تعداد بازدید: 7185

توصیه به دیگران 1

يکشنبه 26 شهريور 1385-0:0

كشف دومين تدفين خمره اي يک كودك در مازندران

حسن ظهوري


باستان‌شناسان در كاوش گورستان باستاني گوهرتپه با بقاياي اسكلت كودكي مواجه شدند كه در داخل يك خمره دفن شده بود. اين دومين باري است كه در گورستان اين محوطه باستاني تدفين خمره‌اي  متعلق به كودكان كشف شده است. 
«علي ماهفروزي»، سرپرست هيات كاوش در گوهرتپه مازندران با اعلام اين خبر افزود: « تا كنون نمونه تدفين خمره اي براي بزرگسالان در گوهرتپه پيدا نشده است. اما اين دليل كافي براي آن‌ نيست كه بگوييم در حدوده هزاره اول پيش از ميلاد، كودكان را در خمره تدفين مي‌كردند .»
 
وي افزود: «نخستين تدفين خمره‌اي سال گذشته در بالاترين لايه باستاني گورستان گوهر تپه كشف شد. از آنجايي كه تدفين‌هاي خمره‌اي متعلق به دوره اشكاني است تدفين خمره‌اي گوهر تپه احتمال حضور اشكانيان را تقويت کرد. اما كشف دومين تدفين،‌ آن‌هم در بالاترين سطح گورستان و درست كنار گورهاي عصر آهن 3 (800 تا 550 پيش از ميلاد) اين احتمال را به وجود آورده است كه شايد در هزاره اول پيش از ميلاد برخي كودكان را به دلايل نامعلومي در خمره دفن مي‌كردند.»
 
در گوهرتپه، گور كودكاني كه در خمره دفن نشده‌اند نيز يافت شده و به همين دليل كشف تدفين خمره اي كودكان، تعجب باستان‌شناسان را برانگيخته است.
 
مازندران و شمال شرق ايران از جمله مراكز استقرار حكومت اشكانيان بوده است اما گوهرتپه محوطه‌اي باستاني از هزاره سوم پيش از ميلاد تا پايان عصر آهن است و پس از اين دوره مردم از اين تپه باستاني مهاجرت ‌كرده و به كوه‌هاي مجاور تپه مي‌روند.
 
اسكلت تازه کشف شده داخل خمره به طور كامل به‌دست‌آمده و باستان‌شناسان اميدوارند با انجام مطالعات انسان‌شناسي روي اسكلت، راز تدفين خمره‌اي در دوره پيش از ميلاد مسيح آشكار شود.
 
از آن جايي‌كه تدفين خمره‌اي بدست‌آمده در بالاترين لايه گورستان گوهرتپه قرار گرفته است جمجه اسكلت هنگام شخم زمين توسط كشاورزان از بين رفته است. اين اتفاق براي بسياري از اسكلت‌هاي موجود در گوهرتپه رخ داده و همچنان بخش‌هايي از اين تپه باستاني زير كشت كشاورزان رفته است. 

گورتپه در 5 هزار سال قبل شهري بزرگ بوده كه رفته‌رفته از رونق مي‌افتد و در هزاره‌ اول پيش از ميلاد روي بقاياي معماري مدفون از شهر 5 هزار ساله تدفين صورت مي‌گيرد. به همين دليل اكنون باستان‌شناسان با معماري و تدفن به شكل تومان مواجه هستند.(chn)



    ©2013 APG.ir