود: اول اینکه هدف از ساخت فیلم باید در مورد شهر ساری و معرفی آن باشد و دوم اینکه عوامل فیلم باید الزاما از عوامل ساروی (اگر از درجه اول نشد لااقل از درجه دوم) استفاده شود. لازم به ذکر است که استاد سینایی که همواره به شهر خویش عشق می ورزیدند خود به این دو شرط اصلی سخت معتقد و پای بندند.
8-    قائم مقام موسسه‌ی فیلم لهستان "شودلا"، تهیه کننده‌ی معتبر لهستانی و سهامدار استودیو فیلم "کالدوسکوپ" لهستان از استاد سینایی خواسته است‌یک فیلم سینمایی و داستانی بین ایران و لهستان بسازد و در این راستا‌یادداشت تفاهمی جهت تولید فیلم با عنوان "قطار زمستانی" بین بنیاد سینمایی فارابی و کشور لهستان منعقد شد که این امر صحه بر مقام و جایگاه بین المللی شوالیه‌ی سینما، استاد سینایی می گذارد.

متاسفانه در جوّ به وجود آمده دیر زمانی ست که این سخن حکیمانه‌ی حکیم فردوسی را از‌یاد برده ایم که هنر نزد ایرانیان است و بس. پس به جای این که به تاریکی لعنت بفرستی، شمعی روشن کن!

فهرست مختصر فعالیت ها و جوایز بین المللی و دستاوردهای فرهنگی و هنری خسرو سینایی:

1-    فارغ التحصیل از آکادمی موسیقی و هنرهای نمایشی (اتریش)، با دو درجه‌ی ممتاز در رشته های کارگردانی سینما و تلویزیون (رشته اصلی) و فیلمنامه نویسی (رشته جنبی) – و دریافت جایزه‌ی نقدی آکادمی (1346)
2-    فارغ التحصیل – کنسرواتوار موسیقی وین – با درجه‌ی ممتاز در رشته تعلیم و تربیت موسیقی (1345)
3-    دریافت دیپلم افتخار از هیئت داوران بین المللی و مجسمه – شهر فرنگ – از آرشیو فیلم ایران
برای فیلم "آنسوی هیاهو" (در این فیلم سهراب شهید ثالث به عنوان دستیار خسرو سینایی فعالیت سینمایی اش را شروع کرد). (48-1347). در دومین جشنواره فیلمهای کودکان و نوجوانان.
4-    دریافت گلدان بلورین – از جشنواره بین المللی – کارلوی واری –(چکسلواکی) برای فیلم            "زنده باد ..." (اولین جایزه سینمایی ایران پس از انقلاب در جشنواره های درجه A بین المللی) (1980)
5-    نمایش فیلم "در کوچه های عشق" در بخش – نگاه ویژه – جشنواره‌ی سینمایی کن (فرانسه)– اولین فیلم ایرانی در بخش – نگاه ویژه کن- پس از انقلاب – (1991)
6-    فیلم "هیولای درون" : برنده جوائز – بهترین کارگردانی – و – بهترین فیلمبرداری – در دومین جشنواره‌ی فجر – (1362)
7-    نمایش فیلم "هیولای درون" در بخش مسابقه‌ی جشنواره – کارلوی واری –(چکسلواکی) (1984)
8-    فیلم "عروس آتش" برنده جوائز – بهترین فیلمنامه – و جایزه مردم و همزمان جایزه‌ی منتقدین سینمایی در جشنواره‌ی فجر (1379)
9-    فیلم "عروس آتش" : برنده‌ی جایزه‌ی منتقدین بین المللی فیلم( فیپرشی) و جایزه‌ی "بهترین بازیگر مرد" (حمید فرخ نژاد) در جشنواره بین المللی کارلوی واری(چکسلواکی)(2000)
10- دریافت نشان –شوالیه جمهوری لهستان– از رئیس جمهور آن کشور برای ساخت فیلم "مرثیه‌ی گمشده" (2008)
11- دریافت نشان – افتخار هنرمند – از وزارت فرهنگ لهستان برای ساخت فیلم "مرثیه‌ی گمشده" (2010)
12-    و بسیاری جوائز دیگر از جشنواره های مختلف داخلی چون جشنواره "رشد" ، "سینمای مصلحانه" و غیره.
فعالیت های فرهنگی دیگر:
1-    بیست و پنج سال تدریس کارگردانی سینمای مستند – فیلمنامه نویسی و موسیقی فیلم در دانشکده های مختلف همچون: دانشکده‌ی هنرهای دراماتیک – دانشگاه تهران (دانشکده هنرهای زیبا) - دانشگاه هنر – مدرسه‌ی عالی سینما و تلویزیون – مرکز اسلامی آموزش فیلمسازی (از 1346 تا 1371)
2-    حضور در هیئت های متعدد داوری سینما خارج و داخل ایران
3-    تدریس در کارگاه های متعدد فیلمسازی در شهرهای مختلف ایران
4-    فیلمنامه های چاپ شده‌ی سینمایی:
A-    صورتگران عصرخون (ناشر: مرکز پژوهش های فرهنگی)
B-    سپیدجامه (ناشر: مرکز پژوهش های فرهنگی)
C-    عروس آتش (ناشر: آگه سازان)
(و بسیاری فیلمنامه های سینمایی آماده ولی چاپ نشده! )
5-    ترجمه های چاپ شده:
A-    سینمای پس از کمونیسم (ناشر: مرکز پژوهش های فرهنگی)
B-    فیلمسازان بزرگ جهان (ناشر: نشر امرود)
C-    جلوه های ویژه تصویری در سینما و تلویزیون (فوکال پرس)
6-    مجموعه های شعر چاپ شده:
A-    تاول های لجن (ناشر: گالری هنر جدید 1342)
B-    ترانه‌ی شاپرک های سفید (ناشر: نشر امرود 1390)
C-    اتاق صورتی (ناشر: نشر امرود 1390)
و بسیاری فعالیتهای فرهنگی دیگر که در این نوشته‌ی مختصر نمی گنجد!

