تعداد بازدید: 2658

توصیه به دیگران 1

پنجشنبه 16 شهريور 1385-0:0

دريابيگي:مي خواهند ريشه اشتغال و كارگر را خشك كنند

نماينده كارگران استان مازندران:با اين وضعيت نمي‌‏توان به تحقق عدالت و توسعه پايدار اميدوار بود.


در آستانه برپايي مجمع شوراهاي اسلامي كار مازندران، دريابيگي-نماينده كارگران استان- با ilna گفت وگو كرده است.اين مصاحبه را مي خوانيد:

****به عنوان يك نماينده كارگري , نظر شما در خصوص اصلاح قانون كار چيست؟
دريابيگي : هر قانون دست نوشته‌‏اي داراي اشكالاتي است و قطع به يقين قانون كار هم مستثني از اين امر نيست‌‏, اما اعتقاد من بر اين است كه اگر قرار بر اصلاح اين قانون است‌‏, بايد به گونه‌‏اي باشد كه خير و صلاح جامعه كارگري در آن ديده شود . مسوولان نظام بارها تاكيد كرده‌‏اند كه تحقق توسعه بدون عدالت ممكن نيست اما آنچه كه در پيش‌‏نويس اصلاحيه قانون كار مي بينيم , حاكميت بي عدالتي در سطح واحدهاي توليدي و عرصه اشتغال است ؛ اگر قانون كار با هدف برقراري عدالت و بهبود رفاه كارگران اصلاح گردد ؛ قطع به يقين توسعه هم محقق خواهد شد .
موردي را مثال مي‌‏زنم , ببينيد در حال 60 درصد كارگران و شايد بيشتر از اين ها , قراردادي‌‏ هستند و اين روند متاسفانه همچنان رو به افزايش است آيا اين عدالت است و آيا با اين وضعيت مي‌‏توان به تحقق عدالت و توسعه پايدار اميدوار بود.
نمايندگان مجلس طرح بهسازي قراردادهاي موقت را ارايه مي‌‏كنند و وزير كار به حربه‌‏هاي مختلف متوسل مي‌‏شود تا اين طرح 6 ماه مسكوت بماند به اين بهانه كه مي‌‏خواهيم طرحي جامع و كامل براي بهبود و ضعيت قراردادي‌‏ها مطرح نماييم و بعد شاهديم كه پيش‌‏نويس ظالمانه اصلاح قانون كار را مي‌‏آورند تا ريشه هر چه اشتغال و كارگر است , را خشك كنند؛منصفان و عادلان , اين موضوع را چگونه ارزيابي مي‌‏كنند!


****وزير كار بر اصلاح چند ماده مهم قانون كار تاكيد دارد‌‏, به نظر شما دليل چنين كاري چيست‌‏؟
دريابيگي , ايشان تاكيد دارند كه مواد 7 ،‌‏27 ، 21 و191 قانون كار بايد اصلاح و يا تغيير كند پيام وزير كار اين است كه اخراج آسان و آزاد باشد , تشكل‌‏هاي كارگري ضعيف و حذف شوند و كارفرمايان محترم هر چه كه خواستند انجام دهند ,‌‏ آيا اين موارد با شعارهاي مهرورزي و عدالت گستري دولت نهم در مغايرت نيستند .


****اگر موافق باشيد , اين سوال را مطرح كنم كه چگونه شد كه شما از شوراي عالي كار كنار گذاشته شديد ؟
دريابيگي : از كنار گذاشته شدن خودم تعجب مي‌‏كنم و انتصاب فردي كه نه جايگاهي در ميان كارگران دارد و نه به وظايف خطير يك نماينده كارگري در شوراي عالي كار آگاهي دارد؛ اساسا كار وزير محترم كار غير قانوني بود چرا كه ما منتخب كانون عالي شوراها بوديم و به مدت يك دهه نماينده كارگران شريف ايران اسلامي در اين شورا و تلاش كرديم كه صادقانه و بدون هيچ چشم داشتي در خدمت كارگران شريف باشيم و در اين مدت ريالي دريافت نكرديم, مگر عيدي كه وزير كار پرداخت مي كرد كه آن هم به كليه اعضاي شوراي عالي كار پرداخت مي شد؛ ما اعتقاد راسخ به اسلام و ولايت فقيه داشتيم و عاشق كارگران! و كاركردن براي اين قشر شريف را خدمت و افتخاري بزرگ مي دانستيم.

