تعداد بازدید: 4236

توصیه به دیگران 0

چهارشنبه 23 ارديبهشت 1394-10:30

در دانشگاه آزاد قائمشهر برگزار می شود؛

نخستين گردهمائي فعالان پوشاك و منسوجات خانگي

دبیر اجرایی نخستین گردهمایی فعالان پوشاک خانگی: در حال حاضر ٢٠ ميليون چرخ خياطي در خانه ها به صورت تكي در حال كار كردن و اشتغال است، اما دريغ از صنعتي شدن پوشاك!/دانش آموختگان زيادي در كشور متخصص طراحي پارچه و لباس هستند كه توانستند ذائقه خريد پوشاك ايراني را در مردم تغيير دهند.


 مازندنومه، سرویس اجتماعی، دکتر پیمان ولی پور، دبیر اجرایی گردهمایی: در روزهای 23 و 24 ارديبهشت ٩٤ نخستین گردهمایی فعالان عرصه پوشاک و منسوجات خانگی با حضور بيش از ٧٠ حامي از كارخانجات نساجي، پوشاك انجمن ها و اتحاديه هاي نساجي و پوشاك، آموزش و پرورش و دانشگاه هاي مجري رشته هاي پوشاك و نساجي در دانشكده فني و مهندسي دانشگاه آزاد اسلامي واحد قائم شهر برگزار مي شود.

در این همایش برندهای مطرح پوشاک و منسوجات خانگی، طراحان و متخصصان  این صنعت و استادان و دانشجویان گرایش های نساجی، طراحی پارچه و لباس و تکنولوزی دوخت حضور دارند.

ايران با ٨٥ سال ماشيني شدن صنعت نساجي هنوز راه را اشتباه مي رود.

مشكل صنعت نساجي صنعت توليد مواد اوليه و محصولات نساجي نيست، بلكه صنعت و بازرگاني توليد پوشاك ايران است.

وقتي توليد پوشاك و زنجيره فروش پوشاك ايراني در كشور به صورت كامل نباشد مواد اوليه پوشاك كه در واقع محصولات كارخانجات نساجي را تشكيل مي دهند در انبارها مي ماند و توان رقابت با محصولات خارجي را ندارد.

اين دغدغه تا زماني ادامه دارد كه دولت در عين تلاش به پيكره صنعت نساجي، در راه اندازي كارخانه هاي بزرگ و پيشرفته سرمايه گذاران تلاش کند و به طريقي حمايت هاي تشويقي را براي تاسیس كارخانجات و فروشگاه زنجيره اي مرتبط اعمال کند.

اين مشكل در صنعت فرش وجود ندارد، چرا صفر تا صد صنعت فرش دستي و يا ماشيني به دست ايراني است و جالب اينجاست كه ايراني ها بيشتر فرش و موكت ايراني مي خرند. حتي خارجي ها نيز از خريد فرش ايراني لذت مي برند.

١٠٠ درصد از موكت و نمد هاي مصرف شده در خودروهاي ايراني از كارخانجات ايران تهيه مي شود. اين موضوع جالب است كه ٥٠ درصد صادرات محصولات نساجي در سال گذشته فرش ماشيني بوده است.

اين مثال روشني از مقايسه سرنوشت فرش و صنعت نساجي و پوشاك است. به ازاي هر شغل در صنعت پوشاك ٢٠ تا ٧٠ ميليون سرمايه مصرف می شود، در صورتي كه در صنايع ديگر١٢٠ تا ١٥٠ ميليون است.

در حال حاضر ٢٠ ميليون چرخ خياطي در خانه ها به صورت تكي در حال كار كردن و اشتغال است، اما دريغ از صنعتي شدن پوشاك!

البته توليد پوشاك در كارخانجات ايراني نه تنها به ايجاد زنجيره فروش كالاي پوشاك و منسوجات خانگي شامل ملحفه، پرده، رومبلي، روميزي، پرده، ديوار پوش و كف پوش نیاز دارد، بلكه  به متخصصان نساجي و پوشاك و از همه مهمتر طراحان پارچه و لباس نیز احتیاج است.

خوشبختانه در حال حاضر دانش آموختگان زيادي در كشور متخصص طراحي پارچه و لباس هستند كه توانستند ذائقه خريد پوشاك ايراني را در مردم تغيير دهند.

  اين موضوع كاملا هم در پوشش لباس هاي بيرون خانها مشهود است و هم در لباس مهماني و منزل. حتي اثرات بسيار خوبي در پوشاك آقايان داشته است.

دانشكده مهندسي نساجي و طراحي پارچه و لباس دانشگاه آزاد اسلامي واحد قائم شهر از سال ١٣٧٦ تا امروز با ١٢ استاديار و ١٠ استاد مدعو در مقاطع كارداني تا دكتري تخصصي دانش آموختگاني زيادي را در رشته هاي مهندس ي نساجي ، مهندسي پوشاك و همچنين طراحي دوخت و طراحي پارچه و لباس روانه بازار صنعت كرده است.

اين ظرفيت كم نظير مورد حمايت بسياري از كارخانجات و شركت هاي بزرگ و كوچك نساجي قرار گرفته و منجر به حمايت در خور توجه اين گردهمايي در قائم شهر شده است.

همایش دو روزه مزبور نیز در همین راستا و جهت معرفی فعالان عرصه پوشاک و منسوجات خانگی برگزار می شود.

این همایش امروز و فردا در دانشکده مهندسی نساجی و طراحی لباس دانشگاه آزاد اسلامی واحد قائم شهربرگزار می شود.

 



©2013 APG.ir