فیلم شناسی:
•    ماهیگیر( 1345 – داستانیکوتاه - 15 دقیقه ) : اینفیلمکهپایان نامه دانشگاهی سینایی است و برمبنای داستانی کوتاه از ولف دیتریش شنوزه ساخته شده در باره پسربچه ایست که به بهانه‌ی ماهیگیری از مدرسه می گریزد و ناخواسته شاهد قتلی می شود ...
•    آوایی که عتیقه می شود( 1346 - مستند -  8 دقیقه ) : فیلمباطرحفعالیت روزانه‌‌ی یک لحاف دوز دوره گرد به فراموشی حرفه ای اشاره می کند که روزگاری ارج و منزلتی داشته است.
•    25 سال هنر ایران( 1347 - مستند – 45 دقیقه )  : فیلمبهبهانهنمایشگاه25سال هنر ایران به بررسی نقاط مشترک و متضاد میان هنرمندان سنتی و مدرن ایران می پردازد.
•    آن سوی هیاهو ( 1348 - مستند - 35 دقیقه ) : روش های آموزش به نوجوانان ناشنوای مدرسه باغچه بان.
•    شرح حال( 1348 –مستند - 12 دقیقه ) : فیلمیتجربیدربارهمجسمههایآهنیژازهطباطبایی .
•    پرستش( 1349 - مستند – 14 دقیقه ) : مسجدشاهاصفهانولطمههاییکهفعالیتهایتوریستیبهحرمتمسجدمیزند .
•    سردی آهن( 1349 - مستند - 18 دقیقه ) : درباره محمد نصیری قهرمان وزنه برداری جهان و رکورد شکنی او در مسابقات المپیک.
•    یک سرزمین،‌یک روز ،‌یک راه ( 1349 –مستند - 23 دقیقه ) : درباره کتابخانه های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سراسر ایران .
•    بادگیرهای ایران( 1349 - مستند - 40 دقیقه ) : درباره بادگیر و نقش آن در معماری ایرانی
 