 تعجب مي كنم كه چرا وزير محترم كار بدون لحاظ جايگاه قانوني كانون عالي شوراها , شخصا افرادي را منتصب كرد كه اعتقادي به جامعه كارگري ندارند و صرفا در پي منافع و منصب هستند و از دكتر جهرمي گله مندم كه حتي به خود زحمت ندادند و لااقل دعوتي از بنده نكردند تا خسته نباشيدي بگويند و دليل بر كناري من را اعلام نمايند به هر حال آنچه از نمايندگان منتخب وزير كار در مجامع قانوني ديده ايم , تصميمات ناپخته و داراي تبعات خطرناكي است كه همچنان ادامه دارد و آنچه مسلم است , در تصميمات مرتبط با جامعه كارگري , اهداف يك جناح و گروه خاص لحاظ مي شود و اين موضوع مي‌‏تواند خطرناك باشد .


****وزير كار بارها خانه كارگر را نهادي سياسي معرفي كرده است‌‏, در اين خصوص چه توضيحي داريد ؟
دريابيگي : پيش از انقلاب اتحاديه ها و سنديكاها فعاليت مي كردند , برخي از آنها به حزب توده گرايش داشتند برخي اهداف حزب كمونيست را دنبال مي كردند و برخي نيز از طرف رژيم فاسد شاهنشاهي حمايت مي‌‏شدند و گروهي نيز حزب ايران نوين را آمال آرزوهاي خود مي دانستند و گروهي كه مستقل باشند و تحت نظارت رژيم فعاليت نكنند , خيلي كم بودند, اين گروه‌‏ها به صورت مخفي فعاليت مي‌‏كردند .


اعضاي تشكلات كارگري معتقد به ارزشهاي اسلامي ترور مي‌‏شدند يا به وسيله حاكميت تحت فشارهاي مختلف بودند و به بهانه‌‏هاي مختلف اخراج مي‌‏شدند با تمام فشارها و اختناق آن زمان , در سال 1354 به دستور امام و پي‌‏گيري شهيد مظلوم دكتر بهشتي شورايي به نام " شورا اعتصاب " زير نظر ولايت فقيه و روحانيت معظم شكل گرفت تا پي گير اعتصابات كارگري باشد با پيروزي انقلاب خانه كارگر شكل گرفت و اعضاي مركزي آن را سه يار واقعي يعني عليرضا محجوب , حسين كمالي , علي ربيعي تشكيل دادند اينان اركان خانه كارگر شدند.

 با پيروزي انقلاب حزب جمهوري اسلامي پا گرفت و شاخه كارگري اين حزب اعلام موجوديت كرد و آقايان محجوب و كمالي به عنوان اعضاي شوراي مركزي حزب انتخاب شدند اين دو تمام افكارشان معطوف به تصويب قانون كارگرديد و در دوران دفاع مقدس ساماندهي خانه كارگر را در اولويت كارها قرار گرفت و در اين دوران بود كه خانه كارگر تقريبا نيمه تعطيل بود؛ آقاي حسين كمالي در غرب كشور و محجوب در جنوب كشور در سنگر مبارزه با دشمنان اسلام و انقلاب مبارزه مي كردند و به همين ترتيب در دوران سازندگي در سنگر توليد و اقتصاد نقش‌‏آفريني كردند و براي استيفاي حقوق كارگران تلاش كردند اينان ياور واقعي امام و انقلاب و نظام بودند و هيچكس نمي تواند در صداقت رفتار و گفتار شان شك داشته باشد .

