تعداد بازدید: 2167

توصیه به دیگران 1

دوشنبه 5 دی 1384-0:0

دست ها بالا

شهرداري ساري پس از ماه ها تلاش براي مهار بحران زباله شهر ، بالاخره در مقابل اين بحران دست‌ها را به علامت تسليم بالا برد.


بحران جمع آوري نشدن و دفن زباله در شهر ساري از پنج ماه پيش آغاز شد و در اين مدت شهرداري اين شهر با خرج هزينه هنگفت مالي و حتي جاني به هر شكلي كه بود توانست تاپايان هفته گذشته زباله‌ها را از سطح شهر جمع‌آوري و انتقال دهد.

از پنج شنبه گذشته شهرداري ساري اعلام كرد ، ديگر جايي را براي انتقال و دفن موقت زباله ندارد و دست برهرنقطه‌اي از منطقه مي‌گذارد مردم مانع كار مي شوند.

بعداز اين براي چندمين بار مشكل زباله در ساري صورت كريه خود را نشان داد و زباله‌هاي اين شهر اكنون پنج روز است كه جمع‌آوري نمي‌شود و گوشه و كنار خيابان ها، كوچه‌ها و محلات شهر مملو از كيسه‌هاي زباله شده است.

طي دو روز اخير شهرداري ساري براي جلوگيري از انتشار آلودگي زباله ها اقدام به آهك پاشي روي زباله‌ها كرده است.

اين روزها در هر خيابان و كوچه و در كنار هر آپارتمان و منزلي كيسه‌هاي پاره شده زباله را مشاهده مي‌كنيم كه شيرابه‌هاي آن به داخل جوي آب سرازير شده و منظره‌اي زشت را به محلات و خيابانهاي ساري بخشيده است.

وزير كشور هفته گذشته درمراسم معارفه استاندار مازندران در مورد زباله گفت: بحث زباله و مساله آلودگي ناشي از آن از گذشته در مازندران به علت كمبود زمين و نزديك بودن مناطق مسكوني مشكل ساز بوده است.

"مصطفي پورمحمدي" افزود: بايد با روش‌هاي جديد و صنعتي زباله‌ها جمع‌آوري شود كه با اين روش نه تنها زباله ديگر مشكل نخواهد بود بلكه مي‌توان از آن برق و كود استحصال كرد.

وي گفت: اعتبار خريد دستگاه زباله سوز براي ساري تامين شده ولي درحال حاضر مشكل مكان وجود دارد كه پس از مشخص شدن مكان ، دستگاه زباله سوزنصب مي شود.

شهردار ساري در خصوص مشكل جمع‌آوري نشدن زباله شهرگفت:
شهرداري جايي ندارد تا زباله‌هاي سطح شهر را جمع‌آوري، دفن و يا امحا كند.

مهندس "محمد قنبرپور" افزود: شهرداري حدود پنج ماه است كه تمام توان خود را به كار گرفته تا مشكلي براي شهروندان به وجود نيايد اما اكنون به نقطه‌اي رسيديم كه ديگرهيچ كاري از دست شهرداري برنمي‌آيد و مسوولان ارشد استان مازندران بايد كمك كنند تا اين معضل رفع شود.

وي اضافه كرد: براي حل مشكل زباله شهر دو راهكار كوتاه‌مدت و بلندمدت پيش‌بيني شده‌است كه در راهكار بلند مدت قطعه زميني به منظور ايجاد مركز تبديل زباله و زباله‌سوز به مساحت پنج هكتارتعيين، پيمانكار آن هم مشخص و ‪ يک‬ميليارد ريال هم تامين اعتبار شده است.

وي خاطرنشان كرد: دراين قطعه زمين، دستگاه كمپوست نصب مي‌شود و در كنار آن دستگاه زباله‌سوز هم پيش‌بيني شده است.

شهردار ساري درمورد راهكار كوتاه مدت گفت: دركوتاه‌مدت بايد مكاني را درنظر بگيريم كه بتوانيم تا زمان نصب دستگاه كمپوست زباله‌ها را در آنجا دفن كنيم.

وي يادآورشد: براي اين منظور كارگروه پسماندهاي استان دو نقطه را تعيين كرده‌اند ولي مردم اين مناطق معترض شده و اجازه كار نمي‌دهند.

وي افزود: شهرداري ساري تاكنون هزينه‌هاي سنگيني را براي جمع‌آوري ودفن زباله شهر پرداخت كرده است و ديگر چاره‌اي ندارد و مسوولان بايد كمك كنند.

به گفته قنبرپور، شهردار ساري ‪ ۲۰‬درصد اعتبارات عمراني شهر را تاكنون براي جمع‌آوري ، انتقال و دفن زباله هزينه كرده است.

شهر ساري مركز استان مازندران باداشتن ‪ ۲۵۰‬هزار نفر جمعيت روزانه بيش از ‪ ۱۸۰‬تن زباله توليد مي‌كند. (irna)



    ©2013 APG.ir