•    حاج مصورالملکی( 1350 –مستند - 15 دقیقه ) : زندگی‌یکی از مینیاتوریست های برجسته‌ی ایرانی.
•    حسین‌یاوری( 1352 –مستند -  16 دقیقه ) : درباره‌ی ‌یکیازاستاداننی نواز که در اوضاع دشوار پیری و نابینایی تک و تنها در خانه ای دور افتاده زندگی می کند .
•    مرثیه گمشده( 1349 الی 1362 –مستند - 90 دقیقه  ) : درباره آوارگان لهستانی که در سال‌های جنگ دوم جهانی به ایران پناه آورده اند .
•    من ایران را دوست دارم( 1350 –مستند– 35 دقیقه ) : دربارهصنعت توریسم در ایران با نگاهی به توریست های ثروتمند و کم پول و نوع برخورد آن ها با فرهنگ مردم کشورمان.
•    مجموعه فیلم های مستند، داستانی و انیمیشنبه سفارش انجمن اولیا و مربیان با موضوع کودکان و نوجوانان  1350 الی 1357 - مستند ، داستانی و انیمیشنپسر ، پدر و مادر ( 13 دقیقه)، سرگردانی بچه ها میان فرامین خدا و رفتار ما ( 20 دقیقه) ، فعل مجهول – براساسشعریازسیمینبهبهانی –  ( 12 دقیقه) ، نامه ها ( 12 فیلم بر اساس نامه هایی که به انجمن اولیا و مربیان نوشته شده است با زمان های 4 الی 9 دقیقه ) ، شاید اگر ... ( عروسکی – 13 دقیقه ) ، دو راه حل ،‌یک مشکل ( انیمیشن – 5 دقیقه ) ،خطخوردگی ( 43 دقیقه) ، سکوت رنگین ( 25 دقیقه ) ، چرا بچه من ؟ ( 20 دقیقه ) ، فرار ( 35 دقیقه)
•    شما روی صفحه تلویزیون( 1353 –داستانی– 60 دقیقه )  : دوقسمت 60 دقیقه ای از سریالی تلویزیونی و ناتمام بر اساس داستان های سبکتکین سالور .
•    تهران امروز (1356- مستند - 80  دقیقه - زبان : انگلیسی )  : دربارهتحولاتوپیشرفتزناندرحوزهاجتماع.
•    تصاویر‌یک شهر: تهران امروز (1355- مستند - 80  دقیقه - زبان : انگلیسی )  : دربارهتهرانسال 1355 .
•    نقاشی مدرن ایران( 1356 –مستند -  26 دقیقه - زبان : انگلیسی )  : دربارهنقاشیمدرنایرانی.
•    روزی از پنجاهمین سال بنیانگذاری بانک ملی ایران( 1357 –مستند– 43 دقیقه ) : بهمناسبتپنجاهمینسالتاسیسبانکملیایران.
•    زنده باد ... ( 1358 - بلندداستانی– 100 دقیقه  ) : درکورانانقلاب اسلامی پناه آوردن جوانی انقلابی به خانه مهندسی به نام محمود که از دخالت در سیاست گریزان است ماجراهایی را به وجود می آورد ...
•    هیولای درون( 1362- بلندداستانی– 126 دقیقه ) : مردغریبهایبا نام مستعار دکتر، وارد روستایی می شود و در خانه ای‌ییلاقی سکنی می گزیند . او که قبلا ساواکی بوده و در پی فرصت است تا از کشور خارج شود، در خانه روستایی، گذشته و افکار پریشان خود را مرور می کند ...
•    سفر به تاریخ ( 1363 –مستند - 30 دقیقه ) : دربارهسیمایتاریخیشهرنیشابور.
•    ابر شهر پیر ( 1364 –مستند - 30 دقیقه ) : دربارهشهرنیشابورامروز.
•    سه گانه -‌یادداشتی بر سفر–  ( 1365 - مستند – 30 دقیقه) : سهفیلمباموضوعصیدوماهیگیریدرخلیجفارس.
•    یار در خانه( 1366 – بلندداستانی– 133 دقیقه  ) : پسازنمایشفیلمی در تلویزیون که براساس سرنوشت آوارگان لهستانی که در زمان جنگ جهانی دوم به ایران آورده شدند تهیه شده است ، جوانی به نام سهراب در جستجوی بستگانش که گمان می کند از آوارگان لهستانی هستند، با سازنده فیلم تماس می گیرد و مادر واقعی اش را در خانه سالمندان می‌یابد...