آنچه در اولويت كار دست اندركاران تشكيلات كارگري بوده و هست , پي‌‏گيري مطالبات صنفي كارگران است و اگر در عرصه‌‏هاي سياسي حضور بهم رساندند ؛صرفا دستيابي به مطالبات صنفي بوده و مي‌‏باشد و هيچ‌‏كس حق ندارد كه نهادهاي مستقل كارگري را به سياسي كاري متهم سازد .


****آقاي دريابيگي , پس دليل اصرار وزير كار بر سياسي بودن نهاد خانه كارگر چيست ؟
دريابيگي:وزير محترم كار به هر طريقي مي‌‏خواهد رفتارهاي صنفي خانه كارگر را سياسي جلوه دهد اما آنچه كه خود انجام مي دهند سياسي كاري محض است‌‏!
ايشان مي‌‏گويند كه كارگران سياسي فكر نكنند و سرشان را پايين بياندازند و فقط و فقط كار كنند, آيا مي شود اين چنين بود‌‏, آيا مگر مي توان به كارگران گفت كه كاري به مسايل سياسي و اقتصادي نداشته باشيد .

مگر كارگران حق انتخاب و حضور در عرصه‌‏هاي سياسي ندارند اگر اين چنين است‌‏, چرا در ايام انتخابات از كارگران دعوت مي كنيم كه حضوري گسترده داشته باشند و يا در مراسم‌‏هاي ملي از آنان دعوت به عمل آوريم , خانه كارگر خانه بزرگ مردان است كه براي اهداف والاي نظام و انقلاب ايثارگري كرده اند اين خانه شهداي كثيري تقديم انقلاب كرده و جانبازان بسياري را به عنوان يادگاران دوران دفاع مقدس دارد , چرا امروز اين نهاد مقدس انقلابي را به سياسي كاري متهم مي كنند , هدف اصلي خانه كارگر تلاش براي احقاق حقوق كارگران است و بس و اگر تلاش مي كند كه براي استيفاي حقوق كارگران در مجامع سياسي و تصميم‌‏گيري حضوري فعال داشته باشد‌‏, هيچ اشكال ندارد, به هر حال در مجامعي مانند مجلس شوراي اسلامي بايد نمايندگاني داشته باشيم كه از حقوق جامعه كارگري دفاع كنند اما ما سياسي كار و سياسي باز نمي‌‏باشيم.

سوال من اين است كه آيا حضور در عرصه‌‏هاي سياسي براي دفاع از منافع و دستاوردهاي ملي و بين المللي نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران , سياسي كاري است؟ به جرات مي توان گفت‌‏ كه هيچ قشري از جامعه مثل كارگران به نظام و انقلاب و ولايت فقيه اعتقاد ندارند و انگ سياسي زدن به اين نهاد و سران اين تشكيلات كاملا بي انصافي است .

****آقاي دريابيگي , مهمترين موانع و فراروي تشكيلات كارگري مازندران كدام‌‏ها هستند‌‏؟
دريابيگي : منشا اشكال‌‏تراشي ها و موانع موجود , وزارت كار است؛ مدير كل كار استان دستوري مي دهد و شخصي بنام حاج رستمي كه مسوول سازمانهاي كارگري و كارفرمايي اداره كل كار استان مي‌‏باشد مجري اوامر ايشان است البته اين گونه اقدامات دخالت مستقيم در امور داخلي تشكيلاتي است كه مدافع واقعي كارگران است و ما اين دخالت‌‏ها را توهين به كارگران مي‌دانيم؛ مساله اين است كه وزير كار تشكيلات كارگري وابسته به خود مي‌‏پسندد.


نمونه بارز اين مدعا, انتصاب نمايندگان كارگري در مجامع قانوني و كنار گذاشتن نمايندگان واقعي كارگران است و هم چنين حذف تدريجي شوراها و جايگزيني آنان با افرادي وابسته و مطيع و بله قربان گو !


****در قبال چنين تحركاتي چه مي كنيد ؟
دريابيگي : فقط به انجام وظيفه فكر مي كنيم و اين كه بايد براي احقاق حقوق كارگران تلاش كنيم و از شوراها مي خواهيم كه صرفا به وظايف قانوني خود عمل كنند و در دام شيطنت‌‏ها گرفتار نشوند و الحق و الانصاف شوراهاي اسلامي كار استان هشيارند و بازوان پرتوان تشكيلات خانه كارگر و مدافع راستين حقوق كارگران !


ما به بدخواهان و مخالفان قانون كار و تشكيلات كارگري اعلام مي كنيم كه اجازه نخواهيم داد حريم مقدس خانه كارگر و نهادهاي كارگري را مورد تعرض قرار دهيد؛ قانون كار ناموس ماست و خانه كارگر خانه اميد كارگران و اين خانه براي متجاوزان و معترضان نا امن است .


****در مورد انتخابات كانون شوراهاي اسلامي كار استان بفرماييد ؟
دريابيگي : مجمع عمومي شوراهاي اسلامي كار مازندران 19 شهريور در شركت چوب و كاغذ مازندران برگزار مي شود كه از اهميت خاصي برخوردار است و اميدواريم شوراهاي فهيم مازندران در اين مجمع شركت نمايند متاسفانه مسوولان اداره كل كار استان 14 شهريور جلسه‌‏اي را با عنوان ترويج آموزش براي اعضاي شوراهاي اسلامي كار برگزار كردند كه اميدواريم كه اين نشست با هدف دخالت اداره كل كار در امور انتخابات صورت نگرفته باشد؛ متاسفانه مسوول سازمان كارگري و كارفرمايي اداره كل كار مازندران در امور داخلي تشكل‌‏هاي كارگري استان دخالت و خارج از حيطه وظايف خود اقدام مي كند كه خلاف قانون است , متاسفانه به خاطر اشكال‌‏تراشي‌‏هاي وزارت كار در استان مازندران 68 نهاد شورايي فعال داريم در حالي كه اين تعداد بايد به 500 نهاد كارگري افزايش يابد آيا اين است مفهوم حمايت و تقويت نهادهاي كارگري كه وزارت كار شعارش را سر مي دهد؟


****در نهايت در آستانه برگزاري مجمع كانون شوراهاي اسلامي كار استان چه پيامي داريد ؟
دريابيگي : شوراهاي اسلامي كار استان به تحركات و اقدامات غير قانوني اداره كل كار توجهي نكنند و با حضور با شكوه خويش در مجمع , قدرت واقعي خود را به نمايش بگذارند .
ما براي دفاع از حقوق كارگران بايد جان فشاني كنيم و در مقابل ناملايمات و سختي‌‏ها مقاومت كنيم كه اين رمز پيروزي است , ضمنا اميدواريم كه مسوولان محترم اداره كل كار به جاي اشكال‌‏تراشي براي تقويت و گسترش نهادهاي كارگري، كمك حال تشكيلات كارگري باشند.


  • يکشنبه 27 ارديبهشت 1388-0:0

    با سلام تعداد مراجعی که می شود با آنها مکاتبه کرد یا مراجعه کرد جهت مشکلات کارگری و به خصوص در مورد این قراردادهای جدید موقت مرا راهنمایی نمائید ضمنا آیا اداره ای یا سازمانی می تواند بعد از 10 سال کارمند خود را بدون دلیل و مدرک و با حاشیه سازی بر علیه او از طریق اتمام قرارداد یکساله اش او را هدف قرار داده و اخراج نماید؟

    • امير سليمانيپاسخ به این دیدگاه 0 0
      يکشنبه 19 شهريور 1385-0:0

      بالاخره معلوم شد اين رشتي مشاركتي تمام دادو بيدادهايش بخاطر قطع نفع غير قانوني خودش هست نه حقوق كارگران واقعاً حتي يك بچه هم قبول ميكند كه وزير كار ميخواهد ريشه اشتغال و كارگر را بسوزاند يا اين آقا قاط زده نميداند چه ميگويد.

      • پنجشنبه 16 شهريور 1385-0:0

        حرف زدن خیلی آسان است اماکوتاعمل؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟


        ©2013 APG.ir