•    در کوچه‌ های عشق( 1369 –بلندداستانی– 87 دقیقه ) : جوانیبیستوچند ساله که در آغاز جنگ همراه خانواده اش از آبادان مهاجرت کرده است، پس از پایان جنگ با پدرش به آبادان بازگشته و با دیدن شهر و خانه شان که ویران شده، در بازگشت قطعی به شهر مردد است ...
•    سر مرز –تاشقایقهست–  ( 1370 –مستند - 30 دقیقه - زبان : انگلیسی ) : این فیلم که به سفارش شبکه 4 تلویزیون انگلیس در مجموعه ای به نام جنگ ما ساخته شده به مهاجرت پناهندگان کرد عراق به ایران می پردازد .
•    مجموعه مستندهایی به سفارش مجتمع فولاد مبارکه درباره صنایع این مجتمع ( 1370 الی 1374 –مستند - حدود 30 دقیقه ) : آخرینحلقهزنجیر ( درباره صنعت بسته بندی در مجتمع فولاد مبارکه ) –قصهکوتاهچندهزارساله ( درباره تاثیر آیین ها و ادیان بر شکل گرفتن هنرهای مختلف ) –بهکوهمهربان بیندیش ( درباره چگونگی فراهم آورن امکان زندگی در مناطق خشک کویری ) –آیین و هنر –تکنولوژیسازگارو …
•    مجموعه ای چهارگانه درباره اقلیت های مذهبی در ایران( 1373 –مستند–هر قسمت 30 دقیقه ) : نور ایزدی ( اقلیت زردشتی ) ، صلیب مقدس ( اقلیت ارمنی ) ، قدیس ( اقلیت آسوری ) ، ده فرمان ( اقلیت کلیمی ).
•    گیزلا( 1373 –مستند– 22 دقیقه–زبان : فارسی،انگلیسیولهستانی ):درباره زندگی و آثار گیزلا وارگا سینایی ، نقاش و همسر فیلم ساز .
•    قطره قطره آبشار( 1374 –مستند–دوقسمت 40 و 35 دقیقهای ) : این مستند در دو قسمت از مجموعه کودکان سرزمین ایران به موضوع زندگی کودکان در روستای توک توکاب در حوالی شوشتر می پردازد .
•    رابطان بهداشتی( 1375 –مستند - 30 دقیقه ) : این فیلم که به سفارش‌یونیسف ساخته شده به موضوع بهداشت کودکان می‌پردازد.
•    کوچه پاییز( 1376 –مستندداستانی -  88 دقیقه ) : فیلمبازمینهای مستند داستانی به چگونگی شکل گیری گالری هنر جدید و زندگی و خلق و خوی موسس آن ژازه طباطبایی می پردازد.
•    عروس آتش(1378 - بلندداستانی -  110 دقیقه ) : احلام،دختریکهاز کودکی زادگاهش را ترک کرده و به شهر آمده اکنون سال آخر پزشکی را در دانشگاه سپری می کند. او که به حکم قوانین عشیره اش باید به همسری پسرعمویش فرحان درآید، عاشق استادش ـ دکتر پرویز ـ است .
•    میان سایه و نور( 1381 –مستند - 30 دقیقه ) : دربارهزندگیوفعالیتهایفرحاصولی،نقاشمعاصر.
•    عبور از نمی دانم  ( 1381 –مستند - 30 دقیقه) : دربارهزندگیوفعالیتهایمحمدابراهیمجعفری،نقاشوشاعرمعاصر.
•    گفت و گو با سایه( 1384 –مستندداستانی – 90 دقیقه ) : فیلمبا زمینه ای مستند داستانی و در قالب مطالعات 3 پژوهشگر از زوایای مختلف به  معرفی صادق هدایت نویسنده آشنای ایرانی و تحلیلی بر آثار وی به ویژه «بوف کور» میپردازد.
•    مثل‌یک قصه( 1385 –بلندداستانی - 90 دقیقه ) : درآغازتجاوزعراق به ایران،‌یک افسر مجروح و دو سرباز جوان عراقی راه گم می کنند و در داخل خاک ایران به دنبال سرپناهی می گردند...
•    جزیره رنگین (1393 – بلند داستانی – 90 دقیقه) : این فیلم چند قصه از جزیره‌ی هرمز است که با‌یک زبان قابل فهم، نگاهی نو از زندگی را نشان می‌دهد.

*مطلب مرتبط:

سینایی، آینه در پیش روی ساری

 

 


  • هنرمند زحمت کشیده:پاسخ به این دیدگاه
    دوشنبه 29 شهريور 1395-12:53

    در پاسخ به آن پیشکسوت محترم که می فرمایند:"همه ی فیلمسازان زحمت میکشند!" متاسفانه باید عرض کنم که هرگز اینگونه نیست،چون بعضی از فیلمسازان جوان و کوچک بی آنکه زحمتی بکشند حاضرند برای بزرگ نشان دادن خود براحتی اقدام به بی احترامی و بدگویی و کوچک شمردن بزرگی های پیشکسوتان خود نمایند و این در هیچ کجای دنیا رسم نیست.بنابراین خطابم به شما پیشکسوت محترم این است که اگر جوانی تازه کار خدایی ناکرده به شما بی حرمتی کند چه احساسی پیدا خواهید کرد؟!

    • دوشنبه 31 خرداد 1395-17:6

      همه فیلمسازان زحمت میکشند. جوان فیلمساز ما آقای محمد رضا وطن دوست که تنها یک فیلم بلند سینمایی ساخته است هرچقدر بیشتر فیلم بسازد و تجربه کند قطعن موفق تر و مسلط تر خواهند گشت. بامید موفقعیت همه فیلمسازان مازندران

      • شنبه 18 مهر 1394-18:47

        مسئولین فرهنگی شهر مشهد از استاد خسرو سینایی مراسم نکوداشت و تجلیل به عمل آوردند، مسئولین شهر ساری برای نجیب زاده ی شهر خود چه کرده اند؟!
        مرید پیر مغانم ز من مرنج ای شیخ
        چرا که وعده تو کرده ای و او بجا آورد (حافظ)

        • چهارشنبه 13 خرداد 1394-16:45

          ای جوان! "با نسیمی دفتر ایام بر هم می خورد/ از ورق گردانی لیل و نهار اندیشه کن!"

          • جمعه 8 خرداد 1394-21:53

            بقول نویسنده ی فیلنامه ی "تشنا" جابر نوری: چون سبوی تشنه کاندر خواب بیند آب، واندر آب بیند سنگ/ دوستان و دشمنان را می شناسم من/ زندگی را دوست دارم، مرگ را دشمن/ وای، اما -با که باید گفت این؟- من دوستی دارم، که به دشمن خواهم از او التجا بردن!

            • از عوامل فیلمپاسخ به این دیدگاه 1 0
              شنبه 18 مهر 1394-18:27

              باتشکر و احترام به شاعر سمسکنده دوست خوبم جابر نوری، نویسنده ی فیلمنامه ی "تشنا" آقای مجتبی حق بیان بود که به کارگردانی مشترک مجتبی حق بیان و محمدرضا وطن دوست ساخته شد. سپاس

            • هنرمند قدیمیپاسخ به این دیدگاه 9 13
              چهارشنبه 6 خرداد 1394-21:8

              بنده که با فرهنگ غرب آشنا و در رفت و آمد هستم هیچگاه ندیده ام هنرمندان جوان اینقدر نسبت به استادانشان بی پروا باشند. امیدوارم این مسئله صحت نداشته باشد.

              • چهارشنبه 6 خرداد 1394-15:51

                بقول نویسنده مقاله وقتی بزرگانی چون کیارستمی نسبت به استاد سینایی سر تعظیم فرود میاورند، کوتوله هایی چون ما دیگه کی هستیم!.

                • دوشنبه 4 خرداد 1394-18:49

                  علیرضا ی عزیز! حرفت خیلی بجا بود، وقتی آدمها حرمت استادشان را بجا نمی آورند به حال غریبه ها چه می آورند؟! خدا رحم کند!..

                  • يکشنبه 3 خرداد 1394-19:30

                    ما نامی با عنوان رضا طبری احتسابی در ثبت احوال ایران نداریم اما "رضا احتسابی" داریم. متن کامنت زیر نمیتواند متعلق به ایشان که در پروزه های مختلفی چون "نیاز" ، "عاطفه" و آخرین بار در "سریال پایتخت" کار کرده است، باشد.

                    • شيدايي فرپاسخ به این دیدگاه 76 76
                      پنجشنبه 31 ارديبهشت 1394-1:5

                      نويسنده اين مقاله كيست؟ ميشود معرفي شود؟
                      به مقالاتي كه اين روزها در جهت دفاع از اقاي سينايي نوشته ميشود نگاه كنيد، همه انها از يك نوع ادبيات و كلمات استفاده ميكنند. همه ي انها به صورت تهاجمي است.. اين هنرمندان عزيز نيازي به اين بودجه شهرداري ساري ندارند و به راحتي ميتواانيد در پايتخت فيلم هايشان را بسازيد.

                      • پنجشنبه 31 ارديبهشت 1394-20:57

                        آقای شیدائی فر عزیز، آیا بنظر شما شخصی مانند خسرو سینائی نیاز به دفاع دارد؟ ایشان سابقه کاری و عملکردشون مشخص است و بهتر است احترام بزرگترها همیشه حفظ شود.

                      • رضا طبري احتسابيپاسخ به این دیدگاه 78 71
                        چهارشنبه 30 ارديبهشت 1394-12:12

                        مازند نومه عزيز اين مطالب و كامنت ها فقط يك تسويه حساب شخصي است از طرف ...

                        • پنجشنبه 31 ارديبهشت 1394-21:2

                          روزی جعفر پناهی با ارسال فکسی برای عباس کیارستمی از او درخواست کرد که تنها در حین ساخت یکی از فیلمهایش حضور داشته باشد. جالبتر آنکه تا آن زمان جعفر پناهی 4 فیلم ساخته بوده. بنظر بنده تنها بعنوان یک علاقمند به سینما که ساروی هم هستم فکر نمیکنم آن جوان فیلمساز هرچقدر هم مستعد باشند و با ذوق، تجربیات همکاری با بزرگی مانند خسرو سینائی میتواند برایش تجربیاتی را ببار بیاورد که بعدها قطعا" در راه فیلمسازیش استفاده خواهد نمود. همانطورکه بسیاری از بزرگان سینمای ایران مانند محمود کلاری، فاطمه معتمد آریا و خیلیهای دیگر، همکاری با انسان شریفی چون سینائی برایشان افتخار است.

                        • دوشنبه 28 ارديبهشت 1394-20:29

                          به دوستانی که از فیلمساز جوان انتقاد می کنند عرض کنم اینقدر استاد سینایی را با یک جوان تازه کار مقایسه نکنید که این امر خود بی احترامی به استاد سینایی و شان هنر می باشد.

                          • پیشکسوت هنرپاسخ به این دیدگاه 66 54
                            يکشنبه 27 ارديبهشت 1394-16:49

                            اشتباه و تقصیر امریست اجتناب ناپذیر، ولو عمدی باشد. اما اینکه پی به اشتباه خود ببریم و در صدد عذرخواهی و جبران آن برآییم امریست مهمتر. به نظر من اگر آن فیلمساز در صدد عذرخواهی استاد خودش برآید نه تنها بخشیده می شود بلکه منزلتش بالا هم می رود. اما اگر نخواهد اقدام به عذرخواهی نماید آنگاه نه تنها قابل بخشش نخواهد بود بلکه برای همیشه منفور جامعه و تاریخ خواهد ماند.

                            • معتمدزادهپاسخ به این دیدگاه 69 52
                              يکشنبه 27 ارديبهشت 1394-16:31

                              لهستانی ها به فیلمساز ساروی نشان شوالیه دادند، مسئولین پایتخت بهارنارنج به نجیب زاده ی خودشان چی دادند؟! سینایی علاوه بر آنکه یک فیلمساز جهانی است و نه تنها یک نوازنده، آهنگساز، شاعر، مترجم و نویسنده است بلکه یک هنرمند راستین و واقعی است.

                              • شنبه 26 ارديبهشت 1394-10:26

                                پیشنهاد میکنم دیگه وقتشه که یکی از مراکز مهم فرهنگی و هنری را به پاس یک عمر دستاورد و فعالیت فرهنگی و هنری مصلحانه و انسان دوستانه ی استاد سینایی به نام خسرو سینایی (نجیب زاده ی سینما) نامگذاری شود. با درود به اعضای شورای اسلامی و شهرداری محترم ساری.

                                • مازندرانی پاسخ به این دیدگاه 65 46
                                  شنبه 26 ارديبهشت 1394-10:14

                                  آقای بزرگ نیا که اعضای خانه ی سینما و تهرانی ها را برای تشویق به ساخت فیلم های تاریخی و گردشگری مازندران به ساری شهر استاد سینایی (بدون حضور استاد) دعوت کرده بودند حالا که خود استاد هم اکنون در ساری تشریف دارند و متاسفانه برای ساخت فیلم جدیدش در ساری حاشیه به وجود آوردند چرا خبری از استاد نمی گیرد تا ببیند درد دلش چه است؟ استاد سینایی سالهاست که هم فیلم تاریخی از مازندران در دست دارد و هم فیلم گردشگری. حداقل ایشان را برای جشن فردوسی در خانه ی کلبادی دعوت نمایید تا گفتگوها و درد دلها صورت بگیرد. ضمنا امروز جمعه ساعت 4 در بابل مراسم رونمایی کتاب استاد سینایی می باشد. با سپاس

                                  • عباس زادهپاسخ به این دیدگاه 68 40
                                    جمعه 25 ارديبهشت 1394-23:47

                                    امروز جمعه در بابل در افتتاحیه ی نمایشگاه نقاشی بانو "گیزلا وارگا" همسر استاد خسرو سینایی که همزمان با رونمایی کتاب شعر استاد سینایی با عنوان "اتاق صورتی" بود، حضور داشتم. بابلی ها در این مراسم سنگ تمام گذاشتند. از آنان که جور ما ساروی ها را کشیدند نهایت سپاس و قدردانی را دارم. اما متاسفانه همزمان با بغض شیرین استاد، بغضی تلخ و سنگین نیز گلوی مرا فشرد. بغضی توام با سوالاتی عمیق و مهم که هیچگاه اینگونه ذهن و قلب مرا نمی آزرد: *چرا این نمایشگاه نقاشی پیش از این در شهر ساری برگزار نشد؟ *چرا رونمایی کتاب استاد سینایی به دست مسئولین شهر ساری گشایش نشد؟ *و چرا بجای بابلی های هنر دوست، ساخت فیلم بهار نارنج از طرف مسئولین ساری به استاد پیشنهاد نشد؟ و اگر (گویا) شده است پس چرا موجبات دلگرمی استاد فراهم نشد؟ *و چرا تاکنون بزرگداشتی از استاد برگزار نشد؟ *یا لااقل چرا خیابانی به نام استاد نامگذاری نشد؟ و...

                                    • جمعه 25 ارديبهشت 1394-14:41

                                      نگاه نویسنده محترم خیلی بجا بود. در شگفتم وقتی یکی از شروط مسولین، قرار دادن عوامل و سینماگران جوان ساروی در کنار "کارگردان" قید شد، آنوقت چطور ممکن بود خیل عوامل و کارگردانان و سینماگران جوان در کنار یک کارگردان خام و جوان دیگر قرار بگیرد! آنچه در آینه جوان بیند/ پیر در خشت خام بیند.

                                      • خبررسانپاسخ به این دیدگاه 64 25
                                        پنجشنبه 24 ارديبهشت 1394-14:31

                                        مهرداد اسكويي به زودي اشعار خسرو سينايي با عنوان "ترانه ي شاپرك هاي سپيد" را در قالب كتاب گويا همراه با موسيقي متن خواهد ساخت. اسكويي تصميم دارد پس از انتشار اين آلبوم به سراغ اشعار عباس كيارستمي برود. شعري از سينايي: گاه يك سنجاقك به تو دل مي بندد/ و تو هر روز سحر مي نشيني لب حوض/ تا بيايد از راه/ از خم پيچك نيلوفرها/ روي موهاي سرت بنشيند/ يا كه از قطره آب كف دستت بخورد/ گاه يك سنجاقك، همه معني يك زندگي است...

                                        • بسیجی هنرمندپاسخ به این دیدگاه 68 46
                                          پنجشنبه 24 ارديبهشت 1394-9:7

                                          یکی از ویژگی های بارز فرهنگی این مرز و بوم احترام جوان ترها به بزرگ ترها و شاگرد به استاد بود،رسمی که به نظر می رسد به تدریج در حال رنگ باختن از این جامعه است.متاسفانه شخصی که ... مدام در تلاش برای سنگ اندازی در راه انجام پروژه ی استاد سینائی در این شهراست.خوشحالیم که سرانجام اعضای محترم شورای شهر برحسن نیت شهرداری محترم و دیگر عوامل آن نهاد واقف شده اند

                                          • قاسمي سمسكندهپاسخ به این دیدگاه 74 47
                                            پنجشنبه 24 ارديبهشت 1394-13:39

                                            در روزنامه خواندم كه مسؤلين سينمايي كشور لهستان از استاد سينايي دعوت بعمل آوردند تا در سمينار بين اللمللي "تاريخ و تحولات سينماي لهستان" سخنراني كند. شگفت از آن فيلسازك كه حتي تاريخ روستاي خود را نمي شناسد!!

                                          • یک فرهنگیپاسخ به این دیدگاه 68 37
                                            پنجشنبه 24 ارديبهشت 1394-2:45

                                            حسنت به اتفاق ملاحت جهان گرفت * آری به اتفاق جهان می توان گرفت
                                            ممنون از نویسنده ی گرامی

                                            • عباس زادهپاسخ به این دیدگاه 67 40
                                              پنجشنبه 24 ارديبهشت 1394-2:6

                                              به باور من بر خلاف آگاهی و اطلاعات بیگانگان بسیاری از اهالی ساری حتی از نام خسرو سینائی باخبر نبوده اند و این معرفی موجب شده تا ما پی ببریم که چه مردان گران قدری در دامن ساری پرورش یافته اند و ما از آنان بی خبریم. از این رو چقدر مائه خوشحالی ماست که می بینیم مدیریت فعلی شهرداری و نیز شورای شهر قدم بلندی در راستای اعطای مقام این هنرمند برداشته اند

                                              • چهارشنبه 23 ارديبهشت 1394-21:56

                                                چند وقته شما از آقای سینایی تعریف وتمجید میکنید خب که چی ما نگران او نیستیم ما نگران لمپنيسم حاکم بر شهر هستیم استاد سینایی باید شرط بگذارد و دخالت عوامل شهردار و خود اورا بگیرد فیلم نشه هارت و پورت در باره پارک ملل و بهار نارنج و حاجی فیروز و مسایل واکس شهر ما خواستار ساخت هویت تاریخی از سوی استاد هستیم وبس مبادا با اهرم پول به کار استاد جهت بدهند و فیلم انتخاباتی بسازند مانند نومه این پیام مستند دوستان جوان ساروی و مانی را به استاد برساند ممنون از یادداشت خوب تان در باره استاد

                                                • از ساری پایتخت بهار نارنجپاسخ به این دیدگاه 65 8
                                                  پنجشنبه 24 ارديبهشت 1394-14:5

                                                  خوشم میاد جناب عبوری و دست اندر کاران شورای محترم شهر هیچ کاری هم نکرده باشن حرص... امثال این آقا رو جوری در آوردن که سوز و گدازشون دیگه همه جا مشخصه حتی موقعی که ادای طرفداری از فرهنگ و هنر ساری بزرگ رو در میارن عبوری متچکریم

                                                  • پنجشنبه 31 ارديبهشت 1394-22:20

                                                    جناب متشکرم درسته نه متچکرم اندکی مطالعه کن
                                                    فقط اندکی

                                                • چهارشنبه 23 ارديبهشت 1394-11:14

                                                  واقعا اگر اين اتفاق به ثمر بنشيند، بايد به مسئولان شهر تبريك گفته و دستانشان را فشرد، خسرو سينائى جواهريست كه ما همشهريان ساروي بايد ارزش و حضورش را پاس بداريم، سينائى ميتواند با ساختن اين فيلم حداقل چند جوان ساروي و مستعد را به سينماي ايران معرفي نمايد، زنده به شهردار شهر، آقاي عبوري، آقاي معيل ( معاونت فرهنگي شهرداري ساري ) و اعضاي محترم شوراي شهر

                                                  • چهارشنبه 23 ارديبهشت 1394-9:46

                                                    با سلام به دوستان عزیز!
                                                    آنچه طی این چند سال بر مازندران رفته است، جز پر رنگ بودن فعالیت های سیاسی و گه گاه نسیمی نیمه خنک از جنس دردهای مردم و خواسته های ایشان نبوده و اینک که دستی بر کمر همت آمده تا بی تابی های فرهنگ و هنر این سامان را قرار بخشد، مسئولین را باید یارای اتحاد و همدلی باشد.
                                                    بنده بر این باورم نه تنها مازندران بلکه ایران، این سرزمین کهن باید بهتر از پیش به جهان شناسانده شود و این مهم از گذرگاه حساس فرهنگ و هنر میسر خواهد بود ولاغیر.
                                                    برای شوالیه بزرگ کشورم آرزوی توفیق دارم و امیدوارم مردم و مسئولین شهر ما ساری و دیار ما مازندران عزیز، از این فرصت زیبا، به خوبی استفاده کنند و قدر داشته های خود را بدانند .
                                                    گنج چو بر کف زمین پنهان باشد نشاید.

                                                    • چهارشنبه 23 ارديبهشت 1394-7:12

                                                      اين هم يكي از دلايل موثق ادعاي ما مبني برتوجه ويژه شهردارعبوري به مقوله فرهنگ وهنر


                                                      ©2013 APG.ir